AnonymBruker Skrevet 24. april #1 Del Skrevet 24. april Vi fikk en voksen katt for et par år siden, omplassering. Den hadde tidligere bodd i et hjem hvor det var åpen kjøkkenløsning, og de sa at han var på kjøkkenbenken et par ganger og ble "tatt hardt" alle gangene, og sluttet. Her er det ikke åpen kjøkkenløsning, og vi har "gjennomgang". Altså to innganger. En fra stue og en fra gang. Den fra stua kan vi sånn tålig se fra sofaen, den andre kan vi kun se om vi er i ganga. I starten lot vi den gå der den ville, men... Vi har nå tatt katten i å hoppe på kjøkkenbenken flere ganger. Vi har dyttet den ned, og sendt den ut av kjøkkenet med ganske så strenge miner, men til ingen nytte. Nå lister den seg inn på kjøkkenet, mens den følger med på om vi ser den eller ikke. Vi har ingenting av mat stående, ikke oppvask, ikke noe som helst den kan spise. Maten og drikken dens står plassert langt unna kjøkkenet. Vi har begynt å lukke dørene til kjøkkenet, men med fire barn som "løper fritt", er det ikke enkelt å alltid passe på at begge dørene er lukket. Barna prøver å huske det, men det er ikke så lett. Hva kan vi gjøre for å avvenne katten dette her? Begynner å bli mektig frustrert. Vi har holdt på i flere måneder nå. Jager den ut, på nytt og på nytt. Den fanger mus, rotter og fugl, og så er den på kjøkkenbenken... Det er så ekkelt! Pels på benken blir det også, og usj og nei... Anonymkode: e668a...0d4 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #2 Del Skrevet 24. april Legge aluminiumsfolie på benken, stå klar med spruteflaske med vann hver gang han er på vei opp på benken, spraye med "cat off" ol. Anonymkode: 83914...3c6 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #3 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Den hadde tidligere bodd i et hjem hvor det var åpen kjøkkenløsning, og de sa at han var på kjøkkenbenken et par ganger og ble "tatt hardt" alle gangene, og sluttet. 😆😆😆 Dette var livsløgnen deres. Katten ble bare bedre til å skjule det. Han gikk garantert på kjøkkenbenken der også Anonymkode: 6b999...d18 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #4 Del Skrevet 24. april Mine katter er aldri på benken. Det vil si, jeg ser de kanskje 1-2 ganger i året på kjøkkenbenken. Etter jeg flyttet rundt nyttår, og fikk åpen løsning, så har jeg ikke sett de på benken en eneste gang! De er fullt klar over at det ikke er tillatt gå på benken. Jeg tørker av potespor fra benken hver eneste dag da. Velkommen til livet med katt Du kan lære den opp til å ikke gå på benken når du er i nærheten. Det har dere allerede klart, siden den vet at det ikke er lov, og den følger med på om dere ser den eller ikke. Men en katt kan ikke trenes opp på samme måte som en hund. Anonymkode: 4ff25...4b5 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Del Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): 😆😆😆 Dette var livsløgnen deres. Katten ble bare bedre til å skjule det. Han gikk garantert på kjøkkenbenken der også Anonymkode: 6b999...d18 Word. Jeg ser aldri katten min på benken da hun vet det ikke er lov, men finner spor der om morgenen likevel. Så lenge det er noe der den vil ha (utsikten fra vinduet i vårt tilfelle) så er det veldig vanskelig å avverge. Jeg har kommet frem til at jeg må vaske benken hver gang jeg skal bruke den, iallfall om morgenen da jeg ikke har hatt kontroll. Anonymkode: 678a2...c42 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #6 Del Skrevet 24. april 😪 Jeg som håpet at noen satt på en magisk løsning! Kanskje skal jeg forsøke med alu.folie. Skjønner man ikke kan trene katten som om den var en hund, men altså... AARH! Blir sprø. Hvorfor må den, liksom? Det er ikke noe mat der, ikke en eneste brødsmule. Vinduet er ved kjøkkenbordet, men der ser jeg aldri pels etter at vi begynte å ta den bort derfra. Ikke så krise om den bare hadde vært der, for vi bruker ikke den delen av bordet til vanlig, og vi lager ikke mat direkte der. Hvorfor kan den ikke bare slikke gulvet rundt kjøkkenbordet? Altså, fire barn, masse smuler og godsaker... Men nei. Det blir liggende. Den "støvsuger" til og med stua for smuler og til og med lodotter og hybelkaniner i håp om at det er spiselig... Anonymkode: e668a...0d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Del Skrevet 24. april Du er heldig som har dør! Kattane mine veit godt at dei ikkje får lov, men dei trakkar rundt på benken kvar natt. Han eine rullar rundt og kosar seg i alu-folie. Sitron og kaffegrut funker ca 5 minutt, så venner dei seg til lukta. Har ingen gode råd dessverre. Anonymkode: 8402f...fdd 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Evot_i_skogen Skrevet 24. april #8 Del Skrevet 24. april Veldig vanskelig å unngå at katter går der de vil dessverre 😂. Men aluminiumsfolie er et godt tips og fungerer på mange katter. legge den gjerne med litt folder i slik at den ikke ligger helt nedpå benken. Da er den ekstra ubehagelig å gå på og bråker mye. Eventuelt så kan du også bruke dobbeltsidig teip et par dager, de fleste katter hater å gå på klissete ting. Det kan muligens fungere med noe smått og litt spist (ala et brett fylt med små legoklosser) som gjør det ubehagelig å gå der. Men enkelte katter vil ignorere det og til og med syntes at legoklossene gjør det ekstra behagelig 😂. Jeg skal skrive her igjen hvis jeg kommer på noe mer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Svisle Skrevet 24. april #9 Del Skrevet 24. april (endret) Velkommen til kattens verden - der den vil gå, går den! 😅 Aluminiumsfolie, tape og andre "gode" råd hjelper KUN da det ligger der. Katten er smart nok til å skjønne det. Endret 24. april av Svisle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ruth76 Skrevet tirsdag kl 12:40 #10 Del Skrevet tirsdag kl 12:40 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 9.14): Legge aluminiumsfolie på benken, stå klar med spruteflaske med vann hver gang han er på vei opp på benken, spraye med "cat off" ol. Anonymkode: 83914...3c6 Nei man spruter ikke vann på katten for å få den til å adlyde. Slike holdninger er for lengst utdatert. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:45 #11 Del Skrevet tirsdag kl 12:45 Spruteflaske er ikke løsningen. Det vil bare trigge den mer. Det blir også ansatt som dyreplageri. Men determines ulike sorayer du kan bruke. Men en katt gjør det den vil. Selvfølgelig er det mere spennende. Men har den andre plasser den kan sitte i høyden?? For katter liker å sitte høyt å iaktta! Anonymkode: fb9ba...c96 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:47 #12 Del Skrevet tirsdag kl 12:47 Igjen jeg må få understreke viktigheten av at katten har en egen plass i høyden. Et klorestativ på over 150 cm, gjerne i nærheten av et vindu. Det vil løse mye. Har du det fra før av, anbefaler jeg å spraye klorestativet med catnip! Anonymkode: fb9ba...c96 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:47 #13 Del Skrevet tirsdag kl 12:47 En katt jan trenes som hund, men det kan ta måneder. Min er trent til å ikke gå på kjøkken benken med at jeg sier vent. Bruker ordet i en del andre settinger også. Hun kan sitte, gi pote, high Five, danse i ring, legge seg ned, hente på kommando. Er de godis motivert så kan alle katter trenes. Enten med eller med klikkertrening ☀️ Bare å begynne 😻 Anonymkode: 2d396...3aa 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:51 #14 Del Skrevet tirsdag kl 12:51 Du får ikke trent den. Den gjør som den vil når den vet den ikke blir oppdaget. Men det hjelper å gi den nok gode plasser å ligge eller observere. Jeg er helt sikker på at min er på benken fordi det er beste utsikten ut på gata og til et par naboer med katt/hund. Jeg ser aldri katta på benken, men jeg ser hårene, og tidvis potemerker 😅 så har egentlig bare vent meg til at alt må vaskes over før jeg legger mat på det. Den setter seg jo med rompehullet rett ned på benken… Anonymkode: 1e9a2...105 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:52 #15 Del Skrevet tirsdag kl 12:52 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Igjen jeg må få understreke viktigheten av at katten har en egen plass i høyden. Et klorestativ på over 150 cm, gjerne i nærheten av et vindu. Det vil løse mye. Har du det fra før av, anbefaler jeg å spraye klorestativet med catnip! Anonymkode: fb9ba...c96 Min har et kattetre et par meter unna kjøkkenbenken med 4 plattformer fra 1 m over bakken og helt opp til taket. Går på benken okke som. Har også plassert et klorestativ ved siden av spisestuestolene, jaggu klorer hun på stolene likevel. Anonymkode: 678a2...c42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 12:54 #16 Del Skrevet tirsdag kl 12:54 Legg sort pepper eller appelsinskall der. De HATER det, og vil holde seg unna. Anonymkode: 7c028...492 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:26 #17 Del Skrevet tirsdag kl 13:26 AnonymBruker skrev (25 minutter siden): En katt jan trenes som hund, men det kan ta måneder. Min er trent til å ikke gå på kjøkken benken med at jeg sier vent. Bruker ordet i en del andre settinger også. Hun kan sitte, gi pote, high Five, danse i ring, legge seg ned, hente på kommando. Er de godis motivert så kan alle katter trenes. Enten med eller med klikkertrening ☀️ Bare å begynne 😻 Anonymkode: 2d396...3aa Hehe.. hvem trener hvem i dette scenarioet. Katta har vel trent deg til å tro på dette. Jeg har en gang snitcha på nabokatten. Fortalte eierne at det var så koselig å se den sitte i kjøkkenvinduet. Naboene sa det ikke kunne stemme, den var jo aldri på kjøkkenbenken! Den dag i dag er jeg redd for å møte på nabokatten i mørket i tilfelle den hevner sladringa mi 😄 Anonymkode: 6b999...d18 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet tirsdag kl 13:31 #18 Del Skrevet tirsdag kl 13:31 Vi vet godt at katten er på benken når vi ikke er i nærheten. Vi har ordnet et stort klatrestativ hvor hun får grei utsikt, men kjøkkenvinduet er ut mot gårdsplassen hvor det gjerne skjer ting, så selvfølgelig er det spennende 😅 vi vasker uansett benken godt før vi skal gjøre noe som helst på den, så jeg gidder ikke å ta kampen mer. Anonymkode: 5d2e4...bc2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
RaulAngelsk Skrevet tirsdag kl 13:38 #19 Del Skrevet tirsdag kl 13:38 (endret) Hopper den på benken, eller hopper den OPP PÅ benken? (vesensforskjell, det først er bare trolling mens det andre er en uvane). Det går an å gjøre noe med, for det første, hva gjør den når den er der? Ligger den der? Er det varmere der? Roligere der? Mørkere, lysere? Katter liker å befinne seg i høyden der de har oversikt og føler seg trygge. Ergo, få dere et klore/klatrestativ som er relativt høyt. Plasser dette et sted der katten har oversikt og er trygg og kan være i fred/være sosial, alt etter personlighet og behov. Hver gang katten er på benken (hoppende eller ei), løft katta (umiddelbart) opp til høyeste plattform på klorestativet. (vært konsekvent, legg gjerne en godbit der også). Ellers, dersom dere ikke aktiverer eller leker med katten, kan det være en måte å få dere i aktivitet på. Katter kan trenes, men da må man være veldig konsekvent, samme reaksjon, hver gang, straff nytter ikke. Endret tirsdag kl 13:39 av RaulAngelsk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Coachshinny Skrevet tirsdag kl 13:39 #20 Del Skrevet tirsdag kl 13:39 AnonymBruker skrev (På 24.4.2025 den 8.38): Vi fikk en voksen katt for et par år siden, omplassering. Den hadde tidligere bodd i et hjem hvor det var åpen kjøkkenløsning, og de sa at han var på kjøkkenbenken et par ganger og ble "tatt hardt" alle gangene, og sluttet. Her er det ikke åpen kjøkkenløsning, og vi har "gjennomgang". Altså to innganger. En fra stue og en fra gang. Den fra stua kan vi sånn tålig se fra sofaen, den andre kan vi kun se om vi er i ganga. I starten lot vi den gå der den ville, men... Vi har nå tatt katten i å hoppe på kjøkkenbenken flere ganger. Vi har dyttet den ned, og sendt den ut av kjøkkenet med ganske så strenge miner, men til ingen nytte. Nå lister den seg inn på kjøkkenet, mens den følger med på om vi ser den eller ikke. Vi har ingenting av mat stående, ikke oppvask, ikke noe som helst den kan spise. Maten og drikken dens står plassert langt unna kjøkkenet. Vi har begynt å lukke dørene til kjøkkenet, men med fire barn som "løper fritt", er det ikke enkelt å alltid passe på at begge dørene er lukket. Barna prøver å huske det, men det er ikke så lett. Hva kan vi gjøre for å avvenne katten dette her? Begynner å bli mektig frustrert. Vi har holdt på i flere måneder nå. Jager den ut, på nytt og på nytt. Den fanger mus, rotter og fugl, og så er den på kjøkkenbenken... Det er så ekkelt! Pels på benken blir det også, og usj og nei... Anonymkode: e668a...0d4 Der har du nok dessverre fått et problem. Katter lar seg ikke dressere på samme måten som en hund. Skal den tas, må det skje i sekundet dere fersker den, er dere forsene virker avstraffelse mot sin hensikt. Timing er viktig her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå