Gå til innhold

Biopsi av livmorhalsen - erfaringer å dele?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har fått time til dette, og gruer meg så hinsides etter å ha sett diverse videoer på TikTok! Friker helt ut🥹

kan noen berolige meg?

Anonymkode: 3affa...23a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Be om lokalbedøvelse med en gang du setter deg i stolen, og det kan være lurt å ta smertestillende en stund før timen.

Lokalbedøvelsen er vond, men etterpå kjenner du ikke smerte, bare sterkt press når gynekologen tar prøvene. Anbefaler også at du får noen til å hente deg fra timen, ikke kjør selv. 

Vet ikke hvordan jeg skal berolige deg, bare at det er fort gjort, og at lokalbedøvelsen fungerer bra. Spør gjerne om du lurer på noe.

Anonymkode: c743a...530

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk bedøvelse og kjente ingenting av biopsien. Jeg hadde ikke blødninger eller smerter i etterkant. Var null stress. Bedøvelsen kjennes bare som en slags type press, var ikke vondt, naturligvis ubehagelig at noe "skjer" der nede, men som sagt ikke vondt. 

Be om eller krev bedøvelse. Nekt om du ikke får. Gynekologen min sa at før tok de biopsi uten å gi kvinnen bedøvelse, men studier (LOL) har i etterkant vist at det er bedre for kvinnen om hun får bedøvelse. Så da ga hun meg det, egentlig uten å gi meg valget (noe som er ok). 

Anonymkode: 4b31c...458

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Be om lokalbedøvelse med en gang du setter deg i stolen, og det kan være lurt å ta smertestillende en stund før timen.

Lokalbedøvelsen er vond, men etterpå kjenner du ikke smerte, bare sterkt press når gynekologen tar prøvene. Anbefaler også at du får noen til å hente deg fra timen, ikke kjør selv. 

Vet ikke hvordan jeg skal berolige deg, bare at det er fort gjort, og at lokalbedøvelsen fungerer bra. Spør gjerne om du lurer på noe.

Anonymkode: c743a...530

Så det er vanlig å få bedøvelse? Hvor lang tid tar prosedyren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Fikk bedøvelse og kjente ingenting av biopsien. Jeg hadde ikke blødninger eller smerter i etterkant. Var null stress. Bedøvelsen kjennes bare som en slags type press, var ikke vondt, naturligvis ubehagelig at noe "skjer" der nede, men som sagt ikke vondt. 

Be om eller krev bedøvelse. Nekt om du ikke får. Gynekologen min sa at før tok de biopsi uten å gi kvinnen bedøvelse, men studier (LOL) har i etterkant vist at det er bedre for kvinnen om hun får bedøvelse. Så da ga hun meg det, egentlig uten å gi meg valget (noe som er ok). 

Takk, godt med enda en bekreftelse på at man kan få bedøvelse. Gjorde du det på sykehus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Takk, godt med enda en bekreftelse på at man kan få bedøvelse. Gjorde du det på sykehus?

Nei, privat gynekolog. 

Om gynekologen/legen sier nei, så sier du nei til biopsi. Enkelt og greit. Du skal og kan få bedøvelse, men finnes noen tåpelige gynekologer/leger der ute. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Nei, privat gynekolog. 

Om gynekologen/legen sier nei, så sier du nei til biopsi. Enkelt og greit. Du skal og kan få bedøvelse, men finnes noen tåpelige gynekologer/leger der ute. 

Jeg har time på sykehuset. Og tenker at jeg bør ha bedøvelse. Livmortappen min er så sensitiv, jeg får lett smerter der, bare jeg f.eks. fører inn en stikkpille. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg har time på sykehuset. Og tenker at jeg bør ha bedøvelse. Livmortappen min er så sensitiv, jeg får lett smerter der, bare jeg f.eks. fører inn en stikkpille. 

Da får du nok for de har garantert bedøvelse der. Lykke til, det går nok veldig fint. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk ikke bedøvelse. Var ikke så vondt, men blødde som faen et par dager etterpå. 

Anonymkode: da4aa...4c8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første gangen fikk jeg ikke bedøvelse, men etter å ha sett smertene så satte de bedøvelse og prøvene kunne tas. Andre gangen fikk jeg bedøvelse med en gang og merket ikke noe.  Lett blødning første dagen begge gangene, men kjente ikke noe utover dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok paracet og ibux på forhånd. Fikk lokalbedøvelse, den var kanskje verst. Men absolutt overkommelig. Selve biopsien var ikke vond, kanskje litt murring nedentil. Så hele greia for meg var ikke noe problem! Blødde veldig lite etterpå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...