AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Er det mulighet for at den ene parten kan kjøpe bolig uten at den andre er involvert i Lånet? Ikke at det er hemmelig, men når den ene parten har for dårlig økonomi til å kjøpe men den andre egentlig kan finansiere et rimelig hus på egenhånd. Er det egentlig mulig? Anonymkode: 47295...450
LeneXCII Skrevet 22. april #2 Skrevet 22. april Du kan jo kjøpe hva som helst bare du har penger til det.. 8
AnonymBruker Skrevet 22. april #3 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Er det mulighet for at den ene parten kan kjøpe bolig uten at den andre er involvert i Lånet? Ikke at det er hemmelig, men når den ene parten har for dårlig økonomi til å kjøpe men den andre egentlig kan finansiere et rimelig hus på egenhånd. Er det egentlig mulig? Anonymkode: 47295...450 Så lenge du ikke trenger å ta pant i felles bolig så går det greit. Anonymkode: d859e...d81 6
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Skrevet 22. april Du kan selvsagt kjøpe et hus om du har midler til det/får lån. Ektefelle trenger ikke å bli informert så fremt det ikke tas pant i felles bolig. Men, husk at huset inngår i felleseiet og verdiene deles når ekteskapet opphører. Det gjelder forøvrig også midlene hvis du ikke kjøper hus. Anonymkode: 160f1...72c 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan selvsagt kjøpe et hus om du har midler til det/får lån. Ektefelle trenger ikke å bli informert så fremt det ikke tas pant i felles bolig. Men, husk at huset inngår i felleseiet og verdiene deles når ekteskapet opphører. Det gjelder forøvrig også midlene hvis du ikke kjøper hus. Anonymkode: 160f1...72c Når jeg søkte lån i forhold til hytte, hvor det kun er jeg som skal stå som eier - så forlangte begge bankene jeg var i kontakt med, at ektefelle godtok at de innhentet opplysninger fra skatteetaten (dvs lønn, formue, lån, arbeidsforhold). Så ektefelle blir informert. Dette selv om lånet er null problem og betjene for meg, og EK-andel nærmere 70%. Dersom den andre har dårlig økonomi, ville jeg ha vurdert særeie/ektepakt. Anonymkode: bdcac...6f5 4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (1 time siden): Du kan selvsagt kjøpe et hus om du har midler til det/får lån. Ektefelle trenger ikke å bli informert så fremt det ikke tas pant i felles bolig. Men, husk at huset inngår i felleseiet og verdiene deles når ekteskapet opphører. Det gjelder forøvrig også midlene hvis du ikke kjøper hus. Anonymkode: 160f1...72c Jeg er ingen ekspert, men de pengene/formuen du hadde med inn i ekteskapet skal du også ha med ut etter norske regler (som ikke er de samme som hollywood-reglene man ser på film slik mange tror). Hvis du allerede hadde f eks to millioner da dere ble gift, enten på konto eller i en leilighet eller noe annet, så spiller det ingen rolle om de to millionene står på konto eller er i et hus hvis dere blir skilt. Du skal ha det tilbake hvis dere skilles og huset selges. Kun penger dere har tjent mens dere var gift skal deles. Men alle kan jo ha egne avtaler rundt dette. Mange har det. Spør en advokat om hjelp? Anonymkode: 5ed19...3c4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Er det mulighet for at den ene parten kan kjøpe bolig uten at den andre er involvert i Lånet? Ikke at det er hemmelig, men når den ene parten har for dårlig økonomi til å kjøpe men den andre egentlig kan finansiere et rimelig hus på egenhånd. Er det egentlig mulig? Anonymkode: 47295...450 Ingenting er umulig, men for å ikke trø feil er det smart å bruke advokat. Sannsynligvis er det smarteste å opprette særeie. Da må ting gjøres på rette måten… Anonymkode: 11e15...3b4 3
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april Ektefelle må samtykke i pantsettelse av felles bolig uavhengig av om ektefellen er medeier i boligen eller medlåntaker. Det er mulig å kjøpe og låne alene, men ikke uten at ektefelle vet det. Hvis det er en utleiebolig, er det helt uproblematisk. Anonymkode: 9ab06...f91
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april Jeg kjøpte bolig for 10 år siden uten at min ektefelle var involvert. Jeg skrev i lånesøknaden at jeg var gift, men søkte lån kun basert på egen inntekt og EK da min ektemann jobbet i utlandet. Fikk ikke et stort lån, men jeg fikk lån. Og både lånet og boligen står kun på meg. Banken gjorde heller ikke noe forsøk på å kontakte min ektemann (de fikk verken navn, telefonnummer eller epostadresse - og spurte heller ikke om det). Anonymkode: 78ac4...4d4 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Jeg kjøpte bolig for 10 år siden uten at min ektefelle var involvert. Jeg skrev i lånesøknaden at jeg var gift, men søkte lån kun basert på egen inntekt og EK da min ektemann jobbet i utlandet. Fikk ikke et stort lån, men jeg fikk lån. Og både lånet og boligen står kun på meg. Banken gjorde heller ikke noe forsøk på å kontakte min ektemann (de fikk verken navn, telefonnummer eller epostadresse - og spurte heller ikke om det). Anonymkode: 78ac4...4d4 Har du ikke opprettet særeie her, så kan du havne i virkelig trøbbel. Anonymkode: 11e15...3b4 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april Tusen takk for alle svar. Ts Anonymkode: 47295...450
AnonymBruker Skrevet 23. april #12 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (14 timer siden): Jeg kjøpte bolig for 10 år siden uten at min ektefelle var involvert. Jeg skrev i lånesøknaden at jeg var gift, men søkte lån kun basert på egen inntekt og EK da min ektemann jobbet i utlandet. Fikk ikke et stort lån, men jeg fikk lån. Og både lånet og boligen står kun på meg. Banken gjorde heller ikke noe forsøk på å kontakte min ektemann (de fikk verken navn, telefonnummer eller epostadresse - og spurte heller ikke om det). Anonymkode: 78ac4...4d4 Dette var 10 år siden, ikke i dag. Anonymkode: d859e...d81 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #13 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (17 timer siden): Er det mulighet for at den ene parten kan kjøpe bolig uten at den andre er involvert i Lånet? Ikke at det er hemmelig, men når den ene parten har for dårlig økonomi til å kjøpe men den andre egentlig kan finansiere et rimelig hus på egenhånd. Er det egentlig mulig? Anonymkode: 47295...450 Selvfølgelig er det mulig, den som eier står for lånet og alt som har med forbedring av huset å gjøre, den som ikke eier, betaler halvparten av faste utgifter pluss et par tusen for slitasje feks. Anonymkode: a4127...f0a 1
AnonymBruker Skrevet 23. april #14 Skrevet 23. april AnonymBruker skrev (15 timer siden): Når jeg søkte lån i forhold til hytte, hvor det kun er jeg som skal stå som eier - så forlangte begge bankene jeg var i kontakt med, at ektefelle godtok at de innhentet opplysninger fra skatteetaten (dvs lønn, formue, lån, arbeidsforhold). Så ektefelle blir informert. Dette selv om lånet er null problem og betjene for meg, og EK-andel nærmere 70%. Dersom den andre har dårlig økonomi, ville jeg ha vurdert særeie/ektepakt. Anonymkode: bdcac...6f5 Det er vel fordi ektefeller er solidarisk ansvarlig for gjeld. Derfor må de se total gjeld for dere to. Anonymkode: 67a78...0a5
AnonymBruker Skrevet 23. april #15 Skrevet 23. april Ektefeller har også forsørgelsesplikt. Det vil si at dersom din ektefelle ikke tjener nok til ordinært livsopphold, eller nok til å dekke livsopphold for egne eller felles barn, så vil en større andel av dine tilgjengelige midler «spises opp» av å dekke inn minus hos familien som helhet. Derfor skal ektefelle inn i lånesaker for vurdering av husholdningsøkonomien som helhet, uavhengig av hvem som er låntaker. Særkullsbarn skal også inn i saken, med betegnet full eller delvis omsorg, samt hvem av dere som er forelderen. Anonymkode: f81eb...7ac
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå