Gå til innhold

Aldri vært i syden! Har dere noen tips?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvis du aldri har vært på en skikkelig "sydentur" før må du kjøre full pakke. Dvs charterferie. Med charterfly, guide som tar imot dere på flyplassen, blir busset til charterhotellet og som tar av dere resten av turen. Har dere barn må charterhotellet ha bamseklubb. Dere må dra på grisefest. Og dere må sikre solsengen tidlig om morgenen med håndkle. 

Anonymkode: e0c76...f59

Finnes det grisefester ennå?? Har reist til syden, jada, charterturer! i over 20 år, men aldri hørt et pip om grisefester. Trodde det var noe de drev med på 70-80 tallet.

Anonymkode: d0af1...774

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Finnes det grisefester ennå?? Har reist til syden, jada, charterturer! i over 20 år, men aldri hørt et pip om grisefester. Trodde det var noe de drev med på 70-80 tallet.

Anonymkode: d0af1...774

Vi dumpa oppi en grisefest på Kreta (i nærheten av Agia Marina) for drøyt 30 år siden. Fryktelige greier og elendig vin. Heldigvis har vi aldri opplevd noe sånt siden.

Personlig ville jeg unngått Platanias siden det er masseturismens høyborg på Kreta, mon for all del, det er mange (ikke minst nordmenn) som synes det er paradisisk. Som andre har nevnt tidligere i tråden, er det smart å velge en pakketur første gang. Selv ville jeg aldri valgt all inclusive siden man da i praksis velger bort noe av det jeg liker best med ferien, men med barn kan det nok stille seg litt annerledes.

Velger dere Hellas, så vær klar over at myggen kan være veldig plagsom. Invester i en plug in hvis det ikke finnes på rommet allerede, og pass på å smøre dere godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 10.04):

Jeg har aldri vært i typisk sydenland. Drømmer om en tur etterhvert. Men har jo ikke peiling på noe som helst! 

Hva skal jeg se etter på hotell? Reise? All inklusive? Hvordan kommer jeg meg feks fra flyplassen til hotell? Tid bør man bestille turen? 1.år i forveien? 2 år? Hvor mye lommepenger er vanlig å ha med? 

Hvor bør man reise som førstegangsreiser? Har med 2 barn og en tenåring. Vi ønsker oss varme, men ikke for varmt, strand og basseng. Vi er som ungene ville sagt; helt noobe på reising.. 😅 Hvilket land er enklest? 

Ving, TUI, airbnb? Hva anbefaler dere? 

Anonymkode: e8ee5...23d

Jeg innser at jeg ikke klarer å gi tips engang, fordi alt er for meg en selvfølge når det gjelder reising, siden jeg har bestilt fulle reiser på egenhånd siden jeg var 18😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drar alltid på våren,orker ikke fellesferie, overpriset med overfylte bassenger, kjas og mas. 

Anonymkode: 83002...ecf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Skal du bade i Libyahavet, må du reise andre steder enn til Paleochora, eller Kreta for øvrig. Men det ble en digresjon…

https://no.m.wikipedia.org/wiki/Det_levantinske_havet

Anonymkode: 61c50...215

Oj, betegnelsen Det levatinske havet har jeg ikke hørt før, vi har alltid sagt Det østlige Middelhavet 

Anonymkode: e6e3c...a1a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Drar alltid på våren,orker ikke fellesferie, overpriset med overfylte bassenger, kjas og mas. 

Anonymkode: 83002...ecf

Man har ikke noe valg med barn i skolealder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg personlig reiser kun til syden for sol og varme, og å bade i havet. På kvelden spiller jeg switch/leser jeg. Går en tur på morgenen. Er ikke så opptatt av mat. Spiser som regel egg, frukt, ost, yoghurt til frokost. Lunsj blir brus på stranda og kanskje en blings/skyr av noe slag, middag blir grønnsaker, enkel proteinkilde og frukt.

Enten bestiller jeg halvpensjon (frokost og middag) og kjøper meg lunsj selv. Det gjorde jeg sist. Eller all inclusive hvis tilbudet er svært bra, men som regel lønner det seg ikke for meg, sier gang hadde det kostet meg nesten 2000kr mer (jeg brukte max 400 kr på mat/drikke på turen)

Liker også å bare bestille leilighet når det er billigst og lage maten selv, kjører barer en tur til nærmeste billige supermarked og kjøper inn ca. nok ingredienser for en ukes tid. Småtteri som brus, frukt ogsånn kan jeg også kjøpe underveis.

For meg funker det fjell å bestille restplasser på ving og Apollo, både en stund tidligere når det blir supertilbud, eller rett før så lenge jeg har planlagt uken(e) jeg skal dra. Helst utenom sesong (billigere og færre folk). Jeg liker godt Kypros. Reiser alene. Sist jeg var der (Ayia napa i slutten av mai) var det 26-29 grader, ingen regndager, få turister/ingen party-ungdom). Hadde 1000kroner i lommepenger, brukte knapt 500.

Skal sies at jeg har likt alle stedene jeg har vært sånn sett, så lenge det ikke regner (har vært i Hellas, Bulgaria, Spania) Men i Kypros var det en strandpromenade jeg likte å gå tur på, og masse brygger jeg kunne ligge på så jeg slapp sand (kan ikke fordra sand på verken føtter, ansikt, hår, i klær og ting og solkrem og gudene vet..) - ikke blåser det noe særlig heller så da blir jeg for varm.

Mange vil kanskje si det er en "kjedelig" tur, bortkastede penger, kunne liksågodt vært i Norge blabla. Men for meg er dette ferie, og en av få måter jeg slapper heeelt av og lader megselv opp. Reiser alene da, men likte heller ikke "gjøre masse ting" i syden som barn. Da drar jeg heller på langhelg til en by når det ikke er så varmt at man vil bade hele tiden!

Anonymkode: ae4db...edb

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mange vil kanskje si det er en "kjedelig" tur

Og jeg er en av dem. Jeg forstår at mange vil koble av i ferien, men for meg (og, heldigvis, også kona mi)  er mye av poenget å koble på. Hvis vi kjeder oss på ferie, føler vi at vi ikke er like godt rustet til å møte den norske vinteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du aldri har vært på en skikkelig "sydentur" før må du kjøre full pakke. Dvs charterferie. Med charterfly, guide som tar imot dere på flyplassen, blir busset til charterhotellet og som tar av dere resten av turen. Har dere barn må charterhotellet ha bamseklubb. Dere må dra på grisefest. Og dere må sikre solsengen tidlig om morgenen med håndkle. 

Anonymkode: e0c76...f59

Dette er viktig. 

TS skriver at hun vil til "Syden". Ikke at hun vil til Sør-Europa. 

Så mange destinasjoner i bl.a. Italia og Portugal faller bort, fordi det er ikke "Syden"  (ikke norske aviser, barer med fotballkamper fra Norge, partyfaktor osv). 

Kunne vært greit å vite hva TS definerer som "Syden"? 

Anonymkode: 93be5...1d0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Dette er viktig. 

TS skriver at hun vil til "Syden". Ikke at hun vil til Sør-Europa. 

Så mange destinasjoner i bl.a. Italia og Portugal faller bort, fordi det er ikke "Syden"  (ikke norske aviser, barer med fotballkamper fra Norge, partyfaktor osv). 

Kunne vært greit å vite hva TS definerer som "Syden"? 

Anonymkode: 93be5...1d0

Jeg fikk i hvert fall kjøpt norske aviser og ukeblader på Naxos (hellas) for 25 år siden, og dette var på ingen måte charterferie. Høy partyfaktor, men også mulihet for å ha det rolig. Flust av butikker og små supermarkeder med typisk syden-shopping. Syden kan være langt mer enn Granka og reise med Ving.  

Anonymkode: a1d11...60e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...