Gå til innhold

Får ikke adoptere katt fra Dyrebeskyttelsen fordi de mener vi bor ved en for trafikkert vei

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Høres helt sykt ut, og også veldig utdatert holdning ang innekatter. Fryktelig trist at disse organisasjonene som liksom skal være til katters beste, gjør og sier så mye rart. Vil ha 1000% perfekte eiere og bosted, og det finnes ofte ikke.

Jeg også prøvde i ca 2 år. Fikk beskjed om at leiligheten var for liten. Den er på rett under 60 kvadrat, med balkong. Til slutt ga jeg opp tanken med å hjelpe en katt som hadde fått en vanskelig start på livet, og sjekket ut finn. Tilfeldigvis fikk jeg nettopp en slik katt der, men det var vertfall mulig å skaffe meg katt via den ruten.

Utrolig frustrerende. Klager på at altfor mange katter lever på gata, at de har fullt og ikke kan ta inn flere, men så er de så strenge at nesten bare personer med villa og privat hage går adoptere. Det henger ikke ihop i det hele tatt.

Som ordtaket sier, ikke la det beste bli det godes fiende. Eller noe slikt 😅

Anonymkode: 1b84b...be2

Ikke engang folk med villa og privat hage får adoptere, vi (jeg er TS) har både villa og stor, privat hage, men ingen bønn likevel, når biler kan kjøre i 40 km/t i veien utenfor gjerdet 😅

ts

Anonymkode: f5e0e...00c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finnes det noen her som virkelig har hatt en katt? En katt er en katt, totalt unik en annen katt. Dette vil si at om en katt klarer navigere og forstå traffikerteveier eller jernbane. Så behøver ikke andre katter å gjøre det. Dyrebeskyttelsen(sære som de er) vet dette, forstår dette fordi de jobber med dyr.(noen av de, mange i dyrebeskyttelsen er totalt uvitende) 

Det er skremmende å se en så uvitenhet her inne over levende vesner :( særlig folk som påstår de er både dyreeiere og foreldre.

Anonymkode: 34b79...e92

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

En katt er en katt, totalt unik en annen katt. Dette vil si at om en katt klarer navigere og forstå traffikerteveier eller jernbane. Så behøver ikke andre katter å gjøre det. Dyrebeskyttelsen(sære som de er) vet dette, forstår dette fordi de jobber med dyr.(noen av de, mange i dyrebeskyttelsen er totalt uvitende) 

Det er skremmende å se en så uvitenhet her inne over levende vesner :( særlig folk som påstår de er både dyreeiere og foreldre.

Og du tenker at ingen andre enn de som er engasjert i Dyrebeskyttelsen vet dette?
Folk vet da langt bedre om boligen og området de bor i er egnet for dyr, enn en utenforstående som synser og ser på et kart. 

De i dyrebeskyttelsen trenger overhodet ikke ha noe mer kunnskap om katter eller andre dyr enn andre folk, det er ingen krav om utdanning innen dyr for å jobbe i Dyrebeskyttelsen. Jeg har aldri jobbet der, og vil trygt påstå at jeg har langt mer kunnskap om dyr enn de fleste av dem (ja, jeg har utdannelse innen faget). 

Det er ikke uvitende eller kunnskapsløst og tenke at dyr har det langt bedre i et hjem hvor de er ønsket, enn på en omplasseringsinstitusjon som i tillegg er full av andre dyr. Så er kanskje ikke hjemmet perfekt på alle måter, men det er da uansett å foretrekke fremfor en kennel. 

Anonymkode: 72ccf...1d5

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dessverre så er det flertall av de som jobber i dyrebeskyttelsen som er sosialt totalt blottet for sunn fornuft. Greit at de skal ha noen kriterier for hvem som kan få adoptere dyr, men de klarer jo ikke å bruke sunn fornuft. Gammeltanten min ville adoptere katt fra dyrebeskyttelsen, men fikk nei fordi hun bodde for nær trafikkert vei…… hun bor på en stor gård, med kun gårdsvei så langt du kan se…..nærmeste typ trafikkert vei er ca 8km😆 Hun fikk 2 katter fra finn.no i stedet for, og de to lever nå det gode gårdslivet💜

Anonymkode: 1daed...406

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv hos dyrebeskyttelsen i Fredrikstad.

Vi har hentet katt der og ingen kommentar på at vi bor nærme 80 sone hovedvei, og toglinje. 

Vi reiste selv bekymringen om toglinjen som er noen meter fra huset.

Der var kommentaren at de ikke har hørt noe særlig ulykker med katter og toglinjer, og vi fikk med oss en nydelig pus hjem 😃

Anonymkode: 49fe4...dd9

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Prøv hos dyrebeskyttelsen i Fredrikstad.

Vi har hentet katt der og ingen kommentar på at vi bor nærme 80 sone hovedvei, og toglinje. 

Vi reiste selv bekymringen om toglinjen som er noen meter fra huset.

Der var kommentaren at de ikke har hørt noe særlig ulykker med katter og toglinjer, og vi fikk med oss en nydelig pus hjem 😃

Anonymkode: 49fe4...dd9

Takk for tips 🥰

ts

Anonymkode: f5e0e...00c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De kan være veldig firkantet.  Jeg fikk også nei, siden det på kartet ser ut som jeg bor klin inntil motorveien, men slik landskapet er bygd ut må man gå nesten en km og passere støyskjerming for å komme seg ut ditt. Det er heller ingenting som er attraktivt for katter den veien og det er sjeldent med påkjørsler. 

Anonymkode: e8ff3...3f1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 21.54):

Jeg kan skjønne det litt. En familie jeg kjenner bor i et fint hus rett ved en ganske trafikkert vei. Det er 2-3 meter til veien som er mellomtraffikert vei med mye biler og en bussrute. Derifra en riksvei 100 meter lenger vekke med enorm trafikk.

Alle kattene deres er blitt påkjørt. Vi snakker om ti katter på 10 år😪

Anonymkode: 5eed4...87e

Da må de jo slutte å skaffe seg katter. 

Anonymkode: fe1ce...2a8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 22.02):

Jeg fikk avslag fordi jeg ønsket innekatt. Ikke ukjent det. Jeg var villig til å ta inn en katt som er døv eller blind, eller gammel. Var villig til å stå på venteliste for en slik katt som måtte være innekatt. Fikk beskjed om at slike katter er sjeldent de har tilgjengelig. Noe som ikke er sant, da jeg hadde fulgt med i lengre tid hvor de hadde katter som måtte være inne av flere forskjellige årsaker. Fikk streng beskjed om at de tillater ikke innekatter, bare når det er helsemessige årsaker til at katten ikke kan ut. 

Under to uker senere fikk de inn en gammel katt som måtte være inne, og en døv ungkatt som måtte være inne. Jeg tok kontakt igjen, så dum som jeg er. Måtte forklare alt på nytt. Fikk beskjed om at de to var lovet vekk og at jeg heller burde sjekke finn.no om innekatt var så viktig for meg. De hørtes så forbanna frekke og spydige ut. Det ble skrevet ordrett slik, "om det er så viktig for deg". 

Jeg leide bolig midt i sentrum. Leide på ubestemt tid og planen var å slippe katten ut om mulig når jeg flyttet. Jeg luftet tanken om å være fosterhjem mens jeg bodde der jeg bodde. Fikk beskjed om at mitt syn på kattehold ikke var forenelig med deres, altså at jeg tillot innekatt. Dette var i starten av juni, like før fellesferien. Bare uker senere så sto de å grein i lokalavisen etter folk.  

Skaffet meg en kattunge på finn.no, flyttet 2 år etterpå. Slapp katten ut, ble påkjørt og drept 1 år etterpå. 
Har nå innekatt som aldri skal ute. Og det er ikke katt fra dyrebeskyttelsen, for fuck dem! Makan til frekke folk har jeg aldri i mitt liv opplevd. 

Anonymkode: 9d407...736

Det er dyreplageri å holde katter inne uten mulighet til å gå ut. De trenger frihet akkurat som oss mennesker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Finnes det noen her som virkelig har hatt en katt? En katt er en katt, totalt unik en annen katt. Dette vil si at om en katt klarer navigere og forstå traffikerteveier eller jernbane. Så behøver ikke andre katter å gjøre det. Dyrebeskyttelsen(sære som de er) vet dette, forstår dette fordi de jobber med dyr.(noen av de, mange i dyrebeskyttelsen er totalt uvitende) 

Men altså, det er jo bedre at 20 katter lever lykkelig i 3 år hos gode familier og blir påkjørt av toget, enn at 20 andre katter aldri blir reddet fra nød og smerter fordi Dyrebeskyttelsen har fulle hus pga urealistiske krav. 

Vi hadde 20 (20!!!) sultne løskatter rundt dørene i tre år før Dyrebeskyttelsen hadde kapasitet til å hjelpe fordi det var "fullt". Da er det fader meg provoserende om de er fulle fordi folk bor ved siden av en vei. Som om ikke løskatter bor ved trafikkerte veier!? 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Det er dyreplageri å holde katter inne uten mulighet til å gå ut. De trenger frihet akkurat som oss mennesker.

Ja den blinde katten hadde nok blitt glad du. 

Anonymkode: cd18a...e45

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke bli fosterhjem en gang fordi jeg bor ved en trafikkert vei.

Har selv innekatt med utebur og nettingsikkret vinduer og dører.Min pus har aldri rømt og hun er en bengal som kan  åpne alt. 

De mener at rømningsfaren er så stor at de ikke kunne godkjenne hjemmet som fosterhjem 🤦‍♀️😮‍💨

Så ja, de sitter med unødvendig mange katter fordi de er for sære.

Anonymkode: 06bf5...c06

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 timer siden):

Høres helt sykt ut, og også veldig utdatert holdning ang innekatter. Fryktelig trist at disse organisasjonene som liksom skal være til katters beste, gjør og sier så mye rart. Vil ha 1000% perfekte eiere og bosted, og det finnes ofte ikke.

Jeg også prøvde i ca 2 år. Fikk beskjed om at leiligheten var for liten. Den er på rett under 60 kvadrat, med balkong. Til slutt ga jeg opp tanken med å hjelpe en katt som hadde fått en vanskelig start på livet, og sjekket ut finn. Tilfeldigvis fikk jeg nettopp en slik katt der, men det var vertfall mulig å skaffe meg katt via den ruten.

Utrolig frustrerende. Klager på at altfor mange katter lever på gata, at de har fullt og ikke kan ta inn flere, men så er de så strenge at nesten bare personer med villa og privat hage går adoptere. Det henger ikke ihop i det hele tatt.

Som ordtaket sier, ikke la det beste bli det godes fiende. Eller noe slikt 😅

Det er dyreplageri å holde katt innelåst i bolig. Den trenger frihet og plass å bevege seg på. Og få være ute. Tenk om du ble låst inne på 60 kvm resten av livet ditt uten mulighet til å noengang gå ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Dessverre så er det flertall av de som jobber i dyrebeskyttelsen som er sosialt totalt blottet for sunn fornuft. Greit at de skal ha noen kriterier for hvem som kan få adoptere dyr, men de klarer jo ikke å bruke sunn fornuft. Gammeltanten min ville adoptere katt fra dyrebeskyttelsen, men fikk nei fordi hun bodde for nær trafikkert vei…… hun bor på en stor gård, med kun gårdsvei så langt du kan se…..nærmeste typ trafikkert vei er ca 8km😆 Hun fikk 2 katter fra finn.no i stedet for, og de to lever nå det gode gårdslivet💜

Anonymkode: 1daed...406

Da ser de tydeligvis bare på et kart at det er en vei der uten å sjekke noe mere opp, eller de har veldig harde kriterier. Bolig uten vei. Bare gå sti i en mil. Altså huset der du skulle tru at ikkje nåken kunne bu.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Det er dyreplageri å holde katt innelåst i bolig. Den trenger frihet og plass å bevege seg på. Og få være ute. Tenk om du ble låst inne på 60 kvm resten av livet ditt uten mulighet til å noengang gå ut. 

Lag din egen tråd, nå oppleves du bare som spam som forsøker å avspore tråden

Anonymkode: 526d6...acf

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Der er den komisk utdaterte holdningen ja. Skal ikke svare utfyllende for det er offtopic, men det kommer an på kattens bakgrunn og til en viss grad rase, og selvsagt helse, og om eieren er mye hjemme eller ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 22.28):

Og du tenker at ingen andre enn de som er engasjert i Dyrebeskyttelsen vet dette?
Folk vet da langt bedre om boligen og området de bor i er egnet for dyr, enn en utenforstående som synser og ser på et kart. 

De i dyrebeskyttelsen trenger overhodet ikke ha noe mer kunnskap om katter eller andre dyr enn andre folk, det er ingen krav om utdanning innen dyr for å jobbe i Dyrebeskyttelsen. Jeg har aldri jobbet der, og vil trygt påstå at jeg har langt mer kunnskap om dyr enn de fleste av dem (ja, jeg har utdannelse innen faget). 

Det er ikke uvitende eller kunnskapsløst og tenke at dyr har det langt bedre i et hjem hvor de er ønsket, enn på en omplasseringsinstitusjon som i tillegg er full av andre dyr. Så er kanskje ikke hjemmet perfekt på alle måter, men det er da uansett å foretrekke fremfor en kennel. 

Anonymkode: 72ccf...1d5

Selvom jeg er kritisk til hvor strenge de er så har jeg en viss forståelse for det også, for det er mange katter (og dyr) som bor hos eiere som ikke tar vare på dem, og dyrebeskyttelsen mm vet om mange fæle historier. Likevel blir det så totalt feil når behovet for nye hjem er skrikende stort, og mange katteelskere ikke får adoptere pga ditt eller datt ikke er 100% perfekt.

Helt enig i at mange av oss sitter på både mye kunnskap og erfaring, og det har ikke nødvendigvis personene i dyrebeskyttelsen eller lign organisasjoner. Jeg har blant annet lest meg opp på det mye of kattehold, som sunn mat, kroppsspråk, helseutfordringer, forsikring mm. I tillegg til erfaringen med å ha hatt katt i hele barndommen og deler av voksenlivet. Man lærer seg å kjenne sin egen katt meget godt, å "lese" når han ønsker fred og når han ønsker kos og oppmerksomhet, små bevegelser i ører og øyne, halens posisjon osv osv. Jeg begynner sikkert snart å blinke sakte til mennesker også 😂

Det kan faktisk være frustrerende til tider å snakke med ansatte på fx Musti når det kommer til mat, fordi de er først og fremst selgere, har en vegg hver med RC og Hill's, og vet ikke nok om det negative med tørrfôr.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig trist at så mange har dårlige erfaringer med dyrebeskyttelsen. 
Jeg er forvert(ikke i dyrebeskyttelsene på Østlandet) og i vår verden finnes drømmekatten til de fleste. 
Jeg som forvert kjenner kattene jeg har. Jeg vet hvem som vil ut, og hvem som vil være inne. Jeg vet hvem som trives blant andre katter og barn, og hvem som vil være alene. Og bor du nærme en vei og har både barn og andre dyr, ja da finnes katten for deg hos oss. 

Katter blir dessverre påkjørt. Jeg har en kjenning som bor nærme en trafikkert vei med 50-sone. Opp gjennom årene har de mistet omtrent fire katter. De fikk adoptere hos oss likevel, men innekatter. Innekatter har det nemlig like bra som utekatter og til og med bedre. Så lenge de får mental stimuli og fysisk aktivitet. 

Og ofte adopterer vi ut katter som egentlig skal være utekatter, men som er innekatter likevel. Ene katten vi var forverter til hadde gått ute og kjempet i 3-4 år. Han vil ikke ut mer. Han lever det beste livet på en gård, men som innekatt. 
Trist at så mange i dyrebeskyttelsen skal være så trangsynte. Det ødelegger hele organisasjonen og ryktet vårt. Men ikke alle er like sære, jeg lover!

Anonymkode: 1c809...b75

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser at den 10 år gammle katten jeg ønsket å adoptere fra DOOA for 8 måneder (!!!) siden enda er hos dem... er det mulig

Anonymkode: 7c4ae...92e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gps på mine, de går ikke langt fra huset! Går de utenfor grensen jeg har satt opp, plinger det i telefonen, og de er bare ute når jeg er hjemme. 
Lurer på om jeg hadde fått adoptere…

IMG_2701.png

Anonymkode: 9acea...4bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...