Gå til innhold

Jeg hater fornavnet mitt og har lyst til å begynne å bruke mellomnavnet mitt. Blir det rart å bytte?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er oppkalt etter bestemor, og har et veldig gammeldags fornavn jeg ikke liker og et mellomnavn (Marie) som jeg synes er kjempefint. Fornavnet mitt er sånn typisk kjerringnavn som bare gamle damer på 80+ heter. Familien min og barndomsvenner bruker begge navnene, mens alle andre bruker bare fornavnet. Jeg angrer veldig på at jeg ikke bare introduserte meg som Marie når jeg flyttet til ny by for å studere. Jeg liker det mye bedre og føler det passer meg på en helt annen måte. Nå er jeg 25 år, snart ferdig studert og søker jobber. Jeg har tenkt litt på om jeg bare skal introdusere meg som Marie når jeg starter i ny jobb, men blir det veldig rart? Da kommer jo noen til å kjenne meg som det første navnet og andre som Marie. Overtenker jeg bare hele greia?

Anonymkode: 22b1e...aca

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan jo bare logge inn på folkeregisteret å fjerne fornavnet da, eller bytter om på fornavn og mellomnavn så Marie kommer først. 

Anonymkode: 38eb3...2ce

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper du klarer å eie det.

Jeg elsker at noen har guts nok til å ikke velge motenavn, og jeg syns det er karakter i navn som Olga, Magda, Torhild, Gudrun. (Er det i den sjangeren?) 

Alle kan ikke hete Thea, Madeleine og Linnea, og jeg håper at du en gang blir stolt over at du ikke er en av dem. 

Anonymkode: 9efc8...2e8

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Du kan jo bare logge inn på folkeregisteret å fjerne fornavnet da, eller bytter om på fornavn og mellomnavn så Marie kommer først. 

Anonymkode: 38eb3...2ce

Jeg kommer til å beholde begge navnene i Folkeregistreret uansett. Det jeg tenker på er å begynne å bruke Marie til daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er flere som bruke kun mellomnavnet sitt i dagligtalen. Ikke uvanlig det. 

Anonymkode: 89f32...955

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk det navnet du vil, jeg prøver absolutt å respektere folk med dobbeltnavn dersom de ønsker å bli kalt det ene eller det andre, og tenker ikke stort over hva de blir kalt av andre. Spesielt familie gjør jo litt som de vil når det kommer til dette. Vi har en på jobben som konsekvent kaller sjefen for bare Kari, selv om hun alltid presenterer seg som Kari Mette (oppkonstruert navn), og helt ærlig tenker jeg han er litt rar som ikke bruker det navnet hun presenterer seg med. 

Anonymkode: d91c8...962

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg gjorde det og det gikk helt fint. :) Byttet til mellomnavnet da jeg begynte på videregående, så alle som kjenner meg derfra kaller meg mellomnavnet, mens familie og venner fra tidligere kaller meg fornavnet. Jeg het mellomnavnet noen år, men nå bruker jeg fornavnet igjen. Så hos meg har det vært litt frem og tilbake, men det er ikke noe problem. Alle vet jo at jeg har to navn, og de få gangene venner/kollegaer/bekjente fra ulike tidsperioder treffes, så er det bare morsomt egentlig at de kaller meg litt forskjellig. Alle vet jo uansett hvem de snakker om. :) 

Anonymkode: 1a278...b19

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort det, og vet om flere andre som også har byttet til mellomnavnet sitt. Er det ikke litt derfor man har fått mellomnavnet da? Synes ikke det er noe rart å bytte. Jeg er 43 nå, og byttet da jeg var 18. 

Anonymkode: 64841...0a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke bare hoppe i det.

Kan sikkert være greit å få det ‘’nye’’ navnet på vitnemålet med en gang og med tanke på jobb så er det sikkert greit å bytte navn før alle blir kjent med deg.

Bare husk å ordne deg med nytt pass og det blir en runde på å endre navn hos bank, some osv. (Ikke alle instanser som automatisk får med seg navnebytte)

Jeg slettet mellomnavnet mitt for noen år siden og jeg kan ikke si at jeg angrer meg og om du angrer deg så kan du endre igjen om 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du eier ditt navn. Mellomnavn er 100% ok. Derimot sliter jeg ørlite med Marianne som blir Michelle😄

Anonymkode: 52f8f...01b

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg håper du klarer å eie det.

Jeg elsker at noen har guts nok til å ikke velge motenavn, og jeg syns det er karakter i navn som Olga, Magda, Torhild, Gudrun. (Er det i den sjangeren?) 

Alle kan ikke hete Thea, Madeleine og Linnea, og jeg håper at du en gang blir stolt over at du ikke er en av dem. 

Anonymkode: 9efc8...2e8

Det er i den sjangeren ja.. Jeg ble en del mobbet som barn også for navnet og merker det henger veldig igjen fortsatt.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kan bytte 😅.  Jeg synes ikke det er særlig stas å hete Lina. Ingen staver det korrekt.  Det blir alltid Line eller Nina. Og det går skuddår mellom hver gang jeg møter noen som heter det samme 

Anonymkode: 12d36...27f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke rart, særlig når du skal bruke mellomnavnet ditt, bare gjør det! 

Marie er kjempefint! 

Anonymkode: 1eda4...231

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Jeg er oppkalt etter bestemor, og har et veldig gammeldags fornavn jeg ikke liker og et mellomnavn (Marie) som jeg synes er kjempefint. Fornavnet mitt er sånn typisk kjerringnavn som bare gamle damer på 80+ heter. Familien min og barndomsvenner bruker begge navnene, mens alle andre bruker bare fornavnet. Jeg angrer veldig på at jeg ikke bare introduserte meg som Marie når jeg flyttet til ny by for å studere. Jeg liker det mye bedre og føler det passer meg på en helt annen måte. Nå er jeg 25 år, snart ferdig studert og søker jobber. Jeg har tenkt litt på om jeg bare skal introdusere meg som Marie når jeg starter i ny jobb, men blir det veldig rart? Da kommer jo noen til å kjenne meg som det første navnet og andre som Marie. Overtenker jeg bare hele greia?

Marie er ikke ditt mellomnavn, det er ditt andre fornavn. Mellomnavn er første etternavn.

Jeg har to fornavn ala Inger Marie, jeg kan velge å bruke bare Marie feks, på mitt gamle bankkort stod det bare Marie. 

Dette vet jeg, etter samtale med folkeregisteret. 

Anonymkode: 5c748...3e3

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke rart. Bare si du er glad foreldrene dine ga deg et valg feks ❤️

Anonymkode: 05863...021

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har selv to fornavn, det første er veldig norsk med å/ø i seg så alle venner som er engelsktalende eller folk jeg har blitt kjent med i andre land bruker mitt andre fornavn (som er mer internasjonalt) null problem. Svarer på begge to uten å tenke over det ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bare begynne å bruke Marie til vanlig. Har en nabo som det gikk flere år jeg ikke visste at hun hadde et annet navn som første fornavn. Heter forresten og Marie som andre fornavn., og måtte ta det i bruk når jeg var i Frankrike en periode. De klarte ikke å uttale det navnet jeg brukte til daglig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har et mellomnavn jeg ikke bruker daglig. Kun et barn i bhg som syntes det er gøy å si hele navnet mitt. Ellers så sier folk det navnet jeg presenterer meg med. Jeg byttet offisielt fornavn/mellomnavn når jeg byttet jobb en gang i tiden. Da var det kun 1 irriterende person som nektet å kalle meg for det nye navnet (psyko). Familien klarte det best faktisk! 

Anonymkode: fc0f8...15d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ditt navn, du er voksen og gjør som du vil. Jeg kjenner flere som bruker sitt andre fornavn som "bruksnavn", det er ikke rart i det hele tatt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...