Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 11.06):

TS her. 

Jeg glemte å nevne i HI at dette uhellet skjer iblant. I etterkant av hans uhell, ble lignende uhell begått av en annen kollega. Kollegaen hadde ikke jobbet like mange overtid. Så han ble bare kalt inn på møte til samtale med både HR og en representant fra foreningen. Verken advarsel eller oppsigelse ble nevnt på dette møte. 

Anonymkode: 904d4...97e

Men hvorfor tror du han får sparken når møtet ikke har vært og en lignende hendelse har skjedd med en annen kollega uten at det skjedde noe? 

Du bruker uforholdsmessig mye tid på en hendelse som ikke har skjedd enda.

Anonymkode: a4961...58f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 10.20):

Jeg har en betjent som er i en knipe. 

Det har vært en bemanningskrise på jobben hans og da har han stilt opp for arbeidsgiver og tatt noen ekstravakter. 

Det ble tilslutt så mange ekstravakter at han har overskridet grensen for maks overtid for ett år som er 300 timer. Det har blitt kommentert at han allerede jobber så mye men sms/telefon fra jobben om ekstravakter har likevel ikke stoppet og han har fått personlig takk for at han stiller opp så mye. 

Problemet er at i hans vakt har det skjedd et uhell som arbeidsgiver mener kvalifiserer til oppsigelse. Uhellet skyldtes sløvhet fra hans side pga han var sliten. Det var ingen personskader men materielle skader var på ett par tusenlapper. Han skal på møte med HR og sjefen for å drøfte jobben hans. Han tror selv at han kommer til å få sparken, men er det riktig? 

Foreningen er kontaktet men de mente at han er selv ansvarlig for uhellet og de nektet å stille opp på møtet med han. 

Han har vært sykemeldt siden uhellet, men mest fordi arbeidsgiver har vært ugrei mtp situasjonen og han er i tillegg utslitt. Jeg mistenker at han er utbrent. 

Må han ta med advokat på dette møte?

Da skaffer han seg en privat advokat. Han diskuterer og muligheter for økonomisk støtte til advokatbistand.

Anonymkode: 43c61...aae

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 17.37):

Ja, ikke sant. Uhellet samsvarer ikke med konsekvensen han får. Og en annen kollega fikk ikke så mye som en kjeft en gang da hn gjorde samme uhellet i ettertid. Jeg er spent på hva en advokat vil si om denne saken. 

Arbeidsgiver henger veldig opp i antall overtid han har jobbet og som er årsaken til uhellet. Det er langt over grensen på 200.

Han fikk rekommandert brev i posten der det står innkalling til drøftelsesmøte.

TS.

Så arbeidsgiver henger seg veldig opp i at de selv ikke har søkt om ekstra overtid, og at de som arbeidsgiver er ansvarlig for dette? Arbeidsgiver er veldig opphengt i at de tillater overtid som medfører skade?

Anonymkode: 2d04d...161

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tipper arbeidsgiver ønsker ham bort for å ikke bli avslørt på brudd på loven som arbeidsgiver selv er ansvarlig for.

Ser ikke bort fra at det også kan være private bånd mellom arbeidsgiver og det lokale fagforeningskontoret og/eller tillitsvalgt.

Anonymkode: 1f06a...72d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer det ikke frem hvilken "feil" som er blitt begått, men dersom dette er en feil som gjøres flere ganger både av slitne overtidsarbeidene og vanlige, så tenker jeg at det er på som plass at arbeidsgiver selv må få igjennom rutinene sine. Hvis ikke bør en evt koble inn arbeidstilsynet, dersom de ikke tar på seg ansvaret. En feil som blir begått flere ganger må jo taes tak i. Noe annet er jo useriøst.

Anonymkode: c540e...961

AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at fagforeningen ikke ville stille opp. De trenger jo ikke være enig/ta part i saken ? Rollen blir jo helst å passe på at arbeidstaker/saken  blir behandlet innen lovverket. 

Anonymkode: 07e64...523

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...