Teardrop Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Har alltid brukt de ferdige posene fra butikken, jeg synes egentlig ikke de er så gode. Vil prøve å lage fra bunnen, noen som vil dele oppskrift?
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Stek sopp (jeg bruker kantareller, men du kan bruke hva som helst). Tilsett det du ønsker av grønnsaker, for eksempel paprika, løk, hvitløk, sjalottløk. Tilsett fløte (evt blandet med melk), la putre. Salt og pepper. Du kan også tilsette bacon, om du ønsker kjøtt. Brokkolini er godt til tilbehør til pastaen og sausen. Anonymkode: f2561...c6e
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Rød saus: Ha finhakket løk og hvitløk i en middels varm panne, som du surrer i en god matolje til det blir blankt, tilsett litt salt, pepper og rosmarin, så kan du tilsette finhakket stangselleri og gulrot og la dette surre litt, lag litt plass i panna og ta litt tomatpuré som du lar bli litt varm før du rører den inn med resten, tilsett litt mer salt og pepper før du tømmer i en hermetisk boks med knuste (eller hele) tomater, er det hele tomater så knuser du disse selv. Nå kan du smake til med litt mer salt og pepper, og kanskje litt sukker hvis du syns sausen er for syrlig fra tomatene, så kan du tilsette litt av det vannet som pastaen har kokt i, her er det god stivelse som tykner sausen og som får pastaen til å klistre seg bedre til sausen. Ved å krydre maten i flere omganger mens du tilbereder, så vil du få frem enda mer smak, enn om du bare tar i alt på slutten. Denne sausen bruker jeg til spaghetti, og lasagne når jeg lager det. Anonymkode: f10c2...84d 2 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #5 Skrevet 24. april Syntes ofte det beste er enkle sammensettninger. Feks eggeplommer vispet sammen med revet pecorino, fettet fra stekt guanciale og litt pastavann. Toppet med litt pepper jeg har ristet lett i panna og mortret etterpå. Anonymkode: ca7b1...fc5
AnonymBruker Skrevet 24. april #6 Skrevet 24. april Jeg kutter opp løk, hvitløk og gulrot (veldig små biter) og steker på panne. Heller over hakkede tomater. Jeg krydrer med salt, pepper, cayennepepper, chiliflakes, oregano og paprikakrydder. Har også en liten skje rømme eller creme fraiche i. Passer perfekt til f.eks kjøttdeig. Anonymkode: a9fb1...416 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #7 Skrevet 24. april Jeg bruker kremost, enten kremgo eller philadelfia(den beste er kremgo krydder). Steker det jeg bruker av grønnsaker(jeg foretrekker sjalottløk, sopp, squash) i en kaserolle og koker pasta i en annen. Når begge er ferdige tar jeg pastaen sammen med grønnsakene og tilsetter kremost, litt pastavann(eller dæsj fløte) og selvfølgelig nyrevet parmesan og krydder. Tilsetter også det jeg bruker av kjøtt(ofte scampi, kylling eller karbonadeig). Varmes et par minutter mens jeg rører til osten har «smeltet». Dette spiser jeg flere dager i uka. Anonymkode: 3b127...653
AnonymBruker Skrevet 24. april #9 Skrevet 24. april 2 pakker med hakkede tomater, litt løk og gulrot. Stavmikse til fin masse. Legge på litt vann og en terning med kjøtt buljong. Lar det koke en god stund. Sykt enkelt og passer til lasagne, pizza, og spaghetti. Anonymkode: 61d2f...810
Kinder Skrevet 25. april #10 Skrevet 25. april Har ikke mål på denne, for jeg tar det på øyemål. Løk og hvitløk (og eventuelt chili om jeg ønsker) freses blankt og mykt. Her kan du også bruke andre grønnsaker om du foretrekker det. Så har jeg oppi tomatpuré og freses litt videre. Deretter tar jeg oppi gode bokstomater og eventuelt hele tomater om jeg har noen jeg ønsker å bruke opp. Koker dette opp, og har oppi litt grønnsaksbuljong (Helios), balsamico (eller en type smaksatt god eddik) og litt sukker (syns det er best med brunt sukker). Blir sausen for tykk, sper jeg på med litt vann. Du kan også smake til med annen krydder/urter om du ønsker. Dette lar jeg koke en stund, før jeg stavmikser sausen og smaker til med salt og pepper. Innimellom ønsker jeg en mer «kremet» variant, og da tar jeg i litt kremfløte eller creme fraiche. Det er også godt å blande i litt Philadelphia kremost i sausen når den stavmikses. Denne sausen syns jeg er god som både kjøttsaus og alene på pasta. Topper retten med en skvett olivenolje, litt balsamico og masse raspet parmesan når jeg skal spise. 1
Pawn Hearts Skrevet 26. april #11 Skrevet 26. april Puttanesca er også veldig godt. Her er Gladkokkens variant: https://gladkokken.no/oppskrifter/pasta-puttanesca-en-klassisk-italiensk-pastarett 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå