AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Jeg har ingen diabetes i familien, jeg hadde ikke diabetes (eller andre unormaliteter) første gang svangerskap, første barn var gjennomsnittlig stort, jeg har ikke lagt på meg noen ting ennå (uke 26 nå). På begge ultralyder har barnet vært akkurat passelig stort. Ingen symptomer på at noe skal være galt. Jeg er ikke over 30 år, men jeg veier pittelitt for mye (bmi 27). Tok ikke testen forrige gang pga fyllte ikke den gangs kriterier. Har en niese med diabetes 1 (hun er adoptert, så deler ingen gener der), og vi passer henne ofte. Av den grunn har vi liggende et blodsukkerapparat for sikkerhets skyld, og jeg har brukt dette litt til å ta stikkprøver av meg selv. Har målt dag, kveld, ettermiddag, før mat, etter mat, etter en skål med smågodt en lørdagskveld, etc - og blodsukkeret mitt har vært mellom 4 og 5 helt uavhengig av alle faktorer. Er det nødvendig å ta glukosebelastningen? Kan man be om å få tatt et langtidsblodsukker hos fastlegen i stede? Grunnen til at jeg "motsetter" meg denne testen er at jeg tror ikke jeg greier å gjennomføre den 😅 Jeg har slitt veldig med kvalme dette svangerskapet, og selv om jeg er bedre nå er jeg helt avhengig av å spise regelmessig for å unngå oppkast. Drøyer jeg frokosten 30 min etter jeg står opp, så begynner jeg å spy 😩 Å møte til denne prøven fastende, drikke masse sukkervann for så å faste igjen i to timer klarer jeg bare ikke forstå at skal gå! Jeg kommer til å kaste opp hele "juicen".. Noen som har vært i lignende situasjon? Tok dere den eller ikke? Hva sa jm? Har ikke fått diskutert dette med henne enda, og skal ikke tilbake før uke 28 - og da er det jo "for sent" for glukosebelastning uansett? 🤔 Anonymkode: e2c4d...9dd
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Kan du ta en telefon til jordmor/fastlege for å forhøre deg? De sier jo det er et alternativ å måle blodsukker med apparat i to uker, og du har jo allerede målt en del? Hvis du er kommet «langt nok» på vei da? Anonymkode: 13169...d17
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Du må ikke ta den nei. Det er sterkt anbefalt om du er over 35 år. Jeg tok den hos fastlegen. Fikk et eget rom hvor jeg kunne legge meg ned å slappe av mens jeg ventet. De hadde full forståelse for kvalmen og ubehaget som kommer med den testen. Jeg var over 35, så jeg følte ikke jeg kunne la være. Gikk bedre enn jeg hadde forestilt meg. Anonymkode: 1df60...e97 3
Gaia Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Må alle gravide ta glukosebelastningstest nå? Er det noe nytt? 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april Jeg hadde heller ingen risikofaktorer, men endte med diagnosen likevel (kun forhøyet fastende). Men dersom du måler hjemme i feks 2 uker så er det ingen grunn til å ta glukosebelastningen. For de som får fornøyde verdier etter den testen skal jo så måle 2 uker hjemme (fastende om morgenen, 2 t etter frokost og 2 t etter middag), og dersom 3 eller flere forhøyede verdier innen to uker så skal man henvises til spesialisthelsetjenesten. (Mindre enn 5,3 fastende og 6,7 etter måltid). Diskuter med din jordmor/lege om du heller kan gjøre det slik? Jeg vet at mange som har fått diagnosen i tidligere svangerskap heller tester hjemme i neste svangerskap enn å gå gjennom testen. Å måle langtudsblodsukker på dette tidspunkt vil ikke hjelpe i denne sammenheng. Anonymkode: 241a9...8aa
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april Jeg har lest at legeforeningen er imot denne screeningen. Nå har du riktignok en risikofaktor i og med overvekt, så jeg skal være forsiktig med å mene for mye i ditt tilfelle. Jeg hadde risikosvangerskap (tvillinger) og tok glukosebelastning på grunn av det. Ville ellers ikke giddet. Anonymkode: 12e18...111
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april Jeg tok ikke glukosebelastning i noen av mine svangerskap, var aldri snakk om det når jeg var tvillinggravid heller. Anonymkode: 156df...7f5
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april Gaia skrev (24 minutter siden): Må alle gravide ta glukosebelastningstest nå? Er det noe nytt? Nei Det anbefales å gjøre sukkerbelastningstest i svangerskapsuke 24 til 28 hos: Alle førstegangsfødende som er eldre enn 25 år Alle flergangsgravide som er over 40 år KMI (BMI) > 25 kg/m2 før svangerskapet startet Alle gravide med etnisk bakgrunn fra land i Asia eller Afrika Alle som har førstegradsslektning (foreldre eller søsken) med diabetes Ved påvist svangerskapsdiabetes i tidligere svangerskap Ved tidligere fødselskomplikasjoner som kan ha sammenheng med svangerskapsdiabetes (svangerskapsforgiftning, fastsittende skuldre, fødselsvekt over 4500 gram) Påvist nedsatt glukosetoleranse i ikke-gravid tilstand Anonymkode: 38abe...b73
Gaia Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Da har det kommet nye anbefalinger. Jeg var over 25 da jeg fikk barn på tidlig 2000-tall. Jeg hadde også KMI over 25 da svangerskapet startet.
AnonymBruker Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april Jeg hadde hyperemesis i første graviditet og fikk derfor ikke til å ta glukosebelastning. Jordmor snakket med lege og jeg fikk tatt langtidsblodsukker i stedet. Men, jeg tror det kommer an på hvor mye man kaster opp, og ikke på hvor kvalm man er. Anonymkode: 785a7...357
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april Du bestemmer alt selv, du må ingenting. Anonymkode: aa4fe...38e 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april Du må selvsagt ikke, men det er ganske skremmende at du setter frykten for å bli kvalm høyere enn helsen til ditt eget barn. Anonymkode: 428a7...fbd 4 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april Tror ikke det spiller noen rolle hva du har og ikke har i din familie. Det skal visstnok være mannens gener som forårsaker svangerskapsdiabetes. Anonymkode: 627dc...1c9 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Du må selvsagt ikke, men det er ganske skremmende at du setter frykten for å bli kvalm høyere enn helsen til ditt eget barn. Anonymkode: 428a7...fbd Jeg leser ikke at ts er redd for å kaste opp, men at hun ikke ser det realistisk å klare å holde nede den ekle guffa man må drikke🤢 Anonymkode: f4b1c...f5c 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Skrevet 23. april Min filosofi under mine svangerskap er at alt som kan gjøre graviditeten tryggere for både meg og barnet, er verdt å gjennomføre... Det kommer ting som er mer ubehagelig enn glukosebelastning, så det er like greit å lære seg å være ukomfortabel nå. Anonymkode: 2013e...297 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #17 Skrevet 23. april Du MÅ vel ikke, men det er vel verdt å i hvert fall prøve å gjennomføre for barnets skyld? Jeg tok den testen for to uker siden, og den var faktisk ikke SÅ fæl (jeg har også vært MYE kvalm i svangerskapet). Bare pass på å få i deg mat så fort som mulig etter at testen er gjennomført! Jeg ventet litt for lenge og besvimte nesten da jeg kom hjem 😂 Anonymkode: e3d7b...f17 5
Vera Vinge Skrevet 23. april #18 Skrevet 23. april Jeg hadde mine mistanker om at det ville bli vanskelig å gjennomføre da jeg var gravid sist gang. Pga mye kvalme og oppkast. Jeg hadde hørt mye om hvor vondt sukkervannet var å drikke, men det ble jeg nesten irritert av å tenke på etterpå. Det var jo ikke noe problem å drikke det, men jeg klarte jo ikke å gjennomføre testen fordi jeg ble skikkelig dårlig en god stund før testen var ferdig. Satt på et venterom og ble kjempekvalm og svimmel, og måtte løpe for å finne et ledig toalett og kaste opp. Jeg var helt slått ut resten av dagen. I ettertid fikk jeg inntrykk av at det var greit at det ikke gikk, da de heller forholdt seg til fastende blodsukker. Det var så vidt forhøyet, og jeg fikk påvist svangerskapsdiabetes. Måtte spise diabeteskost resten av svangerskapet og måle blodsukker. Jeg ble forresten bedt om å ta testen pga jeg hadde født barn over 4,5 kg tidligere. Hadde ingen andre risikofaktorer for sv-diabetes. Men om jeg hadde blitt gravid igjen med så sterk kvalme, hadde jeg diskutert om man kunne finne ut av dette uten glukosebelastning. 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #19 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (4 timer siden): Jeg har ingen diabetes i familien, jeg hadde ikke diabetes (eller andre unormaliteter) første gang svangerskap, første barn var gjennomsnittlig stort, jeg har ikke lagt på meg noen ting ennå (uke 26 nå). På begge ultralyder har barnet vært akkurat passelig stort. Ingen symptomer på at noe skal være galt. Jeg er ikke over 30 år, men jeg veier pittelitt for mye (bmi 27). Tok ikke testen forrige gang pga fyllte ikke den gangs kriterier. Har en niese med diabetes 1 (hun er adoptert, så deler ingen gener der), og vi passer henne ofte. Av den grunn har vi liggende et blodsukkerapparat for sikkerhets skyld, og jeg har brukt dette litt til å ta stikkprøver av meg selv. Har målt dag, kveld, ettermiddag, før mat, etter mat, etter en skål med smågodt en lørdagskveld, etc - og blodsukkeret mitt har vært mellom 4 og 5 helt uavhengig av alle faktorer. Er det nødvendig å ta glukosebelastningen? Kan man be om å få tatt et langtidsblodsukker hos fastlegen i stede? Grunnen til at jeg "motsetter" meg denne testen er at jeg tror ikke jeg greier å gjennomføre den 😅 Jeg har slitt veldig med kvalme dette svangerskapet, og selv om jeg er bedre nå er jeg helt avhengig av å spise regelmessig for å unngå oppkast. Drøyer jeg frokosten 30 min etter jeg står opp, så begynner jeg å spy 😩 Å møte til denne prøven fastende, drikke masse sukkervann for så å faste igjen i to timer klarer jeg bare ikke forstå at skal gå! Jeg kommer til å kaste opp hele "juicen".. Noen som har vært i lignende situasjon? Tok dere den eller ikke? Hva sa jm? Har ikke fått diskutert dette med henne enda, og skal ikke tilbake før uke 28 - og da er det jo "for sent" for glukosebelastning uansett? 🤔 Anonymkode: e2c4d...9dd Hvis du skal måle hjemme, så bør du måle 1,5 time etter inntak av mat, spesielt karbohydratrik mat som pasta, potetball o.l. Like etter måltidet har blodsukkeret bare såvidt begynt å stige. Anonymkode: 46013...3ee 1
AnonymBruker Skrevet 24. april #20 Skrevet 24. april AnonymBruker skrev (5 timer siden): Min filosofi under mine svangerskap er at alt som kan gjøre graviditeten tryggere for både meg og barnet, er verdt å gjennomføre... Det kommer ting som er mer ubehagelig enn glukosebelastning, så det er like greit å lære seg å være ukomfortabel nå. Anonymkode: 2013e...297 Tar heller en fødsel fremfor en glukosebelastningstest til. Anonymkode: 689eb...df3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå