Gjest Blue Moon Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Tenkte dette kunne være et bra sted å forhøre meg litt om det å starte egen bedrift. Mannen min og meg har av ulike årsaker (og før vi møtte hverandre), falt ut av arbeidslivet. Vi prøvde begge lenge å komme tilbake i ordinær jobb, men det viste seg vanskelig. Dermed begynte vi å tenke på at en mulighet kan være å starte noe selv. Vi er inneforstått med at det vil kreve mye og ikke er noen dans på roser, men noe må vi prøve å gjøre for å få inntekt og være en del av samfunnet igjen. Vi får se hva som skjer, men den som intet våger – intet vinner osv. Mannen min er veldig flink med koding og alt som har å gjøre med data og slikt, og jeg prøver også å lære en del om dette på egenhånd da jeg syns det er interessant. Drømmen vår er å kunne lage et eller flere ulike digitale produkter som kan være til nytte og hjelp for folk. Enten i form av en app, software eller lignende. Ja jeg vet at det er mye og hard konkurranse, men en kan jo ikke gi helt opp for det. Markedsføring kan være et vanskelig hinder, men vi tror vi har en modell her som kan funke. Vi tenker også litt sånn «gammeldags» putte flyere i postkasser, og få noen få bekjente til å begynne å bruke produktet vårt først for så å få de til å spre det videre hvis de liker det. Men ja, vi er klar over at det alikevel er mye jobb som må til. Hvike apper eller software tror dere at det kan være marked for der ute? Jeg vet at det allerede finnes mer enn nok, men helt ærlig så syns jeg det er mye ræl der ute også. Med det mener jeg at det finnes mange softvare produkter og apper som enten ikke gir brukeren noe av verdi, eller som kunne hatt potensiale, men som ikke har klart å gjøre det så brukervennlig som mulig. Ville blitt ekstremt glad om noen har noen tanker rundt dette som dere kan dele med meg, fordi jeg har nesten ikke noe nettverk og aner ikke hvem jeg skal spørre. Så hvis dere har en god ide om apper eller software som kan være nyttig å ha eller om det finnes noe som har stort forbedringsbehov så ville jeg blitt veldig takknemlig for tilbakemeldinger. Det er liksom bare oss to så vi har ingen å «kaste ball med» og da er det vanskelig å vite om vi bare lever i vår egen fantasiverden eller hva. En annen ting som gjør det vanskelig for meg er at når mannen min først henger seg opp i en idè om noe han tror kan være bra (og for all del, det kan jo hende det er det, men det vet man jo ikke sikkert før litt senere i prosessen) - så er det vanskelig for meg å komme med innspill om ting som kan gå galt osv. For da tar han det liksom som en slags personlig kritikk og da vil han gi opp alt liksom. Derfor har jeg også begynt å tenke på om det er andre ting jeg kan gjøre, komme opp med av idèer for å ha et eller flere alternativer å legge på bordet. Foreløpig har jeg ikke så mange idèer, men en ting jeg har tenkt litt på er oversettelsesjobber, la oss si fra engelsk til norsk. Nå har jeg ingen utdannelse eller erfaring med det så aner ikke om det er påkrevd. Det kan jo kanskje komme litt an på også, hvilke oversettelsesjobber man vil ta på seg mener jeg. I våre dager så kan en jo også få god drahjelp fra programmer som ChatGPT og lignende til oversettelser, så det kan jo kanskje være noe. De gangene jeg har prøvd å hinte ovenfor mannen min om at kanskje en løsning er å få en vanlig jobb først, - både for å få en inntekt og å ha tilgang til kollegaer og nettverk som jo er en veldig stor fordel, også når det gjelder å få tilbakemeldinger på eventuelle business idèer. Men det vegrer han seg så veldig for. Ikke fordi han er lat eller noe, han står på veldig med husarbeid, studier med koding og legger ned masse jobb i businessideer. Tror det kan ha å gjøre med hans tidligere dårlige erfaringer, og at han liker å være sin egen sjef, styre tiden sin selv osv. Tenkte mer sånn hvis «worst case scenario» og vi prøver oss på ulike ting/business idèer, og det ikke skulle gå liksom. Da må vi jo før eller siden prøve å få inntekt på annet vis, om så bare for en periode inntill vi eventuellt lykkes med vår(e) idèer. Da vil det kanskje ta litt lengre tid, fordi vi da må jobbe med «våre» ting på fritiden, men sånn må det jo da nesten bli. Håper ikke dette ble for rotete, jeg er bare litt i beita for å ha noen å snakke med om disse tingene og få noen innspill. Om noe er uklart så er det bare å spørre i vei 🙂
Ivy Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april Dere burde vel kanskje ha et tilnærmet klar demo-produkt/app, før dere begynner å tenke på å starte bedrift som skal markedsføre det? Spesielt hvis dere ikke har noe særlig idé allerede å jobbe ut ifra. Har dere 2, jobbet sammen om et prosjekt tidligere som har blitt ferdigstilt? Du skriver at du vet om mye der ute som du syns er ræl. Har du da en idé om noen av de som du ser et forbedringspotensiale i? Hvorfor ikke ta utgangspunkt i noe sånt bare for å se om det er liv laga. Å starte egen bedrift er ikke ensbetydelig med frihet. I hvertfall ikke i en oppstartsfase. Hvis mannen din er flink innen data og alt perifert rundt, ville det ikke vært lavere terskel at han starter et enkeltmannsforetak å tilbyr IT tjenester over en lav sko for små -og mellomstore bedrifter/privatpersoner?
Gjest Blue Moon Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Takker for godt svar 🙂 Er helt enig i at vi først bør ha klar et demo produkt før vi kan se om det er liv laga å leve av det som en bedrift selvsagt. Vi har en idè om et produkt (vi tror det kan være et bra produkt, men helt sikker kan man jo ikke være). Så en konkret idè for et produkt har vi allerede. Jeg bare ønsker ikke så si så mye detaljert om det her foreløpig. Så til ditt spørsmål om vi har jobbet sammen tidligere på prosjekter, og ja det har vi. Men av ulike grunner ble det ikke noe konkret ut av det. Blir for mye å skrive detaljert om det nå, men kan si at vi lærte veldig mye av det. Noe gjorde vi riktig, og noe gjorde vi feil. Når det gjelder softvare som har forbedringspotensiale så er jeg enig med deg at det kan også være en god idè å se litt i den retningen, siden en da ikke trenger å starte helt fra bunnen av, og finne opp hjulet på nytt så og si. En kan ta det som fungerer, men så kan en forbedre det som ikke fungerer og lage et bedre produkt. Så det er jo også noe vi begge har tenkt på. Akkurat nå er vi så "inne i" den siste ideen vår at jeg ikke har noe konkret annet mht å finne noe å forbedre - men prinsippet og tanken er god. Til ditt siste avsnitt så er det akkurat noe slikt jeg også tenkte kunne være en fin vei inn til noe. Han kunne fått fordelen av å være sin egen sjef (som han liker), her vi bor tror jeg også det er få som tilbyr slike tjenester (må dog undersøkes litt nærmere, men mitt inntrykk er at det ikke er så flust av det - så markedet bør være der tror jeg). Og da kunne man jo lært mye underveis også, samt fått tilbakemeldinger fra kunder om ting og tang. Dette har jeg prøvd å foreslå som en "plan B" til han et par ganger, men han er liksom ikke så ivrig. Han var litt på glid mht til den tilnærmingen for litt siden, men nå vet jeg ikke. Han blir liksom litt agitert hvis jeg prøver å ta opp slike ting. Men jeg skal ha det i bakhodet og prøve å ta det opp igjen senere hvis ideen vår ikke fungerer.
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Dere begynner jo i feil ende. Selve idéen er jo den viktigste - den er ideén om et nødvendig produkt som bør være i bunn. Dere har nok også en litt urealistisk mentalitet rundt dette. Både mtp din manns umodenhet rundt konstruktiv kritikk: dette vil være drepen for ethvert slikt projekt og dere vil ende opp med å legge ballen død nesten før den er i gang. Det tærer mye på de fleste par å starte en bedrift sammen, fordi de første årene er jo gjerne ekstremt stressende. Da må begge parter ha rom for åpen kommunikasjon. Slik du beksirver han, vil det være direkte giftig for en slik drøm. Oversettere med utdanning sliter med å få seg jobber nå, nettopp på grun av AI. Bedrifter bruker AI istedet for å innleie oversettere. Så hvis du ikke har utdanning, stiller det seg jo dessverre enda svakere. Med mindre du kan et ekstremt sjeldent språk. Anonymkode: 0d183...11e 5
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Jeg støtter også idéen om å starte opp som IT-hjelp for bedrifter. Dere kan eventuelt selge dere inn som et team hvor han håndterer IT-problemer etc, og du håndterer sosiale medier. Hvis du ikke kan nok om det, kan du jo lære alt på youtube nå til dags. Det kan være gode penger å hente i det dersom man er dyktig! Men det krever endel jobb for å kunne levere godt, og man må holde seg oppdatert hele veien. SoMe endrer seg jo mye underveis. Anonymkode: 0d183...11e 1
Ivy Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april Sitat Takker for godt svar 🙂 Er helt enig i at vi først bør ha klar et demo produkt før vi kan se om det er liv laga å leve av det som en bedrift selvsagt. Vi har en idè om et produkt (vi tror det kan være et bra produkt, men helt sikker kan man jo ikke være). Så en konkret idè for et produkt har vi allerede. Jeg bare ønsker ikke så si så mye detaljert om det her foreløpig. Det er helt greit. Om dere mener det er en god idé, så mener jeg da at banker hjelper til med å vurdere om det har en kjangs for å overleve. Sitat Så til ditt spørsmål om vi har jobbet sammen tidligere på prosjekter, og ja det har vi. Men av ulike grunner ble det ikke noe konkret ut av det. Blir for mye å skrive detaljert om det nå, men kan si at vi lærte veldig mye av det. Noe gjorde vi riktig, og noe gjorde vi feil. Veldig bra at dere lærte noe av prosessen. Det er jo greit at det ikke ble helt ferdig, men jeg ville i det minste anbefalt dere å ha et lite prosjekt sammen som dere kan anse som ferdig. Det er like viktig å innse at alt en kanskje tenker seg, ikke kan bli dratt med i en eventuell ferdig versjon. Sitat Dette har jeg prøvd å foreslå som en "plan B" til han et par ganger, men han er liksom ikke så ivrig. Han var litt på glid mht til den tilnærmingen for litt siden, men nå vet jeg ikke. Han blir liksom litt agitert hvis jeg prøver å ta opp slike ting. Men jeg skal ha det i bakhodet og prøve å ta det opp igjen senere hvis ideen vår ikke fungerer. Kan du ikke konkret be han komme med en løsning han selv er komfortabel med, men som er realistisk? Høres jo ut som lite nyttig å komme med masse businessidéer som tilsynelatende aldri blir gjort noe med. Det kan hvem som helst gjøre.
Camlon Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april (endret) Hvis du lager en app, så er det ikke appen det handler om, men kunden. Så lenge kunden er fornøyd så er det irrelevant om appen faktisk er god og uten betalende kunder så vil en god app ikke generere inntekter. Norge er også et dårlig land å drive en liten bedrift. Mange land har lav skatt på små bedrifter, fordi de utnytter ikke skattefradrag like godt som store bedrifter, men ikke i Norge. Her betaler du formueskatt på dine eiendeler og over 50% skatt på inntekt (mva + utbytte/inntektsskatt). Det er også obligatorisk å betale for et regnskapsprogram og du må enten velge å investere masse tid i å forstå norske skatteregler eller betale titusen av kroner til en regnskapsfører. Jeg vil bare anbefale å starte en bedrift om dere allerede har kunder. Hvis ikke så er det bedre ide å gå tilbake til arbeidslivet. Endret 23. april av Camlon
Gjest Blue Moon Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Dere begynner jo i feil ende. Selve idéen er jo den viktigste - den er ideén om et nødvendig produkt som bør være i bunn. Dere har nok også en litt urealistisk mentalitet rundt dette. Både mtp din manns umodenhet rundt konstruktiv kritikk: dette vil være drepen for ethvert slikt projekt og dere vil ende opp med å legge ballen død nesten før den er i gang. Det tærer mye på de fleste par å starte en bedrift sammen, fordi de første årene er jo gjerne ekstremt stressende. Da må begge parter ha rom for åpen kommunikasjon. Slik du beksirver han, vil det være direkte giftig for en slik drøm. Oversettere med utdanning sliter med å få seg jobber nå, nettopp på grun av AI. Bedrifter bruker AI istedet for å innleie oversettere. Så hvis du ikke har utdanning, stiller det seg jo dessverre enda svakere. Med mindre du kan et ekstremt sjeldent språk. Anonymkode: 0d183...11e Idèen har vi jo. Vi tror det kan være et bra produkt, men helt sikker kan man jo aldrig være på forhånd. Litt av problemet vårt er at vi ikke har noe nettverk å diskutere ideen med. Litt derfor jeg skriver her. Det med kommunikasjon er litt vanskelig ja. Noen ganger går det helt greit og er konstruktivt, andre ganger går det helt på tverke. Det er et dilemma ja.
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april På Reddit og Facebook er div grupper hvor man kan stille spørsmål og få hjelp og tips. F.eks https://www.reddit.com/r/Grundere_i_Norge/ Anonymkode: 85ee7...aba
Gjest Blue Moon Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Ivy skrev (23 minutter siden): Det er helt greit. Om dere mener det er en god idé, så mener jeg da at banker hjelper til med å vurdere om det har en kjangs for å overleve. Veldig bra at dere lærte noe av prosessen. Det er jo greit at det ikke ble helt ferdig, men jeg ville i det minste anbefalt dere å ha et lite prosjekt sammen som dere kan anse som ferdig. Det er like viktig å innse at alt en kanskje tenker seg, ikke kan bli dratt med i en eventuell ferdig versjon. Kan du ikke konkret be han komme med en løsning han selv er komfortabel med, men som er realistisk? Høres jo ut som lite nyttig å komme med masse businessidéer som tilsynelatende aldri blir gjort noe med. Det kan hvem som helst gjøre. Takker for godt svar igjen. Det siste du sier er jo en god ide å prøve. Jeg heller liksom litt mot at mye kan gjøres hvis en bare starter litt i det små og så tar det derfra - så ser en litt underveis hvordan det går.
Gjest Blue Moon Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): På Reddit og Facebook er div grupper hvor man kan stille spørsmål og få hjelp og tips. F.eks https://www.reddit.com/r/Grundere_i_Norge/ Anonymkode: 85ee7...aba Takker for tips til denne gruppa. Den skal jeg sjekke ut 🙂
Majer Skrevet 25. april #12 Skrevet 25. april Tenker det letteste er å lage helseapper rettet mot kvinner. Men det er jo en del konkurranse. Og man kan heller ikke regne med at en app skal leve lenger enn ett års tid- selv de som genererer penger. Så markedsføringen bør ikke skje før produktet er nærmest klart
AnonymBruker Skrevet 25. april #13 Skrevet 25. april Majer skrev (12 minutter siden): Tenker det letteste er å lage helseapper rettet mot kvinner. Men det er jo en del konkurranse. Og man kan heller ikke regne med at en app skal leve lenger enn ett års tid- selv de som genererer penger. Så markedsføringen bør ikke skje før produktet er nærmest klart Nå ble jeg nysgjerrig. Hva slags helseapper spesielt rettet mot kvinner tenker du på og vet det vil være marked for? Spør bare fordi jeg ble nysgjerrig. Ikke fordi jeg noen sinne vil lage en app. Anonymkode: 53f5c...5ba
AnonymBruker Skrevet 25. april #14 Skrevet 25. april Jeg hadde nok prøvd å lage et eller annet spill. Merge, kabal, tetris eller noe candycrushis, som tilbyr kjøp i app. Anonymkode: b0db7...505
AnonymBruker Skrevet 25. april #15 Skrevet 25. april Blue Moon skrev (På 23.4.2025 den 16.56): Idèen har vi jo. Vi tror det kan være et bra produkt, men helt sikker kan man jo aldrig være på forhånd. Litt av problemet vårt er at vi ikke har noe nettverk å diskutere ideen med. Litt derfor jeg skriver her. Det med kommunikasjon er litt vanskelig ja. Noen ganger går det helt greit og er konstruktivt, andre ganger går det helt på tverke. Det er et dilemma ja. Hvilken ide? Og hvilket produkt? Anonymkode: 0fa50...df7
AnonymBruker Skrevet 26. april #16 Skrevet 26. april Skjønner ikke helt, i hovedinnlegget etterspør du ideer, senere skriver du at dere har ideen/produktet klar? Det er vanskelig å komme med innspill når vi ikke vet hva ideen er, eller hvilket produkt det faktisk er. Anonymkode: ab30e...7ca
AnonymBruker Skrevet 26. april #17 Skrevet 26. april Slik jeg leser dette innlegget er din mann en (urealistisk) dreamer, mens du er en do’er som dessverre lar deg begrense av din mann. det høres ut som om din mann, i jakten på å bli noe «stort» gjennom å bli selvstendig, har mistet realitetsorienteringen. Jeg vet om flere slike menn som i jakten på store drømmer mister evnen til å stå i en ansatt-rolle samtidig som de samme problemene som hindrer ham i å være i arbeid også er et hinder for å lykkes som innovativ og selvstendig. Anonymkode: 7bc9c...847 1 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå