Gå til innhold

Dokumentere navntilknytning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Min datter ønsker å ta sin bestemors pikenavn som mellomnavn. Dette er et sjelden navn som veldig få i Norge heter, så det er beskyttet. Men, siden det er i familien har hun jo rett til å ta det. Hennes tante har også dette mellomnavnet, som hun tok for mange år siden. 
Men nå har hun fått avslag fra Folkeregisteret fordi hun ikke kan dokumentere slektskap. 
Hvordan skal vi kunne dokumentere dette, hvilke dokumenter kreves?
Det skal sies at min svigermor og alle de andre som hadde dette navnet er døde og vi har ikke tilgang til f.eks fødselsattesten hennes. 
Kan det være nok å ha dokumentasjon fra tanten? 
Vi har forsøkt å ringe saksbehandler i Folkeregisteret, men der er det umulig å få noe svar i det hele tatt. 
Noen som vet? 

Anonymkode: c5cf3...fd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trodde slektskap ved eks din fødsel attest og at du er datter av den avdøde med navnet 

Men så kommer spørsmålet som kan stoppe hvor mange i dag har navnet, det kan være 1 person som sier nei til at navnet ska kunne gis 

Her fikk begge barna mitt pikenavn fra dag én for å ungå dette problemet hvis de ville bruke mitt som hoved etternavn. Min bror valgte at datteren ikke skulle ja hans etternavn, fordi mor til barnet syntes det ble så langt navn. Og da barnet ble 18 og ønsket far sitt navn. Så var det en 4 mening av oss som sa nei, og da hjalp ikke en gang å vise slektskap

Anonymkode: 104e5...d51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Men så kommer spørsmålet som kan stoppe hvor mange i dag har navnet, det kan være 1 person som sier nei til at navnet ska kunne gis 

Dette gjelder ikke hvis man er barn, barnebarn eller oldebarn av noen som er født med det beskyttede navnet. Da har man rett til å ta navnet. Det TS spør etter er hvordan man dokumenterer slektskapet. 

Jeg regner med at fødselsattestene til barnet og barnets far skulle holde som dokumentasjon. Da får man dokumentert det direkte slektskapet opp til farmor, for det skal framgå av fars registreringer i Folkeregisteret. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Trodde slektskap ved eks din fødsel attest og at du er datter av den avdøde med navnet 

Her fikk begge barna mitt pikenavn fra dag én for å ungå dette problemet hvis de ville bruke mitt som hoved etternavn. Min bror valgte at datteren ikke skulle ja hans etternavn, fordi mor til barnet syntes det ble så langt navn. Og da barnet ble 18 og ønsket far sitt navn. Så var det en 4 mening av oss som sa nei, og da hjalp ikke en gang å vise slektskap

Anonymkode: 104e5...d51

Navnet til besteforeldre skal man kunne få uten at andre enn staten godkjenner 

Anonymkode: efb13...e3f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være at reglene er endret nå.

Min mann ville ta sin bestemor sitt pikenavn til etternavn. Han fikk avslag. Det ble løst med at faren da søkte om å få ta sin mors pikenavn og fikk ja. Når det var i orden så søkte mannen om sitt fars nye etternavn/mellomnavn. Da gikk det igjennom. 

Anonymkode: 2ca17...79c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde bestemor det mellomnavnet da din mann ble født eller døpt, så står det på hans fødselsattest.

Anonymkode: 33d4f...429

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...