AnonymBruker Skrevet 23. april #21 Skrevet 23. april Har man over 15k igjen etter at bolig og strøm er betalt så syns jeg man har det godt. Hvis man lever uten barn. Hvis man har barn vil jo dette beløpet måtte være større. Men det er klart. Noen velger dyr bolig og en måte å leve på som krever en høyere inntekt. Og så er det jo noe med hvilken type utdanning man har som spiller inn på hvis en lønn er god eller ikke. Jeg, som er sivilingeniør, hadde ikke godtatt en lønn på 43000k/mnd. Anonymkode: 1a52a...6c3
AnonymBruker Skrevet 23. april #22 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg tjener 47 368,- før skatt og har utbetalt ca. 33 000,-. Er samboer, har enebolig, nettopp bygd garasje og har ny bil. Ingen barn. Vi klarer oss helt fint og har råd til det vi trenger, men vi har ikke dyre vaner. Anonymkode: 45d9a...23b Hvorfor velger du å ha 30% skattetrekk? Anonymkode: 1008e...8db
AnonymBruker Skrevet 23. april #23 Skrevet 23. april Jeg har 45 700, så ikke så mye bedre. Nå har jeg ingen utdanning etter videregående, og ikke har jeg forsøkt å bytte jobb for å få høyere lønn heller, så skal ikke klage på det. Det er jo ikke all verden, men nok til å leve av så klart. Nå har jeg to barn, hus og biler, og jeg kunne ikke hatt denne standarden uten samboeren min f.eks. Han tjener 10 000 mer enn meg i måneden, så det er heller ingen millionlønn, men mer enn godt nok for oss. Vi har ikke mye lån på huset, og føler vi har råd til det vi trenger eller ønsker oss. Jeg kjøpte leilighet da jeg var 20, noe som er 10 år siden nå, og da tjente jeg myyye mindre enn nå. Det var en liten sak på 30 kvm, men jeg levde godt, reiste og koset meg likevel. Ikke fordi lønna mi strakk til alt, men jeg var alene, så kunne godt spise knekkebrød med skinkeost til middag i en uke for å spare f.eks. Solgte leiligheten da jeg skulle kjøpe noe med samboer, og da hadde jeg tjent veldig mye på den. Samboeren min hadde også en leilighet fra før, så vi hadde godt med egenkapital selv om lønningene ikke var noe å rope hurra for. Hadde vi hatt lån til pipa så hadde det sikkert ikke føltes romslig med den lønnen. Jeg har vennepar hvor begge tjener bedre enn oss, men som har kommet inn på jobb- og boligmarkedet senere pga studier, som derfor har mye høyere lån enn oss på samme standard. De føler jo ikke at de har en mer romslig økonomi akkurat nå, men så har de investert i en utdanning som gir høyere lønn, og det vil jo lønne seg med tiden. Alt i alt er jo "god nok lønn" relativt. Alt kommer an på utgiftene dine. Anonymkode: 0d803...f42
AnonymBruker Skrevet 23. april #24 Skrevet 23. april Lol, jeg har 5k mindre enn deg og lever kjempefint på det. Anonymkode: e94f4...ca6
AnonymBruker Skrevet 23. april #25 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): 43700 i mnd lønn FØR skatt har jeg. Er det flere som tjener så lite? Får dere det til å gå rundt? Her inne tjener jo alle det dobbelte og sier de ikke kunne levd på mindre? Anonymkode: eb90c...d90 Det er vel heller de som har mye her inne som roper høyest… Jeg har 43.400kr før skatt og det har jo de fleste kollegene mine også. Akademkier-vennene mine har ikke særlig mer heller. At det er litt lite? Tja, kjenner noen uføre som har enda mindre. Men joda, jeg kjenner på å måtte prioritere hardt og har liten frihet mtp hvilket område jeg ønsker å bo i. Har barn, så da går det fort 10.000kr i mnd bare på dem, pluss at boligen må være stor nok. Det går rundt, men vi reiser aldri på sydenferie for å si det sånn… Anonymkode: 7c60d...2f4
Perine Skrevet 23. april #26 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (7 timer siden): 43700 i mnd lønn FØR skatt har jeg. Er det flere som tjener så lite? Får dere det til å gå rundt? Her inne tjener jo alle det dobbelte og sier de ikke kunne levd på mindre? Anonymkode: eb90c...d90 Du har den vanligste lønna i Norge Dette er den vanligste lønna i Norge | FriFagbevegelse
Knirke Skrevet 23. april #27 Skrevet 23. april Jeg husker den gangen jeg hadde 15.000 i måneden. Før skatt, 100% stilling… Klarte meg fint.
AnonymBruker Skrevet 23. april #28 Skrevet 23. april Det er jo latterlig dyrt å leve om dagen. Jeg er ufør alenemor med en unge og har 43K. Det går rundt, men ikke noe rom for dyre ferier eller luksus. Møtte drømmemannen(ned to barn) og han sitter igjen med ca 80K etter skatt. Vi har kjøpt hus sammen og eier 50/50 og betaler lånene selv. Resten betaler vi prosentvis etter inntekt da han ønsker at vi skal ha samme levestandard. Anonymkode: 91c31...95c
AnonymBruker Skrevet 23. april #29 Skrevet 23. april Jeg har 48k, og 31 etter skatt. Det går greit, eldgammel bil, ingen råflotte ferier, fine restauranter, eller byturer. Lite lån. Bruker feriepengene til å vedlikeholde drømmehuset. Anonymkode: 33067...63d
AnonymBruker Skrevet 23. april #30 Skrevet 23. april 44k brutto her. Ingen fest i det hele tatt med dagens priser på mat og renter. Og i tillegg til 2 tenåringer. Heldigvis har jeg en mann som tjener litt mer enn meg, så det går rundt. Statlig ansatt. Anonymkode: f1e61...d7e
AnonymBruker Skrevet 23. april #31 Skrevet 23. april Jeg er riktig nok ufør, men jeg har bare 20 000 kr utbetalt i mnd. Alt går om man kutter ut alt bortsett fra det basale. Anonymkode: d595f...fb7 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #32 Skrevet 23. april Det er slett ikke så ille. Medianen vil jeg si. Om noen år vil bare det å ha en jobb gull verdt. Anonymkode: a6b52...acc
AnonymBruker Skrevet 23. april #33 Skrevet 23. april Mannen min tjener 35 tusen i måneden, vi får inn 6000 i leie inntekt og jeg får 5000 i stipend fra lånekassen. som betyr at vi som en familie på 4 lever på 46000 hver måned. vi har to barn el bil eier hus med lån på 2,8 mill, betaler ca 15000 i måneden ned på lånet. Og likevel klarer vi fint å spare 5000 i måneden. Anonymkode: 0bd40...6f4 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå