Gå til innhold

Hjelp! Parykk grunnet cellegift behandling.

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har mistet håret pga behandling og derfor fått parykk . Problemet er at den stikker og klør og er en lidelse å ha på seg! Man kan også se at det er parykk når jeg ikke har håret nedover med ørene osv, så kan ikke røre på «håret» av redsel for at folk skal se det. Hos nav får man kun 6250 på rekvisisjon , og jeg har betalt nesten 5000 i egenandel . Synes det er mye for en vare jeg ikke er fornøyd med. Har vurdert og prøve å klage, men vet ikke.. Hva tenker dere? Noen med erfaringer her? På forhånd takk 😊

Anonymkode: e9816...0ff

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Er det en parykk med netting (lace/lace front)? Du får kjøpt dobbeltsidig teip og lim til parykker i egnede butikker eller på nett. Hvis det gjøres som det skal ser det gjerne mer naturlig ut på den måten. ❤️ Se for eksempel her:

https://parykksalongen.no/products/supergrip-tape

https://www.blackbeauty.no/products/bb-lim-for-parykker?srsltid=AfmBOorvk18lAxMaSAbxXuo4FAMur-LDGlf9ggAaoqKklLRLmWu0BUOS

Anonymkode: 102de...abc

Skrevet

Du kan ikke gå uten? Det du beskriver er akkurat det jeg fryktet da jeg begynte på cellegift. Jeg bestemte meg for at om jeg mistet håret, skulle jeg gå uten. Jeg har en nydelig skalle, bortsett fra en bulk der de tok hjernebiopsi. Et vakkert formet hode jeg skulle rocke. Nå får ikke jeg cellegift man mister håret av, så ingen egentlig problemstilling, men jeg har sett hårløse skaller som går med dem høyt hevet, som er bevis for hvor tøffe krigere de er. 

• Liker 2
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet

Åå tusen takk for svar dere 🥰 skal sjekke ut den nettsiden. Åh jeg misunner sånn de som klarer å «eie» det å gå skin head 💪 men jeg sliter så sinnsykt der at jeg tør knapt å se meg selv i speilet uten hår. Blir helt uvel nesten. Så parykken for meg er selve redningen på sett og vis .. Ikke det at jeg er så forfengelig, men det bare lyser KREFT lang vei, og det takler jeg ikke 😔

• Hjerte 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Åå tusen takk for svar dere 🥰 skal sjekke ut den nettsiden. Åh jeg misunner sånn de som klarer å «eie» det å gå skin head 💪 men jeg sliter så sinnsykt der at jeg tør knapt å se meg selv i speilet uten hår. Blir helt uvel nesten. Så parykken for meg er selve redningen på sett og vis .. Ikke det at jeg er så forfengelig, men det bare lyser KREFT lang vei, og det takler jeg ikke 😔

Klem, du er nydelig som du er uansett, en kriger, en overlever, en som slåss for sitt liv med nebb og klør❤️

Anonymkode: 604f7...856

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet

Min kusine lagde forskjellige «skaut» som hun sydde extensions fast i. Eller luer. Men etter en tid gikk hun over til bare bandana. Det er en overgang og en identitetskrise. Ingen kan forstå hvor vondt det er før de har opplevd det selv. Sender deg gode tanker ❤️

Anonymkode: 442bb...f5f

• Liker 1
  • Hjerte 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Klem, du er nydelig som du er uansett, en kriger, en overlever, en som slåss for sitt liv med nebb og klør❤️

Anonymkode: 604f7...856

Tusen takk for fine ord 🥹❤️

• Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Min kusine lagde forskjellige «skaut» som hun sydde extensions fast i. Eller luer. Men etter en tid gikk hun over til bare bandana. Det er en overgang og en identitetskrise. Ingen kan forstå hvor vondt det er før de har opplevd det selv. Sender deg gode tanker ❤️

Anonymkode: 442bb...f5f

Tusen takk ❤️

AnonymBruker
Skrevet

Om du ikke finner god hjelp andre steder så dra innom en afro-frisør, mange av de forstår seg veldig godt på dette. 

Men.. hvordan fikk du parykken? Jeg vet at på flere sykehus så har de egne frisørsalonger for kreftpasienter og andre som bruker parykk, og de burde jo kunne hjelpe deg med dette!? 

Om jeg husker riktig navn så bruker en bekjent med alopecia å besøke Jalvad i Oslo https://jalvad.com/ du kan jo prøve å ta en telefon for å finne ut om de har noen å anbefale i ditt område. 

Anonymkode: 835aa...837

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har mistet håret pga behandling og derfor fått parykk . Problemet er at den stikker og klør og er en lidelse å ha på seg! Man kan også se at det er parykk når jeg ikke har håret nedover med ørene osv, så kan ikke røre på «håret» av redsel for at folk skal se det. Hos nav får man kun 6250 på rekvisisjon , og jeg har betalt nesten 5000 i egenandel . Synes det er mye for en vare jeg ikke er fornøyd med. Har vurdert og prøve å klage, men vet ikke.. Hva tenker dere? Noen med erfaringer her? På forhånd takk 😊

Parykker er ingen fornøyelse å gå med. De stikker og de klør, er ekle og alt det du skriver. 
Gå tilbake og går dem oppmerksom på at du sliter med å bruke den så ser de på om noe kan gjøres slik at den blir enklere å bruke. 
Ellers er det mye behageligere å ta på seg en turban, et skjerf eller lignende i mykt stoff. 

Anonymkode: 814e6...ad4

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Parykkstønaden er helt krise, du må opp i minst 30-40 000 for en skikkelig parykk i Norge. Venninnen min kjøpte nettopp en for 100 000 som ser veldig ekte ut. Det du kan gjøre er å bestille fra utlandet, litt vanskeligere å finne riktig farge ettersom fargene kan se litt annerledes ut på bilder, men det er en helt annen kvalitet ift pris. 

Anonymkode: feca3...321

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg jobber i kreftomsorgen og opplever at de fleste ender opp med å droppe parykk, og heller bruker hodeplagg. De sier som deg - det klør og er ubehagelig og svett. I tillegg er en hodebunn som får cellegift mye mer sensitiv enn en vanlig hodebunn, noe som nok bidrar til dette ubehaget.

Mange unge jenter (med kreft altså) kjøper billige syntetiske parykker på nett, i tillegg til de kjøpt på parykksalong her. De synes det er gøy og ha noe og bytte på.

En ordentlig parykk er svært dyrt, og egenandelen er ikke stor sammenlignet med realkostnaden dessverre. 

Dette er et velkjent problem, så vil tro du kan finne mye på utenlandske forum om hvordan man kan lindre plagene :) lykke til.

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

Du har ingenting å tape på å klage, og forklare hvorfor du er misfornøyd. Det verste du kan få er et nei :)

Og kjøp deg noen fine luer og skjerf. Jeg søkte råd i en Facebookgruppe da jeg begynte på cellegift, og det var svært få som svarte at de hadde brukt parykk. Og det var mange nesten ubrukte parykker til salgs, for folk hadde samme erfaring som deg. 

Jeg synes egentlig det er raust å få tilskudd til parykk eller luer (kjøpte meg noen skikkelig fine selv) når hårtapet er kortvarig. Kunne heller ønske at unge pasienter med varig håravfall fikk skikkelige parykker, men forhåpentligvis får de et større tilskudd enn kreftpasienter? 

Anonymkode: 39fff...da9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Du har ingenting å tape på å klage, og forklare hvorfor du er misfornøyd. Det verste du kan få er et nei :)

Og kjøp deg noen fine luer og skjerf. Jeg søkte råd i en Facebookgruppe da jeg begynte på cellegift, og det var svært få som svarte at de hadde brukt parykk. Og det var mange nesten ubrukte parykker til salgs, for folk hadde samme erfaring som deg. 

Jeg synes egentlig det er raust å få tilskudd til parykk eller luer (kjøpte meg noen skikkelig fine selv) når hårtapet er kortvarig. Kunne heller ønske at unge pasienter med varig håravfall fikk skikkelige parykker, men forhåpentligvis får de et større tilskudd enn kreftpasienter? 

De som er under 30 får høyere stønad, men oss som er over den magiske grensen må klare oss med den lille stønaden. Synes det er ganske hårreisende. (Pun intended)

AnonymBruker
Skrevet

De som er under 30 får høyere stønad, men oss som er over den magiske grensen må klare oss med den lille stønaden. Synes det er ganske hårreisende. (Pun intended)

Hvis pasienter over 30 med (lang-) varig hårtap må klare seg på 6000 kroner i året er det hårreisende, ja. I min situasjon (hadde vel under 6 måneder som helt skalla) var det helt ok. Fikk mye fine luer for den prisen.

I et presset helsevesen synes jeg det er mye annet å bruke penger på (og jeg kostet jo flesk selv: cellegift, operasjoner, innleggelse, rehabilitering, sykemeldt med 100% lønn...), jeg klarer ikke helt å bli opprørt over at summen er som den er så lenge det ikke er snakk om permanent hårtap.

Men synes fremdeles TS bør klage hvis hun ikke ble informert om problemene med kløing osv pluss at den ikke sitter skikkelig. I alle fall prøve.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis pasienter over 30 med (lang-) varig hårtap må klare seg på 6000 kroner i året er det hårreisende, ja. I min situasjon (hadde vel under 6 måneder som helt skalla) var det helt ok. Fikk mye fine luer for den prisen.

I et presset helsevesen synes jeg det er mye annet å bruke penger på (og jeg kostet jo flesk selv: cellegift, operasjoner, innleggelse, rehabilitering, sykemeldt med 100% lønn...), jeg klarer ikke helt å bli opprørt over at summen er som den er så lenge det ikke er snakk om permanent hårtap.

Men synes fremdeles TS bør klage hvis hun ikke ble informert om problemene med kløing osv pluss at den ikke sitter skikkelig. I alle fall prøve.

Ja jeg er enig. Brukte selv luer/hatter det første året når jeg trodde hårtapet mitt var kortvarig, men skjønner jo at ikke alle er like komfortable med det. Synes også TS bør klage, men tror dessverre ikke man kommer så langt med det. De "billige" parykkene er bare slik, og man får ikke noe reklamasjon med mindre det er noe faktisk feil med den.

Du kunne ikke prøvd å selge den TS? Du taper jo en del, men da kan du legge pengene i en ny, dersom du ikke klarer å bli komfortabel med denne. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Nuttery skrev (På 24.4.2025 den 7.22):

Jeg jobber i kreftomsorgen og opplever at de fleste ender opp med å droppe parykk, og heller bruker hodeplagg. De sier som deg - det klør og er ubehagelig og svett. I tillegg er en hodebunn som får cellegift mye mer sensitiv enn en vanlig hodebunn, noe som nok bidrar til dette ubehaget.

Mange unge jenter (med kreft altså) kjøper billige syntetiske parykker på nett, i tillegg til de kjøpt på parykksalong her. De synes det er gøy og ha noe og bytte på.

En ordentlig parykk er svært dyrt, og egenandelen er ikke stor sammenlignet med realkostnaden dessverre. 

Dette er et velkjent problem, så vil tro du kan finne mye på utenlandske forum om hvordan man kan lindre plagene :) lykke til.

Unge med kreft og behov for parykk får langt mer stønad til parykk enn eldre. Om grensen går ved 30. år er jeg ikke sikker på. 
Men de får da en langt bedre ektehårs parykk med langt lavere egenbetaling. Ført blir man syk, og så skal man få ekstrautgifter på sykdommen for å se «normal» ut, og dernest blir behovet og betalingen babagtellisert….

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Unge med kreft og behov for parykk får langt mer stønad til parykk enn eldre. Om grensen går ved 30. år er jeg ikke sikker på. 
Men de får da en langt bedre ektehårs parykk med langt lavere egenbetaling. Ført blir man syk, og så skal man få ekstrautgifter på sykdommen for å se «normal» ut, og dernest blir behovet og betalingen babagtellisert….

Ja, de får betydelig høyere stønad :) Men disse falske parykkene mange kjøper på nett er altså ikke dekket av den ordningen. Det var bare ment som et lite tips for de som ønsker større variasjon uten å punge ut mange (ti)tusen per parykk. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

AP (som alle hater) økte den høye satsen fra tom. 18 år til tom. 30 år. Da de under 30 er i etableringsfase. Forøvrig er det mange som trenger parykker store deler av livet. 

Anonymkode: d6153...54c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...