AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:09 #21 Del Skrevet onsdag kl 20:09 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det alkoholisme å få lyst på et par glass vin når man har hatt en tøff dag? Å se frem til man kommer hjem og kan åpne en flaske vin? Ikke drikke hele flasken men kanskje halve, alene. Eller at når man får en kjip beskjed så får man lyst på et glass vin? Anonymkode: dcf4e...4cd Overhode ikke. Høres fullstendig normalt ut Anonymkode: 6dd34...c21 3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:11 #22 Del Skrevet onsdag kl 20:11 Nowayback skrev (7 minutter siden): På en ukedag syns jeg det høres bekymringsfullt ut. Det faller meg aldri inn å drikke alkohol på en hverdag med jobb dagen etterpå, selv om jeg er veldig, veldig glad i øl. Har ofte tunge dager, men da trøster jeg meg heller med junkfood. Det er bare ikke aktuelt å føle seg uggen på jobb. Så utrolig prippen Anonymkode: 6dd34...c21 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pippi Lotta Skrevet onsdag kl 20:13 #23 Del Skrevet onsdag kl 20:13 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Og plutselig er førerkortet borte. Anonymkode: 3380a...1c0 Om du tror du mister førekorte av å være ærlig med legen, så tror jeg du kan definere deg som alkoholiker ja. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:14 #24 Del Skrevet onsdag kl 20:14 Nei, men ville absolutt ikke lagt til en vane du plutselig sliter med å komme ut av. Plutselig MÅ du ha et par glass vin bare fordi du føler for det. Så kan det øke på. For de fleste går dette greit, men noe har stor fare for å utvikle avhengighet. Anonymkode: 63168...f5a 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:15 #25 Del Skrevet onsdag kl 20:15 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Nei, men vil absolutt si du har anlegg for å bli det. Ville passet meg godt, var jeg deg. Har du slikt sug etter alkohol i andre sammenhenger? Anonymkode: 115be...64d Hun har jo ikke sug etter alkohol, men vet at det kan hjelpe henne etter en tøff dag. Det er ikke det samme som å ha anlegg for å bli alkoholiker…. Anonymkode: 63168...f5a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:16 #26 Del Skrevet onsdag kl 20:16 Om du bruker alkohol for å døyve en dårlig da, så ja. Da har du et alkoholproblem, etter min mening. Anonymkode: f4b27...c9e 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:18 #27 Del Skrevet onsdag kl 20:18 AnonymBruker skrev (22 minutter siden): Ja, det er et problem, man trenger ikke å drikke hver dag for å være alkoholiker. Man kan drikke sjeldent og ha alkoholproblemer. Du drikker for å hanskes med vanskelige ting fremfor å møte følelsene ved det, bearbeide det og gå videre. Du døyver det med alkohol og det er et problem ja. Anonymkode: 818b6...2b5 Du får det til å høres ut som hun drikker hver dag, og ikke at dette er noe som skjer iblant… Anonymkode: 63168...f5a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:18 #28 Del Skrevet onsdag kl 20:18 Det kalles alkoholbrukslidelse. Et finere ord for alkoholisme, som først og fremst rammer kvinner visstnok. Anonymkode: 227fe...698 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:20 #29 Del Skrevet onsdag kl 20:20 Pippi Lotta skrev (7 minutter siden): Om du tror du mister førekorte av å være ærlig med legen, så tror jeg du kan definere deg som alkoholiker ja. Mistet lappen uten å ha kjørt ruspåvirket - Stortinget vil endre praksisen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Anonymkode: 3380a...1c0 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:21 #30 Del Skrevet onsdag kl 20:21 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Det er nok noen faretegn i det forholdet til vinen, verdt å ta tak i hvertfall. Det er å bruke alkohol som en medisin. Anonymkode: 1a27a...dcb Helt enig! Jeg levde slik en stund, alkohol var min medisin og stressdemper. Innså at jeg måtte kutte alt,så idag er jeg totalavhold. Man må være våken og ikke bagatellisere. Anonymkode: f5905...cc8 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:22 #31 Del Skrevet onsdag kl 20:22 Prøv å la det være i noen uker. Om det skjer daglig og du ikke klarer å slutte, så er det alkoholisme, ja. Vi har en forferdelig "pro-alkohol" kultur. Høres ikke bra ut å drikke vin daglig eller ty til alkohol når livet er litt tøft. Anonymkode: e8bd4...4db 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:23 #32 Del Skrevet onsdag kl 20:23 Nowayback skrev (15 minutter siden): På en ukedag syns jeg det høres bekymringsfullt ut. Det faller meg aldri inn å drikke alkohol på en hverdag med jobb dagen etterpå, selv om jeg er veldig, veldig glad i øl. Har ofte tunge dager, men da trøster jeg meg heller med junkfood. Det er bare ikke aktuelt å føle seg uggen på jobb. Huff, etter en kveld med junkfood vet ikke jeg om jeg hadde kommet meg opp tidlig dagen derpå! Da hadde blodsukkeret mitt slått kolbøtte! AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er du rusmisbruker om tar en sobril for flyskrekk når du fikk dem forskrevet mot tannlegeskrekk? Anonymkode: a1e5c...cd4 Tenkte det samme. Jeg tar Sobril for flyskekk, men er overhodet ingen pillemisbruker. Men det er alltid noen uvitende som sikkert ville sagt det… AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Det kalles alkoholbrukslidelse. Et finere ord for alkoholisme, som først og fremst rammer kvinner visstnok. Anonymkode: 227fe...698 Ja, hvis man bruker det som unnskyldning for å drikke ofte/daglig ja Ikke for å gjøre det av og til i livet. Anonymkode: 63168...f5a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:26 #33 Del Skrevet onsdag kl 20:26 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Mistet lappen uten å ha kjørt ruspåvirket - Stortinget vil endre praksisen – NRK Norge – Oversikt over nyheter fra ulike deler av landet Anonymkode: 3380a...1c0 Akkurat det der er litt «vittig». Min mor er alkoholiker, men hun hadde aldri turt å sitte seg bak rattet i ruspåvirket tilstand eller i bakrus. Kjenner dog minst 3 andre uten lappen som har fyllekjørt, og han ene flere ganger… Dette med å ta fra folk lappen fordi de har et rusproblem er rart. De fleste alkoholikere er oppegående alkoholikere og passer på å drikke når de ikke skal kjøre. De fleste fyllekjører er gjør det etter fest eller fordi de er helt ute å kjøre. Å ha et alkoholproblem er ikke det samme som å miste all kontroll. Og hvis man tar fra en alkoholiker lappen fordi de er redde for at vedkommende skal kjøre bil, hva tror de egentlig skjer da? Jo, vedkommende kjører vel selv om de har mistet lappen…. Anonymkode: 63168...f5a 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:28 #34 Del Skrevet onsdag kl 20:28 Tenker at det kommer an på ditt forhold til alkohol ellers. Anonymkode: d4498...b06 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:30 #35 Del Skrevet onsdag kl 20:30 Nå drikker ikke jeg alkohol mer enn et par ganger i året, så akkurat denne kosen og den positive assosiasjonen til alkohol er utenfor min kompetanse og erfaring. Men; har jeg en elendig dag, så ser jeg frem til å komme hjem og legge meg tidlig i senga og se på serie. Jeg kan relatere til det å ha noe å se fram til etter endt arbeidsdag. Jeg tenker ikke det er et problem at du ser fram til et glass vin eller 2 når du kommer hjem, så lenge det blir med et par glass og at dette ikke er løsningen på å takle enhver motbakke og vanskelige følelser. Generelt sett er det ingen lur idé å takle følelser og negative tanker ved å spise eller drikke, alkohol eller ei. Jeg tror du med fordel bør se om det er andre ting du kan se frem til. Se serie, lese ei bok, strikke, gå en tur. Jeg er oppvokst med ei mor som jobber 5 dager i uken, men er på flaska straks etter jobb på fredag og holder da på både fredags kveld og lørdags kveld. Hun erkjenner ikke selv at hun har et problem, for hun er jo tross alt edru hele uka og klarer det fint - likevel er hun avhengig av denne alkoholen for å hente seg inn etter endt arbeidsuke. Selv om hun selv ser på det som kos og tenker hun har full kontroll. Og slik er det for mange. Ikke alle med alkoholproblemer sitter utenfor polet og venter på at det skal åpne mens de enda er beruset fra kvelden før. Mange mestrer hverdagen og jobb helt fint, og derfor tror de selv at de ikke har et problem. Så for å svare på det; prøv å løs dette på en annen måte. Det kan fort bli en vond spiral som du ikke ser omfanget av før du er ute på kjøret. Anonymkode: d7750...c22 2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:31 #36 Del Skrevet onsdag kl 20:31 Nei. Hilsen ei som har gjort det i perioder, men kan også gå måneder uten å røre alkohol. Slapp av. Anonymkode: c8435...9bc 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:34 #37 Del Skrevet onsdag kl 20:34 Mye av den avhengigheten vi ser, dreier seg om å døyve vonde følelser. Noen gjør det med mat, andre med alkohol og atter andre med trening. Hos disse individene handler det om trøst. Hvis alkohol får denne funksjonen, kan veien være kort til avhengighet. Anonymkode: 24151...16f 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gaia Skrevet onsdag kl 20:35 #38 Del Skrevet onsdag kl 20:35 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Jeg åpner gjerne en flaske vin når hverdagen slår inn som verst. Det er mye terapi i et glass vin. Kall meg gjerne alkoholiker. Syns det er verre med de som må ha 1,5 liter pepsi max. Anonymkode: 3380a...1c0 Seriøst? Du mener at det er verre med brus enn med alkohol? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet onsdag kl 21:12 #39 Del Skrevet onsdag kl 21:12 AnonymBruker skrev (1 time siden): Så utrolig prippen Anonymkode: 6dd34...c21 Prippen fordi jeg ikke drikker alkohol på en ukedag? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:15 #40 Del Skrevet onsdag kl 21:15 TS her. Takk for svar. Det er ikke jeg som drikker men min søster, og jeg blir mer og mer bekymret for henne. Jeg kan selv bruke mat til å døyve følelser, og det er vel det samme som hun holder på med. Så jeg forstår henne, men jeg blir bekymret fordi det virker som at hun MÅ ha den vinen mens jeg klarer å la være å kjøpe sjokolade. Hun mener at vinen er normal kos og at jeg overdriver når jeg sier at jeg er bekymret for henne. Anonymkode: dcf4e...4cd 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå