AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Jeg har jobbet i en bedrift i 15+:år og har stortrives utenom lønnen min. Bedriften har faste åpningstider og jeg har derfor helt faste arbeidstimer/dager. Bedriftseier har aldri ønsket å gi meg en fastlønn men heller timeslønn, som fører til at jeg ikke får betalt for røde dager (utenom 1 og 17 mai som sjefen har skjønt er lovpålagt). Jeg har flere ganger påpekt at man stort sett får betalt for alle andre røde dager når man har en tariffavtale men fått til tilsvar om at det er svært lite ønskelig at man organiserer seg. Er dette vanlig? Noen andre i tilsvarende situasjon med erfaringer? For meg med en lav inntekt, utgjør tre dager stengt i påsken, en vesentlig del av det jeg får utbetalt. Frustrerende at tre dager pålagt fri trekker såpasss mye i lønn. Anonymkode: c893d...18a
AnonymBruker Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april Selv da jeg hadde vikarjobb gjennom Manpower fikk jeg lønn for røde dager i påsken! Hadde spurt ham igjen, og evt truet med å organisere meg. Hva jobber du med? Anonymkode: 3e20b...e3b
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Høres ulovlig ut. Organiser deg uansett, klart arbeidsgiver synes det blir litt brysomt når ansatte får juridisk rådgivning om hva de har krav på… Anonymkode: ce754...4c1 3 1
Hololo Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Arbeidstaker har i utgangspunktet ikke rett til lønn på arbeidsfrie helligdager. Betaling for helligdager, helligdagsgodtgjørelse, er som oftest regulert i tariffavtaler eller andre interne avtaler mellom arbeidsgiver og arbeidstaker. Har man ikke slike avtaler, har man i utgangspunktet heller ikke krav på betaling. 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Men altså, hvorfor i all verden har du jobbet med så dårlige vilkår i 15+ år??? Om du absolutt vil fortsette å jobbe der, så bør du organisere deg og kreve lovlige lønnsbetingelser. Det beste tror jeg hadde vært å bytte jobb. Anonymkode: 6198d...0d9 2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april Om bedriften er stengt på røde dager, så har jo heller ikke bedriften noen inntekter på disse dagene kun utgifter til strøm/husleie etc. Så da er det vel ikke logisk at du skal ha lønn for dager du har fri og ikke jobber heller? Ville heller hatt fokus på pensjonssparinga som bedriften gjør for dere er brukbar, den er mye mer verdt i det lange løp enn disse røde dagene. Anonymkode: 22fbd...dbb 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Bedriftseier har aldri ønsket å gi meg en fastlønn men heller timeslønn, som fører til at jeg ikke får betalt for røde dager (utenom 1 og 17 mai som sjefen har skjønt er lovpålagt). En fastlønn, er normalisert lønn basert på det totale antall timer delt på 12. Så det betyr ikke nødvendigvis at du får mere betalt, kun at det kommer jevnere. Hvis jobben stenger på røde dager vil du ikke få mer betalt totalt, bare at fraværet av disse timene fordeles over året. Men med en gang arbeidsgiver motarbeider organisering, skal man si opp Anonymkode: f4885...77b 2
AnonymBruker Skrevet 24. april #8 Skrevet 24. april Det er ikke så bra at arbeidsgiver forsøker å nedsnakke organisering, men dette er likevel noe dere kan ha krav på. Hvis minst 10 prosent av dere ønsker å organisere dere, så kan dere det. Anonymkode: ca227...735
AnonymBruker Skrevet 24. april #9 Skrevet 24. april Kanskje du bør se på muligheten til å gå over til månedslønn først? https://frifagbevegelse.no/nyheter/ansatte-taper-pa-timelonn-alle-bor-kreve-manedslonn-6.158.332918.2edf778707 Anonymkode: 5392d...23e
AnonymBruker Skrevet 24. april #10 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det er ikke så bra at arbeidsgiver forsøker å nedsnakke organisering, men dette er likevel noe dere kan ha krav på. Hvis minst 10 prosent av dere ønsker å organisere dere, så kan dere det. Anonymkode: ca227...735 En trenger 10% for å kunne kreve tariffavtale. Organisere seg kan en gjøre uansett. Og det er uansett veldig lurt Anonymkode: c303a...790
endo Skrevet 24. april #11 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (3 timer siden): En trenger 10% for å kunne kreve tariffavtale. Organisere seg kan en gjøre uansett. Og det er uansett veldig lurt Anonymkode: c303a...790 Man må som regel være over 50% om et forbund skal gidde legge inn jobben med å opprette tariff. Men dette praktiseres litt forskjellig. Min personlige mening er at det bør være minst 50% for å slippe så mye snyltere. Men er riktig at hovedavtalen kun krever 10% (og det er verdt ha en tariffavtale med tanke på pensjon)
AnonymBruker Skrevet 24. april #12 Skrevet 24. april Når jeg jobbet i butikk så jobbet jeg en fast helg i mnd og en dag i uken, fast dag. Fikk timelønn, men falt den faste dagen på en rød dag fikk jeg betalt. Anonymkode: 6b03d...c63
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå