Gå til innhold

Er det virkelig så vanskelig å vaske hender?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er SÅ lei av både barn og voksne som ikke vasker hendene ordentlig. Det er ikke vanskelig. Det tar ikke lang tid. Likevel virker det som om det er for mye for mange.

Jeg har nå begynt å beordre gjester til å vaske hendene. Kommer vi utenfra – rett inn og vask. Skal vi spise – inn og vask. Det er ikke til forhandling. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at dette handler om helt grunnleggende hygiene og respekt for andre mennesker.

Er det bare meg som har fått nok? Må vi virkelig begynne å dele ut instruksjonskort i døra?

Anonymkode: 0333a...478

• Liker 12
  • Nyttig 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Selv vasker jeg alltid hendene når jeg har vært utomhus, etter dobesøk og før jeg skal lage eller spise mat. Ser svært mange som ikke gjør det samme, og synes det er skikkelig grisete.

Anonymkode: 685e2...475

• Liker 8
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jeg er SÅ lei av både barn og voksne som ikke vasker hendene ordentlig. Det er ikke vanskelig. Det tar ikke lang tid. Likevel virker det som om det er for mye for mange.

Jeg har nå begynt å beordre gjester til å vaske hendene. Kommer vi utenfra – rett inn og vask. Skal vi spise – inn og vask. Det er ikke til forhandling. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å forstå at dette handler om helt grunnleggende hygiene og respekt for andre mennesker.

Er det bare meg som har fått nok? Må vi virkelig begynne å dele ut instruksjonskort i døra?

Er hendene vasket når folk kommer inn døra, og hendene ikke tilsmusses før spising, så er det overdreven hygiene å skulle vaske hendene på nytt. 
Du har her ingen fokus på at mobiler trenger å vaskes? Finnes ingen større smittebomber enn mobiler, de fingres med overalt. 

Anonymkode: 9076a...f37

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Tja, jeg vasker kun hendene etter dobesøk, og før jeg tilbereder mat. Knapt vært syk i mitt liv.

Anonymkode: 42b26...359

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Tja, jeg vasker kun hendene etter dobesøk, og før jeg tilbereder mat. Knapt vært syk i mitt liv.

Håper ikke du har smittet babyer eller folk med dårlig immunforsvar. Kan fint være smittebærende uten at du får symptomer selv. 

Anonymkode: cda97...5e1

• Liker 3
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg ber barn vaske hendene, men ikke voksne. Det er for pinlig. Ingen vasker hendene skikkelig da. De skyller i to sekunder og tar ikke alltid såpe. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Håper ikke du har smittet babyer eller folk med dårlig immunforsvar. Kan fint være smittebærende uten at du får symptomer selv. 

Synes du det virkelig sannsynlig? At jeg bærer masse farlig smitte, men aldri blir syk selv?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Synes du det virkelig sannsynlig? At jeg bærer masse farlig smitte, men aldri blir syk selv?

Det kan du jo ikke vite. Jeg synes du skal ta hensyn til andre.

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, absolutt.. Det er derfor man vasker hender, for å bryte snittekjeden. 

Ditt immunforsvar er ikke likt andres, så det du ikke merker, kan være farlig for neste mann.

Her vaskes det hender når man kommer inn, etter dobesøk og før matlaging. Selvfølgelig tørker man av telefonen ofte også. Gjør ikke folk dette nå da? Har vi lært null og niks av "vaske henda, vask vaske henda!"??

Anonymkode: 5bad8...34b

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Ærlig talt, så mange mennesker rundt meg har ikke nedsatt immunforsvar. Jeg vasker selvfølgelig hendene før jeg tar i babyer og etter dobesøk, det får holde. 

Anonymkode: 0ce39...bd0

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Med barn? Ja!

Har 3 gutter mellom 7-9 og de er føkking fjerne! 🫣😂

Så vaske hendene etter å ha vært ute og etter dobesøk er default her🙄

Anonymkode: f9723...76d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

helt enig med deg, tar gjerne kampen med barn,men de voksne bør skjønne dette selv

Anonymkode: 3176b...7e5

AnonymBruker
Skrevet

Enig, blir kvalm når jeg legger merke til alle som ikke vasker hendene etter dassbesøk... Rett fra dassen og inn på kjøkkenet. 

Anonymkode: 5d1f9...fd6

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Håhå. Der er menn noen griser. Beklager at jeg ler men jeg så en perifer kollega som kom ut fra avlukket på toalettet på jobb. Hadde nok bæsjet ja..

Jeg stod og vasket hendene da jeg så han gå rett forbi vaskene og gikk sporenstreks ut.
En times tid senere så jeg han tok imot 3 fra ledelsen. To menn og ei dame. Og håndhilste hjertelig med de alle. 🤣

Anonymkode: f327b...32b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja, absolutt.. Det er derfor man vasker hender, for å bryte snittekjeden. 

Ditt immunforsvar er ikke likt andres, så det du ikke merker, kan være farlig for neste mann.

Her vaskes det hender når man kommer inn, etter dobesøk og før matlaging. Selvfølgelig tørker man av telefonen ofte også. Gjør ikke folk dette nå da? Har vi lært null og niks av "vaske henda, vask vaske henda!"??

Anonymkode: 5bad8...34b

Jeg skrev da at jeg vasker hendene etter dobesøk og før matlaging, gjorde jeg ikke…?

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner poenget med håndvask etter dobesøk og før matlaging, men hva er egentlig hensikten med å vaske hendene etter at man har vært ute? De mikrobene jeg har vært utsatt for mens jeg var på jobb hele dagen har jeg vel allerede fått i meg når jeg kommer hjem, så da er det vel for sent å vaske henda? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Anonymkode: e398c...697

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Jeg skjønner poenget med håndvask etter dobesøk og før matlaging, men hva er egentlig hensikten med å vaske hendene etter at man har vært ute? De mikrobene jeg har vært utsatt for mens jeg var på jobb hele dagen har jeg vel allerede fått i meg når jeg kommer hjem, så da er det vel for sent å vaske henda? Er det noe jeg ikke har fått med meg?

Anonymkode: e398c...697

Rattet, bildøren, bilbeltet og andre kontantpunkter i bilen er fulle av bakterier og skitt. Fra bensinstasjonen, fra kundevognen i matbutikken osv.

Samme med stoppknappen på bussen. Snørr, avføringsrester og alt mulig ekkelt som folk går rundt med på hendene.

Og du har tatt på skoene dine som også er fulle av skitt. 

Anonymkode: fc0a8...c7a

• Liker 2
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Rattet, bildøren, bilbeltet og andre kontantpunkter i bilen er fulle av bakterier og skitt. Fra bensinstasjonen, fra kundevognen i matbutikken osv.

Samme med stoppknappen på bussen. Snørr, avføringsrester og alt mulig ekkelt som folk går rundt med på hendene.

Og du har tatt på skoene dine som også er fulle av skitt. 

Anonymkode: fc0a8...c7a

Men dette er bare farlig i det man går inn døra i huset sitt…?

• Liker 3
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg vasker hendene etter dobesøk, og før jeg lager mat, ellers hvis synlig møkkete. Det får holde for min del. Vasker jeg de enda ofte, feks hver gang før jeg skal spise i tillegg over noen dager blir huden min  på hendene veldig tørre og jeg begynner å klø. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Men dette er bare farlig i det man går inn døra i huset sitt…?

Må jo anta at du ikke har suttet på hendene på vei hjem. Så poenget er å vaske dem så du ikke overfører det du har på hendene til alle tingene dine hjemme. Pluss at da har man vasket hender om man skal spise litt senere (jeg vasker ikke spesifikt før spising men vasker når jeg kommer hjem og når jeg skal lage mat, og etter dobesøk såklart)

Anonymkode: 6149b...3b0

• Liker 1
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...