Gå til innhold

Kan jeg kamuflere bort svettelukt fra jakkeermer?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Allværsjakke kan bety så mangt...

Bruker du den på løpeturer? Fjellturer? Kjøre til og fra jobb? Sykle en time til jobb? Ute å leker med barn? Lange turer med hunden? Rideturer eller skiturer?

Bruker du jakken til aktiviteter som du blir varm og svett av? Eller mer en rolig hverdagsjakke?

Får du vanligvis store svetteringer av lite aktivitet? Tenker da uten jakka på... Lukter det ofte stramt svette uten at du går med jakke?

Anonymkode: 4d207...e7b

Det er ment å være en rolig hverdagsjakke. som tåler både regn og sol. 

jeg har ikke opplevd at det det lukter mye svette når jeg går uten jakke. 

jeg kjøpte en annen regnjakke på xxl, som var av plast. lukten ble så sterk at jeg sendte den til Fretex etter kort stund.  Det var av polyester. 

jeg har også en boblejakke som skal tåle 20 minus. Den lukter det ikke automatisk svette av, bare når jeg er veldig svett eller har feber og er ute og går. 

Anonymkode: 60692...a2d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

jeg vil ha en allværsjakke. Nå er den praktisk å ha på grunn av fuktigheten. Bruker jeg ullprodukter merker jeg svært lite svette, går jeg for polyester så blir det ubehagelig lukt etter kort tid. 

Ikke bruk polyester. Ull er mye bedre.

Anonymkode: e360f...3e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jakken må vaskes med jevne mellomrom, men bruk vaskemiddel som er beregnet på skallprodukter så du ikke ødelegger vind og regnsøylen. 

Å bruke ull i mellom er lurt, da absorberer det innerste laget myr av fultigheten. 

Har jakken glidelåser under ermene og, så bør de åpnes så fuktigheten slipper ut med en gang istedenfor å sette seg i jakken. 

Anonymkode: 2015d...4d4

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår ikke helt hvordan dette oppstår. Har hatt samme goretex-jakken i minst 10 år, bruker den på fjelltur. Lukter ikke svette.

Vasker den innimellom, og bruker deo og ullundertøy. Ellers gjør jeg ingen tiltak (bortsett fra å åpne lufting under armene når jeg blir varm).

Anonymkode: 4210c...046

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

bruke ull i mellom er lurt, da absorberer det innerste laget myr av fultigheten. 

Dette måtte jeg humre av. En myr av fuktighet, da er det vått og guffent. Fin trykkleif. 😂

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste tipset jeg kan gi er å ikke kjøpe baseplagg i syntetiske materialer. Polyester stinker fort svette. Et tips jeg leste en plass: Kjøp 70% alkohol ment for overflate desinfeksjon på apoteket, ta det i en sprayflaske som avgir en fin mist, og spray der det lukter svette. La det tørke. Høyere konsentrasjon forsvinner for fort til at det har optimal desinfiserende effekt. Ikke bruk håndsprit, for det har glyserin i seg. Eventuelt kan vodka ha samme effekt, men er greit om den er av god kvalitet så den ikke lukter for mye. Vet ikke om det kan ha skadelig effekt på skalljakker, men i mitt hode gir det mening at spriten kan drepe bakteriene som avgir lukt. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Forebygge med å vaske deg og å bruke deodorant. 
Å tro du kan kamuflere lukt ved å bruke annen lukt er temmelig naivt. 

Anonymkode: ebf99...155

Du har tydelig levt et svært stillesittende liv siden du absolutt ikke er kjent med at polyester suger til seg svettelukt.

Anonymkode: 81b8c...d22

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker du ikke noe under jakka TS? Er jo helt utrolig at det skal sette deg svettelukt i en ny jakke etter bare et par timer?

Anonymkode: 8f03c...272

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette måtte jeg humre av. En myr av fuktighet, da er det vått og guffent. Fin trykkleif. 😂

Jeg beklager - pølsefingrene var absolutt på jobb 😂

Anonymkode: 2015d...4d4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Bruker du ikke noe under jakka TS? Er jo helt utrolig at det skal sette deg svettelukt i en ny jakke etter bare et par timer?

Spesielt å få svettelukt ermene også...  🤔

Anonymkode: 85188...fcf

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Spesielt å få svettelukt ermene også...  🤔

Anonymkode: 85188...fcf

Det er mest i armhulene og litt nedover. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja det er helt utrolig, men alt er mulig med Polyester.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Ikke bruk polyester. Ull er mye bedre.

Anonymkode: e360f...3e9

ideer til jakke med ull? noen du vil anbefale? type merke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

jepp

Bytt deo (til antiperspirant), slik at du ikke lager svette? Hvis du er flink med deodoranten, skal du jo ikke lage svettelukt? 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Det er ment å være en rolig hverdagsjakke. som tåler både regn og sol. 

jeg har ikke opplevd at det det lukter mye svette når jeg går uten jakke. 

jeg kjøpte en annen regnjakke på xxl, som var av plast. lukten ble så sterk at jeg sendte den til Fretex etter kort stund.  Det var av polyester. 

jeg har også en boblejakke som skal tåle 20 minus. Den lukter det ikke automatisk svette av, bare når jeg er veldig svett eller har feber og er ute og går. 

Hva er grunnen til at du er ute og går når du har feber?...

Anonymkode: 3cfe2...04a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vet ikke om det virker på syntetfiber, men jeg har oppdaget at denne tar svette på ull.  https://www.bokashinorge.no/rengjoring/wipe-clean-vaskemiddel-klassisk-2l-spruteflaske

Jeg hadde tenkt å levere en ullkåpe til rens fordi den luktet litt når den ble varm, men så kom det en begravelse som gjorde meg litt kreativ. Det fungerte så bra at det ikke ble rens.

Anonymkode: edc1e...c00

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hva er grunnen til at du er ute og går når du har feber?...

Anonymkode: 3cfe2...04a

Hva har dette med tråden å gjøre egentlig? Er du så innaktiv at du ikke har forpliktelser selv om du er syk? Holder du deg bare hjemme?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gaia skrev (13 minutter siden):

Bytt deo (til antiperspirant), slik at du ikke lager svette? Hvis du er flink med deodoranten, skal du jo ikke lage svettelukt? 

Nei ideelt sett skal den ikke lage svette. Problemet er at Polyester fanger opp svetten og derfor lager lukt. 

Men jeg sprayet armulene i jakka med antiperspirant. Det tok bort en del lukt, så kanskje det er løsningen på det hele?

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil dele litt motsatt her av det en del andre har erfart. Jeg trodde jeg svettet mye, og slet med at mye fikk vond lukt, inkludert ull. Brukte Stop 24 fra apoteket i mange år. En flott Ulvang-genser fikk stram lukt veldig raskt. Gikk ikke av i vask.
Så klarte jeg å glemme deo når jeg reiste bort. Spurte en venninne som er veldig aktiv hvilken hun kunne anbefale fra matbutikken. Hun sa Palmolive. Eneste som funket for henne. Rundt 20kr så verdt forsøket. Jeg har aldri snudd med tilbake. 
Nå selges den ikke på de fleste matbutikker lengre, men de har den på Normal til 19kr. Ikke sikkert det er den rette for deg, men kan være annen deo er veien å gå. 

Jeg har kjøpt ny Ulvang-genser, og er stadig mer aktiv, og eneste jeg har endret er deo. Jeg har enda noen gamle plagg som har tendenser til lukt. Jeg har merket meg at Stormberg sine treningstopper lukter mye mer enn f.eks de fra H&M. Har fra noen få andre merker også, og jeg liker profilen til Stormberg, men toppene går ikke. Kari Traa sin ull lukter mer enn Cubus, Safa, og Lindex sin. Cubus er favoritten. 

Jeg vet ikke om du sverger til noen merker innen klær, men kanskje det er akkurat den typen du bruker som er problemet, eller en kombinasjon av tett jakke, det du har under og feil deo? Jeg anbefaler å eksperimentere litt. Jeg syntes det var skikkelig flaut med den lukten fra Ulvang-genseren min, og den trengte jeg og brukte mye i et aktivt friluftsliv. Så jeg skjønner godt dette ikke er lett, og jeg vet at egen erfaring at det ikke handler om at jeg ikke bruker deo, eller vasker meg. Det var rett og slett feil deo, og noen plagg (stoffer) passer ikke for meg. Polyester i seg selv går fint her nå, men ikke alle typer eller merker. 

Lykke til! 

Anonymkode: 5400d...d6d

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...