AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Der er snakk om overkjeven, de fremste rennene. Etter flere år med tung psykisk sykdom er tennene temmelig ødelagt. Jeg tar godt vare på dem nå, men det er litt for sent. Er bare 35 år så dette føles som et tap. Er det noen som lever fint med skallfasetter? Anonymkode: 1a0dd...087
AnonymBruker Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Der er snakk om overkjeven, de fremste rennene. Etter flere år med tung psykisk sykdom er tennene temmelig ødelagt. Jeg tar godt vare på dem nå, men det er litt for sent. Er bare 35 år så dette føles som et tap. Er det noen som lever fint med skallfasetter? Anonymkode: 1a0dd...087 Hvor bra det blir er avhengig av tannlegens håndverk. Men en tannlege som ikke klarer å lage gode tenner er ingen god tannlege. Mye bedre du får skallfasetter enn at tennene må enten erstattes med kroner, eller trekkes. Dette går helt fint. Anonymkode: 2b657...948 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Kjenner flere som har det, i ung alder også (yngre enn deg, pga skader). Det er endel utgifter knyttet til det på sikt, og det kan bli misfarging (tror jeg), men resultatet er bra. Anonymkode: e1ed2...024 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april Jeg tok det for et år siden og er superfornøyd! Anonymkode: bad84...823
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Har hatt skallfasetter på tuppen av fortennene siden 2015, de sitter helt fint! Drikker masse kaffe og har brukt bleking fra tannlegen, de blekes likt som tennene. Jeg har et barn som har fått emaljeforstyrrelse på tennene og der er det ikke sikkert skallet vil sitte like bra pga porøs tann Anonymkode: d2a1c...75d 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april Skallfasetter er magisk, gjorde stor forskjell for min selvtillit. Gikk med dem i over 15 år før jeg byttet dem ut med porselenskroner. Fikk fasetter da jeg var 24 år. Anonymkode: 40c04...52b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april Det blir jo bedre enn hvordan de er idag. Anonymkode: 1c85a...154
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april Hva koster slike fasetter? Er det mye vedlikehold som koster "mye"? Anonymkode: cc58d...5db
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Hva koster slike fasetter? Er det mye vedlikehold som koster "mye"? Anonymkode: cc58d...5db Jeg har ikke hatt noe vedlikehold, sånn utover normal tannhygiene. De har jo begrenset levetid da, dvs de gir vel garanti på 3-5 år for fasetter tror jeg. Men de varer jo oftest mye lenger enn det. Gå til en tannlege med godt rykte som er dyktig. Anonymkode: 40c04...52b 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Takk for mange svar. Jeg overtenker nok dette litt, ser for meg å sitte igjen helt rar og tannløs i en alder av 50, men det er ikke sikkert det blir sånn selvsagt. Dersom jeg legger av penger de neste årene så er jeg forberedt den dagen de eventuelt må byttes. - TS Anonymkode: 1a0dd...087
AnonymBruker Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Hva koster slike fasetter? Er det mye vedlikehold som koster "mye"? Anonymkode: cc58d...5db Min venninne har måttet bytte dem noen ganger, og det er en ganske stor regning hver gang. Hennes dekkes ikke, selv om det skyldtes en ulykke da hun var liten. Så det blir jo høyere tannlegeregninger enn det folk flest har. Jeg vet ikke eksakt hvor mye hun har brukt, men det er ganske mange tusen. Det er ikke hvert år da, akkurat. Men det er nok lurt å spare opp over tid hvis økonomien er dårlig. Anonymkode: e1ed2...024 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april Dette er ikke noe "kommet til det punktet at".. Det er kjempebra at du har så gode tenner at KUN skallfasetter gjør utseende bedre. Dette er en helt vanlig "kosmetisk" hjelp som veldig mange gjør. Anonymkode: 5a9de...e41
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for mange svar. Jeg overtenker nok dette litt, ser for meg å sitte igjen helt rar og tannløs i en alder av 50, men det er ikke sikkert det blir sånn selvsagt. Dersom jeg legger av penger de neste årene så er jeg forberedt den dagen de eventuelt må byttes. - TS Anonymkode: 1a0dd...087 Hva er grunnen til at tannlegen foreslår fasetter da? Har du dårlige tenner som gjør at de er svake, eller er de stykke og sjenerende for deg? Du blir jo ikke tannlaus selv om du har fasetter, men du må være beredd på å sette til side penger hvis de skulle trengs å byttes ut fortere enn du du hadde tenkt. Jeg er selv ekstremt glad for at jeg gjorde det, fikk et nytt liv siden jeg hadde så stygge tenner som gjorde at jeg ikke smilte. Anonymkode: 40c04...52b
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april Jeg vurderer skallfasetter, men vegrer meg mot å slipe ned fremtenner, basert på at grunnen er utseende, og ikke ødelagte tenner. De er misfargede(bare tannrens koster 1200kr hver gang, og innen 4-6 dager er misfargingen tilbake), mangler en liten bit. Men klarer ikke å forsvare min grunn🫣😄🥹😂😥 Anonymkode: 23695...e18
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Takk for mange svar. Jeg overtenker nok dette litt, ser for meg å sitte igjen helt rar og tannløs i en alder av 50, men det er ikke sikkert det blir sånn selvsagt. Dersom jeg legger av penger de neste årene så er jeg forberedt den dagen de eventuelt må byttes. - TS Anonymkode: 1a0dd...087 Du må ha god tannstatus når tannlegen foreslår fasetter. De kan ikke festes på dårlige tenner. Det er faktisk sånn at tenner kan se skikkelig stygge ut, misfaring og hakk, men likevel være ei god og frisk tann. Og det må antagelig du ha da. Du kan søke på veneers, "urovekkende trend blant unge".. der tar de hele raden av fortenner for å få feilfrie og hvite tenner. så vanlig har det blitt Anonymkode: 5a9de...e41
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Takk for mange svar. Jeg overtenker nok dette litt, ser for meg å sitte igjen helt rar og tannløs i en alder av 50, men det er ikke sikkert det blir sånn selvsagt. Dersom jeg legger av penger de neste årene så er jeg forberedt den dagen de eventuelt må byttes. - TS Anonymkode: 1a0dd...087 Skal ikke du med psykisk helseutfordringer og tannskader som følge av dette har refusjon på tannbehandling? Eventuelt om du får tannbehandling fra det offentlige/fylkeskommunen? Dette må du undersøke nærmere. Der er og regler om at dersom du er ufør og har hjemmesykepleie skal du ha hjelp med utgifter hos tannlege. Anonymkode: 2b657...948
AnonymBruker Skrevet 29. april #17 Skrevet 29. april Er det noen som vet hva det koster sånn omtrent? Hvor mange tenner er det vanlig å ta? Gjør det vondt? Anonymkode: f1cbe...7d4
AnonymBruker Skrevet 29. april #18 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Er det noen som vet hva det koster sånn omtrent? Hvor mange tenner er det vanlig å ta? Gjør det vondt? Anonymkode: f1cbe...7d4 De fleste tannleger har prisliste på nettet. Hva det koster er avhengig av om du må betale alt selv, eller om du har rett,på refusjon fra Helfo. Årsaken til at du må reparere på denne måten avgjør. Tennene må slipes ned, og det er ikke behagelig, men vondt? Bedøvelse finnes. Man setter ikke skall fasetter på friske tenner i Norge. Anonymkode: 2b657...948 1 1
AnonymBruker Skrevet 29. april #19 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 12.53): Skallfasetter er magisk, gjorde stor forskjell for min selvtillit. Gikk med dem i over 15 år før jeg byttet dem ut med porselenskroner. Fikk fasetter da jeg var 24 år. Anonymkode: 40c04...52b Hva kostet porselen? Varer de lengre enn vanlige? Anonymkode: 6db16...5e6
AnonymBruker Skrevet 29. april #20 Skrevet 29. april AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hva kostet porselen? Varer de lengre enn vanlige? Anonymkode: 6db16...5e6 Hvor porselenskruset koster ca ti tusen. Anonymkode: 2b657...948
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå