AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Jeg er mulig i den situasjon at jeg blir alene etter et samboerskap. Jeg ser på Helfo at jeg ikke betaler for blå resepter siden jeg har minste uføresats. Vil jeg få mer å rutte med om jeg flytter for meg selv. Det er ingen barn i bildet. Anonymkode: 3af83...85c
Angelheart2 Skrevet 23. april #2 Skrevet 23. april Om du får mer å rutte med er vel heller tvilsomt, da det som regel er dyrere å bo alene enn sammen med noen som deler utgiftene. Men, om du har minstesats på uføretrygden, så vil du få et enslig-tillegg når du ikke er samboer/gift. Tillegget er på litt over 2000,- pr mnd. 4 3
AnonymBruker Skrevet 23. april #3 Skrevet 23. april Kansje eter tilleg på 2000kr. Evnt du har rett på bostøtte Anonymkode: d11f0...d86 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #4 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (16 timer siden): Vil jeg få mer å rutte med om jeg flytter for meg selv. Det er tvilsomt, men vi har jo ikke innsyn i deres forbruk. Generelt er det like dyrt å varme opp en leilighet for en person, som for to. Går man fra å være samboer til aleneboende, så er det ofte ikke slik at man klarer seg med 50% av plassen, så ev. husleie/boutgifter blir ofte økt kontra når man er to stykker som deler en leilighet/samme seng. Selvsagt går det an å ha dårlige samboerforhold mtp. økonomi, men generelt gir en samboer mulighet til å dele utgifter man uansett ville hatt. Uten samboeren har man MINDRE å rutte med, i prinsippet. Anonymkode: bbbe7...e5d 1 4
AnonymBruker Skrevet 23. april #5 Skrevet 23. april Merker godt at det er billigere å bo med samboer. Banalt eksempel, bare vi skal ha noe nytt, enten det er en støvsuger som ryker eller hva som helst, så deles den utgiften på to. Anonymkode: b552a...773 1 3
AnonymBruker Skrevet 23. april #6 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Merker godt at det er billigere å bo med samboer. Banalt eksempel, bare vi skal ha noe nytt, enten det er en støvsuger som ryker eller hva som helst, så deles den utgiften på to. Anonymkode: b552a...773 Godt eksempel, og disse er det mange av. Variable utgifter som en støvsuger, men også faste utgifter som leie, strøm, internett, renovasjon og mer til vil som regel være omtrent like stor utgift om man er alene eller om man deler den i to. Utrolig nok mener mange her inne at det ikke er billigere å være samboer, men det er ingen tvil om at man KAN gjøre det vesentlig billigere som samboere, enn som aleneboende. Anonymkode: bbbe7...e5d 5 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #7 Skrevet 23. april Det er en sannhet med modifikasjoner om det er billigere å være to enn en. Min eks brukte mange tusen av våre felles kroner hver eneste måned til nikotinspray, brett med Mönster, og masse elektronikk og verktøy som aldri ble brukt/ble rotet vekk og enda mer ble kjøpt inn. Han spiste også MYE mer enn meg, og kjøpte seg stadig noe mat eller kaffe ute på veien mens han kjørte. Han abbonerte på mengder med strømmetjenester og ble bare sur og tverr når jeg maste om at vi måtte rydde opp i alle disse unødvendige utgiftene. Når vi skilte lag så flyttet jeg ut fra tomannsboligen og over til leilighet, og jeg har faktisk mer å rutte med hver måned enn før.... Anonymkode: 70bcd...d6d 2 1 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #8 Skrevet 23. april Du vil få mer penger av NAV, men høyere boutgifter, så nei. Ikke mer å rutte med. Anonymkode: 6de3e...227
AnonymBruker Skrevet 23. april #9 Skrevet 23. april Det kommer jo veldig an på forbruket til den man bor med, men det er jo en grunn til at mange studenter bor i kollektiv og også venner velger å flytte sammen, nettopp fordi det har lønnet seg. Anonymkode: 8af19...9c6 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #10 Skrevet 23. april Hvis man har felles økonomi og samboer bruker masse penger på unødige ting, som beskrevet overfor her, så kan det være billigere å bo alene, men som hovedregel er det ikke det. Da jeg forlot min eksmann fikk jeg bedre råd, siden jeg betalte mye for oss begge. Han var arbeidsledig, og jeg betalte både huslån, strøm, kommunale avgifter og mat for oss og barnet vårt. Da jeg flyttet for meg selv, fikk jeg veldig mye bedre råd. Anonymkode: ae30d...277 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #11 Skrevet 23. april Kommer an på hvor du bor. Jeg klarer meg fint økonomisk som alenemor med barn med spesielle behov. Får en del bidrag og stønader. Fikk innvilget Husbanklån og tilskudd og eier nå eget hus. Men hadde heller levd fattigere og leiet enn å være ulykkelig med eks. Anonymkode: 1017b...682 2
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april Takk for alle svar! Jeg ser jeg har uttrykt meg litt klønete, det jeg ønsket å vite er om uføresatsen min vil øke som aleneboer. Dette skal jeg selvsagt sjekke ut selv også. Anonymkode: 3af83...85c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå