Gå til innhold

Kan ikke ekstroverte folk respektere introverte??

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er så drittlei av å få kommentarer om at jeg er stille bare fordi jeg ikke snakker på inn og utpust og har høyr volum på stemmen. Jeg snakker med vanlig stemme, er sosial og hyggelig på jobb, gjør det jeg skal, respekterer andre rundt meg og setter pris på at folk er forskjellige. Men så er det noen som absolutt bare må rakke ned og komme med nedsettende kommentarer mot oss som er litt mer stille av oss. Hvorfor?? 

Anonymkode: c5532...b1b

• Liker 2
  • Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fordi enkelte ekstroverte har ikke hjernekapasitet nok til å rekke tenke på at andre kan være forskjellige fra dem selv... 

Anonymkode: d64e1...b3d

• Liker 11
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Man trenger ikke være stille for å være introvert. Jeg prater gjerne med folk jeg, når jeg først er sosial. Men må være alene for å lade opp. Og foretrekker å være alene, generelt sett. 

Anonymkode: 1152b...028

• Liker 6
Skrevet

Blir som å prate til en vegg, det nytter ikke

Spoiler

Instagram photo by Introvert Memes • May 17, 2024 at 8:16 AM

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Man trenger ikke være stille for å være introvert. Jeg prater gjerne med folk jeg, når jeg først er sosial. Men må være alene for å lade opp. Og foretrekker å være alene, generelt sett. 

Dette. Jeg er introvert. Men prater da i vei når jeg er med andre. 

Anonymkode: 4813f...036

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har det helt likt og er enig med deg. Alltid kommentarer på at jeg er stille. Det blir ofte forstått som at jeg ikke har meninger, er dum, sjenert eller liknende. Jeg snakker når jeg har noe å si.

Jeg kan også produsere tomprat med hvermannsen, men det er mest fordi jeg opplever det må til for å passe inn. Det tapper meg veldig for energi. 
Jeg har forståelse for at andre er annerledes enn meg, og jeg kan forstå at folk som ikke kjenner meg kan bli usikker på meg hvis jeg er stille.
Man skal visst bjuda på som de sier.. 

Anonymkode: dba38...60e

• Liker 1
  • Hjerte 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg har det helt likt og er enig med deg. Alltid kommentarer på at jeg er stille. Det blir ofte forstått som at jeg ikke har meninger, er dum, sjenert eller liknende. Jeg snakker når jeg har noe å si.

Jeg kan også produsere tomprat med hvermannsen, men det er mest fordi jeg opplever det må til for å passe inn. Det tapper meg veldig for energi. 
Jeg har forståelse for at andre er annerledes enn meg, og jeg kan forstå at folk som ikke kjenner meg kan bli usikker på meg hvis jeg er stille.
Man skal visst bjuda på som de sier.. 

Anonymkode: dba38...60e

Men det handler jo om situasjonen du er i.

Kjører du bil så kobler du på hodet, selv om du er sliten. Er du på jobb så presterer du, uansett hvor lite du har lyst til det den dagen. Når treåringen får dagens femte trassannfall så trekker du bare pusten dypt. Er du på et fly så bruker du headset, og holder deg på plass i ditt sete, selv om du føler for mer plass og bedre lyd. 

Det er noe vanvittig barnslig med å være i en sosial setting, og ikke bidra, bare fordi man "blir tappet for energi". Det er derfor folk kommenterer slik atferd. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Men det handler jo om situasjonen du er i.

Kjører du bil så kobler du på hodet, selv om du er sliten. Er du på jobb så presterer du, uansett hvor lite du har lyst til det den dagen. Når treåringen får dagens femte trassannfall så trekker du bare pusten dypt. Er du på et fly så bruker du headset, og holder deg på plass i ditt sete, selv om du føler for mer plass og bedre lyd. 

Det er noe vanvittig barnslig med å være i en sosial setting, og ikke bidra, bare fordi man "blir tappet for energi". Det er derfor folk kommenterer slik atferd. 

Men skal ikke en sosial setting være gøy? Ikke noe man må "prestere" eller "trekke pusten dypt" for å klare å stå i?

• Liker 2
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Men skal ikke en sosial setting være gøy? Ikke noe man må "prestere" eller "trekke pusten dypt" for å klare å stå i?

jeg tror på en måte at de folkene er på en måte litt topptrente hva angår det sosiale, om du skjønner. for meg er jeg utrent på det og trenger tid på å komme inn i den flyten, og da er det fint med noen stimulerende sosialt kompetente folk rundt en som ikke er så selvhøytidelige. :D se på med åpen munn ... hehe neida. 

Anonymkode: 7da07...8b3

AnonymBruker
Skrevet

Man må jo ikke ta slikt som kritikk heller. 

Jeg er veldig ekstrovert, men hadde en morsom erfaring da jeg begynte i en bedrift der flesteparten var profesjonelle selgere og enda mer ekstroverte enn det jeg er. Hadde jobbet der i 2-3 år da min ene kollega sa "Ja du er jo mer forsiktig, stille og introvert av natur." 

Nei absolutt ikke, men i forhold til ekstremt ekstroverte med stort konkurranseinstinkt orket jeg ikke kjempe om ordet unødvendig. Jeg valgte mine kamper for å si det slik. (Og da lyttet de helt faktisk også, fordi når jeg først tok ordet hadde jeg noe viktig å få frem.)

Mine venninner lo imidlertid like godt som meg da jeg fortalte dem om dette. Jeg har aldri vært bitten introvert. 

Vår omgangskrets er også en god blanding av ekstroverte og introverte, men de er ikke særlig introverte når vi er sammen. Har kanskje noe å gjøre med at vi er barndomsvenner som kjenner hverandre ekstremt godt, og at dynamikken bare fungerer etter årevis som venner. Vi har diskutert det også. Spurt om de introverte føler seg overkjørt og overhørt av oss ekstroverte, men det gjør de ikke. Vi er jo oppriktig interessert i hvordan de har det også, og de deltar så absolutt i våre samtaler og diskusjoner. Mulig vi litt ubevisst gir dem plass også, av at vi kjenner dem. Vi ekstroverte maser kanskje fortere i munnen på hverandre enn vi bryter av når de introverte forteller noe, men dette går isåfall automatisk av at vi bryr oss om alle i kretsen. 

Anonymkode: d4426...7fc

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Er så drittlei av å få kommentarer om at jeg er stille bare fordi jeg ikke snakker på inn og utpust og har høyr volum på stemmen. Jeg snakker med vanlig stemme, er sosial og hyggelig på jobb, gjør det jeg skal, respekterer andre rundt meg og setter pris på at folk er forskjellige. Men så er det noen som absolutt bare må rakke ned og komme med nedsettende kommentarer mot oss som er litt mer stille av oss. Hvorfor?? 

Såvidt jeg forstår dem rett, så er det fordi de ærlig og oppriktig tror at de selv sitter på fasiten, og at vi ønsker å bli som dem. Vi må bare "ut av skallet" eller enda verre, "komfortsonen". Jeg tror også det har litt å gjøre med at de ekstroverte sjelden blir utfordret på sin væremåte, dermed styrkes de i troen på at de er idealet. 

Anonymkode: ab45f...1b2

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Er det du som har hatt andre tråder om dette temaet også?

Jeg har også fått høre hele livet at jeg er stille og "kunne gjort mer ut av meg". Følte lenge at det var et slags "handicap" som ble tillagt meg, men har etter hvert blitt mer komfortabel med at "sånn er jeg, og det er greit". Det skader jo ingen. Tror også mange er mer fascinert/nysgjerrig/bekymret enn kritiske. Og jeg får jo også høre at jeg er behagelig å være sammen med, og som lærer blir det fremhevet som en kvalitet jeg har - spesielt med utfordrende elever. 

Du får ikke forandret andre, så jeg tror du heller bør fokusere på å lære deg å akseptere denne siden ved deg selv, og ikke legge så mye vekt på hva andre mener. 

Anonymkode: 66a2f...f06

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (42 minutter siden):

Ofte ikke. 

En venninnekveld kan være gøy. Eller en koselig familiemiddag. Men kundemiddag, jobblunsj, utvidet vennegjeng, tvunget bordsete, folk du ikke klikker med..

Det er ganske mange ganger i livet man bare må ta på smilet, og snakke i vei. 

• Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet

Svar det samme tilbake? 
hvorfor er du så høylytt? Hvorfor skriver/roper du? Hvorfor bråker du så mye?

Anonymkode: c4420...388

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er introvert men kan være den som snakker høyest og mest hvis det passer meg. Introvert er ikke automatisk stille.

Anonymkode: fbc36...060

• Liker 1
  • Nyttig 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvorfor noen velger å rakke ned på andre? Fordi de er usikre og sosialt lite flinke. Dette er rimelig velkjente faktorer.

Andres valg av livsstil og psykisk helse har intet med deg å gjøre. Så du bør ikke velge å ta det innover deg. Når folk velger adferd så er det kun en ting som er avgjørende: dem selv. Deres tanker, følelser, frykt, misnøye etc. Du er ikke engang inkludert i vurderingen. Så å oppføre seg som om andres adferd handler om deg er irrasjonelt. 

Når noen sier «du er for stille/høylytt/rar/normal» så handler det ikke om din adferd. Det handler - kun og kun bare - om dem selv.  Var du ikke for stille? Da ville du vært for høylytt. Eller for høy. Eller for lav. Eller for tykk, eller for tynn. Det både velger å si om deg er kun et påskudd for å få sagt noe - hva som helst - som er ment å markere dem som mer verdt enn deg. 

Du behøver ikke svare dem ut. Du behøver ikke engang late som om du ikke forstår agendaen. Du står helt fritt til å bare la det bli et stille, pinlig øyeblikk der du tydelig himler litt med øya. Og så fortsetter du samtalen om et annet tema med noen andre og markerer at du synes det er under din verdighet å delta i deres forsøk på «samtale». 

Det er bare en hersketeknikk. La den være. La dem holde på. Anerkjenn at de sliter med psykisk uhelse og vis dem raushet.

Anonymkode: 1d755...f05

• Hjerte 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Ofte ikke. 

En venninnekveld kan være gøy. Eller en koselig familiemiddag. Men kundemiddag, jobblunsj, utvidet vennegjeng, tvunget bordsete, folk du ikke klikker med..

Det er ganske mange ganger i livet man bare må ta på smilet, og snakke i vei. 

Ja dette er jeg veldig enig i, selv om jeg er ekstrovert. Noen ganger er sosiale anledninger slik at man må ta seg sammen og bidra til at det blir ok, selv om det ikke føles gøy eller som noe man egentlig ønsker å bruke tid på. Man tar et sosialt ansvar i situasjonen. 

Selv som veldig ekstrovert kan jeg bli fullstendig mentalt utslitt av sosiale samlinger som ikke er gøy, men som krever at man deltar og tar sosialt ansvar. Som kundearrangementer, slektsstemner (den tiden man må kommunisere høflig med dem man ikke klikker godt sammen med), begravelser, med mer. Det er ikke slike sosiale anledninger jeg får energi og positivitet ut av. Slikt er kun å ta sosialt ansvar, og ansvar er ansvar. 

Anonymkode: d4426...7fc

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Svar det samme tilbake? 
hvorfor er du så høylytt? Hvorfor skriver/roper du? Hvorfor bråker du så mye?

Anonymkode: c4420...388

Har også tenkt på dette. Og at det må sies med samme ordlyd som litt stille personer kan oppleve. 😂

"Du snakker ganske mye, du?" 
"Er det noe som plager deg, siden du gjør så mye ut av deg?"
"Kom igjen nå, vi må få deg til å roe deg ned litt!"
"Har du alltid så mye å si?"

Anonymkode: 5c5e1...b95

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er vanskelig for en ekstroverte å forstå introverte enn omvendt. Og det er jo logisk. 

Jeg er en introvert, og jeg vil ikke snakke gjennom ting og bearbeider ikke ting ved å snakke om dem. Jeg bearbeider ting når jeg er alene og får ro til å tenke. Jeg er åpen og utadvendt, men trives allikevel godt i mitt eget selskap og velger å være alene om jeg kan.

For enkelte ekstroverte jeg kjenner eksisterer ikke situasjonen før den er snakket om og delt, helst flere ganger. Det gir jomeg ett bedre utgangspunkt for å forstå den ekstroverte. Å forstå meg som oppfører meg som normalt og ikke deler det jeg funderer på er naturlig nok vanskeligere . Og en ekstrovert vil nok synes synd på meg, og mener jeg ville hatt det bedre om jeg snakket om ting, og hatt ett bedre liv om jeg var mer sosial. Jeg er uenig og velger derfor det passer meg.

Anonymkode: 3e016...66c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi enkelte ekstroverte har ikke hjernekapasitet nok til å rekke tenke på at andre kan være forskjellige fra dem selv... 

Anonymkode: d64e1...b3d

Slutt å være så hårsår! Er introvert selv, men møter aldri på slike ting! Jeg er over 50 år. For meg er det å være introvert at jeg trenger mye egentid, men at jeg er sosial når jeg først er i sosiale situasjoner. Sitter ikke i en sosial setting og holder kjeft med begrunnelse at jeg er introvert….. 

Anonymkode: b1ec1...d8a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...