AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:14 #1 Del Skrevet onsdag kl 16:14 Ønsker å flytte til utland. Har en katt på 10 år. Skal ikke reise frem og tilbake men bli i utlandet og la katten være der til den dør. Katten er veldig sky for fremmede og liker ikke bråk fra spesielt biler. Den er altfor stor til å være inne på flyet. Har hørt jeg må gjennom sikkerhetskontroll og må ta den ut av buret et øyeblikk noe som bekymrer meg samt at det virker traumatiserende å være i lasterommet i 8-9 timer. Ønsker helst ikke å dope den ned da jeg har hørt at det kan gjøre opppevelsen enda verre og at dyret føler seg uvel og får mangel på kontroll. Katten har angst for bur og ikke vant med bilkjøring. Vet at det ikke er noe særlig men elsker katten og vil så gjerne ta den med. Hvis det ikke lar seg gjøre blir jeg ikke å reise fordi jeg elsker den som sakt altfor høyt i tilegg til at den ikke passer særlig bra i et nytt hjem heller. Vi er utrolig knyttet og den er veldig klengete på kun meg. Katten er ikke vant med å bruke sele eller bånd så ser ikke for meg at den har på seg dette under reisen for å lettere kunne få den gjennom en kontroll på flyplass etc. Ønsker å lese erfaringer fra andre som eventuelt har reist med katt som er urolig. Tar imot alt jeg kan men helst bare folk som er seriøse og håper ikke tråden sporer av til alt annet enn det jeg spør om. Mine tanker er først og fremst at dette er en dårlig ide, men vurderer frem og tilbake fordi det er andre ting i livet mitt som virkelig gjør at å reise hadde vært det beste. Jeg ville ordnet med riktig bur, veterinær besøk i Norge og utland og vaksiner, pass m.m 😽 Anonymkode: 24154...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mefe68 Skrevet onsdag kl 16:21 #2 Del Skrevet onsdag kl 16:21 Er du sikker på at den er for stor? Har du sjekket maksstørrelsen på bur i kabinen? Min sønn reiser med sin hund til Spania og den er større enn mine katter som er ganske stor av størrelse, litt over 6 kg er min ene. Hvis ikke du har maincoon da. Ellers så har jeg prøvd bonqat på min ene pus som virkelig hater bur og da han skadet seg og måtte operere og mye til veterinær så brukte vi bonqat til han. Det funket kjempebra! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:25 #3 Del Skrevet onsdag kl 16:25 Jeg hadde heller kjørt bil med katten enn å plassere den under ett fly med all informasjonen du skriver. Det å putte den alene under fly vil jo drepe den om det du skriver er sant. Anonymkode: 02524...59d 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 17:35 #4 Del Skrevet onsdag kl 17:35 Dette ville jeg aldri gjort Anonymkode: e4c01...dca Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:14 #5 Del Skrevet onsdag kl 20:14 Takker for svar. Kommer aldri til å ta katten i lasterommet. Kjenner jeg blir uvel av bare tanken. Eneste jeg tenkte var at hvis det var veldig vanlig å ta katter i lasterom og at noen eventuelt hadde veldig vellykkete erfaringer med det til tross for at katten(e) var sky som min så kunne jeg vurdert det, men ser for meg at katten kan bli så traumatisert av både flyturen og ikke minst et helt nytt hjem ved ankomst at den ikke blir seg selv i ettertid. Katten sliter jo nok bare med å bytte hjem her i Norge med en kort kjøretur. Men må innrømme at jeg nå vurderer å få noen med bobil til å kjøre meg til Spania? Er forresten til Spania i landlige omgivelser jeg skal, men tenker at tipset om å kjøre er mye bedre. Først tenkte jeg på en vanlig bil, men en bobil måtte vel være midt i blinken da katten får en følelse av å være på en hybel under turen. Den har kasse inne så er vant med toalettbesøkene inne. Det er en lang tur på ca 3-6 dager men vurderer dette nå. Takker dere for svar🙂 Anonymkode: 24154...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 21:52 #6 Del Skrevet onsdag kl 21:52 Som du selv sier, ta heller å kjør med bil/bobil dit du skal. Men før hele reisen i det hele tatt begynner MÅ du øve på bilturer og tilvenne katten din med sele og bånd. Start med korte kjøreturer på 5-10 minutter i noen dager hver dag og øk kjørelengden sakte. Du må også tenke over at siden katten din er engstelig for akkurat bilkjøring og det å være i bur PLUSS at den er 10 år gammel, altså en senior katt.. Er det virkelig verdt det å utsette den for noe som er så stressende? Stress øker risikoen for at katten din kan bli syk og de kan faktisk dø av det. Som noen andre sa, hadde du valgt å ta med katten og plassere den i lasterommet på et fly så er det faktisk ikke umulig at den kan dø. Jeg lurer på hva planen din er for katten hvis dere kommer frem uten problemer. Fra Norge til Spania er ikke bare annerledes for deg, men for katten også. Har du for eksempel tenkt at katten skal få kunne gå ute fritt som den vil? Er katten din ute eller innekatt nå? Nå skriver jeg dette med antagelse at katten din er utekatt per i dag; tenk over hvordan livskvaliteten til katten vil endre seg, hvis den har fått kunne gå ute hjemme i Norge, men så må den holdes inne når dere kommer til Spania? Og misforstå meg rett, personlig ville jeg ikke hatt utekatt om jeg bodde i Spania så hva har du tenkt ut? I tillegg til at det er et helt annet klima der enn det pus er vandt med. Anonymkode: e4c01...dca 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå