Gå til innhold

Bare jeg som synes det er mye tyngre å gå gravid gang nr 2?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Når man har barn fra før og plager kanskje kommer lettere?

Jeg synes det er fryktelig tungt denne gangen og føler meg helt utmattet og stiv i kroppen etter en kvart dag😢

Kommer man seg raskt etter fødselen, eller vedvarer det?

Anonymkode: 5691c...1e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, syns det var mer slitsomt rett og slett fordi det var umulig å hente seg inn etter jobb på samme måte som første gang.

Jeg har hatt relativt greie svangerskap begge ganger, men med perioder med utrolig lite energi. I første svangerskap tok jeg ut alt jeg hadde på jobb, jobbet fullt fram til permisjon og hadde lange perioder i svangerskapet hvor jeg ikke klarte å gjøre noe mer enn å ligge på sofaen hele ettermiddagen og kvelden. La meg klokka åtte på kvelden etter å ha slumret på sofaen fra klokka fire, liksom. Det går jo ikke an å holde på slik når man har en toåring fra før. I andre svangerskap hadde jeg det likt, men ble i perioder delvis sykmeldt slik at jeg fikk hentet meg litt inn og fordelt energien bedre mellom jobb og hjemme. Jeg følte meg temmelig råtten og utslitt da jeg dro på føden, men var til sammenligning i full vigør da jeg dro hjem fra barsel. Nå er babyen fem uker gammel, og selv om jeg sover lite og dårlig på natta, føler jeg meg veldig opplagt sammenlignet med hvordan det var de siste ukene før fødsel.

Anonymkode: e7058...a20

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er ikke alene! Er 25 uker på vei med nr 2 nå og syns alt er tungt, vondt og fælt 😅Hadde absolutt ingen plager sist, men denne gangen har jeg alt føler jeg 🤭 Sykt kvalm (spyr ennå), bekkenløsningen blomstrer, halsbrann og utmattelse. Sist var jeg i mitt livs form, sånn seriøst 😩 

Er 5 år siden sist og, så er ikke slik at jeg har en ettåring som sliter meg ut heller... Kroppen bare tåler svangerskapet mye dårligere føler jeg 🙄 Føler jeg har vært gravid i årevis, og det er fremdeles en evighet igjen 🤭 huff... Jeg som var såå positiv, og det å være gravid var da ingen heft i det hele tatt liksom..

Anonymkode: 0594d...142

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en ukes tid unna termin med nr 2 og kan skrive under på at dette var et mye tyngre svangerskap. Ikke bare pga barn fra før av men i tillegg hatt mye mer plager over lengre tid. Svangerskap nr 1 var tungt også men da hadde jeg i det minste noen gode perioder, samt 1 trimester gikk nesten helt knirkefritt. 

Nå hadde jeg svangerskapskvalme til uke 18, migrene fra uke 15 (som vedvarer men litt mildere form nå de siste ukene), bekkensmerter fra uke 11.. og ja det er og har vært noe hele tiden. Ikke klart å jobbe 100% mer enn halve svangerskapet. Så er det selvfølgelig dårlig nattesøvn pga opp for å tisse hver time, halsbrann, forstoppelse, osv osv. I tillegg vært slått ut av influensa til tross for vaksiner. Et småbarn som av og til våkner opp og holder seg våken 3-4 timer på natta , har skjedd flere ganger i mnd. Så har jeg jo gjort alt for å være 100% mamma for det barnet jeg har. Er rimelig utslitt ja😄

Gleder meg mer til babyen kommer til tross for dårlig søvn osv. Håper bare å slippe alle de smertene og plagene som har vært.

Anonymkode: 35e80...154

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde egentlig færre plager med nummer to enn nummer en, tror jeg. Var bare litt mer slitsomt helt på slutten med nummer to - å løpe etter et småbarn når man er høygravid. Men svangerskapet i seg selv var ikke mer slitsomt.

Anonymkode: 60aa8...0bc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Jeg er en ukes tid unna termin med nr 2 og kan skrive under på at dette var et mye tyngre svangerskap. Ikke bare pga barn fra før av men i tillegg hatt mye mer plager over lengre tid. Svangerskap nr 1 var tungt også men da hadde jeg i det minste noen gode perioder, samt 1 trimester gikk nesten helt knirkefritt. 

Nå hadde jeg svangerskapskvalme til uke 18, migrene fra uke 15 (som vedvarer men litt mildere form nå de siste ukene), bekkensmerter fra uke 11.. og ja det er og har vært noe hele tiden. Ikke klart å jobbe 100% mer enn halve svangerskapet. Så er det selvfølgelig dårlig nattesøvn pga opp for å tisse hver time, halsbrann, forstoppelse, osv osv. I tillegg vært slått ut av influensa til tross for vaksiner. Et småbarn som av og til våkner opp og holder seg våken 3-4 timer på natta , har skjedd flere ganger i mnd. Så har jeg jo gjort alt for å være 100% mamma for det barnet jeg har. Er rimelig utslitt ja😄

Gleder meg mer til babyen kommer til tross for dårlig søvn osv. Håper bare å slippe alle de smertene og plagene som har vært.

Som å høre om mitt svangerskap bare at jeg har en måned igjen! Masse lykke til med siste innspurt! 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye tøffere, man må jo hele tiden sette seg selv i siste rekke, selv om man er gravid. Det man med første barn kan ligge på sofaen og slappe av, må man med barn 2+ løpe etter suicidale gærne ettåringer, skifte bleier, tørke spy, være på lekeplassen, våkne 5x om natta, håndtere skrik og skrål… enorm forskjell. 

Anonymkode: 196a8...576

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 21.24):

Når man har barn fra før og plager kanskje kommer lettere?

Jeg synes det er fryktelig tungt denne gangen og føler meg helt utmattet og stiv i kroppen etter en kvart dag😢

Kommer man seg raskt etter fødselen, eller vedvarer det?

Anonymkode: 5691c...1e6

Jeg stilte det samme spørsmålet til min mor da jeg var gravid med nr 2.

Hun lo medfølende, og sa at det var et velkjent problem.  

(Og så la hun til at det skulle ikke overraske henne om jeg fikk en jente, for jentesvangerskap gjerne var mer krevende.  Nå var nr 2 en jente, så hun hadde rett, men jeg tror AB...576 har en bedre forklaring)

Anonymkode: 4cda1...d3e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du på ekte at du tror du er den eneste som syns der er mer slitsomt å gå gravid når man har et barn fra før?😅

Selvfølgelig er det det. Med nr 1 kunne jeg jo slenge meg sofaen etter jobb og bli ser resten av kvelden om jeg ønsket. Nå er der levering og henting i barnehagen, ettermiddags-kjøret og legging før den muligheten byr seg. Ikke rart det er mer slitsomt

Anonymkode: d0e06...da7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner at man ikke kan si morna og være fraværende i 9 mnd, men bleier, spy, våkne 5x natta...stiller ikke mannfolka opp eller? Spesielt første trimester var kjempetøft med kvalme og fatigue her og da stilte mannen opp og tok 90% av bleier, spy, nattevåk og middagslaging+++ på 2-åringen.

Ellers 100% enig i det at de to svangerskapene ikke kan sammenlignes. Nr 2 var enormt mye tøffere. Begge var jenter her, men var enda mer kvalm og sliten på runde to ja!

Anonymkode: c398f...767

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisegikkpåskolen skrev (13 timer siden):

Som å høre om mitt svangerskap bare at jeg har en måned igjen! Masse lykke til med siste innspurt! 

Takk det samme❤️ Ikke alt for lenge igjen for deg heller😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg takler dårlig å gå gravid. Men nr 2 tok kaka, aldri vært så sliten og på randen i mitt liv. Ble til slutt 100% sykemeldt, fra en kontorjobb. Kroppen min tåler det rett og slett ikke. Jeg sa til min samboer at hvis jeg skulle bli gravid igjen så blir det abort, for det helvete jeg må gjennom ved å gå gravid gjør jeg ikke igjen nå som vi har to barn å ta vare på. 
Fikk jente først og gutt som nr 2 om det skulle bety noe 😅

Anonymkode: 5b4fe...19b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Skjønner at man ikke kan si morna og være fraværende i 9 mnd, men bleier, spy, våkne 5x natta...stiller ikke mannfolka opp eller? Spesielt første trimester var kjempetøft med kvalme og fatigue her og da stilte mannen opp og tok 90% av bleier, spy, nattevåk og middagslaging+++ på 2-åringen.

Ellers 100% enig i det at de to svangerskapene ikke kan sammenlignes. Nr 2 var enormt mye tøffere. Begge var jenter her, men var enda mer kvalm og sliten på runde to ja!

Anonymkode: c398f...767

Vi samsover med barnet vårt. I tillegg ble det ammet til nesten jeg var ferdig med 1.trimester. Så det var mye mamma, mamma, mamma i den perioden. Far tok over selve leggingen etter det. Men til gjengjeld ble middag og oppvask på meg. Mens jeg laget middag så badet han barnet eller lekte med det, og under legging tok jeg oppvasken.Han har stått for bading av barnet og selvfølgelig brukt mer tid totalt med barnet siden jeg ikke har greid å være 100% klar for lek på gulvet osv. Men jeg har bevisst ikke forsvunnet på soverommet i timene etter barnehagen. Jeg vil jo selv ikke gå.glipp av tid med barnet så har selv presset meg til å være tilgjengelig.

2 jentegraviditeter her også forøvrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg synes det har vært bedre med nr 2, men jeg er så travelt opptatt med å løpe etter en ettåring at jeg tenker mest på henne. Uke 36 nå. 

Anonymkode: cb965...82b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...