Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Min søster klarte å spise lammekjøtt som hun oppdaget var blodig/rå i midten. Hun spiste flere biter av denne før hun oppdaget dette.

Hun bestilte legetime for å sjekke om fosteret er blitt smittet med toxoplasma, men hun fikk ikke time før om 2 måneder. Altså time en uke før termin. 

Blir ikke dette beregnet som hastetime? Eller i det minste at man ikke skal måtte vente så lenge?

Anonymkode: 98593...870

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Sannsynligheten for at det er smitte i de kjøttbitene er veldig lav.

Anonymkode: 6cfde...86f

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Sannsynligheten for at det er smitte i de kjøttbitene er veldig lav.

Det står at 50% av alt av lam og sau har toxoplasma i seg så vi anser det som ganske høyt. 

AnonymBruker
Skrevet

Hun trenger vel ikke time hos fastlegen, jordmor bør kunne ordne det. 

Anonymkode: a9ae2...141

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hun trenger vel ikke time hos fastlegen, jordmor bør kunne ordne det. 

Jordmor sa at hun måtte ta blodprøve hos legen.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Jordmor sa at hun måtte ta blodprøve hos legen.

Men jordmor kan rekvirere blodprøven, så kan hun dra til legekontoret for å ta prøven, eller eventuelt lokalsykehuset hvis det er i nærheten. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fosteret kan vel kun sjekkes gjennom fostervannsprøve? Ikke blodprøve, det er vel kun henne selv?

Anonymkode: 0937c...564

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Det står at 50% av alt av lam og sau har toxoplasma i seg så vi anser det som ganske høyt. 

Ok, det visste jeg ikke. Takk for informasjon og håper alt går bra. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Men jordmor kan rekvirere blodprøven, så kan hun dra til legekontoret for å ta prøven, eller eventuelt lokalsykehuset hvis det er i nærheten. 

Jordmor hadde ikke nevnt noe på det da hun var der på time, men kan be henne høre igjen.

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Fosteret kan vel kun sjekkes gjennom fostervannsprøve? Ikke blodprøve, det er vel kun henne selv?

Jeg vet ikke helt hvordan det er, men tror en blodprøve kan gi indikasjon på om mor er smittet eller ikke og deretter sjekke foster.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Fosteret må testes med fostervannsprøve, men om mor tester negativt er det jo en god indikator på at fosteret ikke har blitt smittet. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Du blander ikke med at det er funnet antistoffer i ca. halvparten av besetningene? Ellers er det en kilde jeg ikke har funnet. 

Rundt 80-90% av oss har ikke hatt toxoplasmose, og de fleste av oss har i løpet av livet spist både spekemat og blodig kjøtt, tømt kattedo, jobbet i hagen osv. Så at sjansen er så stor etter et måltid, det tror jeg ikke. Hvis kjøttet har vært fryst kan det og ha drept eventuelle parasitter.

Anonymkode: cc40b...fb1

• Liker 2
  • Nyttig 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (33 minutter siden):

Kilde på dette? 

Anonymkode: 69b47...c0c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Du blander ikke med at det er funnet antistoffer i ca. halvparten av besetningene? Ellers er det en kilde jeg ikke har funnet. 

Rundt 80-90% av oss har ikke hatt toxoplasmose, og de fleste av oss har i løpet av livet spist både spekemat og blodig kjøtt, tømt kattedo, jobbet i hagen osv. Så at sjansen er så stor etter et måltid, det tror jeg ikke. Hvis kjøttet har vært fryst kan det og ha drept eventuelle parasitter.

Det var ikke fryst på forhånd.

AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Kilde på dette? 

Kan finne fram etterpå. Men et raskt Google søk så finner du nok det også.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det hender at kjøttet kommer fra fryselager til butikk. Sesongen for å slakte lam er om høsten.

Jeg finner ingen kilde på 50% ved å google. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Kan finne fram etterpå. Men et raskt Google søk så finner du nok det også.

Fant ikke det, nei. Bare at 44% av sauebesetningen har antistoffer, og at lam som er infisert blir abortert og derfor selvfølgelig ikke egner seg som slakt og ender opp på middagsbordet til søsteren din. 

AnonymBruker
Skrevet

Risikoen for smitte er helt minimal, også ved inntak av rått lam. Legen kan sjekke mors antistoffer. For å sjekke om et foster er smittet, må det tas fostervannsprøve - som det overhodet ikke er indikasjon for i dette tilfellet. 

Anonymkode: a21e6...a8d

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Be søsteren din om å sjekke seg for antistoffer mot toxoplasmose. Veldig mange har det før de er gravid og da trenger hun ikke uroe seg. Om det tar så lang tid hos fastlegen bør hun heller gå privat. Eller ring inn for en hastetime på laben.

Anonymkode: 8fb11...8e7

Skrevet

Jeg ser gjerne kildene på at lam som selges i butikk har 50% toxoplasma. Da ville de aldri solgt det... 

• Liker 1
  • Nyttig 3
AnonymBruker
Skrevet

Dersom hun mener at det er så risikabelt å spise lam, forstår jeg ikke hvorfor hun gjorde det i utgangspunktet.

Hvis det tar så lang tid hos fastlege, gå privat.

Anonymkode: 13002...ebb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det hender at kjøttet kommer fra fryselager til butikk. Sesongen for å slakte lam er om høsten.

Jeg finner ingen kilde på 50% ved å google. 

De som hadde kjøpt lammet og servert det sa det ikke var fryst på forhånd. Frysing dreper uansett ikke toxoplasma virus. 

Jeg fant det ikke nå lengre selv, men sverger at jeg har lest det et sted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...