Gå til innhold

ADHD våksen

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ble utredet som voksen for ADHD og utskrevet med medisin i fra DPS , virkningen har avtatt og jeg ønsker å bytte til et annen preparat, men dette ble avvist av DPS . Kann fastlege bytte preparat??

Anonymkode: f2959...98c

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg ble utredet som voksen for ADHD og utskrevet med medisin i fra DPS , virkningen har avtatt og jeg ønsker å bytte til et annen preparat, men dette ble avvist av DPS . Kann fastlege bytte preparat??

Ja, det må du ta med fastlegen😊

Anonymkode: 68f0d...963

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja, det må du ta med fastlegen😊

Anonymkode: 68f0d...963

Fastlegen kan ikke bytte preparat, men justere dosen… 

Hvorfor fikk du avslag på DPS, ts?

Anonymkode: 1991a...531

AnonymBruker
Skrevet

Nei

Anonymkode: 2db6c...e8e

Skrevet

De skriver at de ikke ser behov for å bytte. Så da må jeg klage på avslag innser jeg.

AnonymBruker
Skrevet
KaKri skrev (2 minutter siden):

De skriver at de ikke ser behov for å bytte. Så da må jeg klage på avslag innser jeg.

Lol, DPS har audacity. Du har jo skrevet at du ikke har virkning av medisinene lenger? Hva faen er en bedre grunn til å vurdere bytte av medisiner enn manglende virkning…. 

AnonymBruker
Skrevet

Er enkelte fastleger som endrer medisin. Så du må snakke med fastlegen din om hun gjør det.   Om du kjenner noen som har en fastlege som endrer medisin så kan du prøve å bytte til vedkommende. Hvis ikke så må du gå til privat psykiater. Koster en del penger. 

Anonymkode: 1e044...9a7

AnonymBruker
Skrevet
KaKri skrev (4 timer siden):

Fikk du noen begrunnelse om hvorfor de ikke ser behov for å bytte? I tillegg ga du en begrunnelse da du sa du ville bytte?

Lettere å klage om man vet begrunnelsene for både søknaden og avslaget.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Lol, DPS har audacity. Du har jo skrevet at du ikke har virkning av medisinene lenger? Hva faen er en bedre grunn til å vurdere bytte av medisiner enn manglende virkning…. 

Jeg er ikke trådstarter, men jeg hadde en psykiater hos DPS som fortalte meg at medisinene fungerte selv om jeg sa jeg ikke merket noe effekt.  Jeg trodde jeg hadde vært ekstrem ueheldig med min psykiater, men jeg har møtt flere med ADHD som har opplevd at psykiatere hos DPS lytter lite til pasientene når det kommer til å få sterkere medisiner. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville begynt med å snakke med fastlegen. Spør om hvilke alternativer som finnes og om hun/han kan forklare litt om de ulike virkestoffene. Hvor lenge har du gått på medisiner? Kan det være at det er for tidlig å bytte?

Anonymkode: 2ed74...d0e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

virkningen har avtatt og jeg ønsker å bytte til et annen preparat

Prøv å gå 1 dag uten ADHD-medisiner for å sjekke hvor mye dårligere du blir. Om du blir dårligere av å gå uten medisiner enn med medisiner så fungerer medisinene i hvert fall delvis, siden du merker forskjell på å gå med medisiner og ikke medisiner. Om du ikke merker forskjell, så har medisinene for dårlig virkning. Om du skal klage så skriv i klagen at du har testet med og uten medisiner og sett at medisinene ikke virker.  Åpenbart, kun skriv det om det er sant. 

Mitt andre tips er å prøve å gå noen dager uten medisiner for så å begynne på medisinene igjen. Mange merker at medisinene får tilbake virkningen sin om de lar kroppen ta pause noen dager. Hvor mange dager vil variere fra person til person. Så du må teste litt selv. Kanskje er det 2 dager, kanskje er det en uke. 

Om du skal klage  på avslaget fra DPS så få også med hvor mye du sliter.  Jeg sier ikke at du skal lyve, men du bør gjøre det klart hvorfor det er viktig å bytte preparat. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Prøv å gå 1 dag uten ADHD-medisiner for å sjekke hvor mye dårligere du blir. Om du blir dårligere av å gå uten medisiner enn med medisiner så fungerer medisinene i hvert fall delvis, siden du merker forskjell på å gå med medisiner og ikke medisiner. Om du ikke merker forskjell, så har medisinene for dårlig virkning. Om du skal klage så skriv i klagen at du har testet med og uten medisiner og sett at medisinene ikke virker.  Åpenbart, kun skriv det om det er sant. 

Mitt andre tips er å prøve å gå noen dager uten medisiner for så å begynne på medisinene igjen. Mange merker at medisinene får tilbake virkningen sin om de lar kroppen ta pause noen dager. Hvor mange dager vil variere fra person til person. Så du må teste litt selv. Kanskje er det 2 dager, kanskje er det en uke. 

Om du skal klage  på avslaget fra DPS så få også med hvor mye du sliter.  Jeg sier ikke at du skal lyve, men du bør gjøre det klart hvorfor det er viktig å bytte preparat. 

Edit: I tillegg bør du være klar over at også om du bytter preparat og det virker i starten så kan også dette preparatet miste virkning over tid. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...