Gå til innhold

Testament: Fullt navn på underskrift i testament, men ikke ellers

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

For en tid siden skrev jeg testament. Helt ubevisst hadde jeg klart å undertegne med fullt navn i testamentet, noe jeg ikke gjør ellers. Jeg har tre navn, og undertegner alltid med fullt fornavn, initialet til mellomnavnet mitt og fullt etternavn (f.eks Navn N. Navnesen), men her undertegnet jeg uten å tenke med mitt fulle navn (f.eks Navn Navnestad Navnesen). Ellers er underskriften helt lik, og slik jeg skriver til vanlig, uten kruseduller eller løkker. I en eventuell rettslig prosess vil det nok være mulig å fastslå at det er meg likevel.

Men, i etterkant har jeg vært usikker på om det holder vann siden underskriften ikke er helt lik min til vanlig. Er det tilstrekkelig eller burde jeg lage nytt testament?

Anonymkode: 36f72...e78

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er derfor man alltid bruker advokat til slikt. Det er så lett å gjøre små feil som gjør at mye kan overprøves. Ikke nødvendigvis dette, men alle formaliafeilene du ikke har tenkt på ennå. 

Anonymkode: 0476e...ebe

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er derfor man alltid bruker advokat til slikt. Det er så lett å gjøre små feil som gjør at mye kan overprøves. Ikke nødvendigvis dette, men alle formaliafeilene du ikke har tenkt på ennå. 

Anonymkode: 0476e...ebe

Jo, men dette er jo en feil jeg har oppdaget uten advokat. Vil ikke bruke penger på det unødig. Men burde jeg endre testament slik at det er likt?

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du har grunn til å tro at det blir baluba blant arvinger så er det sikkert lurt å endre. 

Anonymkode: 0d0a1...eb4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er alle navnene registrert i folkeregisteret? 

Årsak er at både hos mor og far min fikk de beskjed å skrive fult navn selv om de ikke brukte alle.  Årsak det stod i folkeregisteret. 

Så selv når jeg og mannen ordnet framtidsfullmakt så fikk jeg beskjed at alle navn måtte med så lenge det stod i folkeregisteret med fult fødselnr

Anonymkode: e9b69...f16

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Er alle navnene registrert i folkeregisteret? 

Årsak er at både hos mor og far min fikk de beskjed å skrive fult navn selv om de ikke brukte alle.  Årsak det stod i folkeregisteret. 

Så selv når jeg og mannen ordnet framtidsfullmakt så fikk jeg beskjed at alle navn måtte med så lenge det stod i folkeregisteret med fult fødselnr

Anonymkode: e9b69...f16

Ja. Alle navn er folkeregistrerte.

Skrevet

Uten at jeg har juridisk kompetanse er det jo mest riktig at du underskriver med fullt navn i et slikt dokument. At man av plasshensyn og praktiske hensyn forkorter underskriften ellers er jo normalt, men i offentlige dokumenter ol får iallefall jeg beskjed om å bruke fullt navn.

• Liker 2
Skrevet

Har du ikke vitner til underskriften? Uten det vil jo ikke testamentet uansett være gyldig? 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

I teksten i testamentet står vel ditt fulle navn, så ganske naturlig at du også signerte slik. 

Anonymkode: 44b00...b29

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Ulven skrev (2 timer siden):

Uten at jeg har juridisk kompetanse er det jo mest riktig at du underskriver med fullt navn i et slikt dokument. At man av plasshensyn og praktiske hensyn forkorter underskriften ellers er jo normalt, men i offentlige dokumenter ol får iallefall jeg beskjed om å bruke fullt navn.

Jeg burde spesifisert: signatur. Det er jo noe annet. 

AnonymBruker
Skrevet
Perfume skrev (2 timer siden):

Har du ikke vitner til underskriften? Uten det vil jo ikke testamentet uansett være gyldig? 

Jo, de kan vel forklare hvis det er noe.

AnonymBruker
Skrevet

signaturen er gyldig så lenge du har vitner, uten itner er testamtentet ikke gyldig. 

Anonymkode: 3dd73...0ac

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

signaturen er gyldig så lenge du har vitner, uten itner er testamtentet ikke gyldig. 

Jeg har vitner, som kan bekrefte at det er jeg som har skrevet under. Samtidig tenker jeg at det er viktig at signaturen min er lik overalt, så er redd det kan feiltolkes. Håper ikke. Det var litt pes å få to vitner til å kunne signere og bevitne samtidig, siden jeg ikke har mange å betro meg til.

• Liker 1
Gjest jegerrinne
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja. Alle navn er folkeregistrerte.

Mener du da ska skrive under med fult. 

Her så har nå jeg fått beskjed på det på alt av bank papirer, førerkort,  pass osv

Så burde jo da og være på testament osv

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jeg har vitner, som kan bekrefte at det er jeg som har skrevet under. Samtidig tenker jeg at det er viktig at signaturen min er lik overalt, så er redd det kan feiltolkes. Håper ikke. Det var litt pes å få to vitner til å kunne signere og bevitne samtidig, siden jeg ikke har mange å betro meg til.

du lager storm i et vannglass hvis du har gjort alt riktig. Vitner skal se deg signere, de skal være der sammen med deg.. 
Har du dette på plass er testamentet gyldig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

du lager storm i et vannglass hvis du har gjort alt riktig. Vitner skal se deg signere, de skal være der sammen med deg.. 
Har du dette på plass er testamentet gyldig. 

Håper du har rett. Er litt viktig at det er riktig.

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har jo skrevet under med fullt navn og det er riktig. 

Anonymkode: 0ceae...ca6

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (17 timer siden):

For en tid siden skrev jeg testament. Helt ubevisst hadde jeg klart å undertegne med fullt navn i testamentet, noe jeg ikke gjør ellers. Jeg har tre navn, og undertegner alltid med fullt fornavn, initialet til mellomnavnet mitt og fullt etternavn (f.eks Navn N. Navnesen), men her undertegnet jeg uten å tenke med mitt fulle navn (f.eks Navn Navnestad Navnesen). Ellers er underskriften helt lik, og slik jeg skriver til vanlig, uten kruseduller eller løkker. I en eventuell rettslig prosess vil det nok være mulig å fastslå at det er meg likevel.

Men, i etterkant har jeg vært usikker på om det holder vann siden underskriften ikke er helt lik min til vanlig. Er det tilstrekkelig eller burde jeg lage nytt testament?

Du undertegner da med fullt navn så dette er riktig. Hvordan du signerer er opp til deg. Og du har vel vitner som har skrevet under også? Ellers er det ikke gyldig. 

Anonymkode: 77402...4ad

AnonymBruker
Skrevet

TS her. Siden mange spør; jeg har signaturer fra to vitner som har lest og bevitnet testamentet.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

TS her. Siden mange spør; jeg har signaturer fra to vitner som har lest og bevitnet testamentet.

Bevitnet de at du skrev under? Det er det vitnene skal gjøre.

De skal ikke lese det, men skrive under på at du var ved dine fulle fem og skrev under helt frivillig.

Anonymkode: 13cf7...b13

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...