Gå til innhold

Digital restaurant, hvorfor ber de om tips?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Var på en restaurant i Oslo.

Der satte vi oss ned, skannet en QR-kode og fikk opp menyen på mobilen og bestilte maten også via mobilen. Når den var klar fikk vi en sms om at nå kunne vi hente maten og ble da også bedt om å betale.

Det underlige er at de ber om tips i denne betalingen. Altså før maten er spist og uten at vi har hatt noen personlig kontakt med verken kelner eller servitør eller andre ansatte bortsett fra hun som stod bak disken der vi skulle hente og betale, men hun stod på mobilen hele tiden og tar ikke i kontakt.

Dessuten minnet hele lokalet om en kantine.

Hvorfor ber de om tips? Jeg ga ikke noe. Er jeg råtten?

Anonymkode: 3b38b...b8c

• Liker 3
Skrevet

Jeg hadde nok ikke gitt noe jeg heller. Mulig rundet opp en femmer eller noe, men jeg er enig i at å be om tips før en faktisk har spist, og enda mer hatt kontakt med noen blir feil. En kan jo gi tips fordi en kelner var kjempegod på å veilede og tilpasse menyen, men her var det ikke sånn. 
Tipper de spør fordi de kan, og gambler på at folk gir. Jeg hadde som sagt mest sannsynlig ikke gitt, og i hvert fall ikke summer av noen støtte betydelig. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

De spør fordi de kan. Noen betaler inn xtra. Små summer blir store over tid. Summer de ikke ville fått inn om det ikke var tips-mulighet. Koster neppe noe å bruke funksjonen, så det blir gratis penger rett i lomma. 

Anonymkode: a1879...eda

AnonymBruker
Skrevet

De kan jo spørre, men jeg tipser ikke når jeg selv gjør jobben, de som jobber i Norge på restaurant får lønn.
Jeg tipser ikke på bensinstasjonen for en burger heller. 

Anonymkode: de24a...53a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Der satte vi oss ned, skannet en QR-kode og fikk opp menyen på mobilen og bestilte maten også via mobilen. Når den var klar fikk vi en sms om at nå kunne vi hente maten og ble da også bedt om å betale.

Det underlige er at de ber om tips i denne betalingen. Altså før maten er spist og uten at vi har hatt noen personlig kontakt med verken kelner eller servitør eller andre ansatte bortsett fra hun som stod bak disken der vi skulle hente og betale, men hun stod på mobilen hele tiden og tar ikke i kontakt.

Hadde aldri i verden betalt tips for det. 

På restaurant med dyktig servitør, god mat, kontakt med hovmester/sommelier/servitører? Aaah, jeg elsker å gi tips. 

På et samlebånd? Niks. 

Anonymkode: dae0d...c07

• Liker 3
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 1.02):

Jeg syns ikke noe om å tipse før jeg har spist maten, har brent meg på det før! Du vet ikke hvordan maten eller servicen er før det!

Anonymkode: 2beb2...d13

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Og så skal vi ikke gi tips i Norge, stått i avisene flere ganger! Dette er fra andre land der tipsen er en del av lønnen. I Norge er det ikke sånn! Der har de lønnen de skal ha og tipsen blir jo fordelt på alle eller på stedet ikke på den ene!

Anonymkode: 2beb2...d13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...