Gå til innhold

Kom ikke i konfirmasjon, nå er vi bedt i dåp

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde konfirmasjon i sommer. Mine voksne tantebarn ble bedt men ingen kom. De svarte heller ikke på innbydelsen.

Nå har tantebarnet fått barn og vi er bedt i dåp. 

Jeg kjenner det går en faen i meg og har egentlig ikke lyst til å dra. 

Greit de er unge voksne men som man reder ligger man.

Hva syntes dere? 

Vil også legge til at de har fått julegaver i alle år og jeg har aldri fått et takk eller noe tilbake så jeg er litt lei. 

Anonymkode: b3405...5a0

• Liker 3
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fikk de personlig innbydelse eller gikk det via andre? 

Synes ikke det er så rart at du ikke får noe tilbake, da du er en generasjon over og ser på deg mer som et barn/voksen-forhold. 

Anonymkode: bd847...c17

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo noen som må gå foran som et godt eksempel. Du vet hva du forventer av folk du inviterer, nemlig at de svarer på invitasjonen og kommer hvis de kan. Da bør du selv gjøre det du forventer av andre, selv om du er skuffet over dem. Hvis du selv senker deg ned på deres nivå, er du ikke noe bedre selv. Kanskje "vokser" de oppførselen av seg og endrer seg etter hvert.

Det er også fint å opprettholde litt kontakt innad i familien. Jeg tror det er mange som har angret på at de har brutt kontakten med familien når det har gått noen år.

Anonymkode: 29d7e...dee

• Liker 18
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår egentlig vel så barnslig her.

Passiv aggressivt fortsette å gi gaver. Når voksne ikke gir tilbake, så tar man hintet. Det er ikke vanlig å gi gaver i en slik relasjon, det blir alt for mye. 

Og du hadde sikkert vert vel så fornærmet om du ikke hadde blitt invitert. 

Du går om du ønsker det. Jeg hadde i alle fall gått uansett hva jeg følte om modenheten til tantebarnet - for egen søskens del. 

Anonymkode: c8d78...9ce

• Liker 24
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Mine voksne tantebarn ble bedt men ingen kom. De svarte heller ikke på innbydelsen.

Hvorfor snakker du ikke med søskenet ditt…?

Det er jo også sedvane å etterspørre svar etter fristen…

Endret av Grønnastar
  • Liker 16
AnonymBruker
Skrevet

Du fremstår som veldig barnslig

Anonymkode: b310f...fa8

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet
Grønnastar skrev (Akkurat nå):

Hvorfor snakker du ikke med søskenet ditt…?

Eller enda bedre, de voksne tantebarna hvis foreldre ikke lenger er ansvarlige for deres handlinger...

Anonymkode: c2bfd...511

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Eller enda bedre, de voksne tantebarna hvis foreldre ikke lenger er ansvarlige for deres handlinger...

Anonymkode: c2bfd...511

Folk tar generelt bedre imot irettesettelse fra sine foreldre enn tanter og onkler………

AnonymBruker
Skrevet

tja, hvorfor gi gaver til voksne tanteunger i flrste omgang TS? Det er jo bare å slutte med det først som sist.. samme med bursdagsgaver osv - si at i år slutter vi med dette, ville bare dere skulle vite det på forhånd osv.. :P til helehurven, voksne søsken, foreldre osv osv.. bare slutt med det. Takk er ikke lengre noe man kan forvente få.. 

så, det er helt greit å ta avstand til voksen slekt men ikke fordi man er buthurt selv som "hevn" - det blir for dumt.. 

Anonymkode: c6ba0...c4b

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje de ikke kom i konfirmasjon pga graviditet?

Anonymkode: 18937...032

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Be the bigger person og gå. Det blir sikkert koselig og gode relasjoner til slekt er alltid fint. 

Om du ikke går så er det ikke sikkert at de en gang vil forstå hvorfor, og da har du strengt tatt ikke klart å sette et eksempel heller, det eneste du har gjort er å mate din egen bitterhet. 

Anonymkode: 134e5...a30

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hva sa de når du etterspurte svar på innbydelsen da? 

Ellers så må jeg si at du høres overraskende barnslig ut til å være såpass voksen at du hatt konfirmant i hus. 

Høres ikke ut som om dere har en nært forhold, så de har nok kun invitert dere av «plikt». Og for dem så er det nok ingen straff at dere ikke kommer.

Anonymkode: 1c2f2...700

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor gir dere julegaver til voksne tantebarn? Det kunne du ha sluttet med for flere år siden.

Jeg hadde sendt gave til dåpsbarnet, men takket nei til invitasjonen. Ikke fordi de ikke kom i konfirmasjonen, men fordi jeg synes det blir litt langt ut i familien med barn til nevøer/nieser.

Anonymkode: 77b06...d3b

• Liker 3
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Plikt innbydelse ja,enig der. Mange gjør det. Tar slektrekka. Litt barnslig tankegang, litt sånn jeg fikk ikke en is så får ikke du heller......

Anonymkode: 36c48...277

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Unge voksne søker seg ut av familien. Det er helt vanlig.

Søskenbarns konfirmasjon kan fort nedprioriteres, hvis dere ikke har vært nære.

At du som voksen voksen skal hevne deg med å vise at slik oppførsel er helt ok, da er du like umoden som dem.

Anonymkode: cfd6b...a3e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Merkelig at søskenbarn ikke kommer i konfirmasjonenen til hverandre. De ser nok ikke på deg/dere som en nær nok relasjon. 

Du har blitt invitert i dåp, fordi de føler de må invitere deg. 

Tror ikke de merker om du kommer eller ikke. 

Anonymkode: 17ca9...5e3

• Liker 5
  • Nyttig 2
Skrevet

Ta en fot i bakken og tenk over hva du skriver.

Du er tross alt den mest voksne her. 
Skal du gjøre noe med det, så må du snakke med de. 
ellers - carry on og vis hva du syns er riktige verdier med å gjøre det selv.

Det siste du gjør er å la det gå en f i deg og oppføre deg som en furten tenåring.

• Liker 4
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
Eric_B skrev (4 minutter siden):

Ta en fot i bakken og tenk over hva du skriver.

Du er tross alt den mest voksne her. 
Skal du gjøre noe med det, så må du snakke med de. 
ellers - carry on og vis hva du syns er riktige verdier med å gjøre det selv.

Det siste du gjør er å la det gå en f i deg og oppføre deg som en furten tenåring.

Når blir man voksen da? Når man får barn? 😉

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Vi hadde konfirmasjon i sommer. Mine voksne tantebarn ble bedt men ingen kom. De svarte heller ikke på innbydelsen.

Nå har tantebarnet fått barn og vi er bedt i dåp. 

Jeg kjenner det går en faen i meg og har egentlig ikke lyst til å dra. 

Greit de er unge voksne men som man reder ligger man.

Hva syntes dere? 

Vil også legge til at de har fått julegaver i alle år og jeg har aldri fått et takk eller noe tilbake så jeg er litt lei. 

Anonymkode: b3405...5a0

Hva jeg synes? Skal du bruke ord og uttrykk, så bør du ikke bruke de så malplassert som du her gjør. 
Som man reder, så ligger, man i denne sammenhengen viser at du ikke forstår uttrykkets betydning. 
Finn deg noe bedre og mer troverdig å tulle med enn denne konstruerte historien. 

Anonymkode: 65745...5a6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Når blir man voksen da? Når man får barn? 😉

Man er voksen over de yngre i slekta. Jeg blir fremdeles sett på som et barn i følge min bestemor, enda jeg er over 40 år og snart skal bli besteforelder selv...

Anonymkode: bd847...c17

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...