Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vårt barn legger seg ca kl 19. Vi leser en bok og snakker litt om dagen slik at klokka blir fort 19.30 før han sovner. 
I prat med andre foreldre får jeg opplevelsen av at det er veldig tidlig. De nærmeste vennene legger seg ikke før ved 20.30 tiden, og en av dem ikke før i 22.00 tiden. Jeg føler vi er avviket her og lurer på om jeg er veldig streng med leggetiden.
(Vi står opp 06 for å rekke alt og komme tidsnok på jobb.) 

Er det så uvanlig at en 5 åring sovner kl 19.30?

Anonymkode: 90fbe...03a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Våres la seg kl 19 når de var i den alderen..det gjorde de nå til de var rundt 10 år. Da ble det 19.30

Vi ser og enda som de er store kan de finne senga før kl 20. Og de er nå 18 og 20 år. De er oppe ved 05.30 for skole og jobb

Mange barn i dag får egentlig for lite søvn

Anonymkode: 72177...fae

AnonymBruker
Skrevet

Vår 5-åring legger seg 19 og sover ca 19.30

Anonymkode: f69f2...2e0

Skrevet

Nei, her er det samme tiden, liker best å legge 19 og så lese litt og roe ned dagen. Liker ikke når den bikker 20, da blir det sent og vanskelig for dem å komme seg opp. 22?? Hvor blir det av tiden vi voksne skal ha sammen for å se feks film eller romantisk date på kvelden, og blir de ikke trøtte når de skal kave seg opp igjen klokken 7? Nei, det hadde vært uaktuelt. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er veldig bra at dere legger tidlig. Det er jo det beste for ungene. Her har vi en fireåring som legger seg for sent. Klokka blir 20.30-21 før hun sovner. Det er på grunn av større søsken og mangel på eget soverom: så det er ikke optimalt. La de store ungene på samme tid som deg ganske så lenge. Så fløt det ut ettersom de har blitt større

Anonymkode: fe033...55c

AnonymBruker
Skrevet

Vår som blir 6 i sommer sovner normalt  før 19.30. Vi drøyde legginga i påsken, så han sovna nok ikke før etter kl 20. våkna like tidlig hver dag. Søndag spurte han om kveldsmat kl 18 og å gå og pusse tenna 18.30, som er det vi vanligvis gjør (hverdagsrutinen er at han pusser først og så sitter vi og prater mens søsteren pusses) da slukna han i det jeg var ferdig å synge 19.15. 

Anonymkode: 10c1a...ab2

Skrevet

Relevant når dere står opp. Selv om vi legger kl 1930,så sovner han ikke før etter kl 21 🙈 står opp kl 7. Skulle gjerne hatt en time til med søvn. Men er tydelig lakenskrekk på kvelden 

• Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Spiser kveldsmat mellom 18 og 19. Starter legging 19-19:30, ferdig med legging før 20 og sovner umiddelbart. Står opp mellom sju og halv åtte. 

Vi er ikke veldig strenge, så det flyter litt med leggetid. Vi har en filosofi med å unngå stress og mas.

Anonymkode: c2325...b5f

AnonymBruker
Skrevet

Kl 20

Anonymkode: c3e8c...aec

AnonymBruker
Skrevet

Leggetiden heter eeeegentlig kl 20, men som i dag ble den 20.30, fordi jeg kom sent hjem fra jobb (18) og vi koste oss litt ekstra med lek og hopping på trampolinen etter kveldsmaten 🙂 vi jobber skift begge to, og leverer sjeldent i barnehagen før 9/9.30.  Når det blir skoletid etter sommeren må vi naturligvis være strengere på leggetid, siden vi da også må opp litt tidligere. 

Anonymkode: 492be...4dc

AnonymBruker
Skrevet

Takk for alle svar🙂 Det er fint å høre at det er flere. Jeg opplever at det er litt sånn «ja, du skal vel hjem å legge deg du nå» når vi f.eks henter barnet vårt hjem fra besøk. Det er sikkert ikke vondt ment, men jeg syns det er en litt unødvendig kommentar. Og det er selvsagt ikke alle foreldrene som sier det, men et par av dem.

AnonymBruker
Skrevet

Legger 8-åringen ca 20, sovner ca 2030-2100. Står opp 07. Ikke optimalt, men får ikke til noe bedre ennå.

Anonymkode: 03c7e...d6d

AnonymBruker
Skrevet

Vår på 5,5år legger seg mellom 19 og 19:30, sover som regel før kl 20. Står opp i 6-7tiden. Høres veldig sent ut at barn på den alderen er oppe til kl 22.

Anonymkode: 1ce70...f23

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mine barn er veldig ulike. Den eldste har arvet A-genet fra meg og la seg 18:30 til langt ut i skolealder. Sto opp i 5-6-tiden uansett når han la seg, og tålte veldig dårlig endringer i døgnrytmen. Nå er han tenåring og står oftest opp rundt 9 i helgene, noe jeg oppfatter er ganske uvanlig? Yngste er totalt motsatt og er B-menneske som faren sin. Han (sønnen vår altså) er 5 nå og sovner veldig sjelden før 21, er et mareritt å vekke om morgenen og sover gjerne til 10 i ferier om han får lov. 

Jeg husker at jeg tenkte at alle andre foreldre la ungene siden aaaaaalt for seint da min eldste var liten. Nå skulle jeg virkelig ønske at det var mulig å legge 5-åringen tidligere, jeg vil jo helst legge meg rundt 21 selv. 

Anonymkode: d2aae...031

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 20.40):

Vårt barn legger seg ca kl 19. Vi leser en bok og snakker litt om dagen slik at klokka blir fort 19.30 før han sovner. 
I prat med andre foreldre får jeg opplevelsen av at det er veldig tidlig. De nærmeste vennene legger seg ikke før ved 20.30 tiden, og en av dem ikke før i 22.00 tiden. Jeg føler vi er avviket her og lurer på om jeg er veldig streng med leggetiden.
(Vi står opp 06 for å rekke alt og komme tidsnok på jobb.) 

Er det så uvanlig at en 5 åring sovner kl 19.30?

Nei 19.30 er vel ganske vanlig, min sovna 20-2030 i den alderen, men da sovnet hn etter 5-10 min og sov helt til 8-10 tiden

Anonymkode: 4cda6...084

Skrevet

Samme leggetid på min snart 6åring, men han vekkes også 06 hver morgen og trenger de timene med søvn😊 

I helg når han får sove så lenge han vil så sover han 12-13timer.

AnonymBruker
Skrevet

Ser mange foreldre legger barna seint. Men 5 åringer bør ha 11-13 timer og legge seg mellom 18-20. min 2020-unge (blir 5 i sommer) legger seg rund til 18.45. Sovner mellom 19-19.30 en gang

Anonymkode: ab066...cb5

AnonymBruker
Skrevet

Vår 5 åring legger seg også klokken 19 og sovner 1930.

Anonymkode: f673f...308

Skrevet

Vi prøver at han er sovnet 19.30-20, men noen ganger sovner han på 5 min og noen ganger tar det 1 tine, så litt vanskelig å planlegge:)

AnonymBruker
Skrevet

Det som fungerer for dere fungerer for dere 🙂

Jeg legger 8 åringen og 12 åringen i hus samtidig og har altid gjort. Begge legger seg 20.30. Da er de i seng begge to. Eldste har altid trengt mer søvn og minste mindre søvn.

Fått høre det av mange foreldre som syns det er hårreisende.

Jeg som mor står støtt i dette. De har altid sovet natta gjennom, lagt seg enkelt uten krangling og de står opp av seg selv like før klokka ringer. 

Dette fungerer for oss. Forandrer det seg så bestemmer jeg det som mor. Ikke hva alle andre mener 🙂

Anonymkode: 10664...6cd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...