Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

43700 i mnd lønn FØR skatt har jeg. Er det flere som tjener så lite? Får dere det til å gå rundt? Her inne tjener jo alle det dobbelte og sier de ikke kunne levd på mindre? 

Anonymkode: eb90c...d90

AnonymBruker
Skrevet

Har 48.333 før skatt, så noen tusen mer enn deg, men for tiden har jeg 38.666 siden jeg er tar 80% foreldrepenger. Har ikke problemer med at det ikke går rundt. Har dog en ganske billig bil som ikke det er lån på, ikke verdens dyreste hus og har kanskje ikke så dyre vaner? 

Anonymkode: 5f963...f0f

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvis du skal sammenligne har det litt å si om du er enslig eller samboer/gift, og om du har barn, bil med mer.

Jeg har omtrent det samme som deg i lønn. jeg har mann, barn, hus i Oslo med tilhørende boliglån. Jeg og mannen deler 50/50 på utgiftene. Jeg ser jo at ting har blitt dyrere, men kan ikke si at jeg føler at jeg/vi har det trangt økonomisk. Omtrent hver måned klarer jeg å betale inn mer enn det jeg skal på boliglånet. 

Vi er flinke til å handle der det er tilbud, og i det hele tatt sammenligne kilopris fremfor stykkpris. Videre bruker vi lite på hobbyer og ferier.

Anonymkode: 150fe...5cc

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde rundt 40 000 netto i min tidligere senior-stilling i Staten, hvis det er en trøst. 

Anonymkode: c50c1...b1f

AnonymBruker
Skrevet

Har også 43600 kr brutto så du er ikke alene. Har en billig leilighet fra 1918 som ikke kostet så mye å kjøpe. Så har lite lån. Så lenge du skaper en balanse mellom hva du tjener og faste utgifter, så går det som regel greit. Er jo ofte slik at de som har mye inn øker forbruket slik at det går mye ut også. Ta feks tråden om singel med boliglån. Der var det blant annet en kar/dame som sa at han hadde ca 5-6mill i lån og betalte over 30.000 kr i mnd på boliglånet. Samme ser du i tråder som omhandler ferie, noen bruker 200-400 tusen hvert år, mens andre bruker 10-30 tusen i året. Har du mye penger, bruker du mye penger. Har du lite penger, bruker du lite penger. Tror nok det er sjelden at de som har høy årslønn, egentlig sitter igjen med noe mer enn andre som tjener mindre når de blir pensjonist. Men de har nok opplevd mer utenlandsturer, resturangbesøk, byturer, førsteklasse på fly osv osv.

Anonymkode: a0274...f2a

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (38 minutter siden):

43700 i mnd lønn FØR skatt har jeg. Er det flere som tjener så lite? Får dere det til å gå rundt? Her inne tjener jo alle det dobbelte og sier de ikke kunne levd på mindre? 

Det bør være fullt mulig å ha mat på bordet og tak over hodet med den lønna, så det kan du leve på. Men du kan kanskje ikke ha en fancy sentral leilighet, ny el-bil, kjøpe kaffe og lunsj ute flere ganger i uka, og dra på ferie flere ganger i året.

Et gammelt uttrykk heter at man må "sette tæring etter næring". Det vil si man må tilpasse forbruket sitt etter hva man har råd til. Det kan være veldig vanskelig å se på folk rundt seg som kan ta seg råd til både det ene og det andre, mens dine egne penger ikke strekker til, men sånn er det bare. Kan ha et fint liv allikevel.

Anonymkode: 9f85a...d7e

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Jeg hadde rundt 40 000 netto i min tidligere senior-stilling i Staten, hvis det er en trøst. 

Det betyr vel at du hadde godt over 50000 brutto?

Anonymkode: 279a3...8d2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (34 minutter siden):

Hvorfor skulle det være en trøst at du hadde omtrent like mye netto som det TS har brutto? 

Anonymkode: 2d5a1...ced

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Men hva skal man gjøre, om man er i et dårlig betalt yrke? Hvis du bor i Oslo så er det jo knapt lønn å leve av, og du kan glemme å kjøpe leilighet i byen. 

Anonymkode: 2ab5b...39d

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det betyr vel at du hadde godt over 50000 brutto?

Anonymkode: 279a3...8d2

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skulle det være en trøst at du hadde omtrent like mye netto som det TS har brutto? 

Anonymkode: 2d5a1...ced

Jeg mente brutto. Uups!

• Liker 1
Skrevet

Jag får ut runt 22 tusen efter skatt, med mycket planläggning så kan jag spara mellan 2-5 tusen i månaden.

Är gift, har 1 barn och vi delar utgifter % vis så inte jag sitter igen med 0 kr varje månad. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er jo mange som mener at minstesatsen på uføretrygd er mer enn nok til å leve av. Jeg har utbetalt ca 20 000, men jeg er enslig og heldig som har relativt rimelig bolig (nedbetalt før jeg ble uføretrygdet). Det gir ikke mye rom til å sjonglere, men jeg klarer meg. Alt avhenger av utgifter - lån, leie, felleskostnader, kommunale avgifter, transportutgifter osv.

Anonymkode: b44d3...88a

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Det kommer jo an på om du har en partner du deler utgifter med  hvor du bor, om du har alene ansvar for barn etc.

AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke så ille. Jeg har mye mindre enn det og jeg klarer meg helt greit. 

Før, når jeg tjente mer (omtrent 35.000,- utbetalt) så satt jeg igjen med cirka 10.000,- til "sparing". Noe gikk jo ut til ferier, ny vaskemaskin, plutselig behov for nye briller osv, men en god del på sparekonto som skulle stå der.

Anonymkode: b0883...fc1

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener 47 368,- før skatt og har utbetalt ca. 33 000,-. Er samboer,  har enebolig, nettopp bygd garasje og har ny bil. Ingen barn. Vi klarer oss helt fint og har råd til det vi trenger, men vi har ikke dyre vaner.

Anonymkode: 45d9a...23b

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ligger på det samme som TS, lever greit jeg. Har samboer, to barn og enebolig, bor på bygda.

Anonymkode: 27316...fd7

AnonymBruker
Skrevet

Har ca det samme, men er enslig og barnløs. Kjøpte leilighet for 20 år siden, og har under en mill i lån. Har el-bil også. Og kan ta en sydentur hvert år. Men lever ikke like fett som for 10 år siden, da jeg tjente det dobbelte. Ble utbrent og har ikke orket tanken på lederstillinger etter dette, så trives bedre med mindre lønn og mindre ansvar. 

Anonymkode: fa76f...2a3

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tjener det samme som deg (årslønn ca 525000,-)

Bor alene og betaler på boliglån, kommunale avgifter, strøm, forsikringer, internett/tv, mobil, strømregning, bil.

Men lever ganske nøkternt, lager middag hjemme hver dag, smører matpakke til jobb, pub og bar er bytta ut med sofaen hjemme i helgene, lever ikke dette jet-set-livet som mange higer etter. Klipper gress, måker snø, hugger ved eller går tur på fjellet istedet for treningssenter. Skrur og holder bilen i orden selv. Og dermed går det rundt.

Det vil aldri gå å spare seg opp enorme summer, og det vil aldri gå å reise på utenlandstur i ukesvis. Og med barn hadde nesten ikke gått rundt hvis barna skulle vært med på det samfunnet "krever."

Helt crazy at en egentlig såpass bra lønn er såpass dårlig... Da jeg var lærling var ei fagarbeiderlønn uten ansiennitet på 198.000 i året. Nå er den 430.000, mens indeksregulering skulle tilsvart bare 360.000,- Så noe er riv ruskende galt der ute, dette gir økte forskjeller og mer inflasjon.

Anonymkode: d8334...062

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Har også 43600 kr brutto så du er ikke alene. Har en billig leilighet fra 1918 som ikke kostet så mye å kjøpe. Så har lite lån. Så lenge du skaper en balanse mellom hva du tjener og faste utgifter, så går det som regel greit. Er jo ofte slik at de som har mye inn øker forbruket slik at det går mye ut også. Ta feks tråden om singel med boliglån. Der var det blant annet en kar/dame som sa at han hadde ca 5-6mill i lån og betalte over 30.000 kr i mnd på boliglånet. Samme ser du i tråder som omhandler ferie, noen bruker 200-400 tusen hvert år, mens andre bruker 10-30 tusen i året. Har du mye penger, bruker du mye penger. Har du lite penger, bruker du lite penger. Tror nok det er sjelden at de som har høy årslønn, egentlig sitter igjen med noe mer enn andre som tjener mindre når de blir pensjonist. Men de har nok opplevd mer utenlandsturer, resturangbesøk, byturer, førsteklasse på fly osv osv.

Anonymkode: a0274...f2a

Olav Thon. 

Anonymkode: f8891...1e7

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Men hva skal man gjøre, om man er i et dårlig betalt yrke? 

Anonymkode: 2ab5b...39d

Man investerer i en ny utdanning. Jeg forstår ikke hvorfor folk velger et dårlig betalt yrke i utgangspunktet. Det er som å skyte seg selv i foten. Man begrenser seg selv og sitt eget liv. 

Anonymkode: 5d5da...c60

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...