Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg jobber på en klinikk med dyr og opplevde noe nylig som jeg fortsatt tenker mye på. Det skjedde under en prosedyre med en hannhund, der vi trengte å holde ham rolig. En kollega (i en høyere stilling enn meg) kom inn med en dopet tispe og lot hannhunden snuse og slikke henne i skrittet som en slags “distraksjon”, siden hun var i nærheten av løpetid.

Tispa var tydelig neddopet og helt passiv, og situasjonen føltes veldig feil. Jeg prøvde å si ifra på en litt spøkete måte, fordi jeg ikke helt visste hvordan jeg skulle håndtere det, men det ble ikke tatt på alvor. Jeg endte med å si at det var ubehagelig å høre på slukkingen, og da virket det som en annen kollega var litt enig,  men det ble ikke sagt mer. Personen gikk da vekk med tispen etter jeg sa dette.

Etterpå har jeg hatt veldig vondt i magen av det hele. Jeg føler det var respektløst overfor tispa, at hun ble brukt på en måte hun ikke kunne verne seg mot. Men jeg kjenner også på dårlig samvittighet for at jeg ikke sa tydeligere ifra, og at jeg ikke vet hvordan jeg skal håndtere det, spesielt siden det var noen med mer makt som gjorde det.

Jeg lurer på hva andre tenker. Overreagerer jeg? Hva ville dere gjort i min situasjon? Og finnes det en måte å si ifra på som ikke setter meg i en vanskelig posisjon?

Setter pris på alle innspill.

Anonymkode: 38d29...594

• Hjerte 5
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Dette høres bare helt merkelig ut …

vh Dyrlege 

Anonymkode: ad941...96a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er helt for å ikke menneskeliggjøre dyr, men dette hørtes veeeeldig spesielt ut, og jeg hadde nok reagert selv, spesielt om det var min tispe som ble brukt som avledning.

Anonymkode: 7a99d...a54

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Burde jeg si ifra om at jeg ikke synes dette var innafor å gjøre? Personen er da min sjef på klinikken og. Men jeg synes det der var skikkelig uetisk selvom det «bare» er en hund og at tispa ikke merket noe. Jeg blir dårlig av å tenke på hele greia. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør særdeles mye rart med dyrene våre, inkludert å dope dem ned, impregnere dem mot deres vilje, avl og mye annet.

Man bør være forsiktig før man tillegger dyr samme rettigheter som mennesker, hvor skal det da stoppe?

I naturen er voldtekt daglig, vanlig, helt alminnelig, for eksempel. Skal vi aktivt forsøke å stoppe det? Skal vi passivt bare se det skje? Det er selvsagt forskjell, og selv om historien i HI virker noe sjelden, er det ikke akkurat et sjeldent overgrep.

Dyr forgriper seg på dyr konstant, både med og uten menneskelig hjelp. I stor grad, altså, enten det er i dyrehager, oppdrettsanlegg eller i naturen.

Anonymkode: a56e6...216

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at man ikke skal tillegge dyr menneskelige følelser. 
Samtidig tenker jeg dette kan være risikofylt, potensielt for både hannhund og tispe (og ansatte), og jeg ville ikke gjort det samme. 
Jeg er dyrlege forresten, men jobber ikke med smådyr. 

Anonymkode: 95ed1...e92

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Du overreagerer ikke. Det høres ut som et overgrep. Hva som feiler henne som gjorde det.? 

Anonymkode: 3e920...13b

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at først og fremst ville jeg hørt med leder (eller annen personell du mener er riktig å snakke med) om det er vanlig på din arbeidsplass å gjøre dette. Så ville jeg forhørt meg med andre i bransjen om dette er normalt å gjøre.

SÅ kan du gjøre deg opp en mening om du overreagerte eller ei.

Om det er vanlig å gjøre slik praksis... Så kan vi enten akseptere det, eller gjøre noe med det.

Om det ikke er normal praksis... SÅ tenker jeg det er en annen diskusjon du må ta. 

Anonymkode: 33fb5...a4c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde reagert. To grunner. Man doper ikke ned en annen hund for at han hunden skal «oppføre» seg. Ikke rett i forhold til tispa og eieren. To. Er jo nesten voldtekt for stakkar tispa. Greit at det er dyr. Men lell da. Skulla haller ha dopet ned han hunden.  

Anonymkode: 3600b...696

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi gjør særdeles mye rart med dyrene våre, inkludert å dope dem ned, impregnere dem mot deres vilje, avl og mye annet.

Man bør være forsiktig før man tillegger dyr samme rettigheter som mennesker, hvor skal det da stoppe?

I naturen er voldtekt daglig, vanlig, helt alminnelig, for eksempel. Skal vi aktivt forsøke å stoppe det? Skal vi passivt bare se det skje? Det er selvsagt forskjell, og selv om historien i HI virker noe sjelden, er det ikke akkurat et sjeldent overgrep.

Dyr forgriper seg på dyr konstant, både med og uten menneskelig hjelp. I stor grad, altså, enten det er i dyrehager, oppdrettsanlegg eller i naturen.

Det er vell forskjell på å la overgrep mellom dyr skje og å aktivt lage i stand ett "overgrep" som det beskrives i hi. Jeg antar denne tispen var også var en pasient på klinikken. Selv om jeg ikke tenker "overgrepet" i seg selv er så ille, var dette en helt forkastelig måte å behandle en annen pasient på klinikken.

Dyra trenger ro og fred etter å ha vært neddopet for undersøkelse/behandling, og ikke bli brukt som en gjenstand for å gjøre veterinærens jobb lettere. Man betaler i dyre dommer for å ha hunden hos veterinæren, så skal de bruk hunden som et slags verktøy i andre konsultasjoner?? Generelt burde de egt ha policy på å holde avstand mellom dyrene på klinikken. Både vtp smittefare og fare for skade og stress. For en hannhund kan det også skape mye ekstra frustrasjon og stress å bli eksponert for en snart løpsk tispe på den måten. For et tullete opplegg... 

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Trodde det var en uskreven regel om at dyr ikke hilser på andre dyr hos dyrlegen (eiere passer på). Noen kan være aggressiv fordi de er det fra før eller smerter, andre ha smitte, være redd. 

Gikk ut i fra at dette er noe de ansatte forholder seg til også. Så tror ikke det er normalt det du opplevde. De kjenner heller ikke dyrene like godt som eierne. Tenk om et dyr biter eller skader et annet. Vil tro sannsynligheten øker hos dyrlege når dyrene har problemer, er usikre, andre å forholde seg til osv.

Anonymkode: 9a277...85d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Til info så var tispen inne for en behandling som krevde at hun ble lagt i narkose. Så denne tispen var pasient, og ble brukt for å «distrahere» en annen pasient som var inne for noe helt annet…

Man skal ikke menneskeliggjøre dyr for mye nei, men akkurat i dette tilfellet så synes jeg dette var skikkelig ubehagelig og ekstremt unødvendig og ikke minst uetisk. Jeg tenker man skal ha respekt for dyrene og ikke minst eierne som kommer i full tiltro til at dyrene deres skal bli behandlet deretter. 

TS. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette finnes ikke greit og jeg hadde blitt rasende om en av disse var min hund.

Risikoene for smitte, skade eller for den del at en eller begge hunder reagerer negativt mentalt av en slik hendelse er kanskje ikke enormt stor, men den er der.

Dyr som dopes er tilstede, stressa og forvirra nok som det er om de ikke skal stresses ytterligere av slik uetisk håndtering.

Anonymkode: f9b3a...305

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Mennesker er også dyr, har du glemt det? Skal vi bare la folk gå rundt og voldta hverandre av den grunn? Spiller ingen rolle om voldtekt er naturlig (som du kaller det), det er vår plikt å forhindre overgrep - også når det gjelder hunder! 

Anonymkode: 7d1aa...ce8

• Nyttig 1
Skrevet

Dette er da ingenting å bry seg om, hadde derimot hannhunden fått parre den sovende tispa...DA kan man snakke om overgrep.

AnonymBruker
Skrevet

Ikke greit. Faktisk totalt uakseptabelt. Er dette på det sentrale østland har jeg nesten en anelse om hvem denne veterinæren kan være også. 

Anonymkode: 3f22f...d40

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Dette finnes ikke greit og jeg hadde blitt rasende om en av disse var min hund.

Risikoene for smitte, skade eller for den del at en eller begge hunder reagerer negativt mentalt av en slik hendelse er kanskje ikke enormt stor, men den er der.

Dyr som dopes er tilstede, stressa og forvirra nok som det er om de ikke skal stresses ytterligere av slik uetisk håndtering.

Anonymkode: f9b3a...305

Rasende ville vært uklokt. Best å beholde fatningen.

Anonymkode: 1e54b...35e

AnonymBruker
Skrevet

Dette er virkelig ikke innafor, håper du nå velger å gjøre noe med dette, i det minste snakk med nærmeste leder om hendelsen.

Anonymkode: 88cfb...ff7

• Nyttig 1
Skrevet

Føler dette er av typen vane man fikk opplæring i selv av en kollega for ørten år siden og har fortsatt med i håp om at det skal ha noe for seg. Litt som ambulansearbeideren som slår deg i hånda før han legger pvk 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...