Gå til innhold

Når livet blir tomt ut søtsaker. Noen som føler det samme?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det høres dramatisk ut, men jeg kan føle det litt sånn. Jeg vil ikke ha noe "hets", kun råd eller forståelse.

Jeg er lykkelig gift, har to barn, en rolig jobb og fine hobbyer. Alt er på "stell" :) Men - jeg vil få vekk uvanen min, og det jeg bruker for å kanskje dempe utallige følelser. Det kan være glede, sliten, trist, bare kose meg fordi jeg er hjemme alene osv. 

Jeg føler på en ro, glede og tilfredsstillhet når jeg vet at jeg skal enten kjøpe noe etter jobb, mens jeg spiser det el. Jeg spiser ikke mye, det kan være alt fra 3-5 biter smågodt, ELLER noen sjokoladebiter og en halv pose potetgull. Ellers har jeg et normalt kosthold med 4 faste måltider. Jeg er bare så glad i det søte, og har jeg ikke fått det så føles det nesten som en sorg. At jeg mangler et organ hvis jeg ikke har fått den biten med melkesjokolade el. At jeg skylder kroppen noe. Hvis jeg har vært flink og gått ned 500 gram på en uke, belønner jeg meg selv med noe godt. Det er som sagt som at jeg mangler noe. Det er veldig rart, og noe jeg vil bli kvitt!

Jeg KAN gå noen dager uten, men da piner jeg meg selv, (jeg blir sur, lei meg og småstressa inni meg) også blir det raid fra fre - søndag. Hater å føle det sånn! Jeg drikker også Pepsi Max fra middag og til jeg legger meg. Altså et par - tre store glass. Har ikke noe behov før dette, ikke snop heller. Liker ikke kaker og kjeks så godt, så det er kun snacks og snop. 

Jeg vil ned 10 kg, men da blir jeg miserabel i noen måneder. Det er jeg sikker på. Hvordan snu tankemønsteret? 

Jeg har hundre planer, men klarer ikke å gjennomføre. Glemmer ofte den nye planen🙈

Takker for svar❤️

Anonymkode: 5880c...1ae

• Liker 1
  • Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Salt, fett og sukker er manges heroinavhengighet og det fungerer på akkurat samme viset. :( Tror at mange har det sånn.

Anonymkode: 467a5...cfc

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Det som fungerer for meg er å kutte ned på mengden. Altså en bit istedenfor to. Og ikke spise eller drikke etter kl. 18.

Anonymkode: 5c5a1...62a

AnonymBruker
Skrevet

Ja, slik er avhengighet...

Man må nesten bestemme seg for om man vil fortsette å fore den, eller kutte.

Anonymkode: cc841...fae

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

du "misbruker" altså søtsaker slik andre bruker andre stoffer og du feiler sier du når du prøver la være, kanskej du kunne søkt hjelp for dette? Min erfaring er at sukker gir craving på sukker, kutt det ut hardt og brutalt, du trenger det ikke men du er kanskje avhengig av det på samme måte som en som er avhengig av alkohol er det, de fleste innser ikke avhengighet og bortforklarer det som du gjør med at det er "Kos" osv.. 

Anonymkode: 383e5...e71

AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve å finne andre måter å belønne deg selv på, eller bytte ut med noe annet. 
Jeg f.eks får like god følelse av å spise en skål med bringebær som en skål med smågodt.

Anonymkode: 2ffcd...74e

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Terapi, spander noen timer på deg selv og jobb med selve årsaken.

Anonymkode: a723b...aa9

AnonymBruker
Skrevet

Bytt ut ordet «godteri» med «alkohol» i hovedinnlegget. Høres det sunt ut?

Anonymkode: b5865...bdd

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja, det var faktisk en sorgprosess. Jeg måtte nekte meg selv "kos". 

Men jeg klarte det, har vært "sukkerfri" i 10 år nå. Og nå føles det nesten uvirkelig å tenke på hvordan jeg hadde det. Tanken på godteri slår meg aldri, ikke en gang foran TVen en fredags kveld. Og nå i påsken har godteriskåla stått fremme, uten at det har fristet. 

Mitt problem var ikke at jeg var overvektig eller usunn. Men at det ble en besettelse, slik du beskriver. Jeg ila det alt for mye. Og til tider eskalerte også volumet, det var ikke nok "kos" når det tok slutt. 

Anonymkode: 7a03e...66c

• Liker 1
  • Hjerte 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager meg veldig god mat selv om det ikke inneholder raffinert sukker eller er UP. F.eks sunnere vafler, smoothiebowls, hjemmelagde rundstykker med godt pålegg, oppkuttede grønnsaker med dipp. Gleder meg til de aller fleste måltider selv om jeg spiser 90% veldig sunt.

Anonymkode: 02185...c9e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

du "misbruker" altså søtsaker slik andre bruker andre stoffer og du feiler sier du når du prøver la være, kanskej du kunne søkt hjelp for dette? Min erfaring er at sukker gir craving på sukker, kutt det ut hardt og brutalt, du trenger det ikke men du er kanskje avhengig av det på samme måte som en som er avhengig av alkohol er det, de fleste innser ikke avhengighet og bortforklarer det som du gjør med at det er "Kos" osv.. 

Er dette nytt for deg? Veldig mange har denne avhengigheten, og det fører til overvekt hos mange. Hva slags hjelp tror du man får? 
Man kan slutte å gå på polet, slutte å ha alkohol, men man kan ikke slutte med mat. Er det kun rene søtsaker som er problemet, så går det vel an, men ofte er det mat generelt.

Anonymkode: 5e899...654

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Jeg lager meg veldig god mat selv om det ikke inneholder raffinert sukker eller er UP. F.eks sunnere vafler, smoothiebowls, hjemmelagde rundstykker med godt pålegg, oppkuttede grønnsaker med dipp. Gleder meg til de aller fleste måltider selv om jeg spiser 90% veldig sunt.

Anonymkode: 02185...c9e

Det kunne jeg inkludert i mitt innlegg. 

For meg er mat "kos". Men på en sunn måte. Mat-uka planlegges, det kjøpes gode råvarer, og det brukes tid på å lage, tid på såise.

Maks kos når jeg er alene kan være alt fra å kjøpe med krabbeklør, til å lage meg en sashimibowl. Selv lunsj på en kontordag - en god wrap. 

Anonymkode: 7a03e...66c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg SÅ igjen. Med unntak av at jeg som regel ikke klarer å nøye meg med litt. Ikke at det er enorme mengder, men det er aldri bare to ruter sjokolade heller.

Ser det nevnes her at man bør gå i terapi - vel det har iallfall jeg gjort. Har gått flere år til psykolog, har gått i traumeterapi, har prøvd ulike antidepressiva osv. Jeg er på et mye bedre sted nå enn for bare noen år siden, og føler absolutt at behandlingen har hjulpet meg, men akkurat dette med spisinga og behovet for noe søtt, det forsvinner ikke. 

Jeg tenker at jeg må avvennes, men det klarer jeg rett og slett ikke. Det kan gå greit i en kort periode, men så har jeg PMDD (pms på steroider) med depresjon og smerter som bare river ned alt jeg har klart å bygge opp hver måned. 

Jeg er også ca 10kg over det jeg bør veie og føler meg skikkelig fæl og utilpass, til tross for at jeg trener tre ganger i uka. Jeg vurderer nå å ta kontakt med en kostholdsveileder som kan hjelpe meg, men så er ikke problemet mitt at jeg ikke vet hva jeg skal spise. Jeg spiser faktisk veldig god og sunn mat til måltidene, det er det å holde seg unna godteriet som er problemet. Og med én gang jeg begynner å måle/veie meg regelmessig så trigger det selvforakt og en dårligere psyke.

Har også vurdert hypnoterapi, men er redd for at det skal være humbug, og at jeg i desperasjon kaster bort masse penger på noe som ikke funker.

For ei smørje! Følger iallfall tråden for å se om du får noen gode tips, ts 😅

Anonymkode: 22276...b1b

• Liker 3
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Kjenner meg veldig igjen, er overvektig så det er absolutt et problem. Blit bagatilisert av personer som ikke blir lett avhengig men er et enormt samfunnsproblem. Samme grunn til at jeg aldri kan "prøve ut" rusmidler, jeg vet jeg blir hektet på det som føles bra. 

Anonymkode: 5bfca...905

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Er dette nytt for deg? Veldig mange har denne avhengigheten, og det fører til overvekt hos mange. Hva slags hjelp tror du man får? 
Man kan slutte å gå på polet, slutte å ha alkohol, men man kan ikke slutte med mat. Er det kun rene søtsaker som er problemet, så går det vel an, men ofte er det mat generelt.

Anonymkode: 5e899...654

TS skriver ikke om mat som gir næring. man kan fint slutte med "trøstemat" - og det at du i tillegg legger til siste setning viser at du ikke vet noe om "misbruk" og avhengighet, en som sliter med misbruk av alkohol kan ikke bare "slutte gå på polet" heller.. det krever at man kommer til bunns i ens egne problemer og håndterer dem bedre. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg igjen, jobber med å slutte med søtsaker nå. Føles som en avhengighet og overopptatthet, spiser sunne måltider, men "trenger" godteri-fiks hver dag.  La på meg 30 kg på 3 år bare pga godteri. Det siste halve året har jeg gått ned 23 kg og har i perioder greid meg uten sukker, for så å bli dratt inn i det igjen. Tenker vi må se på det som en avhengighet ja, og prøve så godt vi kan å stå i det selv om vi innimellom går litt på trynet. Jeg blir i tillegg deprimert og sover dårlig av sukker, desto større grunn til å slutte.. Veldig frustrerende! 

Anonymkode: 94ca6...1f1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har hatt det helt likt i ti år.

For meg var problemet pepsi max! Jeg hørte dette fra noen andre her på forumet, så jeg ga det et forsøk (svært motvillig). Jeg kutta ut pepsi maxen, og det måtte jeg pine meg gjennom, for det ga hodeverk og abstinenser i 3-4 dager, med skjelvinger! Skremmende i seg selv, så det hjalp motivasjonen.

Og gjett hva?! Tror du ikke sukkersuget har forsvunnet? Jeg vil si fullstendig, men det er litt løgn, for rundt pms er det 2-3 dager med søtsug. Men utenom disse dagene, ligger jeg unna sjokolade helt uten problemer. Det har jeg aldri klart i hele mitt voksne liv.

Anonymkode: 54fb4...895

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kjenner meg veldig igjen. Jeg har gått ned 10 kg med en slags ubevisst livsstilsendring - fikk barn 🤪 Nå har jeg rett og slett ikke tid til å sitte foran TVen og daffe og crave sjokolade hver kveld. Spiser sunnere fordi jeg vil gi barnet et godt kosthold, pluss at jeg om kvelden nå går tur, driver med hobbyer, husarbeid eller vedlikehold. Kan ta meg litt mørk sjokolade hvis jeg setter meg ned, men ellers ingenting. Å slåss mot suget i akkurat samme situasjoner der man har kost seg med godis er nesten umulig, kanskje du kan prøve noe nytt? Hobby eller turgåing når du vanligvis spiser. 

Anonymkode: decf9...eca

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det som fungerer for meg er å kutte ned på mengden. Altså en bit istedenfor to. Og ikke spise eller drikke etter kl. 18.

Anonymkode: 5c5a1...62a

Ikke drikke etter kl 18? Hadde jeg daua tror jeg.. 

Anonymkode: 26447...fe9

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjør det samme, men jeg ser helt ærlig ikke problemet i det. Jeg trøstespiser ikke, jeg blekker ikke innpå en hel plate uten å tenke over det for jeg er stressa. Jeg koser meg oppriktig med et par ruter sjokolade til kaffe etter middag. Trenger ikke mer enn det, men de må jeg ha. Det demper suget jeg ellers ville hatt hele kvelden også. Det gir ikke nok kalorier til at jeg legger på meg, og alt jeg spiser utenom er 80-90% sunt, men tillatte utskeielser i selskap/ helger. 

Alt er ikke så alvorlig at man trenger behandling eller trenger å slutte med alt, hvis det lille du spiser gir deg et ekstra løft så er har det sine gode sider også, all den tid du klarer å stoppe på noen biter. 

Anonymkode: 635d6...c66

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...