Gå til innhold

Graviditet og sovestilling - når alt blir vondt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er snart 30 uker på vei med mitt tredje barn, og synes det har blitt vanskelig å finne gode, langvarige liggestillinger de siste ukene. 

Som ikke-gravid sover jeg godt, og veksler mellom å sove på både sidene, magen og ryggen. Som gravid har sovestillingene forsvunnet fra meg, en etter en :P Å sove på magen ble uaktuelt helt fra starten, først pga. veldig ømme bryster, så pga. magestørrelse. De siste ukene har det også føltes ubehagelig å ligge på ryggen, og man skal jo heller ikke det, så vidt jeg har forstått, pga. press på noen blodårer, når man er er i tredje trimester. Dermed er det bare å ligge på sidene igjen. Men når jeg kun ligger på sidene, får jeg så vondt i hoftene (hofteleddene) og bekkenet! De siste nettene har jeg blitt liggende mye våken pga. smerter.

Jeg bruker en pute (eller to) mellom beina, men får vondt likevel. Trenger å avlaste med andre stillinger, men så er det ingen som fungerer. Noen ganger har jeg prøvd å legge meg i en slags halvveis på sida, halvveis på magen-stilling, med det ene beinet trukket opp og pute under magen. Men ikke optimalt det heller, og føler litt at jeg skviser babyen :P Mulig jeg må begynne å sitte og sove :vetikke:

Er det noen andre her som vil dele erfaringer, råd og tips? Hvordan sover/ligger dere andre gravide i siste trimester? 

Anonymkode: 7fb60...861

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Er i uke 29 og har foreløpig sluppet unna med å ligge på sidene, og litt sånn halvveis på siden/magen som du nevner. Begynner derimot å kjenne det i hoftene så vet jo at det kan bli mer utfordrende i månedene som er igjen.

Har egentlig ikke så mange andre råd enn å prøve så godt det går, og dersom du har mulighet så prøv å hvile litt på dagtid også ❤️ innspurten igjen nå!

Anonymkode: da9d5...5cc

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sov halvveis på siden. En pute under magen, en mellom beina og en større pute bak ryggen. Skiftet fra ene siden til den andre 1-2 ganger i løpet av natta’n, når jeg uansett måtte opp på do. 

Når jeg først sovna så sov jeg tungt, men var jo helt ødelagt i rygg og bekken når jeg stod opp 🙈 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du må bare finne en komfortabel stilling, om det så er halveis på magen eller på ryggen.. 

Prøv å sitteligge, bygg og med puter rundt deg. Det samme når du ligger halveis på magen, legg deg over en god og stor pute som er med på ta presset på magen. 

Jeg sov tidligere ikke noe godt selv på det stadiet, jeg våknet for å tisse hele tiden. Bare noen mnd igjen nå, før du et ordet av det så er graviditeten historie. 

Anonymkode: 3ba02...b27

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sklilaken var genialt, da ble det lettere å snu seg.

Anonymkode: f52ce...859

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sov sittende i senga jeg. Hotellpute bak ryggen og en til i korsryggen. Eneste som fungerte for meg i omtrent 5 måneder, pga reflux og bekkensmertene 

Anonymkode: 47360...40c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg er 32 uker og kjenner meg så igjen i det du skriver! Er vandt med å ligge på siden halvveis over på magen når jeg sover, og gjør forsåvidt det litt enda, men føler som deg at jeg skviser baby…

Har begynt å få mer vondt i hofter og rygg de siste par ukene, våkner ofte om morgenen med ømme og vonde hofter. Savner å kunne ligge på ryggen, blir fort kvalm og svimmel av det.

Noe som har hjulpet meg litt er gravidpute mellom beina når jeg ligger på siden. Føler det avlaster hoftene! 
Jeg har bbhugme, men de fleste puter hjelper nok☺️

Anonymkode: 95f5c...8cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Takk for svar og tips!

Har de siste par nettene brukt ammepute mellom beina :P Det hjalp faktisk litt bedre enn vanlig pute, siden ammeputa er tjukkere/hardere. Og selvfølgelig større og mer upraktisk :ler: Men alt for å avlaste hoftene litt mer.

Jeg sover også med hotellpute. Og et par vanlige puter... Snart ikke plass til noe mann i dobbeltsenga.

Tar gjerne imot flere tips! :D 

Anonymkode: 7fb60...861

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg sover kun på sidene og har gjort det hele veien, har termin denne uka. Eneste som funker er bbhugme for min del. For min del er det verste det å snu seg fra en side til en annen pga bekkensmerter. Holder beina samlet og sånn men er helt grusomt allikevel, spesielt nå på slutten med den gigantiske magen i tillegg. Gleder meg til å bevege meg fritt rundt i senga igjen 😅

Anonymkode: 45a90...295

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...