Gå til innhold

Katte luke - terrassedør eller ytterdør?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi skal sette inn en katteluke til pus, som gjerne vil gå ut og inn til alle døgnets tider. Vi har bare to alternativ: i terrassedøra i stua, eller i hoved-ytterdøra. Vi bor i borettslag og må erstatte døren når vi flytter. Vi har kjøpt en sureflap med microchip, som er nødvendig da flere av naboene har katter. Terrassedøren virker lettest å lage hull i, men den er i midt i stua, som igjen er åpen mot trapp og store deler av huset. Det kan bli mange minus her på vinteren så vi er redd for at det vil bli for mye trekk. Ytterdøra har en yttergang med dør vi kan lukke for å hindre trekk inn i huset, men da er vi på en måte like langt hvis katten er i annen del av huset og vil ut og inn. 

Hva har dere andre med katteluke gjort? 

Og de som har sureflap, opplever du at det trekker mye?  

På vinteren er pus for det meste inne, så vi ser jo for oss vi kan putte noe isolasjon i luka på de verste kuldenettene. 

Anonymkode: ba489...8bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vil dere ha pus overalt når dere ikke er hjemme? Jeg hadde foretrukket å ha katten i et lukket område når jeg ikke var hjemme også heller slippe katten løs når vi var hjemme. 
Hvilken dør er dyrest å bytte? Det er også noe? Men nei jeg tror ikke jeg ville hatt rett inn til stua. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daisy-love skrev (1 minutt siden):

Vil dere ha pus overalt når dere ikke er hjemme? Jeg hadde foretrukket å ha katten i et lukket område når jeg ikke var hjemme også heller slippe katten løs når vi var hjemme. 
Hvilken dør er dyrest å bytte? Det er også noe? Men nei jeg tror ikke jeg ville hatt rett inn til stua. 

Ja, vi vil helst la pus ha tilgang til hele huset, det er han vant til og det er null problem. 

Vi er redd for at hvis han bare kommer inn til en liten gang vil han bare gå ut igjen og stå å mjaue utenfor soverommet vårt for slippe han «helt inn» uansett 😂 han er høylytt type som vekker hele huset når han vil ut, og hele nabolaget når han vil inn, derfor vi vil prøve luke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja, vi vil helst la pus ha tilgang til hele huset, det er han vant til og det er null problem. 

Vi er redd for at hvis han bare kommer inn til en liten gang vil han bare gå ut igjen og stå å mjaue utenfor soverommet vårt for slippe han «helt inn» uansett 😂 han er høylytt type som vekker hele huset når han vil ut, og hele nabolaget når han vil inn, derfor vi vil prøve luke. 

Skjønner 😅 Jeg tenkte mest at den døren i gangen kunne stå åpen når dere var hjemme, også igjen ellers, men om katten kommer til å mjaue masse om han ikke kommer seg rundt og det ikke er noe problem så bør dere gjerne ta den i stua.

Jeg har ikke så god peiling på isolasjon sånn, men om den ikke skal brukes om vinteren så hadde jeg bare dekket den godt til, og tapet med god tape som matcher døren. Ser ikke så fantastisk ut, men vil nok isolere. Så heller slippe pus ut ved behov i de kaldere periodene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sikkert rare, men vi har flere katteluker 😂. Vi har som dere en yttergang med dør inn til en større gang, og har sureflap katteluke i ytterdøra, og vanlig katteluke i gangdøra. Har også en katteluke i verandadøra. 

merker ikke noe spesielt til trekk egentlig. Altså, ja det kommer selvsagt kald luft gjennom luka, men ikke så mye at vi merker noe til det. 

Anonymkode: 0aa87...5e9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er sikkert rare, men vi har flere katteluker 😂. Vi har som dere en yttergang med dør inn til en større gang, og har sureflap katteluke i ytterdøra, og vanlig katteluke i gangdøra. Har også en katteluke i verandadøra. 

merker ikke noe spesielt til trekk egentlig. Altså, ja det kommer selvsagt kald luft gjennom luka, men ikke så mye at vi merker noe til det. 

Anonymkode: 0aa87...5e9

Det høres ut som drømmehjemmet til en katt! Godt å høre dere ikke opplever mye trekk! Vi har drøyet lenge å sette inn katteluke siden det blir så kaldt her på vinteren og det virker så feil å lage hull i døra. Men søvn hadde også vært veldig fint 😆 Katten har litt annen døgnrytme enn det vi ønsker. 

Daisy-love skrev (3 minutter siden):

Skjønner 😅 Jeg tenkte mest at den døren i gangen kunne stå åpen når dere var hjemme, også igjen ellers, men om katten kommer til å mjaue masse om han ikke kommer seg rundt og det ikke er noe problem så bør dere gjerne ta den i stua.

Jeg har ikke så god peiling på isolasjon sånn, men om den ikke skal brukes om vinteren så hadde jeg bare dekket den godt til, og tapet med god tape som matcher døren. Ser ikke så fantastisk ut, men vil nok isolere. Så heller slippe pus ut ved behov i de kaldere periodene. 

Ja, vi får være litt MacGyver!

Tar gjerne i mot tips til hvordan isolere katteluke. 

Og hvis noen vet om det er stor prisforskjell på å sette inn ny ytterdør vs terrassedør si gjerne fra :)

(Begge er i utgangspunktet i god stand, ellers hadde vi valgt det som måtte bli bytta ut først)

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Katten min tar med levende og halvdøde mus/fugler inn for å vise oss det flere ganger i løpet av sommeren. Og en gang tok hun med en orm. Så jeg ville ikke gitt hun tilgang til hele huset uten at jeg var hjemme og så om hun hadde med seg noe i munnen (hun finner meg for å vise meg det). 

Anonymkode: dfff9...232

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten min tar med levende og halvdøde mus/fugler inn for å vise oss det flere ganger i løpet av sommeren. Og en gang tok hun med en orm. Så jeg ville ikke gitt hun tilgang til hele huset uten at jeg var hjemme og så om hun hadde med seg noe i munnen (hun finner meg for å vise meg det). 

Anonymkode: dfff9...232

Huff det er kjipt 😬 vår har heldigvis aldri fanget noe og tatt med hjem, ellers hadde vi nok ikke vurdert luke en gang 😆😆

Vi har hatt pus i 6 år og han er vant til å ha tilgang til hele huset både når vi er hjemme og borte, så akkurat det ser vi ikke på som så problematisk. Han sover mest på dagen, og på sommeren står dørene uansett åpne hele dagen for vi er mye i hagen og har unger som løper inn og ut. Så katteluke er mest for at katten skal kunne gå inn og ut veldig sent på kveld og veldig tidlig på morgenen, når vi sover og helst vil slippe å gå ned å åpne og lukke døra. Også er det praktisk når vi er på ferie så naboen som passer slipper å måtte låse katten inn og ut mange ganger om dagen. 

Vi er mest bekymret for at det skal bli kaldt på vinteren med luke, og klarer ikke bestemme oss for hvilken dør som er best. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden dere bor i borettslag, så regner jeg med at dere må erstatte døren med det som er bestemt av styret? I såfall burde du høre med dem ang prisforskjell. Både terrassedør og ytterdør kommer i forskjellige prisklasser, 

Om det er veldig stor prisforskjell, så ville jeg nok gått for den billigste, og tilrettelagt rundt det.

Ideelt sett ville jeg valgt ytterdøra pga gangen. Det trekker absolutt fra vår katteluke (Sureflap), og kattene drar inn mye drit. Spesielt når det er vått og gjørmete inne. Er gangen kald hele vinteren siden døra der ikke kan stå åpen evt? Og i såfall er det kanskje mulig å ordne en egen plass til han i gangen som han vil trives med (Kattehus/ hule + mat og vann). 

Om dere velger terrassedør, så kan det pga trekk lages en slags mellomgang foran luka. Enten en solid boks, eller hektes på noe slikt: https://www.zooplus.no/shop/katt/kattsengogpute/kattehuler/kattehule_stoff/1408636?activeVariant=1408636.0. Hvor man lager et tilpasset hull bak, og evt en slags gardin foran åpningen. 

Å henge gardin og lignende rett foran luka gjør bare at det hekter seg i luka, og holder den konstant åpen, eller at den sperrer for. 

Anonymkode: 2c634...502

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Vi skal sette inn en katteluke til pus, som gjerne vil gå ut og inn til alle døgnets tider. Vi har bare to alternativ: i terrassedøra i stua, eller i hoved-ytterdøra. Vi bor i borettslag og må erstatte døren når vi flytter. Vi har kjøpt en sureflap med microchip, som er nødvendig da flere av naboene har katter. Terrassedøren virker lettest å lage hull i, men den er i midt i stua, som igjen er åpen mot trapp og store deler av huset. Det kan bli mange minus her på vinteren så vi er redd for at det vil bli for mye trekk. Ytterdøra har en yttergang med dør vi kan lukke for å hindre trekk inn i huset, men da er vi på en måte like langt hvis katten er i annen del av huset og vil ut og inn. 

Hva har dere andre med katteluke gjort? 

Og de som har sureflap, opplever du at det trekker mye?  

På vinteren er pus for det meste inne, så vi ser jo for oss vi kan putte noe isolasjon i luka på de verste kuldenettene. 

Jeg valgte å ha luke med chip i ytterdøra og en uten chip i vindfangdøra nettopp fordi jeg ikke ønsket kaldt trekk fra luke i terassedøra på stua. Men når man bor i borettslag må man kanskje tenke litt på kostnaden ved å skifte ytterdør fremfor en verandadør. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Sjekk først om det er brannklasse på noen av dørene. Da kan dere ikke sette katteluke i den.

Anonymkode: 5ac76...69d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...