Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg bruker alltid fiks ferdig, både når jeg kjøper og selger. Når jeg selger vil jeg jo få varen avgårde så raskt som mulig, helst innen 24 timer. Trodde dette var vanlig når man solgte brukt? Man kan også ta kontakt med selger selvom de bruket fiks ferdig. Jeg som selger mottar ikke pengene før du som kjøpet har mottatt og godkjent varen. Jeg synes fiks ferdig er ett fint tiltak for å unngå svindel på finn.

Anonymkode: ed5ae...5d9

Det tror jeg de fleste ønsker, men det er jo ofte det ikke er en mulighet 

Anonymkode: ac931...eb7

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det tror jeg de fleste ønsker, men det er jo ofte det ikke er en mulighet 

Jo, men da må man være åpen med kjøper. Jeg har også solgt ting mens jeg et på ferie, men da har jeg tatt kontakt og informert om at det tar så og så lang tid før jeg får sent pakken. Da kan kjøper enkelt velge om de vil vente eller ikke. Å ikke gidde/ ta seg tid til å pakke en ti g man har solgt før etter 13 dager synes jeg et altfor sløvt!

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo, men da må man være åpen med kjøper. Jeg har også solgt ting mens jeg et på ferie, men da har jeg tatt kontakt og informert om at det tar så og så lang tid før jeg får sent pakken. Da kan kjøper enkelt velge om de vil vente eller ikke. Å ikke gidde/ ta seg tid til å pakke en ti g man har solgt før etter 13 dager synes jeg et altfor sløvt!

Så lenge man sender innenfor fristen(e) så gjør jo ikke selger noe galt

Skrevet

Om det haster så hadde jeg sendt en melding til selger først og spurt om når varen kan sendes og at jeg vurderer å legge inn bud. Det har jeg gjort flere ganger.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Så lenge man sender innenfor fristen(e) så gjør jo ikke selger noe galt

Fristene er ikke 13 dager, da utsetter selger, noe jeg synes er frekt. Jeg selger masse på finn, og kjøper endel på finn, og lite er så irriterende som når selger ikke kan sende varen innen rimelig tid. Hadde tatt seg ut om nettbutikkene drøyde så lenge de kunne.

Skrevet

Jeg kjøper, og bruker konsekvent ikke fiks-ferdig.  Kontakter alltid selger, og spør samtidig om det er greit for hen å bruke Posten.  Får jeg ikke svar, så blir det ingen handel.  Min erfaring er at det går urimelig lang tid før jeg mottar varen. 
Bruker heller ikke HeltHjem.  To ganger har pakken havnet i pakkeboks der jeg bor, og også da gikk det lang tid. 

Når selger bruker Posten, sendes sporingsnummeret til meg.  Da vet jeg at portoen er kjøpt.  Siden jeg bruker Posten-appen ser jeg også når pakken blir innlevert og hvor den befinner seg underveis til meg.  Det er kanskje litt dyrere, men jeg sparer meg irritasjonen over å måtte vente. .

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Sånn kan det jo bli når meningen er at man ikke skal kommunisere... Når man hadde direkte kontakt, var det jo helt vanlig å være så høflig at man sa i fra dersom man ikke hadde mulighet til å sende dagen etter.

Anonymkode: 7884d...91b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor tror du at vi ikke vil ha kommunikasjon?

Fiks ferdig er jo for dere kjøpere som har lyst til det uten kommunikasjon, så det er et tilbud. Du kan både bruke fiks ferdig, og du kan sende en melding til kjøper. På mine fiks ferdig annonser velger noen fiks ferdig, noen sender melding og vil hente på døra, noen har spørsmål. Helt greit.

Anonymkode: 8cd35...5e7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er mye enklere å selge med Fiks ferdig. Man trykker bare godta og skriver koden på pakken og får pengene når varen er levert til kjøper. 

Jeg ønsker ikke å ha ansvaret for å ordne opp dersom noe skjer med sendingen og jeg allerede har fått betalt. Det har ingenting å gjøre med at jeg ikke ønsker å kommunisere.

Anonymkode: 076e2...a16

Hva gjør det mye enklere? Folk vippser pengene du får navn og adresse, legger inn info på posten eller postnord. 
Da sender du med forsikring. Er der noe galt med pakken så er det en sak mellom kjøper og Posten/postnord. 
Er det noe feil når du sender med fiks ferdig, så må du først reklamere til Finn, før du får lov eller ikke lov av Finn til å skrive en reklamasjon til Posten/postnord. 
Med fiks ferdig, så taper kjøper gebyret til finn.no men kan få pengene tilbake fra posten/postnord for frakt og den skadde varen. 
Ved dirkete salg uten fiks ferdig, betaling med kredittkort så får kjøper hele sitt utlegg refundert, enten fra fraktselskapet eller fra kredittkortselskapet. 
Det er ikke selger som er ansvarlig for å ordne opp uten fiks ferdig, det er kjøper. Men kjøper kan prøve å gå dirkete på selger, om kjøper ikke kjenner systemet, eller dersom selger ikke har pakket forsvarlig. Da er hele ansvaret på selger uansett hvilken betalingsløsning. 
Jeg har prøvd dette noen ganger. Pakker som har vært for dårlig emballert, kjøpt med fiks ferdig, og du får et hel…. Som kjøper, særlig kjøper med fiks ferdig. Du kan like godt putte pengene i ovnen, og få litt varme av dem som å tro fiks ferdig trygg betaling er verdt noe som helst når du trenger hjelp. 

Anonymkode: 05cdf...bd2

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Hva gjør det mye enklere? Folk vippser pengene du får navn og adresse, legger inn info på posten eller postnord. 
Da sender du med forsikring. Er der noe galt med pakken så er det en sak mellom kjøper og Posten/postnord. 
Er det noe feil når du sender med fiks ferdig, så må du først reklamere til Finn, før du får lov eller ikke lov av Finn til å skrive en reklamasjon til Posten/postnord. 
Med fiks ferdig, så taper kjøper gebyret til finn.no men kan få pengene tilbake fra posten/postnord for frakt og den skadde varen. 
Ved dirkete salg uten fiks ferdig, betaling med kredittkort så får kjøper hele sitt utlegg refundert, enten fra fraktselskapet eller fra kredittkortselskapet. 
Det er ikke selger som er ansvarlig for å ordne opp uten fiks ferdig, det er kjøper. Men kjøper kan prøve å gå dirkete på selger, om kjøper ikke kjenner systemet, eller dersom selger ikke har pakket forsvarlig. Da er hele ansvaret på selger uansett hvilken betalingsløsning. 
Jeg har prøvd dette noen ganger. Pakker som har vært for dårlig emballert, kjøpt med fiks ferdig, og du får et hel…. Som kjøper, særlig kjøper med fiks ferdig. Du kan like godt putte pengene i ovnen, og få litt varme av dem som å tro fiks ferdig trygg betaling er verdt noe som helst når du trenger hjelp. 

Å slippe styret med posten og postnord. Du skriver kun ett nummer/ref bokstaver på pakken og ferdig. Å sende uten fiks ferdig tar mer av min tid. Jeg har sluttet helt med det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (1 time siden):

Jeg kjøper, og bruker konsekvent ikke fiks-ferdig.  Kontakter alltid selger, og spør samtidig om det er greit for hen å bruke Posten.  Får jeg ikke svar, så blir det ingen handel.  Min erfaring er at det går urimelig lang tid før jeg mottar varen. 
Bruker heller ikke HeltHjem.  To ganger har pakken havnet i pakkeboks der jeg bor, og også da gikk det lang tid. 

Når selger bruker Posten, sendes sporingsnummeret til meg.  Da vet jeg at portoen er kjøpt.  Siden jeg bruker Posten-appen ser jeg også når pakken blir innlevert og hvor den befinner seg underveis til meg.  Det er kanskje litt dyrere, men jeg sparer meg irritasjonen over å måtte vente. .

Man kan fint velge Posten som transportmetode på Fiks Ferdig. Og man får sporing på Posten-appen også da.

Virker som mange tror at Fiks Ferdig kun  har Helt Hjem som eneste alternativ?

Anonymkode: 50361...e25

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Posten har mistet en pakke som ble sendt via Fiks Ferdig. Jeg etterlyste pakken aller først via Posten, da Posten ikke fant den, kontaktet jeg Finn. Det var null problem å få ordnet opp i.

AnonymBruker
Skrevet

Sååå enig med deg ts 👍👍

Anonymkode: 3cdc2...1b3

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Man kan fint velge Posten som transportmetode på Fiks Ferdig. Og man får sporing på Posten-appen også da.

Virker som mange tror at Fiks Ferdig kun  har Helt Hjem som eneste alternativ?

Ok..  Det visste jeg ikke.  

Skrevet

Når man har lagt til rette for handel uten noe særlig kommunikasjon, så er det Finn.no sine egne regler som gjelder. Dette må du snakke med Finn om. Selgerne gjør alt etter boken.

Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Å slippe styret med posten og postnord. Du skriver kun ett nummer/ref bokstaver på pakken og ferdig. Å sende uten fiks ferdig tar mer av min tid. Jeg har sluttet helt med det.

Tror det er mange som gjør det fordi det er mye enklere prosess. De fleste vil jo bare at dette skal gå raskt og smertefritt. Det er ikke noe mer hokuspokus enn det.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fristene er ikke 13 dager, da utsetter selger, noe jeg synes er frekt. Jeg selger masse på finn, og kjøper endel på finn, og lite er så irriterende som når selger ikke kan sende varen innen rimelig tid. Hadde tatt seg ut om nettbutikkene drøyde så lenge de kunne.

Vet ikke fristene, var du som skrev 13 dager. Veldig mange nettbutikker, spesielt de største drøyer så lenge de kan

AnonymBruker
Skrevet
Amossa skrev (34 minutter siden):

Ok..  Det visste jeg ikke.  

Man kan velge mellom Posten, PostNord og Helthjem og som selger kan man velge alle

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo sende melding til selger selv om vedkommende selger med Fiks Ferdig? Jeg bruker det selv, mye bedre enn å melde fram og tilbake. Som kjøper er det jo også en ekstra sikkerhet med betaling - man stopper utbetalingen til selger hvis noe er feil med varen.

Anonymkode: 1a7b6...282

Skrevet

Opplever av og til det motsatte jeg. Kjøper henter ikke varen før siste dag. Pengene ligger bare på vent. Irriterende. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...