Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Som alle andre dager.

AnonymBruker
Skrevet

Knekkebrød med brunost. 

Anonymkode: 23850...18d

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå er det noen år siden sist vi var på større 17. mai frokost, men da hadde vi tapas-opplegg. 
Lefserull med røkt laks eller provencefilet
Baconsurrede dadler
Eggerøre med spekeskinke
Spekepølser og roastbiff
Caprese (mozzarella m/ tomater og basilikum med litt balsamico saus og salt/pepper)
Rundstykker eller en god loff/brød med diverse pålegg
Ovnsstekte poteter og/eller potetsalat
Kanskje et lite utvalg kjeks og oster
Oppskåret frukt og grønnsaker

Jeg er veldig glad i Himmelstund som alkoholfritt, billigst på Vinmonopolet 😊

Anonymkode: cef82...e85

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi har alltid brunsj på 17. mai i stedet for frokost - da blir det mindre stress etter vår smak. Men rettene blir langt på vei de samme som til en typisk frokost samme dag. Mitt tips vil være å tenke på noe grønt og friskt, det gjør seg ved siden av salt og fett pålegg.

Standard her:

• Spekeskinke (som regel italiensk, selv om det er nasjonaldag) og fenalår
  • Røykelaks
  • Eggerøre
  • Roastbeef 
  • Hjemmelaget potetsalat med hjemmelaget majones i, og frisk gressløk og estragon. Et must!
  • Lettkokte Hvasser-asparges (som er i sesong til 17. mai) med olivenolje og havsalt
  • Ostefat med 3-4 sorter, gjerne norske som Blå Fønix og Prosten, pluss ristede hasselnøtter med akasiehonnig
  • Fruktfat med melon, jordbær og druer
  • En skikkelig god champagne
  • Nybakte knafrie rundstykker og focaccia - setter deigen kvelden før, slik at brødet blir nystekt til brunsjtid

Har også alltid en eske ispinner på lur til en kopp kaffe tilslutt i tilfelle noen har lyst på.

Anonymkode: 332cd...b02

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Egg og bacon

Fruktsalat

Hjemmelaget smoothie

Hvis fri dagen etter:

Pils og cider

Så buss til sentrum og puben 

Anonymkode: 9324b...571

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Her blir det som regel en skive i hånda mens vi skyndter oss ut. Skjønner ikke at folk har tid til disse frokostene jeg 😅 

Anonymkode: d4bb0...659

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Her blir det som regel en skive i hånda mens vi skyndter oss ut. Skjønner ikke at folk har tid til disse frokostene jeg 😅 

Vi som er vertskap har ikke barn, og barna som kommer går i bhg, så de familiene har ingen forpliktelser enda. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Kanskje fordi de prioriterer annerledes enn deg😊 Ikke har barn, har tenåringer, voksne barn eller fordi de enten ikke feirer med kav og mas fra tidlig av eller ikke har kav og mas i det hele tatt men velger å feire 17. mai uten dette kavet og maset. Folk gjør ulikt. 

Anonymkode: ef9c6...356

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje fordi de prioriterer annerledes enn deg😊 Ikke har barn, har tenåringer, voksne barn eller fordi de enten ikke feirer med kav og mas fra tidlig av eller ikke har kav og mas i det hele tatt men velger å feire 17. mai uten dette kavet og maset. Folk gjør ulikt. 

Anonymkode: ef9c6...356

Spot on med dette, vi har ikke barn, og med unntak av frokosten så har vi heller ingen bestemte planer utover dagen som vi må rekke 😊 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde blitt skuffet hvis det bare var loff/fint brød, for jeg liker absolutt grovbrød best. Hjemmelagd er ikke så viktig, synes halvstekte rundstykker er helt ok. Men jeg er opptatt av hjemmelagd potetsalat, det er hundre ganger bedre enn kjøpt og veldig enkelt og rimelig å lage.

Anonymkode: 0272a...bee

AnonymBruker
Skrevet

Standarden her 

*kokt skinke 

*smøreost på tube assosiert 

*leverposet Stabburet 

*god ost typ Synnøve Finden oppskjært 

*brelett 

*majones 

Mye deilig med andre ord 🥰

Anonymkode: a2d4a...8a1

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg hadde blitt skuffet hvis det bare var loff/fint brød, for jeg liker absolutt grovbrød best. Hjemmelagd er ikke så viktig, synes halvstekte rundstykker er helt ok. Men jeg er opptatt av hjemmelagd potetsalat, det er hundre ganger bedre enn kjøpt og veldig enkelt og rimelig å lage.

Anonymkode: 0272a...bee

Det blir absolutt grovbrød også, men ikke hjemmelaget som loffen, potetsalaten blir også hjemmelaget 😊

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går rett på jobb.

Barna som er ganske store sover så lenge de vil.

Møter familie på kvelden og griller.

Anonymkode: 4bc60...bda

AnonymBruker
Skrevet
Queen19 skrev (På 23.4.2025 den 17.06):

Min favorittdag nærmer seg med stormskritt, og vi skal være vertskap til 17. mai frokosten for første gang.  

Vi blir en god blanding av unge voksne og barnefamilier, og tanken er at gjestene også skal ta med seg en rett, snacks eller pålegg. 

Hva pleier dere å ha på frokostbordet? 
Jeg trenger litt inspirasjon, gjerne også vegetariske alternativer. 

Hittil har jeg selv tenkt: 

Hjemmebakt loff 
Spekeskinke/fenalår 
Røkt laks 
Lefserull med laks 
Eggerøre 
Potetsalat 
Diverse juicer 

Jeg spiser alltid frokost alene på 17.mai, blir nok ei grovskive med gulost foran tv’n, som vanlig.

Anonymkode: 932ed...9b0

Skrevet

Er imponert over at barnefamilier rekker store frokoster på 17. mai før man går ut….

Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Standarden her 

*kokt skinke 

*smøreost på tube assosiert 

*leverposet Stabburet 

*god ost typ Synnøve Finden oppskjært 

*brelett 

*majones 

Mye deilig med andre ord 🥰

Anonymkode: a2d4a...8a1

Ganske basic hverdagsfrokost, dette? Kjører hverdagsfrokost jeg også😊

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg spiser alltid frokost alene på 17.mai, blir nok ei grovskive med gulost foran tv’n, som vanlig.

Takk for bidraget.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi serverer spekemat, eggerøre, hjemmelaget potetsalat, hjemmebakt brød, salat og litt forskjellig pålegg spesielt for barna ikke alle som er så glad i spekemat.Også serverer vi champagne. 

Tar toget til byen etterpå.

Barna våre er vokst opp med et normalt forhold til alkohol. Går fint an å kose seg med noe godt i glasset uten å bli full.

Anonymkode: 13d78...3db

AnonymBruker
Skrevet

Et fat med oppdelt frukt er ofte populært for barna (og mange voksne). Legg gjerne appelsin på eget fat i tilfelle noen er allergiske mot sitrusfrukter.

En enkel pizza (gjerne frossen hvis du ikke har tid til å lage selv) er også populært. Det den i små stykker, så blir det ikke så mye svinn når barna bare spiser to biter av hvert stykke...

Anonymkode: 21241...077

AnonymBruker
Skrevet

Ingenting.

Anonymkode: 252c7...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...