Gå til innhold

Sønn på 10 gruer seg å gå på skolen pga undervisning om puberteten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Han vet hva som skjer i kroppen og det har vi snakket om. Han sier at han er ikke klar for sånt og føler ubehag. De skal vise filmer og han ønsker ikke å se nakne kropper og høre om kjønsmodenhet. 

Jeg har prøvd å forklare at helsesøsteren tar nok hensyn og ikke viser filmer som inneholder noe som er ikke for barn, men han vil ikke å se det. 

Hva hadde dere gjort ? 

Anonymkode: 0c798...be1

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det må han bare takle. Det er en del av undervisningen og noe alle skal igjennom. Det er ditt ansvar å oppdra et robust barn og ikke et persilleblad. Han skal gjennom det samme som alle norske unger, og han kommer til å overleve. Helt sinnsykt hvor mange krevende foreldre det er der ute! Som skal ha alle mulige spesialavtaler for sitt barn. Både du og din sønn må ta dere sammen! Du skal slutte å fore hans vrangforestillinger.

Anonymkode: 3f10e...191

• Liker 25
  • Hjerte 1
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville vært flau over å ha failet som forelder. Mine barn har fått aldersadekvat informasjon om kropp, utvikling, sex og kroppslig autonomi siden de kunne snakke i korte setninger, og er like komfortable med de temaene som med været eller hva vi skal ha til middag. 

Veldig seint å starte når han er ti, og enda verre å la skolen bli den første arenaen for disse tingene. 

Sett deg ned og se seriene på NRK med ham, og svar nøkternt og faktabasert på alle spørsmål. Min eldste datter korrigerte læreren et par ganger i pubertetsundervisningen, da hun syntes det ble for lite nyansert. 

Anonymkode: 2e5ff...3cc

• Liker 18
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Med mindre han har en diagnose, hadde jeg gitt beskjed om at "men det skal du,for det er pensum og ikke noe du tar skade av."

Anonymkode: 58bc1...350

Dette skal man ikke slippe selvom man har en diagnose 

• Liker 12
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan forøvrig aldri tenke meg at de skal se "filmer som ikke er for barn" på skolen. Herregud. Undervisningsmateriellet er UTVIKLET FOR BARN. 🙄

Anonymkode: 2e5ff...3cc

• Liker 20
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Han vet hva som skjer i kroppen og det har vi snakket om. Han sier at han er ikke klar for sånt og føler ubehag. De skal vise filmer og han ønsker ikke å se nakne kropper og høre om kjønsmodenhet. 

Jeg har prøvd å forklare at helsesøsteren tar nok hensyn og ikke viser filmer som inneholder noe som er ikke for barn, men han vil ikke å se det. 

Hva hadde dere gjort ? 

Hva tenker du man skal gjøre? Er det noen alternativer her, annet enn det opplagte?

Anonymkode: bfb3b...877

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Dette skal man ikke slippe selvom man har en diagnose 

Enkelte barn med f.eks autisme bør få slippe/egen tilpasning ved behov, jo. Akkurat som på andre områder. 

Jeg regner ikke med det er relevant her.

Anonymkode: 58bc1...350

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva hadde dere gjort ? 

Det kan umulig være så grusomt for han når han til og med klarer å snakke med mor om det. 

Tipper det er mor som har snakket om det og så syns gutten det er flaut og sier han ikke vil.

Anonymkode: 6f240...b4e

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor gjøre noe stort nummer ut av det? Ingen grunn til å lage drama. Bare å møte opp som til enhver annen skoledag. Håper ikke dere som foreldre gjør dette til en stor sak. 

Anonymkode: c4031...e40

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er lov å se ned i pulten hvis man synes det er flaut å se kroppene. Det er det mange elever som gjør. Men det er nyttig undervisning som er viktig å få med seg. Og så er det viktig å lære barn å stå i ubehagelige følelser og ikke skjerme dem for alt sånt. 

Anonymkode: 748e8...972

• Liker 18
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde jeg fått dårlig samvittighet fordi jeg har failet som forelder ass. Det er jo veldig sent å ikke vite om slikt, ha hørt og snakket og sett slikt for lenge siden. 

Anonymkode: f847e...eb5

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da hadde jeg fått dårlig samvittighet fordi jeg har failet som forelder ass. Det er jo veldig sent å ikke vite om slikt, ha hørt og snakket og sett slikt for lenge siden. 

Anonymkode: f847e...eb5

Men ts har da ikke sagt at gutten ikke vet noe om temaet. Leste du i det hele tatt??

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Hva hadde dere gjort ? 

De andre i klassen synes nok også det  er kleint; puberteten er jo det kleineste barn som er i puberteten eller på vei inn i puberteten vet, men at noe er kleint, er ikke grunn til fritak fra undervisning; det er å gjøre han en bjørnetjeneste, og det er nødvendig og viktig for barn å vite og forstå hva som skjer i puberteten. 

• Liker 12
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...