Gå til innhold

Vanlig at sjefen / lederen din vet om dine diagnoser?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Eller er det noe man ikke snakker om med mindre det går utover selve arbeidet?
Jeg tror jeg kan bli oppfattet som veldig rar, og har begynt å tenke at jeg kanskje bør fortelle dem grunnen.

Anonymkode: 52452...9ad

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er greit både for deg og sjefen å fortelle om diagnoser. Kolleger på en arbeidsplass trenger ikke vite om andres diagnoser, men at folk forteller om diagnoser til sjefen tenker jeg er lurt.

Da kan han eller hun vite mer om deg og forstå deg.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ja, sålenge det er en statusdiagnose i den forstand at det vekker sympati hos en uvitende befolkning som f eks kreft, hjerneslag, kroniske sykdommer gjerne medfødte som kan gi rett på ufør, men at du nekter å trygde deg og kjemper med nebb og klør hver dag for å stå opp av senga for å tjene egne penger å yte over maksimum. Psykisk og klassiske kvinnesykdommer er no go.. Desverre.. 

Anonymkode: 20098...e3b

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Ja, sålenge det er en statusdiagnose i den forstand at det vekker sympati hos en uvitende befolkning som f eks kreft, hjerneslag, kroniske sykdommer gjerne medfødte som kan gi rett på ufør, men at du nekter å trygde deg og kjemper med nebb og klør hver dag for å stå opp av senga for å tjene egne penger å yte over maksimum. Psykisk og klassiske kvinnesykdommer er no go.. Desverre.. 

Med mindre du jobber i helsebransjen. Der din kamp med nebb og klør nesten alltod går ut over kollegaene som da må ta flere at de tunge løftene…og blir sykemeldte selv over tid. På vår arbeidsplass er vi enige om at dårlig rygg eller senebetennelse i håndleddet er legitime grunner til sykemelding. For å hindre større belastning på resten av staben.

Anonymkode: 03172...5c2

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Med mindre du jobber i helsebransjen. Der din kamp med nebb og klør nesten alltod går ut over kollegaene som da må ta flere at de tunge løftene…og blir sykemeldte selv over tid. På vår arbeidsplass er vi enige om at dårlig rygg eller senebetennelse i håndleddet er legitime grunner til sykemelding. For å hindre større belastning på resten av staben.

Arbeidsplassen bestemmer hva de ansatte har lov å sykemeldes fra? Jeez.. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Herlighet. Du er klar over at det er legen og ikke arbeidskollegaene som bestemmer hva som er greit og ikke for sykemelding...?

Anonymkode: 5c824...a1b

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Herlighet. Du er klar over at det er legen og ikke arbeidskollegaene som bestemmer hva som er greit og ikke for sykemelding...?

Joda, men disse personene ‘som kjemper’ trosser gjerne legens anbefaling om sykemelding og skryter på arbeidsplassen av at de går på jobb likevel selv om legen ville sykemelde dem.. Dermed kommer de på jobb med redusert kapasitet og lar kollegene ta støyten.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Er det sant!? :o

Anonymkode: 75b7d...91b

AnonymBruker
Skrevet

Sjefen vet nok ikke mine diagnoser, men jeg skriver selv i cven om at jeg hadde noen år med rehabilitering og deretter omskolering. Ellers ser det bare ut som hull i cven, så jeg har valgt å være halvåpen på denne måten.

Jeg er ikke spesielt interessert i å snakke om diagnoser/plager det med mindre jeg kan be om noe konkret angående tilrettelegging. Resten tar jeg med behandlere og prat med folk som vet hva det går i. Jeg kan æ tilpasse arbeidshverdagen noe, og resten er det jeg som må tilpasse meg for å stå i jobben. 

Anonymkode: 4fd97...f4e

AnonymBruker
Skrevet

Ts her. Da holder jeg det for meg selv. Jeg har ikke behov for å sykemeldes eller noe sånt (selv om folk i verste fall kan bli uføre av diagnosen), men det kan forklare hvorfor jeg er som jeg er. 

Anonymkode: 52452...9ad

AnonymBruker
Skrevet

Ettersom jeg har opplevd at sjefen sprer det videre til kollegaer forteller jeg ikke slike opplysninger til noen.

Anonymkode: 1525d...306

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en typisk kvinnesykdom, og min sjef vet om den og tar hensyn til den. Han uttrykker takknemlighet for at jeg er åpen på mine utfordringer med sykdommen, og han tilrettelegger så godt som mulig. Sykdommen har ikke stått i veien for at jeg har fått muligheter innad i selskapet og jeg sitter nå i ledergruppen som HR sjef.  

Anonymkode: b0992...624

Skrevet

Ja, min nærmeste sjef har jeg turt å si i fra til, men hun viser stor forståelse og bruker ingenting i mot meg. Hun er derimot veldig støttende, og er også god på å finne tilpasninger der det trengs. Det gjør at man unngår sykemelding, og at det går utover flere enn nødvendig. Det er jeg veldig takknemlig for.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sjefen min misliker meg fra før, så jeg kommer aldri i verden til å si noe som helst om mine diagnoser.. Hun evner ikke å skjønne hverken at nevrodiversitet er en ting eller at noen kan være annerledes enn henne, så det er ikke noe vits. 

Anonymkode: 5f9f5...a26

AnonymBruker
Skrevet

Som leder har jeg satt pris på det når noen av mine ansatte har valgt å informere meg mer detaljert. Det behøver ikke nødvendigvis være ved å si navnet på diagnosen. Det er ofte mest nyttig å få vite konkret hvilke situasjoner som er vanskelige og hva de kan behøve av tilrettelegging.

Jeg har f.eks. en ansatt som har forklart at han ikke forstår metaforer, så jeg unngår å bruke metaforer, og hvis jeg hører at andre bruker det så prøver jeg å gjenta det hen sa med rene ord. En veldig liten ting, men som gjør arbeidsdagen litt bedre for den personen. 

Anonymkode: 98127...396

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har en kronisk autoimmun sykdom som de på jobb vet om. Sykdommen har aldri hindret meg fra å jobbe. 

Anonymkode: 8bb05...8c4

AnonymBruker
Skrevet

Min datter har sagt ho ikke kommer til å fortelle om den ene diagnosen sin. Noe og legen sa kunne være greit, eller så ville ingen tørre å ha ho i jobb pga stigmaen og det at folk kan for lite om den diagnosen

Anonymkode: a06db...607

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker det er lurt og ha en åpen kommunikasjon/ dialog med sjefen ang hvorfor en er sykemeldt, selv om det ikke er påkrevd. Sjefen har taushetsplikt. Dette gir mulighet for en felles forståelse av arb situasjonen begge veier.

Anonymkode: 7d169...62a

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Ja- men jeg har multippel  sklerose.

( jobber 50%  og er 50%ufør)

Ganske naturlig  i min situasjon  å bare ærlig  hvis jeg ikke kan motta mer enn en beskjed  om gangen(hjernetåke) og trenger hjelp å skru på bittesmå ting)  dårlig  finmotorikk. 

Syns ikke d er flaut - og møter kun forståelsefulle kollega. 

Mulig det ikke føles like lett om det er en psykisk  diagnose  :)

Anonymkode: d5443...e3a

AnonymBruker
Skrevet

Man må se an lederen. Jeg har vært temmelig ærlig med min (men ikke om alt), og har bare møtt forståelse. Hun behandler meg ikke annerledes, og jeg får fortsatt de samme fordelene og mulighetene som før. 

Anonymkode: 36e98...5c3

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...