AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:41 #1 Del Skrevet onsdag kl 19:41 Er det alkoholisme å få lyst på et par glass vin når man har hatt en tøff dag? Å se frem til man kommer hjem og kan åpne en flaske vin? Ikke drikke hele flasken men kanskje halve, alene. Eller at når man får en kjip beskjed så får man lyst på et glass vin? Anonymkode: dcf4e...4cd 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:43 #2 Del Skrevet onsdag kl 19:43 Nei. Anonymkode: b2f7a...3d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Yvonne Skrevet onsdag kl 19:43 #3 Del Skrevet onsdag kl 19:43 Nei. Det synes jeg ikke. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:43 #4 Del Skrevet onsdag kl 19:43 Nei, det vil jeg ikke si. Anonymkode: 379c2...e61 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:44 #5 Del Skrevet onsdag kl 19:44 Det er nok noen faretegn i det forholdet til vinen, verdt å ta tak i hvertfall. Det er å bruke alkohol som en medisin. Anonymkode: 1a27a...dcb 11 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:45 #6 Del Skrevet onsdag kl 19:45 Nei, men vil absolutt si du har anlegg for å bli det. Ville passet meg godt, var jeg deg. Har du slikt sug etter alkohol i andre sammenhenger? Anonymkode: 115be...64d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:45 #7 Del Skrevet onsdag kl 19:45 Tja. Det er vel ikke så lurt at alkohol blir trøsten og at det blir en vane. Men lysten kan jo sikkert mange kjenne på iblant. Anonymkode: 125d6...8a6 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:47 #8 Del Skrevet onsdag kl 19:47 Nei ikke hvis det ikke skjer ofte. Jeg gjør det selv. Men det er en kveld i løpet av 4-5 mnd kanskje. Anonymkode: 462ab...3b8 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:49 #9 Del Skrevet onsdag kl 19:49 Kommer an på hvor ofte du gjør det? En halv flaske vin regelmessig på hverdager er mye. Jeg kom dit at jeg gjorde det rett som det var, for å "lande" etter krevende hverdager. En halv flaske vin var max-nivået jeg kom til, da. Jeg vil ikke si det var alkoholisme, men det var ikke noe bra for meg, det bare føltes sånn. Problemet er at det faktisk er avhengighetsskapende, og en halv flaske vin gjør deg ikke noe godt. Det sliter på helsa hvis man gjør det ofte, og effekten er ikke større enn den jeg får av ett glass vin nå som jeg drikker mye sjeldnere. Hvis man ikke passer på, kan ett glass bli til to, to blir en halv flaske, og sakte, umerkelig, kan en halv flaske bli en hel. Jeg kutta ut det der. Jeg liker for godt å ta et glass vin til å ville slutte helt. Så da måtte jeg ta grep og kutte ut hverdagsdrikkingen før den ble et problem. Anonymkode: 030ec...0e5 9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:49 #10 Del Skrevet onsdag kl 19:49 Kommer ann på hvor ofte du har tøffe dager. Anonymkode: e4df1...742 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:53 #11 Del Skrevet onsdag kl 19:53 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Er det alkoholisme å få lyst på et par glass vin når man har hatt en tøff dag? Å se frem til man kommer hjem og kan åpne en flaske vin? Ikke drikke hele flasken men kanskje halve, alene. Eller at når man får en kjip beskjed så får man lyst på et glass vin? Anonymkode: dcf4e...4cd Ja, det er et problem, man trenger ikke å drikke hver dag for å være alkoholiker. Man kan drikke sjeldent og ha alkoholproblemer. Du drikker for å hanskes med vanskelige ting fremfor å møte følelsene ved det, bearbeide det og gå videre. Du døyver det med alkohol og det er et problem ja. Anonymkode: 818b6...2b5 4 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:55 #12 Del Skrevet onsdag kl 19:55 Hvis det skjer en håndfull ganger i året: nei. Men skjer det ukentlig/ofte er det et faretegn spør du meg. Jeg har det på samme måte med godteri, og alt for ofte til at det er sunt. Anser meg selv som «avhengig» i den forstand at jeg ikke klarer å la være å dempe vonde følelser med spising, men heldigvis er ikke konsekvensene like alvorlige som ved alkohol. Anonymkode: 5644d...197 7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 19:58 #13 Del Skrevet onsdag kl 19:58 Jeg åpner gjerne en flaske vin når hverdagen slår inn som verst. Det er mye terapi i et glass vin. Kall meg gjerne alkoholiker. Syns det er verre med de som må ha 1,5 liter pepsi max. Anonymkode: 3380a...1c0 5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:00 #14 Del Skrevet onsdag kl 20:00 Kommer helt an på hvor ofte du føler det sånn. Anonymkode: 5f6a8...ea1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:03 #15 Del Skrevet onsdag kl 20:03 Det er umulig å si for oss på KG. Vi vet jo ikke hvor ofte dette skjer. Hva med å ha dialog med legen din, om du er bekymra? Anonymkode: 2a4ca...1bc 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nowayback Skrevet onsdag kl 20:04 #16 Del Skrevet onsdag kl 20:04 På en ukedag syns jeg det høres bekymringsfullt ut. Det faller meg aldri inn å drikke alkohol på en hverdag med jobb dagen etterpå, selv om jeg er veldig, veldig glad i øl. Har ofte tunge dager, men da trøster jeg meg heller med junkfood. Det er bare ikke aktuelt å føle seg uggen på jobb. 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:05 #17 Del Skrevet onsdag kl 20:05 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med å ha dialog med legen din, om du er bekymra? Anonymkode: 2a4ca...1bc Og plutselig er førerkortet borte. Anonymkode: 3380a...1c0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:08 #18 Del Skrevet onsdag kl 20:08 Er du rusmisbruker om tar en sobril for flyskrekk når du fikk dem forskrevet mot tannlegeskrekk? Anonymkode: a1e5c...cd4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:09 #19 Del Skrevet onsdag kl 20:09 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Og plutselig er førerkortet borte. Anonymkode: 3380a...1c0 Selvfølgelig ikke! For noe tull. Anonymkode: 2a4ca...1bc 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:09 #20 Del Skrevet onsdag kl 20:09 Alkoholisme (sykdommen) er klart definert som en både fysisk og psykisk lidelse hvor blant annet fysisk abstinens er en av symptomene. Jeg tenker derfor at det ikke høres ut som alkoholisme. Det høres likevel ut som et faretegn dersom dette er løsningen hver gang utfordringer oppstår, og man ikke klarer å håndtere følelsene sine på andre måter. Det er dessverre kort vei fra faretegn til alkoholismen er et faktum. Prøv å finne andre metoder for å roe ned, sånn at du ikke tyr til alkohol for å behandle problemer. Alkohol bør du heller bruke som et tillegg til god mat og lignende. Anonymkode: f86ef...5fe 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå