AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Jeg har vært ekstremt kvalm hele svangerskapet, er i siste trimester nå og legen vil ha meg ut i jobb, sier det ikke er vanlig å være kvalm og sykemeldt hele svangerskapet. Han ønsker nå at jeg tar Zofran, men det ønsker jeg ikke da den har påvist å gi fosterskader og leger generelt er svært restriktive med denne medisinen av en grunn. Kan legen pålegge meg å ta denne medisinen for at jeg kanskje får effekt nok til å dra på jobb? Jeg har prøvd andre medisiner uten virkning. Anonymkode: e7f1d...317 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april Legen kan selvsagt ikke tvinge deg til å ta medisin. Men legen kan velge å ikke gi deg sykemelding. Når du er så langt i svangerskapet, er fostret allerede utviklet. Det står i felleskatalogen om zofran under svangerskap: Basert på erfaring fra humane epidemiologiske studier kan ondansetron forårsake orofaciale misdannelser ved administrering i første trimester av graviditeten. https://www.felleskatalogen.no/medisin/zofran-sandoz-565659?markering=0 Anonymkode: e3cae...e05 12 5
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Du kan miste retten til sykepenger dersom du nekter å følge råd fra legen, men vet ikke om legen din er så streng på dette. Hvorfor skriver legen ut medisiner som kan føre til fosterskader når du er gravid? Det er jo rimelig spesielt. Anonymkode: c707e...6be 4
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Merkelig lege du har! Det er jo flere gravide som dessverre har opplevd alvorlig svangerskapskvalme gjennom hele graviditeten. Jeg hadde kanskje heller søkt råd hos en gynekolog el jordmor om dette. Anonymkode: bea81...d94 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Han kan ikke tvinge deg, men når du nekter å gjøre grep som gjør at du kan stå i jobb så velger du også å stå uten lønn. Du kan søke ulønnet permisjon på jobb? Anonymkode: 64d49...c83 15
Himmelen_91 Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april For en lege!!! Min var på pappamersjon da jeg sleit veldig mye med svangerskapskvalme, dro til privat gynekologen min, hun ordnet meg sykemeldingen og henviste meg til sykehuset, ble innlagt med engang. Jeg nekta å gå til disse vikar legene! Masse god bedring! Håper det ordner seg ❤️ 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Merkelig lege du har! Det er jo flere gravide som dessverre har opplevd alvorlig svangerskapskvalme gjennom hele graviditeten. Jeg hadde kanskje heller søkt råd hos en gynekolog el jordmor om dette. Anonymkode: bea81...d94 Nå har vel legene fått restriksjoner i.f.t sykemeldinger, spesielt under svangerskap der mange er sykemeldte omtrent fra graviditetstesten er positiv til fødsel. Anonymkode: 74de7...556 12
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april Han kan jo nekte deg sykemelding hvis du ikke gjør noe for å bli bedre, og unngår behandling. Har selv hatt hyperemesis og var helt avhengig av kvalmestillende for å orke å leve. Uten kastet jeg opp konstant. Gjennom hele svangerskapet var jeg ut og inn av sykehuset for behandling. Ofte innlagt en uke om gangen. Anonymkode: ae0be...57f 7
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Han kan jo nekte deg sykemelding hvis du ikke gjør noe for å bli bedre, og unngår behandling. Har selv hatt hyperemesis og var helt avhengig av kvalmestillende for å orke å leve. Uten kastet jeg opp konstant. Gjennom hele svangerskapet var jeg ut og inn av sykehuset for behandling. Ofte innlagt en uke om gangen. Anonymkode: ae0be...57f Jeg har allerede prøvd flere ulike kvalmestillende uten effekt. Akkurat Zofran ønsker jeg ikke å ta! Anonymkode: e7f1d...317 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Hør med tryggmammamedisn for å vite hva du bør ta! Det finnes kvalmestillende for gravide Anonymkode: 33ce6...f71 4
AnonymBruker Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hør med tryggmammamedisn for å vite hva du bør ta! Det finnes kvalmestillende for gravide Anonymkode: 33ce6...f71 Jeg har prøvd de, ingen effekt. Anonymkode: e7f1d...317 1
Himmelen_91 Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Han kan jo nekte deg sykemelding hvis du ikke gjør noe for å bli bedre, og unngår behandling. Har selv hatt hyperemesis og var helt avhengig av kvalmestillende for å orke å leve. Uten kastet jeg opp konstant. Gjennom hele svangerskapet var jeg ut og inn av sykehuset for behandling. Ofte innlagt en uke om gangen. Anonymkode: ae0be...57f Hvilket medisiner gikk du på da? Jeg hadde også hypermesis men ingen medisiner hjalp. Når jeg var innlagt på sykehuset så kastet jeg plutselig ikke opp og kunne spise brødskive 😭men med engang jeg ble sendt hjem så startet det bare igjen 😂 rart! Men kanskje lukta hjemme ble ekstremt for meg
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april Himmelen_91 skrev (11 minutter siden): Hvilket medisiner gikk du på da? Jeg hadde også hypermesis men ingen medisiner hjalp. Når jeg var innlagt på sykehuset så kastet jeg plutselig ikke opp og kunne spise brødskive 😭men med engang jeg ble sendt hjem så startet det bare igjen 😂 rart! Men kanskje lukta hjemme ble ekstremt for meg B vitamin, Afipran, Postafen, Xonvea. Ingen fungerte. Anonymkode: e7f1d...317 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april Kan du ikke bare si at du skal prøve Zofran, men at det heller ikke har noen effekt? Anonymkode: 850ff...993 9 6
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april Veldig lite politisk korrekt, men ta imot zofran og si at du tar dem og at det ikke funker. Merkelig av legen å anbefale det i utgangspunktet. Men det har vel blitt strammet litt inn på sykemeldinger nå.. Anonymkode: 9d295...83a 6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Kan du ikke bare si at du skal prøve Zofran, men at det heller ikke har noen effekt? Anonymkode: 850ff...993 Dette. Hent ut tablettene uansett. Legen får jo ikke kontrollert om du tar dem eller ei. Støtter også rådet om å høre med en produsentuavhengig kilde som RELIS (det er de som står bak tjenesten tryggmammamedisin). Det er jo også et faktum at enkelte medisiner kan anses trygge eller utrygge avhengig av hvilket trimester man befinner seg i. Anonymkode: 4dc83...635 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #17 Skrevet 23. april Relis, som står bak tryggmammamedisin, har ikke noe imot ondansetron/zofran på god indikasjon. https://relis.no/artikler/28037/ Anonymkode: ba6ba...315 7
AnonymBruker Skrevet 23. april #18 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Relis, som står bak tryggmammamedisin, har ikke noe imot ondansetron/zofran på god indikasjon. https://relis.no/artikler/28037/ Anonymkode: ba6ba...315 Det står armer forsking trengs, at det ikke finnes medisiner som er testet spesifikt for gravide, men at man ANTAR en liten økt risiko, men at denne er verdt å ta ved alvorlig kvalme, da ser jeg for meg tilfeller hvor mor ikke få i seg mat og drikke. Anonymkode: e7f1d...317 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #19 Skrevet 23. april De skriver på tryggmammamedisin: Informasjon i pakningsvedlegg Informasjonen i pakningsvedlegget er skrevet av legemiddelprodusenten, og de er ofte mer restriktive med å anbefale bruk under graviditet og amming enn det forskning og samlet erfaring gir grunn til. Derfor kan du få råd av helsepersonell om at noen medisiner kan brukes, selv om dette ikke nødvendigvis stemmer med informasjonen i pakningsvedlegget. Og i pakningsvedlegget til Zofran står det om ts sin påstand om fosterskader kun i første trimester. TS er i tredje. Fosterskadene som det snakkes om, er da ikke aktuelle da fostret har utviklet de delene (lepper, munn og ansikt) og dermed ikke kan skades de delene. Det står i felleskatalogen om zofran under svangerskap: Basert på erfaring fra humane epidemiologiske studier kan ondansetron forårsake orofaciale misdannelser ved administrering i første trimester av graviditeten. https://www.felleskatalogen.no/medisin/zofran-sandoz-565659?markering=0 Men for all del, bare vær kvalm du. Anonymkode: e3cae...e05 12 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #20 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): De skriver på tryggmammamedisin: Informasjon i pakningsvedlegg Informasjonen i pakningsvedlegget er skrevet av legemiddelprodusenten, og de er ofte mer restriktive med å anbefale bruk under graviditet og amming enn det forskning og samlet erfaring gir grunn til. Derfor kan du få råd av helsepersonell om at noen medisiner kan brukes, selv om dette ikke nødvendigvis stemmer med informasjonen i pakningsvedlegget. Og i pakningsvedlegget til Zofran står det om ts sin påstand om fosterskader kun i første trimester. TS er i tredje. Fosterskadene som det snakkes om, er da ikke aktuelle da fostret har utviklet de delene (lepper, munn og ansikt) og dermed ikke kan skades de delene. Det står i felleskatalogen om zofran under svangerskap: Basert på erfaring fra humane epidemiologiske studier kan ondansetron forårsake orofaciale misdannelser ved administrering i første trimester av graviditeten. https://www.felleskatalogen.no/medisin/zofran-sandoz-565659?markering=0 Men for all del, bare vær kvalm du. Anonymkode: e3cae...e05 Heller et par måneder kvalm en at babyen skal leve et helt liv med mulige skader. Alle vil det beste for sitt barn, tar ikke unødig risiko med noe så viktig. Anonymkode: e7f1d...317 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå