Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg undres over en ting. 
Jeg er lykkelig skilt med min narsissistiske eksmann for 5 år tilbake. Og helt fra vi skilte oss så har han bare nekter signere noe som helst.
Dette har selvfølgelig medført en del advokater og rettsmøter.
Han signerte ikke separasjonspapirene før han fikk 3 advarsel om at de kom til å dukke opp på arbeidsplassen hans. 
Og da var det han som begjærte mekling og ville skilles i første omgang (før han trakk seg og jeg måtte be om ny mekling) 

Nå nekter han signere flyttemelding for sitt 15 år gamle barn som kan risikere stå uten skoleplass på vgs da barnet har søkt skoler i kommunen det ønsker gå på skole i, men fordi det ikke har adresse i denne kommunen vil det ikke bli prioritert med nærskoleprinsippet. Barnet har bodd kun hos meg de siste 4 årene og vi flytter nå til denne kommunen. Men nok en gang ser det ut til at det må gå rettens vei. 

Snakket med en venninne av min mor som kunne fortelle akkurat samme sak da hun for snart 30 år siden skilte seg fra sin narsissist. Den gang var jo alt i papirform så hun forfalsket hans signaturer på ting og dermed gikk det jo bra. 
Dette får meg til å undres over hvorfor de gjør dette? Er det en kjent sak med slike mennesker? Og i så fall hva får de ut av det? 
Bare kvalme? 

Anonymkode: 78304...171

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Følelsen av kontroll . Faren min er ingen direkte narsissist, men han har slitt med rus og de som sliter med rus blir ofte veldig egoistiske og får ganske mange narsissistiske trekk. Han gikk gladelig med på 80/20 løsning da foreldrene mine ble skilt, og kunne ikke brydd seg mindre om hvor lite/mye han så meg. Helt til moren min og jeg skulle flytte til en ny kommune ca 4 mil unna, da brøt helvete løs. Han skulle plutselig være den med 80% samvær, han anmeldte henne til barnevernet, satte i gang rettssak og involverte politiet.

Det handlet ALDRI om meg, mitt beste og at han ønsket meg godt. Det handlet utelukkende om hans ego og stolthet. 

Anonymkode: 2d2ae...720

• Liker 2
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei!

Jeg undres over en ting. 
Jeg er lykkelig skilt med min narsissistiske eksmann for 5 år tilbake. Og helt fra vi skilte oss så har han bare nekter signere noe som helst.
Han signerte ikke separasjonspapirene før han fikk 3 advarsel om at de kom til å dukke opp på arbeidsplassen hans. 
Og da var det han som begjærte mekling og ville skilles i første omgang (før han trakk seg og jeg måtte be om ny mekling) 

Nå nekter han signere flyttemelding for sitt 15 år gamle barn som kan risikere stå uten skoleplass på vgs da barnet har søkt skoler i kommunen det ønsker gå på skole i, men fordi det ikke har adresse i denne kommunen vil det ikke bli prioritert med nærskoleprinsippet. Barnet har bodd kun hos meg de siste 4 årene og vi flytter nå til denne kommunen. Men nok en gang ser det ut til at det må gå rettens vei. 

Snakket med en venninne av min mor som kunne fortelle akkurat samme sak da hun for snart 30 år siden skilte seg fra sin narsissist. Den gang var jo alt i papirform så hun forfalsket hans signaturer på ting og dermed gikk det jo bra. 
Dette får meg til å undres over hvorfor de gjør dette? Er det en kjent sak med slike mennesker? Og i så fall hva får de ut av det? 
Bare kvalme? 

Jeg kan skrive under på dette. 

Min eksmann er også narsissist og måtte også få mange varsler om å signere seperasjonspapirene. Han har fortsatt ikke sendt inn flyttemelding og er registrert på min adresse og jeg får ikke gjort noe annet enn å tipse folkeregisteret. Han møter heller ikke opp til avtaler osv. 

Anonymkode: 79e61...d40

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Hei!

Jeg undres over en ting. 

Bare kvalme? 

Når jeg henvendte meg til folkeregisteret, så kunne jeg melde flytting etter seks måneder, så sant en tredjepart kunne dokumentere at barna bodde hos meg. I mitt tilfelle så ble dette barnevernet. 

Samme gjaldt når jeg skulle søke om bidrag.

Jeg tror de gjør det pga kontrollbehovet som de har. 

Her tviholder han på passa til ungene. De skal visst ikke jeg ha, og ungene bor fulltid hos meg.

Anonymkode: 13bd3...4e3

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Barnefar her nekter brått å samtykke til pass. Ungen er 15 og har ikke samvær med far,  men vi har delt foreldreansvar. Føler med deg...

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hei!

Jeg undres over en ting. 

Bare kvalme? 

Tråder som denne r bare til å bli kvalm av. Å diagnostisere andre når man ikke er behandler eller har kompetanse til å diagnostisere er bare nedrig. 

Anonymkode: 163f0...503

AnonymBruker
Skrevet

Min teori (og erfaring) er at narsissister får energi og tilfredsstillelse av å lage konflikter og krangler. Normale folk tappes for energi i disse tilfellene.

Anonymkode: 57b97...cba

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Tråder som denne r bare til å bli kvalm av. Å diagnostisere andre når man ikke er behandler eller har kompetanse til å diagnostisere er bare nedrig. 

Vet du, i dette tilfelle er han faktisk en av de få som er diagnostisert. Han fikk diagnosen når han var innlagt for en annen alvorlig psykisk lidelse. Da var vi fortsatt gift og brikkene falt på plass når han fikk diagnosen. 
Så tror jeg også at vi som lever med slike mennesker som alle over her beskriver godt vet at de har med en narsissist å gjøre. 
Og det er interresant å lese hvordan dette med å nekte å signere for ting går igjen hos flere her. Det er ganske fascinerende å se hvordan de holder på. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 6
AnonymBruker
Skrevet

Det er voldsutøvelse. Maktmisbruk, kontroll. 

Anonymkode: 04902...6bd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Er du seriøs 🙄

Anonymkode: 7209e...cb0

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

det er kontrollbehov, og vedkommende skal vise at han fortsatt kontrollerer dere.

Anonymkode: d6738...7cd

• Liker 3
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Vet du, i dette tilfelle er han faktisk en av de få som er diagnostisert. Han fikk diagnosen når han var innlagt for en annen alvorlig psykisk lidelse. Da var vi fortsatt gift og brikkene falt på plass når han fikk diagnosen. 
Så tror jeg også at vi som lever med slike mennesker som alle over her beskriver godt vet at de har med en narsissist å gjøre. 
Og det er interresant å lese hvordan dette med å nekte å signere for ting går igjen hos flere her. Det er ganske fascinerende å se hvordan de holder på. 

Kan jeg spørre om en ting? Vet du hvordan han stiller seg ifht å signere "referat" eller lignende fra f.eks medarbeidersamtale eller lignende på jobb? Dette minnet meg nemlig om ei jeg gikk i klasse med på vgs. Etter den vanlige elevsamtalen nektet hun plent å signere dokumentet om når møtet var og hva de hadde snakket om. (Dama var godt voksen, så foreldre var ikke med.) Hun var skikkelig opprørt, og "skulle aldeles ikke stå oppført i noe synderegister, nei!". Det var flere ting ved henne som var rett og slett giftig, så det er ikke på bakgrunn av dette alene jeg mistenker at hun har sterke narsissistiske trekk. Jeg syns bare også det var interessant at det der med signering går igjen hos flere.

Anonymkode: bf651...677

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Kan jeg spørre om en ting? Vet du hvordan han stiller seg ifht å signere "referat" eller lignende fra f.eks medarbeidersamtale eller lignende på jobb? Dette minnet meg nemlig om ei jeg gikk i klasse med på vgs. Etter den vanlige elevsamtalen nektet hun plent å signere dokumentet om når møtet var og hva de hadde snakket om. (Dama var godt voksen, så foreldre var ikke med.) Hun var skikkelig opprørt, og "skulle aldeles ikke stå oppført i noe synderegister, nei!". Det var flere ting ved henne som var rett og slett giftig, så det er ikke på bakgrunn av dette alene jeg mistenker at hun har sterke narsissistiske trekk. Jeg syns bare også det var interessant at det der med signering går igjen hos flere.

Interessant, så kanskje en smule paranoid også denne personen i klassen din?  
Det er min eksmann i hvert fall. Ekstremt paranoid og mistenksom på veldig rare ting. 

Veldig usikker i forhold til jobb. Han bytter til stadighet jobber så mye mulig han er vanskelig der også.
Men han signerer aldri noe i forhold til skolen til barna. Her trengs heldigvis kun en signatur så det har ikke vært noe problem for meg eller barna, heldigvis. 

Men selv om vi kan være 100% enige i for eksempel endring av samvær og jeg lager ny samværsavtale med de skriftlige endringene vi begge er enige i, så signerer han aldri. Bare lar det koke bort. 

Når vi skilte oss og brukte en hel dag på å skrive lister på hvem som skulle ha hva i boet så nektet han for dette når vi skulle gjøre opp, fordi han ikke hadde signert. Derfor var den listen ugyldig i hans øyne. 

Når jeg hører om flere som opplever akkurat det samme, at de bare nekter signere ting så blir jeg veldig nyskjerrig og fascinert. Men det er vel som flere over her sier, en form for makt og kontroll. De skaper bare kvalme og konflikter, men det er jo det de næres av. 

• Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet

Interessant, så kanskje en smule paranoid også denne personen i klassen din?  

Godt mulig, men jeg har ikke annet å basere det på, enn det at hun kalte referatet for synderegister. Det syntes jeg hørtes veldig paranoid ut. Hun hadde en gutt i barneskolealder(og var rundt 40 år selv), så hun burde jo hatt erfaring med elevsamtaler derfra, husker jeg at jeg tenkte. Dette er rundt 20 år siden, og det var først for 4-5 år siden at jeg oppdaget covert/skjult/sårbar narsissisme og endelig fant uttrykk og begreper for ting jeg ikke hadde klart å sette ord på før. Men jeg husker at jeg syns noe skurret. Over 40 år gammel og oppførte seg mer umodent enn klassens yngste på 17 på så mange plan. Det påvirket alle i klassen, læreren vår også, til den grad at sosiallærer ble koblet inn.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 23.4.2025 den 1.16):

Det var dette du valgte å bli kvalm av? Følte du deg truffet?

Anonymkode: 300b0...5c9

• Nyttig 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Snodig.

Dette er en ting jeg også har lagt merke til etter at hele to stykker brukte så mye tid på å signere ting at det ble store vansker, og dette var akkurat de samme to som det ellers var ymse andre problemer med. Jeg tenkte på det, og så så jeg denne tråden her nå.

Du ser ironien i det innlegget her, eller?

Anonymkode: fb3b2...76d

• Liker 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Dette. Fatter ikke at modereringen ikke snart tar tak i dette. Folk sykeliggjør andre over en lav sko og dette bidrar til å normalisere denne galskapen enda mer.

Anonymkode: 45140...3b3

AnonymBruker
Skrevet

Det eneste denne type mennesker forstår er styrke.

Min eksmann nektet å forandre adresse etter bruddet.

Tok kontakt med Skatteetaten og la med bekreftelse fra skole og helsestasjon på brudd i tillegg til meldinger fra han hvor det kom klart frem at vi ikke lenger bodde sammen, tok noen få uker før Skatteetaten «tvangsflyttet» han fra adressen.

Nektet å skrive under henvisning til ppt for spesialundervisning, ansatte fra kommunen kontaktet han flere ganger og skrev til slutt at far ikke svarer og dermed ble min signatur alene nok.

Osv Osv.

Anonymkode: 54d92...374

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...