Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Bor i blokk og fikk for en tid tilbake nye naboer under oss. Disse har opplevdes noe annerledes og vi har flere ganger stusset over dem.

men nå har jeg snart i en halvtimes tid hørt mye skriking, «NEEEI» og hyl av det jeg tror må være dama. Mye protest. Det er ikke veldig lytt, men er alene hjemme og har det helt stille nå.

det er et relativt ungt par uten barn.

Men det er såpass at jeg ikke klarer å få call på om det kan være TV eller om det er hun som blir mishandlet. Men hadde det vært tv, burde ikke det kun vært korte snutter? Ikke kontinuerlig?

Det er lyder jeg ikke er vant til å høre, som ikke høres bra ut. Men jeg blir uggen og uvel av det jeg hører.

Hva skal jeg gjøre? 
Overse? Lytte? Bare sette på noe musikk eller tv og fortrenge det jeg hører?

Anonymkode: 8cc82...557

AnonymBruker
Skrevet

Vi har det samme i den blokka vi bor, der skrikes det så høyt at jeg har våknet av det, og blokka vår er alt annet enn lytt, den er veldig bra lydisolert. Jeg så dem gjennom vinduet en gang, da var hun fysisk mot han først og han forsøkte å holde henne unna, det er som regel hun som skriker høyest, han har jeg bare hørt en gang.. Jeg blir trigget av det pga minner fra barndommen, så jeg fokuserer på å roe meg selv ned og involverer meg ikke, med mindre det plutselig høres ut som noen begår et drap.. 

Anonymkode: 9ecdf...237

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Handle på magefølelsen. Ring på døra, eller ta en telefon til politiet. 😊

AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vi har det samme i den blokka vi bor, der skrikes det så høyt at jeg har våknet av det, og blokka vår er alt annet enn lytt, den er veldig bra lydisolert. Jeg så dem gjennom vinduet en gang, da var hun fysisk mot han først og han forsøkte å holde henne unna, det er som regel hun som skriker høyest, han har jeg bare hørt en gang.. 

Du har plikt til å melde ifra til politiet om du observerer vold. 

Anonymkode: 6ee86...df1

• Liker 6
  • Nyttig 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Handle på magefølelsen. Ring på døra, eller ta en telefon til politiet. 😊

Du har plikt til å melde ifra til politiet om du observerer vold. 

Anonymkode: 6ee86...df1

Hvem bestemmer definisjonen på vold da? Jeg observerte at hun dyttet han bort, og at han forsøkte å hindre henne i å dytte han. Ingen ble slått, slengt i gulvet, sparket, dratt i etter håret, kvelt +++, i min definisjon så indikerer ikke et dytt at det er fare for voldtekt, drap eller mishandling i nære relasjoner. 

"Avvergingsplikten gjelder blant annet i situasjoner der det er fare for voldtekt, drap, mishandling i nære relasjoner, eller seksuelle overgrep mot barn. Dette er handlinger som er dekket av straffelovens paragraf 196."

AnonymBruker
Skrevet

Vil råde deg til å kontakte Politiet dersom du er bekymret. Beskriv hva du har hørt, så får de avgjøre om de velger å sjekke det ut. 

Er det tv'en - så bra! Da har det blitt avklart, og så trenger du kanskje ikke bekymre deg en annen gang.
Er det vold vil det være litt krise om naboer har hørt det, men ingen har gjort noe for å gripe inn.

Du trenger ikke bevise noe for å melde en bekymring. Du er rett og slett bare bekymret.

Anonymkode: bd128...bdc

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har to ganger hatt naboer som har kranglet og kastet ting på hverandre, og jeg ringte politiet som kom, banket på og sa de hadde fått bekymringsmelding fra naboer.

Anonymkode: 6e951...ad6

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hvem bestemmer definisjonen på vold da? Jeg observerte at hun dyttet han bort, og at han forsøkte å hindre henne i å dytte han. Ingen ble slått, slengt i gulvet, sparket, dratt i etter håret, kvelt +++, i min definisjon så indikerer ikke et dytt at det er fare for voldtekt, drap eller mishandling i nære relasjoner. 

"Avvergingsplikten gjelder blant annet i situasjoner der det er fare for voldtekt, drap, mishandling i nære relasjoner, eller seksuelle overgrep mot barn. Dette er handlinger som er dekket av straffelovens paragraf 196."

Definisjonen på vold følger av straffelov. Om en handling faller innenfor eller utenfor bestemmes av domstolen. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tenker at det burde være litt lavere terskel for å kontakte politiet enn dette her.

Om man ikke er komfortabel med å banke på selv og spørre om alt er i orden, ring 02800 og la politiet gjøre en vurdering., Så bestemmer de selv om det er noe de vil rykke ut til eller ikke. 
Uansett om noen faktisk blir slått eller ikke, er det jo ikke bra for noen å stå i en slik opplevelse, og det kan godt være de trenger hjelp. Heller en bomtur for mye enn at noen må oppleve noe vondt og alvorlig som aldri blir fanget opp av noen. 

Anonymkode: 1c10c...be5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg bor også i blokk og for to år siden bodde det et par over gangen hos meg.

En periode begynte de å hyle og kaste og skrike på samme måte. Våknet også av det flere ganger og jeg hadde selv observert at de begge to var hardhendte med hverandre. Til å begynne med trodde jeg det var huseieren min som bor vegg i vegg, så jeg sendte henne melding og spurte om det gikk bra. Hun var forvirret over hva jeg mente for hun var ikke engang hjemme, så jeg forklarte situasjonen og sa at jeg skulle dra å banke på.

Totalt var jeg på døra der to ganger. Første gangen var det han som åpnet og han var veldig forsiktig og unnskyldte seg og sa de skulle roe seg. Resten av den dagen var det rolig. Den andre gangen hadde de holdt meg våken nesten hele natta, og jeg skulle på jobb tidlig på morgenen. Da banket jeg på igjen og det var hun som åpnet.

Hun var mildt sagt ufin og forbannet for at jeg kom på døra. Så jeg forklarte til henne at det er flere i blokken som har hørt dem flere ganger og at jeg skal på jobb dagen etterpå og hadde satt pris på om de roet seg. ''JAVELL?!'' og ''ÅHO?!?!'' var svarene jeg fikk.

Vokste opp i et voldelig miljø selv så jeg er sensitiv til det, men samtidig er det normalisert så jeg ville ikke reagere ''mer enn nødvendig'' men jeg fikk inntrykket av at det var hun som var voldelig med han.

En dag jeg kom hjem fra jobb sto politiet parkert utenfor døra og stoppet meg på vei inn. De spurte om jeg bodde der (hadde på meg arbeidsbukse og klær) så jeg sa at jeg bodde i fjerde. Da spurte han på hvilken side av gangen og jeg forklarte hvor jeg bodde. Da falt det meg inn at det sikkert var dem de var der for, så jeg spurte om de var der pga. de som bor over gangen. Han sa med en gang ja.

Politiet lurte på hvorfor jeg ikke hadde ringt, så jeg forklarte det samme som jeg forklarte her. Sa også at jeg ikke var sikker på om de bare var fulle og kranglet eller om det var seriøst, og forklarte det som skjedde når jeg var på døra der. De tok informasjonen min og sa det kunne hende at de tok kontakt for avhør, og jeg sa selvfølgelig at det ikke var noe problem.

Plutselig var de borte. Jeg vet ikke hva som skjedde, men har aldri sett dem etterpå og fikk ikke engang med meg at de flyttet. Hvis du er bekymret og ukomfortabel med å banke på og høre med dem vil jeg oppfordre deg til å ringe politiet. Det er ikke din jobb å gjøre vurderingen. Hørte aldri noe mer fra politiet heller, men du havner ikke automatisk i trøbbel hvis du er i stand til å snakke for deg. Det er jo tross alt ikke din feil at folk ikke klarer å oppføre seg mot hverandre.

Anonymkode: 66ce3...ad8

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Jeg bor også i blokk.

Jeg ringte til politiet en gang over naboens skriking. Det var stadig vekk at mannen der brølte som en villmann og gikk helt av hengslene der nede. Det bodde to barn der også, og jeg synes så synd på dem som vokste opp i sånt miljø. 
Vanligvis var det mannen som brølte og skrek så vanvittig, men så en dag var det henne. Hun pleide ikke ta til motmæle, men denne dagen var det hun som skrek noe helt sinnsykt. Så da ringte jeg politiet, fordi jeg trodde kanskje hun var i ferd med å bli drept eller noe.

Trodde ikke politiet skulle bry seg eller ta seg tid til dette, men forbausende nok var de på pletten etter bare noen minutter! Og de tok en prat med de som bodde der. Naturligvis ble kvinnen plutselig ute av stand til å forstå både norsk og engelsk og sønnen måtte fungere som tolk overfor politiet. Men fra den dagen ble det stillere der nede. Den ville og høylytte skrikingen fra mannen (og kvinnen) opphørte. En sjelden gang hørte jeg kanskje noe heving av stemmen, veldig kort, før de behersket seg, men det var ingenting sammenlignet med før politioppringningen.

Så i mitt tilfelle hjalp det med et besøk av politiet. De ble kanskje redde for å miste barna sine, og skjerpet seg for deres skyld. Kanskje de hadde hørt om det fryktede norske barnevernet som tar barna fra folk om det kom klager?

• Liker 2
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Bor i blokk og fikk for en tid tilbake nye naboer under oss. Disse har opplevdes noe annerledes og vi har flere ganger stusset over dem.

men nå har jeg snart i en halvtimes tid hørt mye skriking, «NEEEI» og hyl av det jeg tror må være dama. Mye protest. Det er ikke veldig lytt, men er alene hjemme og har det helt stille nå.

det er et relativt ungt par uten barn.

Men det er såpass at jeg ikke klarer å få call på om det kan være TV eller om det er hun som blir mishandlet. Men hadde det vært tv, burde ikke det kun vært korte snutter? Ikke kontinuerlig?

Det er lyder jeg ikke er vant til å høre, som ikke høres bra ut. Men jeg blir uggen og uvel av det jeg hører.

Hva skal jeg gjøre? 
Overse? Lytte? Bare sette på noe musikk eller tv og fortrenge det jeg hører?

De driver ikke med gaming da?

Anonymkode: 67d8f...e1f

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Er dette i 12 etasje på blokka? For jeg har samme problem som du beskriver. 

Anonymkode: 4ef27...4ea

AnonymBruker
Skrevet

Og blokk nr 9.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Er dette i 12 etasje på blokka? For jeg har samme problem som du beskriver. 

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Og blokk nr 9.

Kutt ut a... 
Dette skjer overalt, hele tiden, i hele norges land.

Det er som å se trådene der trådstarter beskriver en grusom ekskjæreste og det er titalls kommentarer om 
"OMG BEGYNNER NAVNET PÅ K?"
"JEG HAR SAMME EKS, BOR HAN I KRISTIANSAND OG HETER A****?"
"ER SOM Å LESE OM X AZZA, HAN HETER IKKE TILFELDIGVIS TOMMY????"
"VENNINNA MI HAR SAMME HISTORIE, DETTE ER VEL IKKE I HAMAR"

Anonymkode: 43b86...b12

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

De driver ikke med gaming da?

Anonymkode: 67d8f...e1f

Det vet jeg ikke, men hørtes ut som skikkelig hulkgråt. Men det ble helt stille like etter dette innlegget igår og ikke vært en eneste lyd idag. 

ts

Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Skjønner godt hva du mener med at du reagerer på lydene men så kommer det en bitteliten tvil om at det kaaaansje kan være fra TV-en.

Jeg bor i tomannsbolig. For et par måneder siden kom det plutselig sånne lyder fra naboen og jeg holdt flere ganger på å ringe politiet den kvelden, men så turte jeg ikke for jeg begynte å tenke på hva om det er noe helt normalt. F.eks. lek, sex, gaming. 

Anonymkode: c2e24...fe2

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har opplevd å leve i et forhold hvor jeg ble både psykisk og til slutt fysisk mishandlet. Hadde jeg ikke kommet meg ut ville jeg helt sikkert vært død nå. Mine naboer ringte politiet første gang, neste gang var det jeg selv som fikk tak i dem den natta jeg trodde jeg kom til å dø. 

Greia er jo ofte at det starter uten fysisk vold, det kommer etterhvert. Men det er veldig mye annet som kan skje før det. Jeg var livredd for mannen jeg var i forhold med i fire-fem måneder før det ble fysisk. 

Bedre å bære føre var, bedre å ringe en gang for mye enn for lite. Da politiet reddet meg var det en av de som husket meg fra forrige gang. 

Ring TS, og alle dere andre som hører slikt, om ikke annet enn av egoistiske grunner om å ønske ro i nabolaget. Du vet aldri, kanskje du redder noens liv! 

Anonymkode: 970fb...cea

• Liker 2
  • Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet

være*

Anonymkode: 970fb...cea

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...