Gå til innhold

Hvor lang tid ca bruker du på å sovne? Ev din partner?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har hatt søvnproblemer så lenge jeg kan huske. Kan huske jeg fortalte en kollega om det at jeg slet med å sovne om kvelden i 1995 allerede.

Nå bruker jeg Truxal for å få sove, da bivirkningen av denne er søvnighet og den er ikke avhengighetsskapende, sier legen. Har brukt den i årevis nå. Men av og til virker den ikke, den heller, og jeg føler meg lys våken når jeg legger hodet på puta. Ligger da i 10-15 minutter med øynene lukket og bare kjenner at "dette er ikke en kveld jeg vil sovne før om flere timer". Som oftest blir jeg liggende i sengen med øynene lukket en time eller to før jeg gir opp. Men i kveld lå jeg i nøyaktig 12 minutter før jeg ga opp og gikk ut i stua, for jeg kjente at jeg ikke kom til å sovne på lenge. Kjente ingen døsighet når jeg lukket øynene og tømte hjernen for tanker. Normalt tar det meg ca en halvtime å sovne om kveldene.

Er det å bruke en halvtime på å sovne normalt for mange? Hvor lang tid bruker egentlig "folk flest" på å sovne? Hva med deg, og din partner? Er dere ulike på det området, sånn at den ene sovner så fort hodet treffer puta, mens den andre er en nattugle?

Anonymkode: 1e6a4...1bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

En time vanligvis. Bruker Quetiapin for å sove, og det hjelper i forhold til at jeg pleide å ligge våken mye lenger. Jeg må og sove med lyd på øret. Jeg har ingen partner, synes det er flaut å ligge der og høre på en serie når jeg skal sove 🙈 

Men mine tidligere partnere har sovnet raskt. Samme med barnet mitt, han sovner vanligvis på ti minutter. 

Anonymkode: 3aace...73f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jeg heldig så sovner jeg på 15 min, men har jeg en dårlig periode så kan det fort ta langt over en time. Natt til i dag så lå jeg og vrei meg i halvannen time, og våknet igjen tre timer senere. Jeg gjør alt jeg kan for å unngå å ta sovemedisin, for jeg vet at søvnkvaliteten ikke blir like god. Tar i bruk quetiapin om jeg havner i en dårlig periode hvor jeg sliter med både innsovning og å bli værende i dyp søvn.

Samboeren min kan sovne når som helst og hvor som helst, mens tredje verdenskrig skjer utenfor døren. Aldri møtt noen med så godt sovehjerte. Han fungerer også mye bedre enn meg, med lite søvn.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

En time vanligvis. Bruker Quetiapin for å sove, og det hjelper i forhold til at jeg pleide å ligge våken mye lenger. Jeg må og sove med lyd på øret. Jeg har ingen partner, synes det er flaut å ligge der og høre på en serie når jeg skal sove 🙈 

Men mine tidligere partnere har sovnet raskt. Samme med barnet mitt, han sovner vanligvis på ti minutter. 

Anonymkode: 3aace...73f

En time altså. Nå føler jeg meg ikke så unormal. Takk for svar. 

Jeg brukte det samme medikamentet (Q) en periode på et halvt år for noen år siden, men jeg la på meg vekt i alarmerende tempo av den, så jeg sluttet etter et halvt år. De kiloene jeg brukte 6 mnd på å legge på meg, tok ett år å få av seg igjen. Så jeg gikk tilbake til Truxal, selv om Quetiapin virket mer effektivt for søvnen.

Ser at dette blir en søvnløs natt for meg. Sukk.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også innsovningsvansker. Kan være veldig trøtt, men likevel ikke få sove. Har tidvis brukt Tolvonen for å få sove, men jeg kan ikke bruke det hele tiden, for da slutter det å virke for meg, så mer en nødløsning når jeg ikke har sovet godt på flere netter. Tidligere hadde jeg heller ingen bivirkninger av Tolvonen, men nå synes jeg dette gjør meg trøtt dagen etter også, samt at det ikke bestandig virker. 

Partner sovner på under ti minutter. Veldig misunnelig på det, men også veldig bra at han har så godt sovehjerte at min uro ikke forstyrrer ham. 

Noen kvelder sovner jeg fort. Herregud så deilig det er! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Trolltunge skrev (1 minutt siden):

Noen kvelder sovner jeg fort. Herregud så deilig det er! 

Ja! De kveldene er herlige! Så deilig å gå og legge seg og krype under dyna på et kjølig soverom, og kjenne seg døsig med en gang og bare sovne fort. Så fort at man neste morgen ikke husker at man lå og ventet på søvnen, fordi den kom så fort! 🤩

ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fra et kvarter til hele natta. Men tenker en halvtime er gjennomsnitt for meg. Hvis jeg blir liggende og stresse over at jeg ikke sovner, blir det gjerne smått med søvn. Typisk hvis jeg skal tidlig opp for å ta flytoget feks. 

Anonymkode: b98e1...7fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mellom en og fire timer. Raskere en gang i blant. 

Anonymkode: b98de...14f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min samboer: 2 min

jeg: 5-20 min. Men jeg våkner minst to ganger i løpet av natten. Sovner som oftest fort igjen. Men noen ganger blir jeg liggende våken 

ingen bruker sovemedisin 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja! De kveldene er herlige! Så deilig å gå og legge seg og krype under dyna på et kjølig soverom, og kjenne seg døsig med en gang og bare sovne fort. Så fort at man neste morgen ikke husker at man lå og ventet på søvnen, fordi den kom så fort! 🤩

ts

Ja det er fantastisk! 🥰

Dessverre finner jeg liksom ikke oppskriften på at det skal skje. Føler jeg har forsøkt absolutt alt. 

Har en venninne som sovner hvor som helst på 1-2-3, og det må være en gudegave. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Har brukt 1 til 2 timer på å sovne i hele livet. Men det er utrolig nok blitt mye bedre etter fylte 50. Han bruker 3 minutter på å sovne. 

Anonymkode: 5d816...68b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sovner vanligvis på 5-10 minutter, men har perioder hvor jeg ikke klarer å sove lenge nok. Dvs våkner etter 4-5 timer, og bruker da fort en time på å sovne igjen.

Partner kan sovne fort, men han liker å lese en bok eller noe på telefonen før han skrur av lyset helt. Handler litt om å roe ned etter dagen. 

Anonymkode: bd5fb...d75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
Trolltunge skrev (2 minutter siden):

Ja det er fantastisk! 🥰

Dessverre finner jeg liksom ikke oppskriften på at det skal skje. Føler jeg har forsøkt absolutt alt. 

Har en venninne som sovner hvor som helst på 1-2-3, og det må være en gudegave. 

Jeg tror vi bare er ulike der. Noen sovner fort, andre ikke. Har selv prøvd alle gode råd som finnes, uten effekt. Aldri våget sovemedisin da. Har 1 barn som er akkurat som meg der, dessverre, bruker lang tid på å sovne hver eneste kveld. De to andre er som faren. 

Anonymkode: 5d816...68b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg brukte mange timer på å sovne før. Men fant ut at jeg slet med å tenke så himla mye før jeg sovna. Fikk tilslutt orden på tankene etter noen år. Nå sovner jeg på under en time hvis jeg har i ørepropper. Mannen min sovner  etter 2 minutter fra han lukker øynene.

Anonymkode: 28c8d...546

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei TS! 

Har du forsøkt søvnkurset til Rask psykisk helsehjelp? Om kommunen din har dette da...jeg startet i dag på dette kurset (som er gratis i regi av min kommune). Det er et beinhardt kurs å gjennomføre, men 8 av 10 opplever å få forbedret søvn! Prøv å søk dette på google: søvnkurs + rask psykisk helsehjelp + <din kommune>. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar fort et par timer, ofte kortere tid, men aldri under 30 minutter tror jeg. Samboeren min er av typen som kan legge seg, prate i to minutter om at han ALDRI kommer til å sovne også plutselig snorker han. Misunner han den, men vet at han også kan slite med søvn i perioder, så det går nok litt opp og ned for oss begge. Jeg har misbrukt både lovlige og ikke-lovlige ting for å få sove i flere år, så jeg har på en måte rotet det litt til for meg selv, vanskelig å finne søvn naturlig. Men jeg har også slitt med å sove siden jeg var barn. Da jeg var mye yngre, før jeg i det hele tatt hadde hørt om meditasjon, husker jeg at jeg pleide å ligge i sengen og prøve å slappe av bevisst i en og en kroppsdel for å tvinge meg selv til å sove, så det har på en måte alltid fulgt meg. 

Har også en tendens til å våkne i tretiden om natten nesten på automatikk, men mener jeg har lest et sted at det er relativt vanlig. 

Endret av 17.11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger meg rundt midnatt, skriver litt eller skravler med daten min og sovner rundt kl. 02:00. Er ufør, så har ikke behov for å stå opp tidlig. 

Har alltid hatt et godt sovehjerte og ikke hatt noen store problemer med å sovne. Unntaket er viss jeg ha mye tankekjør og ikke klarer å finne roen. Men det skjer heldigvis ikke så ofte... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takker så mye for alle svar. Fikk en liten aha opplevelse. Jeg begynner å skjønne at mine en til to timer søvnløs i sengen ikke er så uvanlig. Ser at mange har samme problemet med at det tar en halv evighet å sovne på kvelden.

Jeg ser at jeg skrev litt misvisende i hovedinnlegget, at det "normalt tar en halvtime ca". Men det er altså på en GOD DAG (eller kveld) at jeg sovner så fort som en halvtime. Flertallet av kvelder tar det en time i alle fall. Noen ganger nekter jeg å gløtte opp for å se på klokka for å sjekke hvor lenge jeg har ligget og ventet på søvnen, så det kan ha tatt mye tid mange ganger. Tenker at  å sjekke klokka hvert kvarter er dumt, da blir man bare stresset.

Har en venninne som jeg har kjent i årevis, og av og til har vi overnattet hos hverandre i samme dobbeltseng og så ligget og småpratet litt i sengen. Da har jeg opplevd at hun bråstanser å snakke midt i en setning fordi hun sovnet! Bare bang, på sekundet, midt i en samtale etter bare noen minutter.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...