Gå til innhold

Lei alt folket med hunder.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 23.56):

Samme hvor en går så får en disse hundene rundt seg. Må ha blitt noe uendelig masse folk med hund siste åra?

Jeg blir lei.. de drar i bånd og skal bort til meg og eier som lissom skal trene de og går og forer dem godbit, passerer meg så hopper de i vei da, da blir det NEI og SITT og Fot.. blir mye støy. Nå begynner seriøst å bli lei det. Nå er jeg heldigvis ikke redd hunder. Men for de som er det må det jo være til tider vanskelig.

Anonymkode: 1e298...43e

Høres ut som om du bør flytte til landligere strøk

Anonymkode: 0d343...50c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og jeg liker ikke små barn, må likevel se de hver eneste dag.. Ja til enda flere hunder, og færre barn. 

Anonymkode: 2a7a1...470

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelig hvis du plages av andres hunder.

Det skjer så å si aldri at folk slipper hundene sine bort til meg når jeg er ute og går tur. Og jeg er glad i hunder, og hadde mer enn gjerne hilst på dem.

Hvis du faktisk plages av å bare SE hunder, er det i overkant spesielt.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (22 minutter siden):

Tenker du når hunden skal gå ved siden av eier når den passerer noen? Da er det mange, inkludert meg, som gir godbiter. Det er et nyttig verktøy. 

Hvorfor gjør det deg noe at andre trener sin hund med godbiter?

Da forsterker du jo bare tiggingen til hunden...

Hundene jeg har vokst opp med kunne da fint kunne gå i bånd og passere andre folk på gata uten å måtte distrahere den med noe som helst.

Anonymkode: 1e2cc...155

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hundene jeg har vokst opp med kunne da fint kunne gå i bånd og passere andre folk på gata uten å måtte distrahere den med noe som helst.

Nei, min hund tigget ikke om godbiter selv om han fikk godbiter i passering. Utenom passering så gikk han i slakt bånd og snuste som vanlig. Det gjør heller ikke andre jeg kjenner som trener med godbiter i passering.

Det er heller ikke gitt at man bruker godbiter som distrahering, det er ikke lurt å gjøre hvis det er snakk om utrygghet. Men godbiter brukt på riktig måte er en superenkel og effektiv belønning for mange hunder. For min del er det ikke noe mål om å ikke bruke godbiter. Jeg benytter meg av de verktøy som funker og som ikke er negativt for hunden.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tabris skrev (36 minutter siden):

Nei, min hund tigget ikke om godbiter selv om han fikk godbiter i passering. Utenom passering så gikk han i slakt bånd og snuste som vanlig. Det gjør heller ikke andre jeg kjenner som trener med godbiter i passering.

Det er heller ikke gitt at man bruker godbiter som distrahering, det er ikke lurt å gjøre hvis det er snakk om utrygghet. Men godbiter brukt på riktig måte er en superenkel og effektiv belønning for mange hunder. For min del er det ikke noe mål om å ikke bruke godbiter. Jeg benytter meg av de verktøy som funker og som ikke er negativt for hunden.

Jeg ser masser av hunder som går slik å tigger når jeg går bak dem og de ikke passerer noen også. Og eierene belønner og forsterker tiggingen ved å gi de godbiter hele tiden. Det er destruktivt for hunden både fordi den læres opp til at den burde drive å tigge etter godbiter hele tiden, og fordi den da går å tigger istedenfor å gå rundt å snuse i grøfta som er hunders naturlige adferd.

Det går helt fint å oppdra hunder til å bli veloppdragene og lydige med helt minimal bruk av godbiter. Og fordelene med det i kombinasjon med å bare gi hunden mat på morgenen er at hunden da ikke vil tigge etter godbiter hele tiden, og den blir mye mer interessert i godbiter de få gangene man lokker med eller belønner med det. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå får det være nok. Vi hundeeiere er hederlige folk! Det er bra å vokse opp med dyr!

Anonymkode: 7d619...cd2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg ser masser av hunder som går slik å tigger når jeg går bak dem og de ikke passerer noen også. Og eierene belønner og forsterker tiggingen ved å gi de godbiter hele tiden. Det er destruktivt for hunden både fordi den læres opp til at den burde drive å tigge etter godbiter hele tiden, og fordi den da går å tigger istedenfor å gå rundt å snuse i grøfta som er hunders naturlige adferd.

Det går helt fint å oppdra hunder til å bli veloppdragene og lydige med helt minimal bruk av godbiter. Og fordelene med det i kombinasjon med å bare gi hunden mat på morgenen er at hunden da ikke vil tigge etter godbiter hele tiden, og den blir mye mer interessert i godbiter de få gangene man lokker med eller belønner med det. 

På hvilken måte plager det deg i hverdagen, hva andre gjør med hundene sine? Enten det er trening eller tur. Skal du diktere hvordan andre skal oppdra sin hund? Har du hund selv? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er enig i at det ikke er bra om hunden går og tigger hele tiden. Men har som sagt veldig sjelden sett det slik du beskriver det, og jeg har vært aktiv i over ti år i et miljø som trener mye med godbiter. 

Man kan nok oppdra en hund med minimalt bruk av godbiter, men det er som sagt ikke et mål for meg. Hvorfor skal jeg la være å bruke et verktøy som er så effektivt og enkelt å bruke?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men hvorfor i all verden gjør det deg noe hvordan andre trener sin hund 😂

Anonymkode: bd310...d91

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vil anslå at ca hver tredje hund jeg ser på tur i parker i Oslo går med snuten stikkt opp mot lomma eller hånda til eieren i forventing av å få godbiter bare for å oppføre seg helt normalt og gå ved siden av eieren i bånd.

Det er fordi hundene trenes slik at de ikke skal være til bry for resten av folkene i samfunnet. Men nå er det gæærnt det å, at hundene er oppmerksomme på eieren og ikke alle andre rundt? 

Hundeeiere kan liksom aldri vinne! 😔

• Liker 5
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at mange farlige hunderaser er tillatt her i landet, ikke rart at folk er redde.

Anonymkode: 643cc...49e

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Koselig med hunder (og katter og andre dyr) rundt forbi, skulle gjerne vært enda fler for min del❤️ Folk som ikke liker dyr er skrudd sammen feil. 

Anonymkode: 71ba8...909

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er også lei av folk med hunder, selv om jeg har hund selv. Det er så mange som ikke har satt seg inn i hva riktig hundehold er, og da har det aldri vært så mye informasjon, filmer, kurs mm. som nå. Godbiter er ikke feil, men hvis du trener feil så blir ikke hunden trent.  

Anonymkode: b1b3d...ba7

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det virker som du tror du er en ekspert på hundetrening. La meg gjette, du er også ekspert på barneoppdragelse?

Anonymkode: c0e7c...d4b

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Problemet er at mange farlige hunderaser er tillatt her i landet, ikke rart at folk er redde.

Anonymkode: 643cc...49e

Hvilke raser tenker du på da?

Anonymkode: 5ca1f...d9b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Vil anslå at ca hver tredje hund jeg ser på tur i parker i Oslo går med snuten stikkt opp mot lomma eller hånda til eieren i forventing av å få godbiter bare for å oppføre seg helt normalt og gå ved siden av eieren i bånd.

Det plager da ikke meg om forbipasserende hunder gjør det med eieren sin. 

Anonymkode: cc218...624

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har marka som nabo, og går ofte tur der. Det står stooooore skilt om båndtvang hele året pga rådyr og elg, og beitedyr. 10 av 10 hundeeiere slipper hunden løs så fort de er utenfor boligområdet her. Jeg nekter å tro at hundeeiere har så store problemer med synet at de ikke klarer å lese. Jeg har mange ganger blitt hoppet på av hunder som "skal leke", og det er "sååååå koselig atte, den er heeeelt trygg og snill". Nei, jeg VIL ikke ha de skitne potene oppover klærne mine.  Og gangveien til skolen er full av hundedrit fordi hundeeiere bare plukker opp når noen ser dem. Ganske ofte må jeg vaske skoene til ungene fordi de har trampet i driten.

Soryy, men jeg betrakter hundeeiere som svært tilbakestående mennesker. Synd for de få som oppfører seg, men ser jeg noen med hund tenker jeg umiddelbart at dette er lite intelligente og svært egoistiske folk.

Anonymkode: 21a9f...601

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...