AnonymBruker Skrevet 22. april #1 Skrevet 22. april Vet at dette ikke er anbefalt, men nå er det slikt det blir her. Nedtrapping er ikke aktuelt. Vet at det blir spreng så det holder nå i løpet av neste døgnet. Jeg har ikke pumpe tilgjengelig, så må håndmelke, men syns dette er så vanskelig. Noen tips eller gode råd til hvordan lette på trykket? Er snakk om store barn som skal slutte, og ikke babyer. Har ammet i snart fire år sammenhengende, så merker ikke noe til melkestrøm og brystene føles alltid tomme selv om det kommer melk. Dere andre som har kuttet amming med store barn, har produksjonen avtatt fort? Hva er deres erfaring? takk for hjelp Anonymkode: 25259...37b
AnonymBruker Skrevet 22. april #2 Skrevet 22. april Hadde jeg skulle gjort det slik, hadde jeg fått rett melkegang og brystbetennelse etter 1 dag. Så er du klar over det. Du bør absolutt håndmelke for å lette på trykket selv om du synes det er vanskelig når du ikke har pumpe. Evt kan du kjøpe deg en manuell pumpe på apoteket. Man må massere brystet før man håndmelker for å sette igang melkestrømmen, og mange synes det hjelper å ta en varm dusj for å få den i gang. Anonymkode: 3a6a8...7d3
AnonymBruker Skrevet 22. april #3 Skrevet 22. april Høres risikabelt ut med tanke på tette melkekjertler. Finnes det ikke noe du kan få fra legen for å stanse melkeproduksjonen? Jeg har trappet ned med alle mine barn, slik at det ble en naturlig slutt, så jeg har ikke erfaring med bråslutt Anonymkode: 17760...d49
AnonymBruker Skrevet 22. april #4 Skrevet 22. april Ja. Skjønner at dette blir dumt. Saken er den at vi allerede har gått snart 1,5 døgn uten å amme, og vi har snakka masse om at nå er ammingen ferdig og puppen er tom osv, og begynt med klistremerke på ett skjema som etter hvert skal lede til premie. Hadde trodd dette skulle bli så vanskelig, men barna har takla det veldig greit og er veldig motiverte mtp premie til slutt osv. Er bare så redd for at viss jeg nå plutselig kommer med en sånn «nå skal dere få amme litt likevel» fordi jeg må trappe ned, så vil det bare skape total forvirring og prosessen vil gå i dass. Jeg er så sykt klar for å slutte nå. Så vil bare så veldig gjerne ikke tilby nedtrapping nå som jeg alt har sagt til de at vi har kutta. Men skal håndmelke. Må jo bare få det til til slutt. Takk for tips om dusjing Anonymkode: 25259...37b
AnonymBruker Skrevet 22. april #5 Skrevet 22. april Ammet selv til ungen var 4-5. Vet ikke hvor ofte du ammer, men regner med morsmelk kanskje bare er et tillegg til vanlig mat, og at mengde på amming varierer fra dag til dag. Hvis ammingen er en vesentlig del av matinntaket ville jeg nok satset på pumpe eller håndmelke om du skal avslutte brått. Om det er mindre enn det og ikke så mye så er min erfaring at det går greit å slutte uten melkespreng og betennelse. Men lurt å følge med på hvordan puppene er, om de plutselig blir harde, vonde og røde er det betennelse. Anonymkode: ec3e9...630
AnonymBruker Skrevet 22. april #6 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Ammet selv til ungen var 4-5. Vet ikke hvor ofte du ammer, men regner med morsmelk kanskje bare er et tillegg til vanlig mat, og at mengde på amming varierer fra dag til dag. Hvis ammingen er en vesentlig del av matinntaket ville jeg nok satset på pumpe eller håndmelke om du skal avslutte brått. Om det er mindre enn det og ikke så mye så er min erfaring at det går greit å slutte uten melkespreng og betennelse. Men lurt å følge med på hvordan puppene er, om de plutselig blir harde, vonde og røde er det betennelse. Anonymkode: ec3e9...630 Ja, er kun en slant her og der liksom. Kan fint gå timesvis mellom hver gang, og ammer aldri på natt. Så håper også at jeg skal slippe betennelse og den valsen der. Men skal følge godt med. Anonymkode: 25259...37b
AnonymBruker Skrevet 22. april #7 Skrevet 22. april Hvor ofte ammer du nå, da? Det er jo noe helt annet å slutte tvert om man fullammer enn om man ammer én gang i døgnet... Jeg slutta tvert med mine barn, men ammet jo bare et par ganger om dagen da. Fikk ingen problemer. Anonymkode: 3a631...ed3
AnonymBruker Skrevet 22. april #8 Skrevet 22. april Følger. Jeg ammer en snart 1-åring og en på 2,5. den eldste får bare en gang i døgnet. Orker ikke mer. Og har også ammet i rundt 3 år i strekk. Men er redd eldste skal føle seg utestengt om minsten fortsatt får… Anonymkode: e64f9...13a 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #9 Skrevet 22. april Amme en 5åring??? Dette må være tull! Anonymkode: 4bc7c...cac 1 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #10 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Hvor ofte ammer du nå, da? Det er jo noe helt annet å slutte tvert om man fullammer enn om man ammer én gang i døgnet... Jeg slutta tvert med mine barn, men ammet jo bare et par ganger om dagen da. Fikk ingen problemer. Anonymkode: 3a631...ed3 Er hjemme med den minste på snart to. Hun ammer en del ganger i døgnet. Så ammer de begge på morgen og eldste en gang etter barnehage. Så ammer en del, men samtidig kan det fint være at vi er opptatt en dag og kanskje bare ammer en gang i døgnet. Varierer veldig Anonymkode: 25259...37b
AnonymBruker Skrevet 22. april #11 Skrevet 22. april Jeg stoppet tvert å amme med mine to, begge rundt 2 år. Da var det mest amming på natt og til legging. Hadde en del spreng de første dagene, men så normaliserte det seg etter hvert. Håndmelket verste sprengen. Ble full protest i noen dager, så tilpasset de seg. Prøvde å trappe ned et par ganger med begge, men det nekta de. Så ble for stor utfordring for dem å forstå at nå var det lov, mens andre ganger var det ikke. Anonymkode: cba53...13a 1
AnonymBruker Skrevet 22. april #12 Skrevet 22. april AnonymBruker skrev (2 timer siden): Ja. Skjønner at dette blir dumt. Saken er den at vi allerede har gått snart 1,5 døgn uten å amme, og vi har snakka masse om at nå er ammingen ferdig og puppen er tom osv, og begynt med klistremerke på ett skjema som etter hvert skal lede til premie. Hadde trodd dette skulle bli så vanskelig, men barna har takla det veldig greit og er veldig motiverte mtp premie til slutt osv. Er bare så redd for at viss jeg nå plutselig kommer med en sånn «nå skal dere få amme litt likevel» fordi jeg må trappe ned, så vil det bare skape total forvirring og prosessen vil gå i dass. Jeg er så sykt klar for å slutte nå. Så vil bare så veldig gjerne ikke tilby nedtrapping nå som jeg alt har sagt til de at vi har kutta. Men skal håndmelke. Må jo bare få det til til slutt. Takk for tips om dusjing Anonymkode: 25259...37b Tenker det går helt fint. Jeg har erfaring fra to runder med brå ammeslutt. Eldste sluttet selv og ville ikke ha mer, yngste tok jeg avvenning i forbindelse med en reise jeg skulle på. Slik du beskriver produksjonen nå går det nok fint. Håndmelk ut den verste sprengen, ikke mer. Så går produksjonen nedover. Gjerne i dusjen i varmt vann. Det er verre med brå ammeslutt når melkeproduksjonen er større. Anonymkode: 7c7c6...166 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #13 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (På 22.4.2025 den 21.23): Amme en 5åring??? Dette må være tull! Anonymkode: 4bc7c...cac Nå må folk snart slutte å bli så sjokkerte over noe som er så naturlig og fint, og ikke minst en helt privat sak mellom mor og barn. Frem til barnet er rundt 7 år vil det fortsatt ha dierefleksen på plass, så det er ingen grunn til å slutte før denne forsvinner, eller når mor og barn vil slutte selv. Morsmelk blir utrolig kaloririk etter ca 2, 5 år, og er rene medisinen spesialtilpasset hvert barn sine behov, så det er utrolig bra å høre om barn som blir ammet gjennom hele barnehagealderen. Anonymkode: 1a6e2...08a 1
AnonymBruker Skrevet 6. juni #14 Skrevet 6. juni AnonymBruker skrev (13 minutter siden): Nå må folk snart slutte å bli så sjokkerte over noe som er så naturlig og fint, og ikke minst en helt privat sak mellom mor og barn. Frem til barnet er rundt 7 år vil det fortsatt ha dierefleksen på plass, så det er ingen grunn til å slutte før denne forsvinner, eller når mor og barn vil slutte selv. Morsmelk blir utrolig kaloririk etter ca 2, 5 år, og er rene medisinen spesialtilpasset hvert barn sine behov, så det er utrolig bra å høre om barn som blir ammet gjennom hele barnehagealderen. Anonymkode: 1a6e2...08a Det stemmer ikke at barn har dierefleks til de er så gammel. Denne refleksen forsvinner mellom barnet er 1- 3 1/2 år pga normale forskjeller i vekstmønsteret. Anonymkode: 2d125...e9d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå