Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi skiller oss. X jobber veldig mye vekk og det er litt mer gunstig for oss om jeg og barna skulle fortsette å bodd i huset, bare leie av X, da jeg ikke har muligheten til å ta over lånet. Er dette lov og motta overgangsstønad? Eller må det være at jeg leier hus av fremmede? Han kunne flyttet til sin far for for et par år ellernoe. 

Anonymkode: b8ba8...df3

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bedre å spørre Nav enn noen her inne, bare sånn i tilfelle ekspertene her tar feil og du må betale tilbake noen penger. 

Anonymkode: b9ddf...e5d

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ta kontakt med Nav lokalt. Egentlig så er ikke dette mulig, men det er ingen regel uten unntak. Dere må nok sannsynliggjøre at dere har gått fra hverandre, uten hensikt av å flytte sammen igjen og han må ha en annen adresse. 

Anonymkode: 3b93e...e81

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Da må han i så fall ha en annen folkeregistrert adresse. Det høres også vanskelig å få barnebidrag når dere i prinsippet deler bolig. 

Vil du virkelig leie av din ex? Har du mulighet til å kjøpe noe annet? Jeg ville ikke satt meg i den situasjonen at jeg fortsatte å betale på det som en gang var felles bolig uten å eie. Du putter penger direkte i lomma hans. For han er det vinn-vinn. Han beholder huset og verdien av det, han skal uansett ikke bo der, og du betaler ned på lånet hans mens du ikke eier noe noe som helst. Hva gjør du den dagen barna flytter ut? Da har du kastet bort enorme summer uten å ha noe igjen for det. 

Anonymkode: 83c4a...e08

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Da må han i så fall ha en annen folkeregistrert adresse. Det høres også vanskelig å få barnebidrag når dere i prinsippet deler bolig. 

Vil du virkelig leie av din ex? Har du mulighet til å kjøpe noe annet? Jeg ville ikke satt meg i den situasjonen at jeg fortsatte å betale på det som en gang var felles bolig uten å eie. Du putter penger direkte i lomma hans. For han er det vinn-vinn. Han beholder huset og verdien av det, han skal uansett ikke bo der, og du betaler ned på lånet hans mens du ikke eier noe noe som helst. Hva gjør du den dagen barna flytter ut? Da har du kastet bort enorme summer uten å ha noe igjen for det. 

Anonymkode: 83c4a...e08

Ikke mer enn en annen utleier, og dette kan også være å sette barnas behov i forsetet for begge. 

Et vennepar av meg kjøpte en annen leilighet, og byttet på å flytte ut og inn av huset for å ha samvær med barna. De fikk likevel separasjon og at de ikke lenger var et par godkjent, selv om de var 100% ærlige om løsningen. 

Så fungerte ikke løsningen så godt etterhvert, da ene fikk ny partner, men det er jo en annen sak egentlig. 

Kan ikke se at dette skulle være noe særlig annerledes, om man altså reelt har gått fra hverandre og har ulike adresser. I tilfellet over måtte ene ha folkeregistrert adresse på hybelen og den andre fremdeles på huset. 

Anonymkode: 1b565...ce8

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og min samboer leide ut til mitt barns far, men det var mange år etter bruddet, der han hadde bodd på annen adresse enn meg, så sannsynligheten for at vi var sammen igjen, når jeg hadde samboer var vel temmelig liten. 

Anonymkode: b5a17...305

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Eller må det være at jeg leier hus av fremmede? Han kunne flyttet til sin far for for et par år ellernoe. 

Anonymkode: b8ba8...df3

Men er dette noe du egentlig ønsker?

Se bort fra "for barna". Uansett vil en krangel medføre at han vil ha deg ut. Så har dere det gående med uenigheter osv. Enn om han møter noen nye som overhode ikke takler at eksen bor i hans bolig.

Bare tull at en voksen mann skal bo hos sin far for at eksen skal bli i hans hus.

Anonymkode: 78060...945

AnonymBruker
Skrevet

Det går fint det, om det er det du ønsker. Jeg leide huset av min eksmann et par år, til jeg fikk kjøpt mitt eget. Så lenge han har folkeregistrert adresse et annet sted (og ikke for nærme, som feks nærmeste husene) er det null problem å få hverken overgangsstønad, bidrag, utvidet barnetrygd. Jeg fikk alt dette. 

For oss var det en fin løsning for både barna og meg, men jeg visste at det ikke var en varig løsning, men til jeg fikk ordnet egen bolig. 

Anonymkode: 48068...bb8

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Men er dette noe du egentlig ønsker?

Se bort fra "for barna". Uansett vil en krangel medføre at han vil ha deg ut. Så har dere det gående med uenigheter osv. Enn om han møter noen nye som overhode ikke takler at eksen bor i hans bolig.

Bare tull at en voksen mann skal bo hos sin far for at eksen skal bli i hans hus.

Anonymkode: 78060...945

Det er da opp til dem. De færreste hadde valgt en slik løsning om eksen var en ustabil tulling. Man bør også sette opp en skikkelig leiekontrakt. 

Anonymkode: 48068...bb8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...