Gå til innhold

Gravid og kvalm, legen presser meg til å ta medisin?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har vært ekstremt kvalm hele svangerskapet, er i siste trimester nå og legen vil ha meg ut i jobb, sier det ikke er vanlig å være kvalm og sykemeldt hele svangerskapet. Han ønsker nå at jeg tar Zofran, men det ønsker jeg ikke da den har påvist å gi fosterskader og leger generelt er svært restriktive med denne medisinen av en grunn.

Kan legen pålegge meg å ta denne medisinen for at jeg kanskje får effekt nok til å dra på jobb? Jeg har prøvd andre medisiner uten virkning.

Anonymkode: e7f1d...317

Jeg er enig med legen din på flere punkt her. Men at hen presser deg til å ta kvalmestillende stemmer vel ikke? 

Det er langt fra normalt å være kvalm gjennom hele svangerskapet, og noen vil være kvalme, svimle eller ha andre upåviselige plager for å få sykemelding. Det er langt mer behagelig å være sykemeldt enn å tvinge seg på jobb og være opptatt med å tenke på andre ting enn kvalme for enkelte gravide. Dette vet leger. 

Antall sykemeldte skal ned, noen misbruker og sykemelding, noe som igjen går ut over alle. Hvem som misbruker eller ikke er et vurderingstema, særlig ved (p)sykdom som ikke er mulig å påvise ved prøver. Som kvalme, ryggvondt, psykisk m.m. 

Du kan i det minste prøve to uker og se. 

En annen problemstilling er hva du tenker å gjøre om du bruker opp alle sykepengerettighetene dine i svangerskapet, og så kommer i en situasjon senere der du virkelig trenger sykepenger, men haver på app, da taper  du penger på å være lite villig til å prøve nå.

Hvos dette ikke er en trolletråd, noe man aldri vet, så skjerp deg. 

Anonymkode: 5b247...64a

• Liker 8
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Nå har vel legene fått restriksjoner i.f.t sykemeldinger, spesielt under svangerskap der mange er sykemeldte omtrent fra graviditetstesten er positiv til fødsel.

Anonymkode: 74de7...556

Selvfølgelig, men jeg tenkte mere på den medisinen som legen ville prakke på TS! 
Den er jo ikke helt uskyldig å ta for en gravid 

Anonymkode: bea81...d94

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen kan selvsagt ikke tvinge deg til å ta medisin. Men legen kan velge å ikke gi deg sykemelding. Når du er så langt i svangerskapet, er fostret allerede utviklet. 

Det står i felleskatalogen om zofran under svangerskap: 

Basert på erfaring fra humane epidemiologiske studier kan ondansetron forårsake orofaciale misdannelser ved administrering i første trimester av graviditeten.

Anonymkode: e3cae...e05

Aldri, aldri, ALDRI bruk FK som kilde ang. medisiner til gravide og ammende 😅 Sjekk RELIS eller Tryggmammamedisin 🙌🏼

Jeg har vært ekstremt kvalm hele svangerskapet, er i siste trimester nå og legen vil ha meg ut i jobb, sier det ikke er vanlig å være kvalm og sykemeldt hele svangerskapet. Han ønsker nå at jeg tar Zofran, men det ønsker jeg ikke da den har påvist å gi fosterskader og leger generelt er svært restriktive med denne medisinen av en grunn.

Kan legen pålegge meg å ta denne medisinen for at jeg kanskje får effekt nok til å dra på jobb? Jeg har prøvd andre medisiner uten virkning.

Det er nok ikke for å kun få deg på jobb, men en mindre kvalm gravid er bedre for baby også. Jeg hadde tatt imot!

https://relis.no/artikler/28037/

IMG_1990.jpeg

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Jeg er enig med legen din på flere punkt her. Men at hen presser deg til å ta kvalmestillende stemmer vel ikke? 

Det er langt fra normalt å være kvalm gjennom hele svangerskapet, og noen vil være kvalme, svimle eller ha andre upåviselige plager for å få sykemelding. Det er langt mer behagelig å være sykemeldt enn å tvinge seg på jobb og være opptatt med å tenke på andre ting enn kvalme for enkelte gravide. Dette vet leger. 

Antall sykemeldte skal ned, noen misbruker og sykemelding, noe som igjen går ut over alle. Hvem som misbruker eller ikke er et vurderingstema, særlig ved (p)sykdom som ikke er mulig å påvise ved prøver. Som kvalme, ryggvondt, psykisk m.m. 

Du kan i det minste prøve to uker og se. 

En annen problemstilling er hva du tenker å gjøre om du bruker opp alle sykepengerettighetene dine i svangerskapet, og så kommer i en situasjon senere der du virkelig trenger sykepenger, men haver på app, da taper  du penger på å være lite villig til å prøve nå.

Hvos dette ikke er en trolletråd, noe man aldri vet, så skjerp deg. 

Anonymkode: 5b247...64a

Men det er ikke noe alternativ å jobbe nå, jeg kommer meg jo ikke en gang ut av huset, eller ordnet meg om morgenen. Kvalmen er for overveldende. Må ligge det meste av dagen.  

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Men det er ikke noe alternativ å jobbe nå, jeg kommer meg jo ikke en gang ut av huset, eller ordnet meg om morgenen. Kvalmen er for overveldende. Må ligge det meste av dagen.  

Og du tror det er bedre for barnet ditt?

• Liker 14
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det beste for barnet ditt er at du er i aktivitet. Det beste for deg og fødselen du skal gjennom er at kroppen din er ikke god form. Legene skriver ikke ut medikamenter som er skadelige for forsteret.

Anonymkode: 1cdaf...624

• Liker 9
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å enten snakke med jordmor eller en av de andre elgene ved legekontoret ditt? Kjenner du til en av dem kan du spørre legesekretærene om en time hos vedkommende.

Anonymkode: 7b53e...9d0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han tvinger deg vell ikke akkurat. 

det står at det ikke skal brukes i første trimester. Du er i siste. Du sier også at du ligger hele dagen. Dette er overhode heller ikke bra. Du burde ta i mot og i hvert fall prøve det. For meg virker det ut som du bare ønsker å være sykemeldt. Bra holdninger 👏

Anonymkode: d6ae0...173

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes du skal stole på legen din! Er jo grusomt for deg også å gå kvalm. Hvor langt er du på vei da? Test ut medisinene, og de ikke funker kan du fortsette å være sm 

Anonymkode: 8ea4d...18e

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Det beste for barnet ditt er at du er i aktivitet. Det beste for deg og fødselen du skal gjennom er at kroppen din er ikke god form. Legene skriver ikke ut medikamenter som er skadelige for forsteret.

Anonymkode: 1cdaf...624

Jo, de gjør en vurdering av hva de personlig anser som nytte vs risiko. Altså hva de mener er best og hva som kan tillates av økt risiko 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Jo, de gjør en vurdering av hva de personlig anser som nytte vs risiko. Altså hva de mener er best og hva som kan tillates av økt risiko 

Og det kan være noe annet enn det jeg anser som best for mitt barn. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Og det kan være noe annet enn det jeg anser som best for mitt barn. 

Og deg er det jo egentlig ikke noe vits å høre på. Men vær kvalm og ligg på sofaen du. Det er sikkert kjempebra for babyen. 

Anonymkode: 0a8c2...c9e

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Det hadde den kanskje ikke vært hvis du tok medisinen legen ønsker å skrive ut til deg, som ikke skal være skadelig for deg eller fosteret i det stadiet av graviditeten du er i nå.

Legen ønsker å gi deg en medisin som gjør at du kommer deg ut av huset og ut i jobb, men du vil heller ligge hjemme og være kvalm? Ok. Da er konsekvensen at du kanskje ikke får forlenget sykemelding, og da kan du evt. ligge hjemme med kvalmen din uten lønn eller sykepenger.

Anonymkode: 1843c...528

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Himmelen_91 skrev (1 time siden):

Hvilket medisiner gikk du på da? Jeg hadde også hypermesis men ingen medisiner hjalp. Når jeg var innlagt på sykehuset så kastet jeg plutselig ikke opp og kunne spise brødskive 😭men med engang jeg ble sendt hjem så startet det bare igjen 😂 rart! Men kanskje lukta hjemme ble ekstremt for meg 

Prøvde først afipran osv, men det hjalp ikke godt nok. Gikk ned alvorlig mange kilo og det var fare for meg og baby. Fikk da zofran og diverse annet intravenøs regelmessig. Jeg kastet fremdeles mye opp, men ikke konstant. Å jobbe var ikke aktuelt. Ved fødsel veide jeg 56 kg. Barnet veide 5 kg😅 Dagen etter fødsel veide jeg 45 kg... Tok ett helt år før jeg var normalvektig igjen og hadde masse mangler i lang tid.

Anonymkode: ae0be...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Heller et par måneder kvalm en at babyen skal leve et helt liv med mulige skader. 

Alle vil det beste for sitt barn, tar ikke unødig risiko med noe så viktig. 

Risikoen ligger i første trimester. Ikke tredje. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke ta noe du ikke ønsker å ta når det ikke handler om overlevelse. 

Anonymkode: bb3b4...8ee

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Risikoen ligger i første trimester. Ikke tredje. 

Men tror du virkelig at medisiner som gir økt forekomst av hjertefeil og gane-kjevespalte, selv om det er i første trimester, virkelig er bra å ta dersom man kan la være?

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du må ikke ta noe du ikke ønsker å ta når det ikke handler om overlevelse. 

Anonymkode: bb3b4...8ee

Det er det jeg også mener, men er helt avhengig av sykemelding og er redd for å ikke få det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har allerede prøvd flere ulike kvalmestillende uten effekt. Akkurat Zofran ønsker jeg ikke å ta!

Bare "prøv" den, etter to uker sier du att denne virket ikke heller. 

Så er den da "prøvd" 

Anonymkode: f16ab...b88

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men tror du virkelig at medisiner som gir økt forekomst av hjertefeil og gane-kjevespalte, selv om det er i første trimester, virkelig er bra å ta dersom man kan la være?

Poenget her er at du er for langt ut i svangerskapet for at disse misdannelsene skal skje! Det oppstår ikke plutselig en spalte eller strukturell hjertefeil i tredje trimester. Det er ikke noe i veien for å ta Zofran nå. Men som andre sier her – hvis du heller vil ligge på sofaen og spy, få blodpropp pga. inaktivitet og risikere vekstavvik på barnet ditt fordi det får for lite næring, på toppen av at du risikerer å ikke få sykepenger – ditt valg 🤷🏼‍♀️

• Liker 15
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...