AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Har ikke vert av de mest ivrige til å sjekke, men tenkte å sjekke i går og så sende inn. Og det lønte seg! Her var det ført opp under inntekt renter av sparefond på nesten 70.000,- uten at jeg verken har solgt eller tatt ut et eneste øre av fondet. Nå må jeg finne ut hvem som har gjort feil, skattefuten eller Storebrand. Har blitt krevd skatt av hele dette beløpet, så det er snakk om noen kroner også! Anonymkode: 3ce84...5f5
Supernaut Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (42 minutter siden): Har ikke vert av de mest ivrige til å sjekke, men tenkte å sjekke i går og så sende inn. Og det lønte seg! Her var det ført opp under inntekt renter av sparefond på nesten 70.000,- uten at jeg verken har solgt eller tatt ut et eneste øre av fondet. Nå må jeg finne ut hvem som har gjort feil, skattefuten eller Storebrand. Har blitt krevd skatt av hele dette beløpet, så det er snakk om noen kroner også! Anonymkode: 3ce84...5f5 Er ikke dette riktig da? https://www.storebrand.no/privat/sparing/aksjesparekonto/aksjesparekonto-og-fond-skatteregler – Inntekter fra rentefond blir beskattet som andre renteinntekter – som for eksempel renter på bankinnskudd. Skattesatsen er 22 prosent (i 2024), sier Strøm, og fortsetter: – Du må også betale skatt dersom rentefondet deler ut renteinntekter. Utdeling fra rentefond skjer normalt hvert år. 3
newman01 Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Har ikke vert av de mest ivrige til å sjekke, men tenkte å sjekke i går og så sende inn. Og det lønte seg! Her var det ført opp under inntekt renter av sparefond på nesten 70.000,- uten at jeg verken har solgt eller tatt ut et eneste øre av fondet. Nå må jeg finne ut hvem som har gjort feil, skattefuten eller Storebrand. Har blitt krevd skatt av hele dette beløpet, så det er snakk om noen kroner også! Anonymkode: 3ce84...5f5 Du veit at du risikerer å måtte betale tilleggsskatt, eller worst case blir anmeldt, om du ikke leverer korrekt skattemelding? 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har ikke vert av de mest ivrige til å sjekke, men tenkte å sjekke i går og så sende inn. Og det lønte seg! Her var det ført opp under inntekt renter av sparefond på nesten 70.000,- uten at jeg verken har solgt eller tatt ut et eneste øre av fondet. Nå må jeg finne ut hvem som har gjort feil, skattefuten eller Storebrand. Har blitt krevd skatt av hele dette beløpet, så det er snakk om noen kroner også! Anonymkode: 3ce84...5f5 Å sitte passiv og ikke gjøre noe er sjeldent smart. Å ikke forstå hvordan eller hvorfor du skal sjekke ting er enda mindre smart. Du finner info om det meste ved å søke på skatteetaten.no. Anonymkode: 4a119...ab2 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april Nei, har et fond med 10% aksjer og resten rente, og et med Kort Kreditt 0 aksjer. Det er verdiøkningen på nesten 70.000,. til sammen på begge som har kommet som inntekt på skattemeldingen. Har ikke ASK, og har ikke tatt ut/solgt noe i hele 2024. Anonymkode: 3ce84...5f5
Supernaut Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Nei, har et fond med 10% aksjer og resten rente, og et med Kort Kreditt 0 aksjer. Det er verdiøkningen på nesten 70.000,. til sammen på begge som har kommet som inntekt på skattemeldingen. Har ikke ASK, og har ikke tatt ut/solgt noe i hele 2024. Anonymkode: 3ce84...5f5 Du kan kun ha fond med maks 20% renteandel på ASK.
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april Supernaut skrev (Akkurat nå): Du kan kun ha fond med maks 20% renteandel på ASK. Det var heller ikke det som var spørsmålet her. Har heller ikke ASK. Anonymkode: 3ce84...5f5
Supernaut Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Det var heller ikke det som var spørsmålet her. Har heller ikke ASK. Anonymkode: 3ce84...5f5 Ingen grunn til å være så gretten. På rentefond er det skatt på løpende avkastning. Selve fondet får fradrag for utdelinger som beskattes som renteinntekt hos andelseierne. Normalt deles derfor hele avkastningen ut ved årsslutt. Skatteplikten overføres fra fondet over på andelseierne. I praksis vil derfor et rent rentefond være gjenstand for årlig beskatning. Dette skiller rentefond fra verdipapirfond som investerer i aksjer. Investorer i sistnevnte beskattes normalt først når andelen realiseres, dvs. i praksis når andelen selges. https://www.rsm.global/norway/nb/news/skattlegging-av-rentefond-081223 For å slippe å betalte skatt før du tar penger ut av rentefond bør du ha en konto som Investeringskonto Zero. https://www.nordnet.no/faq/skatt-og-skattemelding/skatt-pa-investeringskonto-zero/hvordan-fungerer-skattereglene-pa-investeringskonto 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april Men jeg har IKKE tatt noe avkastning ut av rentefondet. Det legges til i fondet. 0 kroner til lommeboka mi. Anonymkode: 3ce84...5f5
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Men jeg har IKKE tatt noe avkastning ut av rentefondet. Det legges til i fondet. 0 kroner til lommeboka mi. Anonymkode: 3ce84...5f5 Du må uansett skatte av avkastningen årlig. Anonymkode: e2485...8dc 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Du må uansett skatte av avkastningen årlig. Anonymkode: e2485...8dc I 2023 hadde jeg et fond med 80% aksjedel som jeg byttet over til dette rentefondet, og måtte betale nær et sekssifret tall i restskatt for. Og så denne nye skatten nå. Har mistet lysten på alt av fond. Anonymkode: 3ce84...5f5
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Men jeg har IKKE tatt noe avkastning ut av rentefondet. Det legges til i fondet. 0 kroner til lommeboka mi. Anonymkode: 3ce84...5f5 Du må fortsatt skatte av avkastningen på samme måte som andre renteinntekter, uavhengig av om du tar dem ut. Ren verdiøkning er derimot ikke skattepliktig før du realiserer gevinst. Anonymkode: 64088...cca
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Du må fortsatt skatte av avkastningen på samme måte som andre renteinntekter, uavhengig av om du tar dem ut. Ren verdiøkning er derimot ikke skattepliktig før du realiserer gevinst. Anonymkode: 64088...cca O.K. Det som var avkastning for noen måneder siden, er jo nå helt borte for mange,- kanskje også minus. Med andre ord skatte for noe man ikke har lenger.. føles kjipt. Anonymkode: 3ce84...5f5
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): O.K. Det som var avkastning for noen måneder siden, er jo nå helt borte for mange,- kanskje også minus. Med andre ord skatte for noe man ikke har lenger.. føles kjipt. Anonymkode: 3ce84...5f5 Lønna man fikk for noen måneder siden er jo også borte for de fleste. Mener du at man ikke skal skatte av den heller? Det er jo ikke skattemyndighetene sin feil at du valgte å ikke ta ut avkastningen slik at du tapte. Like lite som det er skattemyndighetenes feil at noen bruker opp lønna sin på en ferietur, en konsert eller mat og drikke. Man velger selv hva man bruker inntekten sin på, men skatte må man uansett. Anonymkode: e2485...8dc 3
Supernaut Skrevet 24. april #17 Skrevet 24. april (endret) AnonymBruker skrev (17 timer siden): I 2023 hadde jeg et fond med 80% aksjedel som jeg byttet over til dette rentefondet, og måtte betale nær et sekssifret tall i restskatt for. Du fikk vel også en ganske pen fortjeneste da, med nesten et sekssifret tall i skatt. AnonymBruker skrev (17 timer siden): Og så denne nye skatten nå. Har mistet lysten på alt av fond. Anonymkode: 3ce84...5f5 Du må sette deg skikkelig inn i dette, og velge den beste kontotypen som skattemessig er mest gunstig basert på hva du investerer i. Er du kunde i Storebrand vil du ha en Fondskonto. https://www.storebrand.no/privat/sparing/fondskonto Endret 24. april av Supernaut
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå