AnonymBruker Skrevet onsdag kl 08:04 #1 Del Skrevet onsdag kl 08:04 Jeg har aldri vært i typisk sydenland. Drømmer om en tur etterhvert. Men har jo ikke peiling på noe som helst! Hva skal jeg se etter på hotell? Reise? All inklusive? Hvordan kommer jeg meg feks fra flyplassen til hotell? Tid bør man bestille turen? 1.år i forveien? 2 år? Hvor mye lommepenger er vanlig å ha med? Hvor bør man reise som førstegangsreiser? Har med 2 barn og en tenåring. Vi ønsker oss varme, men ikke for varmt, strand og basseng. Vi er som ungene ville sagt; helt noobe på reising.. 😅 Hvilket land er enklest? Ving, TUI, airbnb? Hva anbefaler dere? Anonymkode: e8ee5...23d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:36 #2 Del Skrevet onsdag kl 09:36 Grunnen til at det er mange alternativer er jo at folk er forskjellig. Hvor reiser du fra? Er det fra Oslo har du flere muligheter enn om du reiser fra Hammerfest. Siden dere er veldig blank på reising ville jeg nok valgt en direkterute om mulig. Kreta er et fint sted mange selskap tilbyr, så kanskje det kan være et sted dere kan vurdere. Det kan dog være veldig varmt midt på sommeren, men mer passe i i mai og september, Dere kan sjekke de ulike selskapene og de om dere finner noe dere liker der. Om dere velger Platanias kommer dere rett i charterland 😊. Chania er en fin by ikke så langt unna. Om dere vil ha all inclusive eller ikke avhenger av om dere vil være mye på hotellet eller ikke. Vi er ikke så glad i det, mens andre elsker det. Vi liker å spise på ulike lokale restauranter, og liker å prøve mye forskjellig mat. Er dere mer kresne og litt forsiktige i matveien så er sikkert all inklusive riktig for dere. Reiser dere charter kan dere også få transport mellom flyplassen og hotellet. Tror ikke det går an å booke før et år i forveien. Jo tidligere dere booker, jo flere valgmuligheter har dere. Booker dere rett før avreise er valgmulighetene få, men man kan kanskje få en god deal på restplasser. Jeg er glad i Hellas, og synes at det er et fint (men varmt) land hvor folk er gjestfrie og blide. Mallorca er en annen klassiker- men er er ganske lei turister. Kroatia er også fint, men kanskje det et bittelitt mer «avansert». Om dere ser på hotellet på Ving og Apollo så husk at 4 stjerner der ikke nødvendigvis er det samme som fire stjerner i Norge. Om dere har funnet et hotell dere like kan dere gå inn på Google Maps og se om dere finner hotellet der. Er anmeldelsene der bra? Liker dere området rundt? Anonymkode: ad03b...465 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:43 #3 Del Skrevet onsdag kl 09:43 Hvis dere vil ha varme, men ikke for varmt, anbefaler jeg Middelhavet i september heller enn i sommerferien. Da har vannet blitt varmet opp hele sommeren, så det er bedre badetemperaturer enn mai. Sjekk beliggenhet, bilder og anmeldelser nøye. All inclusive kan være fint, men du kan også bli ganske så lei hvis maten er middels minus. Hvis dere er fem stk bør dere ha leilighet. Det er fint å kunne ha stue/balkong så man kan ha litt voksentid mens de minste sover. Ellers gode råd over her også. Tenk over hva dere ønsker, og hva dere har råd til. Hvor dere reiser fra har mye å si, mye bedre utvalg og lavere priser fra Oslo enn fra mindre flyplasser. Husk å sjekke flytidene, de kan ofte være veldig ugunstige. Selskapets egen buss kan være greit nok, men det tar laaaang tid, og det er ingen barnesikring. Vurder om dere skal leie bil for oppholdet, evt ta taxi. Anonymkode: e2053...7a3 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:48 #4 Del Skrevet onsdag kl 09:48 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg har aldri vært i typisk sydenland. Drømmer om en tur etterhvert. Men har jo ikke peiling på noe som helst! Hva skal jeg se etter på hotell? Reise? All inklusive? Hvordan kommer jeg meg feks fra flyplassen til hotell? Tid bør man bestille turen? 1.år i forveien? 2 år? Hvor mye lommepenger er vanlig å ha med? Hvor bør man reise som førstegangsreiser? Har med 2 barn og en tenåring. Vi ønsker oss varme, men ikke for varmt, strand og basseng. Vi er som ungene ville sagt; helt noobe på reising.. 😅 Hvilket land er enklest? Ving, TUI, airbnb? Hva anbefaler dere? Anonymkode: e8ee5...23d Jeg ville anbefalt Gran Canaria eller Tyrkia (side/Alanya). Veldig fine land/plasser og mye å by på. Jeg og samboeren har aldri regnet på lommepenger før reisen, vi har bare tatt ut litt etter litt når vi har vært der nede😅 vi liker best å bestille gjennom ving. Der får du mye info, veldig god service og veldig oversiktlig nettside/app. Vi liker selv å ta buss fra flyplass til hotell og tilbake. Den bestiller du når du bestiller selve reiser, ihvertfall på ving. Der kan du krysse av om du ønsker å ta bussen. Da slipper du å finne taxi og høre om pris og alt slikt. All inclusive er jo en fin ting å velge spesielt hvis dere skal tilbringe mye av tiden på hotellet. Vi har hatt det noen ganger, men det har helst blitt til at vi spiser frokosten og lunsjen, også går vi ut og spiser middagen. Anonymkode: 93a67...496 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:48 #5 Del Skrevet onsdag kl 09:48 Jeg hadde valgt Spania eller Portugal. Generelt bedre standard der enn i Hellas. Ikke noen restriksjoner vedr å kaste dopapir i do og mye mindre mygg. Anonymkode: 5d0cb...11d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:55 #6 Del Skrevet onsdag kl 09:55 For noen få år siden samme tanke slo meg, at jeg har aldri vært "i Syden" sånn uten foreldrene. Så ca akkurat nå, i slutten av april, bestilte jeg resteplass tur til Kreta for første eller andre uke i mai 😅 Og det var helt fantastisk! Siden det har jeg vært flere ganger i Chania, i Retymno, på Rhodos, jeg har også vært i Spania og Portugal men Kreta er en spesiell plass for meg. Så anbefaler absolutt å starte med Kreta, og se om du finner noen resteplasser nå. Anonymkode: f262f...4a9 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:56 #7 Del Skrevet onsdag kl 09:56 Folk er forskjellig 😊 jeg foretrekker charter når jeg reiser med barn. Da er alt tilrettelagt. Gjerne et hotell som har barneklubb, ungdsomsklubb og underholdning på kvelden. All inclusive styrer vi unna. Vi elsker å kunne dra på ulike restauranter hver dag og ikke føle at man må avbryte turer fordi vi må tilbake til hotellet for å spise. Foretrekker leilighetshotell. Da kan man lage mat i leiligheten. Vi spiser frokost og lunsj i leiligheten, men spiser middag ute. Med barn har jeg best erfaring med de greske øyene. Grekere er glad i barn og folk generelt, uten å være innpåsliten. Hotellet må ligge på stranda! Vi har alltid kjørt "charterbussene" som alltid har hatt god komfort. Anonymkode: 7be3b...f67 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 09:57 #8 Del Skrevet onsdag kl 09:57 Ikke bruk noen av reiseselskapene som dukker opp på finn når dere søker på fly i hvert fall. Hvis det skjer noe galt da så er det helt håpløst å få noe hjelp fra de, og de legger alltid på noe avgifter selv om du takker nei på alle ekstra tjenestene de kommer med. Ble sittende å vente på telefon et par timer en gang med en av disse. Og når noen endelig tok telefonen var det åpenbart noen i India som knapt kunne engelsk som insisterte på at jeg skulle oppgi referansenummeret som var hauglangt og som personen i den andre enden selvsagt ikke klarte å få med seg selv etter MANGE repitisjoner. Måtte bare gi opp til slutt. De brukte et annet flyselskap enn det jeg hadde valgt også (jeg hadde valgt det spesifikkt for bagasjereglene, men det fikk jeg jo ikke da det var et annet flyselskap de brukte). Anonymkode: c749a...d1a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 16:28 #9 Del Skrevet onsdag kl 16:28 Kommer helt an på når dere har tenkt å reise, også kommer det an på hva dere vil ha i tillegg til "sol og bad". Vil dere ha byliv og shopping, eller vil dere ha mer småsted? Har vært mye i både Hellas og Spania, og begge er nydelige land med mye mangfold. Som noen andre påpeker, så kan man ikke kaste dopapir i toalettet i Hellas eller kypros. Kanskje ikke så praktisk når man har barn. Spania har mange fine steder, men jeg ville heller valgt algarvekysten i Portugal, og funnet et hyggelig sted med basseng og tusleavstand til sentrum med kafeer og restauranter/litt shopping. Om dere skal ha all inclusive eller ikke må dere velge selv, jeg personlig ville vel nøyd med med frokost inkludert, men for noen er det mest praktisk med alt inkludert. Jeg foretrekker å enten lage egen mat, eller utforske spisesteder. Mallorca er nydelig og har flere barnevennlige steder, særlig Alcudia. Men vet ikke hvordan det er å reise dit lenger pga alt bråket som har vært med lokalbefolkningen. Er vel ikke så viktig hvilket selskap av Tui, Ving, eller Apollo dere velger, velg det som passer i forhold til pris og tilgjengelighet. Anonymkode: a1d11...60e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 18:08 #10 Del Skrevet onsdag kl 18:08 Hvis dere virkelig har så lite peiling ville jeg reist til Alcudia på Mallorca med Ving. Du bestiller typisk 2-6 måneder før du skal reise, og du booker transport til hotellet via Ving. Du gjør alt i appen deres. Veldig enkelt. Anonymkode: f7626...af4 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 20:44 #11 Del Skrevet onsdag kl 20:44 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hvis dere virkelig har så lite peiling ville jeg reist til Alcudia på Mallorca med Ving. Du bestiller typisk 2-6 måneder før du skal reise, og du booker transport til hotellet via Ving. Du gjør alt i appen deres. Veldig enkelt. Anonymkode: f7626...af4 Det er utrolig fint på Alcudia! Kanskje den mest barnevennlige stranden jeg har vært på, og jeg har sett endel strender. Anonymkode: e2053...7a3 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet onsdag kl 23:03 #12 Del Skrevet onsdag kl 23:03 Hellas de greske øyene🇬🇷💙⛴️. Besøkt mange land. Men for oss er det alltid Hellas vi vender tilbake til. Første tur burde du ta med Apollo ving eller et annet kjent reisebyrå. De vil hjelpe deg ☀️🐬🇬🇷 Anonymkode: 3ed23...015 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:40 #13 Del Skrevet torsdag kl 09:40 Jeg ville ha gått for Hellas eller Spania og brukt Ving. Veldig enkelt og oversiktlig og bestille der. Anonymkode: 207ab...4b7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet torsdag kl 09:47 #14 Del Skrevet torsdag kl 09:47 er du av de som vil ligge på solsengen ved bassenget og bare ikke stresse med noe anbefaler jeg all inclusive og det spiller stort sett ingen rolle hvor man drar, men er du av de som vil ut, se, oppleve åpner det seg et hav av andre muligheter.. Anonymkode: d7250...3f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet fredag kl 16:18 #15 Del Skrevet fredag kl 16:18 Anfi del Mar på Gran Canaria er som paradis med tilnærmet solgaranti! 🌞 Anonymkode: ba094...916 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pawn Hearts Skrevet 11 timer siden #16 Del Skrevet 11 timer siden Jeg innrømmer med en gang at jeg er grekofil. Det er ikke minst fordi jeg elsker det greske folket: Gjestfriheten er nedfelt i deres kultur fra førhistorisk tid. I Odysseen kan du lese om hvordan Odyssevs ble tatt imot av Menelaos og Helena, uten at de ante hvem han var. Tidligere ville jeg uten videre anbefalt Rodos by, fortrinnsvis i september/oktober, men de siste årene synes jeg stedet har tapt seg, først og fremst ved at mangfoldet forsvinner mer og mer. Alt blir likt, så litt mer DEI hadde gjort seg. Men bevares, Rodos er en nydelig øy, og det har også kommet til nye og bra utesteder de siste årene. Det kan kanskje også være aktuelt å feriere lenger sør på øya, som Kalathos, Pefkos eller Kiotari. Da er det mye lenger vei til Rodos by, men til gjengjeld kort vei til Lindos. Men hva med Paleokhora på sørsiden av Kreta? En veldig sjarmerende landsby på en halvøy med en flott sandstrand på den ene siden og en rullesteinsstrand på den andre. Avstanden til Khania er også overkommelig, så det er fullt mulig å ta en dagstur. Igjen: september/oktober er nok den beste tiden. Nå skal vi dit i slutten av mai, og jeg vet ikke helt hva tempen er i Libyahavet da, men det er sikkert bra nok for en forfrossen nordboer. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå