AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:48 #1 Del Skrevet onsdag kl 09:48 Jeg har en nevø på 7 år som jeg ikke treffer så jevnlig siden vi bor på forskjellige steder i landet, men som jeg tenker så mye på og kanskje bekymrer meg over. Hans mor og hans far (min bror) var aldri et par, men hun ble gravid tidlig i datingen og han ble ganske fortvilt, og har stilt opp som en fantastisk pappa. Men moren har ikke gjort det lett for han. Han har følt seg veldig overkjørt i alle beslutninger og vært bekymret for at hun ikke vil flytte fra hjemmet sitt hvor hun og gutten deler rom. Det er mye ved livsstilen hennes vi har stusset ved, men jeg vil respektere at folk er forskjellige og jeg vil veldig gjerne ha et godt forhold til henne. Etter å tilbringt påskeferien med nevøen min, har jeg vært direkte uvel. Det startet med at jeg snakket med broren min om at jeg synes gutten er uvanlig umoden og utrygg, og oppmerksomhetssøkende absolutt hele tiden. Nå er ikke det noe å slå alarm for i seg selv. Men broren min fortalte at gutten bruker å kose med puppen til mor, og at de sover i samme seng. At en 7-åring fremdeles koser med sin mors bryst gjorde meg rett og slett kvalm. At moren selv ikke synes at dette er langt over streken i hans alder, har murret helt siden. Så jeg må jo spørre meg, er det jeg som er sær her? Jeg syntes i utgangspunktet at moren bygger opp til et usunt avhengighetsforhold, men dette synes jeg er på grensen til sykelig. Min bror sier disse tingene bidrar til at det blir vanskeligere for han å ha gutten hos seg, at han aldri vil gi "nok" trygghet. Jeg vet ikke hva jeg skal si... trenger noen andres perspektiver på dette. Takk! Anonymkode: eea5b...293 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:24 #2 Del Skrevet onsdag kl 11:24 Du trenger ikke fremmedes perspektiver på dette. Far må søke hjelp for sønnen sin, hvis sønnen er "uvanlig umoden og utrygg, og oppmerksomhetssøkende absolutt hele tiden" (noe som selvsagt er grunn til, om ikke slå alarm, så hjelpe sønnen med). Når han i tillegg mistenker overgrep og usunn tilknytning til moren, må han ta affære. På hvilken måte er han en fantastisk pappa? Hvordan vet han at sønnen koser med puppene til moren, det er da ikke normalt å vite om, fortelle videre, og be deg om å fortelle videre? Far kan ringe Statens barnehus, de har gode rådgivere han kan snakke med om dette som kan hjelpe ham (far) videre i hva han bør gjøre med disse opplysningene. (vi ringte om en uavklart, ikke veldig alvorlig mistanke når det gjaldt eget barn, og fikk veldig god hjelp bare ved å snakke med dem) Statens barnehus gir også råd og veiledning til privatpersoner og offentlige instanser i anonyme saker som er uavklarte. Anonymkode: e06ce...a54 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 11:48 #3 Del Skrevet onsdag kl 11:48 Ts. Nå får jo jeg bare høre hans side av saken. Så jeg innser at jeg er inhabil, men jeg ser også en pappa som i årevis har prøvd å kommunisere med mor, men ikke blitt hørt. Jeg ser en far som har vært tålmodig gang etter gang, standhaftig prøvd å skape trygge rutiner og rammer for gutten sin. Sette grenser når gutten trenger å lære. Gi omsorg og varme. Kos og klemmer. Oppmuntring og ansvar. Men alt det han prøver å bygge opp, forsvinner hver gang han er hos sin mor. Der er det gutten som er sjefen, moren klarer ikke å si nei eller gjøre ting som er ubehagelig for gutten, sånn som å klippe negler eller børste håret. Nå skriver du om overgrep. Jeg tenker ikke at det er et seksuelt overgrep moren driver med. Men igjen, jeg spurte jo om andres perspektiver. Jeg tror hun tillater han å kose med puppen fordi det har vært en trøst og trygghet for ham siden han ble ammet, og at hun sliter med grensesetting. Og jeg tviler heller ikke på at hun synes det er koselig selv, å ha en nærhet til gutten sin. For henne er det sikkert ikke unaturlig, men nå når han vokser opp, må hun la han gjøre det. La ham finne trygghet ute på egenhånd. Fjerne behovet for mors bryst. Han er alt for stor for det. Når det gjelder hvorfor jeg vet det, er der fordi gutten har fortalt sin far det. Han har prøvd å ta det opp med henne, men hun fortsetter å la ham gjøre det. Jeg innså også at gutten har fortalt meg det, men da forsto jeg ikke hva det dreide seg om. Jeg må oppmuntre broren min til å prøve å kommunisere med henne, men han sliter med å samle krefter til det. Anonymkode: eea5b...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 12:52 #4 Del Skrevet onsdag kl 12:52 Syns den familie dynamikken mellom mor, barn og barnefar er veldig kunstig og unaturlig. Gutten trenger en farsfigur som frigjør han fra moren. Det er litt spesielt at gutten og moren fortsatt «ammer» i den alderen og jeg syns personlig at moren ødelegger for at gutten skal klare å finne trygghet utenfor moren. Faren er jo en vesentlig viktig rolle i å «separere sønn fra mor» ikke at moren skal slutte å gi omsorg men at barnet skal lære å tørre mer uavhengig av mor. Anonymkode: cbb1f...605 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 13:08 #5 Del Skrevet onsdag kl 13:08 Ts. Takker for svar. Ja, jeg synes det er veldig spesielt at hun fremdeles driver med det. Jeg synes det er ekkelt, og jeg synes gutten bør få slippe å høre av sine venner/medelever at det er ekkelt. Det skal lite til før man blir et sosialt utskudd som barn. Ja den dynamikken er ikke helt god. Men jeg vil berømme min bror for å stå på, prøve å gi sønnen trygge, sunne vilkår. Anonymkode: eea5b...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 14:49 #6 Del Skrevet onsdag kl 14:49 Hvis moren er såpass dårlig til å sette grenser, så er det faktisk en form for mishandling av gutten. Her burde far få noen andre på banen/søke råd og hjelp slik at mor kan få veiledning og hjelp til å sette sunne grenser for gutten. Om det så er rådføre seg med helsestasjon eller fastlege i første omgang - kontakte barnevernstjenesten (de har veiledningstiltak) - høre om det finnes kurs i regi av kommunen - ringe Statens Barnehus - et eller annet burde far gjøre etter mitt syn. Det er ikke bra for barnet. Anonymkode: 149d9...609 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 15:25 #7 Del Skrevet fredag kl 15:25 Ts. Vet at de snart skal ha samtale hos familievernkontoret, det er mor som har kalt inn til møte fordi hun føler at de ikke samarbeider så godt. Og det er han helt enig i, men han har henne så langt oppi halsen og han føler det er nytteløst når hun ikke tar til seg noe hun sier. Er det noen av dere som vet om det vil være gunstig å ta opp disse tingene i den samtalen? Han er så livredd for at hun skal bli vrang og motsette seg delt bosted. Vil gjerne høre fleres syn på den intime relasjonen mor har til sønnen. Anonymkode: eea5b...293 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Phoenix Heart Skrevet fredag kl 15:53 #8 Del Skrevet fredag kl 15:53 (endret) . Endret i går, 04:44 av Phoenix Heart Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22 timer siden #9 Del Skrevet 22 timer siden Jeg støtter at far må ta kontakt med Statens Barnehus! Det bør han gjøre før timen hos familievernkontoret! Hadde jeg vært ham så ville jeg koblet på alle instanser jeg kunne, snakket med Statens Bernehus, Helsestasjon, barnets fastlege, barnevernet. Når mor ikke greier å sette noen grenser, men opprettholder en kontakt som er på grensen til seksuell (når gutten er 7 år har det ikke lenger noe med amming å gjøre, selv om gutten kanskje finner trygghet i dette). Denne gutten kommer til å få store problemer om han ikke får hjelp snart! Tilby din bror å ev. bli med i møter med ulike instanser, Ts. Anonymkode: 67a1d...4c0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #10 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 11.48): Jeg har en nevø på 7 år som jeg ikke treffer så jevnlig siden vi bor på forskjellige steder i landet, men som jeg tenker så mye på og kanskje bekymrer meg over. Hans mor og hans far (min bror) var aldri et par, men hun ble gravid tidlig i datingen og han ble ganske fortvilt, og har stilt opp som en fantastisk pappa. Men moren har ikke gjort det lett for han. Han har følt seg veldig overkjørt i alle beslutninger og vært bekymret for at hun ikke vil flytte fra hjemmet sitt hvor hun og gutten deler rom. Det er mye ved livsstilen hennes vi har stusset ved, men jeg vil respektere at folk er forskjellige og jeg vil veldig gjerne ha et godt forhold til henne. Etter å tilbringt påskeferien med nevøen min, har jeg vært direkte uvel. Det startet med at jeg snakket med broren min om at jeg synes gutten er uvanlig umoden og utrygg, og oppmerksomhetssøkende absolutt hele tiden. Nå er ikke det noe å slå alarm for i seg selv. Men broren min fortalte at gutten bruker å kose med puppen til mor, og at de sover i samme seng. At en 7-åring fremdeles koser med sin mors bryst gjorde meg rett og slett kvalm. At moren selv ikke synes at dette er langt over streken i hans alder, har murret helt siden. Så jeg må jo spørre meg, er det jeg som er sær her? Jeg syntes i utgangspunktet at moren bygger opp til et usunt avhengighetsforhold, men dette synes jeg er på grensen til sykelig. Min bror sier disse tingene bidrar til at det blir vanskeligere for han å ha gutten hos seg, at han aldri vil gi "nok" trygghet. Jeg vet ikke hva jeg skal si... trenger noen andres perspektiver på dette. Takk! Anonymkode: eea5b...293 Ta kontroll NÅ. Det er jo helt klart at barnet blir mishandlet! Du sier jo selv at han er umoden og utrygg! På hvilken måte er barnet utrygt? Anonymkode: 456ad...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #11 Del Skrevet 21 timer siden Jeg tror ikke det er noe mishandling med den puppen, men det er på tide å slutte. Litt rart også. Har faren spurt moren noe om det? Jeg hadde også tatt det opp på familievernkontoret. Jeg skjønner 3 åring, kanskje 4 åring eller 5 åring, men ikke 7 åring. Anonymkode: a333f...cf6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21 timer siden #12 Del Skrevet 21 timer siden AnonymBruker skrev (På 25.4.2025 den 17.25): Ts. Vet at de snart skal ha samtale hos familievernkontoret, det er mor som har kalt inn til møte fordi hun føler at de ikke samarbeider så godt. Og det er han helt enig i, men han har henne så langt oppi halsen og han føler det er nytteløst når hun ikke tar til seg noe hun sier. Er det noen av dere som vet om det vil være gunstig å ta opp disse tingene i den samtalen? Han er så livredd for at hun skal bli vrang og motsette seg delt bosted. Vil gjerne høre fleres syn på den intime relasjonen mor har til sønnen. Anonymkode: eea5b...293 Men du sier han er utrygg? Dette lyyyyser jo barnemishandling. Faktisk. Anonymkode: 456ad...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #13 Del Skrevet 20 timer siden Vet du hvorfor han virker uidentifisert? Fordi at om barn blir mishandlet så blir de så konsentrerte på å unngå mishandling og har stressede tanker at utviklingen stopper opp! Fordi hjernen konsentrerer seg om andre ting! Derved har ikke hjernen kapasitet til å utvikle seg videre- den stopper opp! Dette er trist men sant! Så du burde ta action umiddelbart! Han er 7 år ...du burde ha pratet med han face to face alene om hva som plager han! Husk magefølelsen du har alltid er rett!!!!! Anonymkode: 456ad...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20 timer siden #14 Del Skrevet 20 timer siden AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Vet du hvorfor han virker uidentifisert? Fordi at om barn blir mishandlet så blir de så konsentrerte på å unngå mishandling og har stressede tanker at utviklingen stopper opp! Fordi hjernen konsentrerer seg om andre ting! Derved har ikke hjernen kapasitet til å utvikle seg videre- den stopper opp! Dette er trist men sant! Så du burde ta action umiddelbart! Han er 7 år ...du burde ha pratet med han face to face alene om hva som plager han! Husk magefølelsen du har alltid er rett!!!!! Anonymkode: 456ad...24f Ikke uidentifisert men umoden! Anonymkode: 456ad...24f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå