AnonymBruker Skrevet 23. april #1 Skrevet 23. april Vår 7-åring går i første klasse og har nettop startet med å gå hjem fra skole/SFO alene. Det er ca.7 min gåavstand mellom skolen og vårt hus. Veien er lite trafikkert og det er ingen lyskryss eller fotgjengerfelt hun må gå over. Noen ganger går hun sammen med andre fra klassen, men nå vil hun helst gå alene og liker tydeligvis å utforske ting på veien… Hun lover hver gang å komme rett hjem men noen ganger finner vi ut at hun har gått omveier før hun kommer hjem, at hun har pratet med fremmede og fått ting av dem osv…Min mann mener dette er et tegn på at hun ikke er moden nok til å gå alene. Vi har snakket mye med henne om dette. Bør vi bare la henne fortsette å gå alene eller har min mann rett? Anonymkode: df4e9...4eb 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april 25 min. gåavstand her. Har prøvd noen ganger i starten av 2. klasse. Når mørket og vinteren kom, så begynte jeg å kjøre igjen. Fra mars i 2. klasse går han til og fra skolen selv. Ingen smart klokke eller telefon. 7 år. Anonymkode: 36e14...a5b 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Jeg er enig med mannen din. Anonymkode: 4078f...548 11 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Min 6 åring går alene, men hun er veldig opptatt av å gå rett hjem. Usikker på om hun hadde fått gå om jeg visste un "utforsket". Tror ikke det. Anonymkode: 35aaf...312 5
AnonymBruker Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april Om hun flere ganger har gått en annen vei en det dere har avtalt, at hun har pratet og fått ting av fremmede - det viser at hun ikke er moden nok. Det hadde jeg snakket med henne om. Jeg er helt for at de skal kunne utforske ting på veien hjem, men de må gå den planlagte veien. Om de bruker 10 eller 40 min på den spiller ingen rolle, men de må forholde seg til avtaler. Våre gikk hjem fra starten på andre klasse kanskje.. Anonymkode: 97d99...920 12
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april Det er vanskelig å vurdere uten å kjenne barnet bedre. Området og hvor godt dere kjenner folk i nabolaget har også litt å si. Vår begynte å gå hjem alene én dag i uka i første klasse, og alle dager i 2. klasse. Ca. 10 min. å gå, og må krysse veien noen steder, men veldig rolig område. Barnet passerer barnehagen hun gikk i, og vil som regel møte noen voksne som hun kjenner på veien. Det gjør at det oppleves trygt for oss voksne. Det hjelper jo også at hun alltid har vært veldig fornuftig, og at hun er litt reservert når det gjelder fremmede. Familiekoden hadde en episode hvor barna fikk gå alene til butikken, og hvor det kom en fremmed person i en bil som sa til barna at han kjente foreldrene, og at barna kunne sitte på med han. Den episoden har jeg sett sammen med barnet mitt, og vi har snakket rundt temaet. Anonymkode: 9ff17...5f1 2 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april Om hun går omveier og ‘får ting’ (??) av fremmede hadde jeg forklart hvorfor det bryter med hva dere er har vært enige om, og begynt å levere/hente igjen. Så kan man prøve igjen senere. Anonymkode: 9e27f...a53 9
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april Vi har tre barn, de har stort sett begynt å gå hjem alene etter påske i 1.klasse. De to eldste gikk sammen med andre, mens vår siste har gått alene. Det er ca 10 min å gå (vi bor ca 15 min med bil fra Bergen sentrum). For han som går alene har vi vært tydelig på at han må gå rett hjem fra SFO, og ikke gå til noen uten at det er avtalt på forhånd. Jeg tenker som mannen din, at datteren din kanskje ikke er helt moden. Anonymkode: 4cd84...28f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Mine begynte å gå selv litt uti første klasse. Veldig kort vei, tar 3-4 minutter for meg å gå. Men barna kan fort bruke 30-40 minutter. De soser rundt, snakker med barn og voksene de møter, aker litt i en skråning, plukker gåsunger, utforsker skogen, går en omvei, følger en venn hjem osv. Jeg anser det som helt uproblematisk, og en del av det å være barn. Man er nødt til å gi litt slipp på dem og la dem ha litt frie tøyler. Eneste jeg reagerer på er dette med å "få ting"! Hva slags ting? Hvem er det som gir "ting" til fremmede barn? Hvilke situasjon? Hvordan forløp den samtalen? Akkurat det der ville jeg nok ha hatt en god prat med barnet rundt. Anonymkode: 632c3...0e6 4 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april Jeg gikk til og fra skolen fra og med andre skoledag. Som voksen tar det nok 20 minutter. Som barn sikkert mye mer. Det var helt vanlig den gang, og klarte vi det da, så klarer barn det nå også. Anonymkode: 54d78...61f 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april Min begynte å gå alene hjem på våren før 1. klasse, så det var siste året i bhg. hun var da 5 år (født sent på året). Jeg jobbet like ved så bhg. sendte meg sms at hun gikk også gikk jeg å møtte henne på halvveien. Hun hadde ikke fått lov dersom hun hadde pratet med fremmede eller tatt imot gaver fra fremmede. Anonymkode: 22092...3f9 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Vår 7-åring går i første klasse og har nettop startet med å gå hjem fra skole/SFO alene. Det er ca.7 min gåavstand mellom skolen og vårt hus. Veien er lite trafikkert og det er ingen lyskryss eller fotgjengerfelt hun må gå over. Noen ganger går hun sammen med andre fra klassen, men nå vil hun helst gå alene og liker tydeligvis å utforske ting på veien… Hun lover hver gang å komme rett hjem men noen ganger finner vi ut at hun har gått omveier før hun kommer hjem, at hun har pratet med fremmede og fått ting av dem osv…Min mann mener dette er et tegn på at hun ikke er moden nok til å gå alene. Vi har snakket mye med henne om dette. Bør vi bare la henne fortsette å gå alene eller har min mann rett? Anonymkode: df4e9...4eb Min nåværende 6 åring hadde klart det helt fint, men eldste hadde ikke klart det. Eldste er i 5. klasse og kjøres til og fra. Nå har vi flyttet lenger unna, så ikke aktuelt for yngste selv om hen hadde klart det Anonymkode: aa91d...e98
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april Min yngste startet med å gå hjem fra bhg selv (dvs hun gikk (vi kjørte bilvei rundt med tingene) så var klar for å gå til/ra skole selv fra dag 1. Født sent på året så var 5 da hun startet på skolen. Sluttet SFO til påske i 1. klasse og gikk hjem selv og var med to år eldre storebror etter skolen til vi kom hjem. Vi bor i blindvei med kun 3-4 hus innenfor oss og 3 hus mellom oss og gang og sykkelstien som ikke går parallelt med veien utenom de siste 150 meterne og undergang så trenger ikke krysse veien ved skolen. Tar 10-12 min å gå. Eldste gikk på SFO mye lenger, og startet å gå hjem selv senere, men gikk til skolen fra 1. klasse. Anonymkode: 9396f...443
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april Våre barn har gått sammen med venner i starten. De fikk vel gå hjem selv av og til fra 2. eller 3. klasse en gang, men da altså i samme gruppe som de gikk til skolen i. (3-4 barn sammen.) Det fine med at de var flere, var jo at de hjalp til å passe på hverandre, og at de hadde forskjellige ting de var bra og dårlige på. Fra slutten av 3. klasse fikk de også gå alene. Men da hadde vi voksne testet dem, og visste at de gikk avtalt vei, ikke somlet unødvendig mye. I tillegg var vi trygge på at de visste at hva de skulle gjøre om fremmede forsøkte å ta kontakt med dem. Og at de ikke tok imot ting fra fremmede. Men våre var heller ikke så utadvendte og sosiale, og snakket sjelden med folk de ikke var trygge på. Jeg tenker din mann har rett her. Datteren deres har vist at hun ikke er moden nok til å gå alene, og dere bør fortsette å hente henne. Hun er ikke gammel nok til å være med og bestemme dette ennå. Først må hun vise at hun kan det sammen med en av dere voksne. Så må hun vise at hun kan det når en av dere er i nærheten og observerer. Og så må hun vise det når hun tror hun går alene, mens dere i virkeligheten følger med på avstand. Om hun da viser at hun kan det, kan hun gå alene. De første gangene våre gikk alene hjem, var det noen som var hjemme når de kom hjem, og vi gikk ut og lette dersom de ikke var hjemme 5-10 min etter forventet tid. (Oftest hadde det da tatt litt ekstra tid å komme seg ut fra SFO, eller de hadde gått med en venn som gikk litt sakte. Så vi møtte dem med en gang.) Men det er jo håpløst å gå ut og lete på veien etter et barn du ikke engang er sikker på at går avtalt vei. Anonymkode: 2f76e...bfe 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #16 Skrevet 23. april Begge gikk hjem selv fra ca vinterferien i 1 klasse. Hadde gps klokke i sekken eller på armen, ellers hadde de ikke fått lov. Sjeldent de ikke gjorde som de skulle. Hadde de pratet med og fått ting av fremmede voksne og gått andre veier enn avtalt hadde det blitt slutt på å løpe rundt alene umiddelbart. Mine barn er født sent på året, så de har da vært rett over 6 år når de begynte å gå selv. Anonymkode: 680e0...727
AnonymBruker Skrevet 23. april #17 Skrevet 23. april Vår førsteklassing begynte å gå hjem alene nå i mars. Men vi har bare 200 meter til skolen, hvor veien går på en grussti gjennom skogen. Kommer rett ut på skoleplassen. Ingen vei som må krysses, og ingen biler bortsett fra to naboer som kanskje kjører ut fra gårdsrommet sitt. Så skoleveien kan ikke bli tryggere. Er et av de nærmeste husene til skolen. Har likevel hendt at hun og venninnen har brukt en halv time hjem, da har de lekt på veien, plukket steiner og pinner osv. Men det er jo rett ved huset uansett. Anonymkode: cd2cf...67d
AnonymBruker Skrevet 23. april #18 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (50 minutter siden): Mine begynte å gå selv litt uti første klasse. Veldig kort vei, tar 3-4 minutter for meg å gå. Men barna kan fort bruke 30-40 minutter. De soser rundt, snakker med barn og voksene de møter, aker litt i en skråning, plukker gåsunger, utforsker skogen, går en omvei, følger en venn hjem osv. Jeg anser det som helt uproblematisk, og en del av det å være barn. Man er nødt til å gi litt slipp på dem og la dem ha litt frie tøyler. Eneste jeg reagerer på er dette med å "få ting"! Hva slags ting? Hvem er det som gir "ting" til fremmede barn? Hvilke situasjon? Hvordan forløp den samtalen? Akkurat det der ville jeg nok ha hatt en god prat med barnet rundt. Anonymkode: 632c3...0e6 I dette tilfellet hadde hun på veien hjem møtt på en litt eldre jente som hun trodde kanskje gikk i 4. klasse men ikke sikker. Hun hadde fått et russekort av henne, og så hadde hun snakket med en gutt i forrige uke som hadde gitt henne en fin hvit stein. ts Anonymkode: df4e9...4eb 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #19 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (47 minutter siden): Jeg gikk til og fra skolen fra og med andre skoledag. Som voksen tar det nok 20 minutter. Som barn sikkert mye mer. Det var helt vanlig den gang, og klarte vi det da, så klarer barn det nå også. Anonymkode: 54d78...61f Samme tenkte jeg, andre skoledag. Og jeg hadde hjemmeværende mor, men det var da aldri snakk om at hun skulle gå hver dag og hente oss. Og foreldre i jobb kan da ikke ta fri hver dag for å følge barnet hjem. Anonymkode: 9ae68...610 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #20 Skrevet 23. april Kommer veldig an på ungen, egentlig. Er nok enig med din mann her. Jeg ser flere førsteklassinger her som ikke burde gått alene. Egentlig burde man skygge dem litt for å se hva de faktisk finner på. Her har jeg opplevd unger som leker langt uti veien, f.eks. ikke flytter seg for biler. Jeg har en som blir syv i sommer, hun får ikke gå alene enda. Stoler overhodet ikke på at hun hadde gått rett hjem, hun kan være både impulsiv og vimsete. Så her må det øves og terpes en god stund til. Hun har en eldre bror på 10 som gjerne vil gå hjem med henne, men vil ikke la han ha det ansvaret da hun fort kan finne på å stikke en annen vei enn han hvis hun blir furten for noe f.eks. Så det koker ned til modenhet, skolevei, trafikk og mye øvelse i forkant. Jeg ser absolutt seks/syvåringer som går veldig fint langs veien også. Anonymkode: 586ab...cb6 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå